Advies gevraagd: ledboarding rondom wedstrijdveld

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAndy9797
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14-08 15:31
Hallo allemaal

Probleem
De lokale sportvereniging is een grote club met veel ploegen in allerlei reeksen. Ze hebben 2 sporthallen van de gemeente ter beschikking maar moeten deze delen met andere sportclubs. De club heeft veel sponsors met elk hun eigen bord dat bij elke seniorenwedstrijd uitgestald moet worden. Dit is enorm veel werk en vermits men over geen eigen sporthal beschikt, moeten deze dus elke keer ook weer opgeruimd worden.

Huidige situatie
Momenteel worden alle borden van de sponsors uitgestald rondom het speelveld. Ook wordt er 2 rijen hoog aan de muurdraden borden en spandoeken opgehangen. Op een van de zijmuren (geen ideale positie) staat er een projectortoren met alle sponsors die voorkomen in een PowerPoint.

Oplossingsvoorstel
Voor een lokale sportvereniging ben ik op zoek naar een betaalbare oplossing voor ledboardings rond een wedstrijdveld. Ledboardings voorzien die verrijdbaar zijn en uitgestald kunnen worden. In eerste instantie dienen er één of twee ledborden voorzien te worden waarbij een computer(tje) de sponsors zal doen afspelen op de panelen.

Ideale oplossing
De ideale oplossing is een led / schermboarding van minimum (600mm x 1200mm) en maximum (800mm x 1600mm)

Andere mogelijkheden
We hebben ook al andere mogelijkheden bekeken:
- Short distance projector: niet ideaal wegens inrichting van de sporthal. Bovendien mogen er in een bepaalde afstand van het speelveld geen objecten en dergelijke staan. Daarnaast is er geen goede vrije muur waarop geprojecteerd kan worden.
- Televisieschermen: niet ideaal omdat we ze niet mogen laten hangen. Daarbij komt dat deze beschermd moeten zijn tegen balstoten.

Onderstaande foto geeft aan wat ik precies bedoel:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/q96XbCY/IMG-3373-1024x768.png

Deze panelen zijn vrij duur in aankoop en verhuur waardoor het gedacht van 'zelf maken' al direct kwam opspelen. Ik heb allerlei variaties bedacht zoals hieronder beschreven:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/zfLrfgQ/ledboarding.png

De eerste variatie bestaat uit 4 x 27" schermen langs elkaar in portrait mode, verbonden met een computer die met behulp van VLC media player (2.1) in 'video wall modus' de afbeeldingen (sponsorlogo's) en video's zal afspelen in een loop. Voor de schermen zal er een plexiglas plaat komen die de schermen moet beschermen tegen balstoten.

In de 2e variatie wordt er 1 paneel gemaakt van 3 vierkante blokken zoals afgebeeld. Elke blok zal bestaan uit 64x64 addressable leds. De leds zijn horizontaal en verticaal 1cm van elkaar verwijderd. De 3 blokken moeten samen 1 lange ledboarding vormen die aangestuurd worden met een computer(tje) om video's en afbeeldingen te projecteren van onze sponsors (voornamelijk logo's).

Gevraagd / gezocht
Advies, tips, voorstellen, meningen, hulp … in verband met deze situatie.

Het is zeker toegestaan om producten te koppelen in je reactie met mogelijke onderdelen of tegenvoorstellen. Ik ben op Google al redelijk wat kleine deelpaneeltjes tegengekomen, meestal via tutorials voor 'video wall DIY' en dergelijke. Wees vrij om ook links / tutorials te posten voor mocht ik net die ene DIY nog niet gezien hebben. :)

Wat betreft budget: het is een proefproject op eigen initiatief waardoor het budget beperkt is tot ~ €800 per board, alles incluis.

Mocht er iets niet duidelijk zijn, dan laat het gerust weten zodat ik mijn vraagstelling mogelijk kan verduidelijken.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 11:59

SA007

Moderator Tweaking
Ik ben zelf enkele jaren geleden bezig geweest met zelfbouw panelen, wat ik toen vond aan (zelfbouw) rgb panelen kwam in de regio van 1000 euro/m2.
Het is qua prijs allemaal wel gezakt, maar niet veel meer dan een ~20-25%.

Je ledpanelen zijn natuurlijk de grootste kostenpost hiervan, maar je moet ook zeker de controllers en voedingen niet onderschatten.
Zo'n deelpaneeltje die je aangeeft wil bijvoorbeeld 750W op 5v per m2.
Dat is een 150A, dat is een voeding van ook nog 's een 200 euro voor bijv een meanwell in die regio.
Dan moet er ook een controller bij die ze aan kan sturen, een raspi kan ze niet direct aansturen bijv.

Ledpanels zijn geen goedkope hobby, denk dat je op puur de onderdelen al over je budget gaat.

Zou bijv eens een aantal verhuurders van dit spul aanschrijven, die hebben vrij korte afschrijvingstermijnen op dergelijke apparatuur, misschien kan je als 'afvalputje' fungeren?