Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sk313t0r
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-08 12:02
Beste Tweakers,

Ik heb het vermoeden dat het geluid wat van m'n PC komt veroorzaakt wordt door de voorste 3 fans. Probleem is dat deze niet zichtbaar zijn in zowel Speedfan, HWinfo als via BIOS. Het gaat om:

- pricewatch: MSI B450 Gaming Pro Carbon AC
- pricewatch: Cooler Master MasterBox MB511 RGB

Iemand suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:00
Zitten die fans überhaupt op je moederbord aangesloten dan? En niet gewoon op je voeding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Uit de kast halen. Dan heb je geen last meer van. Het geluid.

En kijk in de bios. Vermoedelijk kan je ze daar wel vinden .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Je bios op advanced options zetten en daar kan je het gedrag van je fans instellen.
(er even vanuit gaand dat je je fans op de moederbord aansluitingen geprikt hebt)
Zet ze op smart fan en ga wat schuiven met de toerentallen ten opzichte van temperaturen, je kan je CPU temp als gever instellen maar ook de verschillende andere sensors, 't is maar wat je wil wat de fans aanstuurt.

Mocht je Windows10 draaien dan kan je met de utility van MSI genaamd Command Center de fans ook in Windows afregelen.
Zelf draai ik Linux dus ben overgeleverd aan de bios instellingen die iets uitgebreider in opties zijn dan Command Center..

(ik had ook een vaag geluid en gaf in de eerste instantie ook de fans de schuld, bleek later aan een HDD te liggen die er nogal lang over deed om in standby te gaan, spindown en standby tijden wat korter gegezet en het hele gebeuren is inmiddels fluisterstil.)

[ Voor 4% gewijzigd door PalingDrone op 07-05-2019 05:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sk313t0r
Even de kast geopend; de voorste drie fans zijn op 1 connector aangesloten, die is weer in het moederbord geprikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:10

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Sk313t0r schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 17:34:
Even de kast geopend; de voorste drie fans zijn op 1 connector aangesloten, die is weer in het moederbord geprikt.
Als je 3 stofzuigers op 1 stopcontact aansluit, kan je toch ook niet met je slimme meter uitlezen hoeveel stofzuiger 2 verbruikt bij standje 4?

Die 3-naar-1 connector lijkt me dan ook de boosdoener; het kan zeker geen kwaad om deze er even tussenuit te halen, 1 fan direct op je moederbord te prikken en dan de PC te starten. Die (tijdelijke) paar graden extra ga je niet merken maar dan kan je wel in je BIOS of software gaan kijken of die ene fan nu wel netjes gedetecteerd wordt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sk313t0r
MAX3400 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 17:37:
[...]

Als je 3 stofzuigers op 1 stopcontact aansluit, kan je toch ook niet met je slimme meter uitlezen hoeveel stofzuiger 2 verbruikt bij standje 4?

Die 3-naar-1 connector lijkt me dan ook de boosdoener; het kan zeker geen kwaad om deze er even tussenuit te halen, 1 fan direct op je moederbord te prikken en dan de PC te starten. Die (tijdelijke) paar graden extra ga je niet merken maar dan kan je wel in je BIOS of software gaan kijken of die ene fan nu wel netjes gedetecteerd wordt.
Dat klinkt in theorie goed, alleen is alles nogal strak afgewerkt c.q. weggewerkt. Dan moet ik onnodig cable ties losmaken en ik weet niet wat. Ik ga eerst eens kijken of de tools van MSI wat doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Sk313t0r schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 17:40:
[...]

Dat klinkt in theorie goed, alleen is alles nogal strak afgewerkt c.q. weggewerkt. Dan moet ik onnodig cable ties losmaken en ik weet niet wat. Ik ga eerst eens kijken of de tools van MSI wat doen.
Ik garandeer je dat die tools niks doen. Geen individuele aansluiting op je moederbord -> Geen individuele uitlezing door je moederbord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sk313t0r
Het is inmiddels gelukt, alleen haalt 1 fan de header niet; even kijken hoe ik dat ga oplossen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Op je moederbord zitten behalve de cpu fan header nog 4 andere fan headers waarbij je de achterste voor je outtake fan is, in theorie zou je ze dus allemaal afzonderlijk in je mobo kunnen prikken.
Kwestie van waarschijnlijk idd wat tie-raps loshalen en de draadjes richting je mobo trekken, ik neem aan dat de kabels van de 3 front fans lang genoeg zijn.
Wanneer alles lekker draait is het vroeg genoeg om te kijken of je de draadjes weer mooi weg kan binden.

Zie je ze nu wel in je bios? (diegenen die aangesloten zijn)

Prima moederbordje, heb 'm zelf ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sk313t0r
De kabels van twee van de drie voorste fans zijn (net) lang genoeg voor twee headers, deze worden ook netjes herkend; de achterste werd al herkend. Er zit nu één fan op de header voor de fan van een pomp, reden is dat de juiste header op een onlogische plek zit; daar is een verlengstuk voor nodig.

Vooralsnog is het wat stiller, maar uiteindelijk vervang ik ze voor stillere fans uit m'n oude kast. Die staat op de slaapkamer.
Pagina: 1