Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-11 14:17
Ik ben druk bezig met mijn verbouwing maar met de zomer voor de boeg ga ik werk maken met mijn zonnepanelen.

Het dak is 9,95 lang en op de meeste plaatsen 6,30 breed 1 meter is 6,10 breed. Dit is het vlakke gedeelte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Qh92xLU62xfgu2kW8YcRsldd/thumb.png

Het dak is gelegen op het zuid - zuid oosten.

Er is nog een lager gelegen dak maar dit wil ik tzt gebruiken voor een aanbouw. Tevens is er een garage maar daar wil ik nog een schuur aan vast maken en daarna pas te kijken voor panelen daar op.

Eigen verbruik zal naar schatting rond de 7000kwh zijn.

Schaduw en objecten:

Op het Oosten staat een grote boom en op het zuid westen en westen staan op 15 meter ook grote bomen op het zuiden is het voor 100de meters vrij.

Oosten genomen op vrijdag om 9 uur 's ochtends om kwart voor 10 was er geen schaduw meer op het dak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GMZjJBBj5qIYz5pnw4TvFtym/thumb.jpg

Westen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3JVbUCMbxQhY3JtWK9cYVvkd/thumb.jpg
ik weet niet hoelaat ik hier schaduw van krijg omdat ik er nu meestal niet meer ben na 6 uur.

Ik heb dus 2 opties zelf bekeken en dat is Zuid en of Oost west.

Bij zuid kan ik er 20 of 24 panelen kwijt en bij oost west kan ik er 27 kwijt maar wel van 2 meter lang.

27 panelen van JA Solar JAM72D-00-375-BP Mono Perc Bifacial Glas - Glas Zwart Frame 375Wp voor 182 euro op oost west. door de korte kabels moet ik die wel constant verlengen. Kom ik op een totaalprijs van 6370 ex btw en dat is dan 66 cent per kwh met 10125kwh

24 panelen van Panasonic HIT Mono N330 W 330WP voor 229 op zuid.

6709 euro totaal ex btw en 85 cent per wp met 7920wp

20 JA Solar JAM60S-03-325-PR-BF 325Wp Mono Perc Zwart Frame Halve Cellen (Ook korte kabels) voor 149 euro op zuid

4503 euro 69 cent per wp en 6500wp totaal

12 x JA Solar JAM72D-00-375-BP Mono Perc Bifacial Glas - Glas Zwart Frame 375Wp voor 182
8 x JA Solar JAM60S-03-325-PR-BF 325Wp Mono Perc Zwart Frame Halve Cellen
allebei op aparte string

4803 euro 68 cent per wp en 7100wp totaal

Ik wilde ook nog 27x goedkope poly 2 meter bekijken maar die heb ik niet echt gevonden. Totaal prijzen zijn inclusief de juiste valksolar montage matriaal en SMA omvormer.

Het liefste zou ik voor 27 panelen gaan maar ik ben bang dat mijn rendement niet goed gaat zijn met de bomen.

Mijn 2de optie is de combi op zuid maar dat is wel redelijk krap met wp

3de optie is de Panasonic doordat het 20% duurder per wp

Zijn er nog andere opties of moet ik niet bang voor de bomen zijn.

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:08
Ik snap de schaduw nog niet volledig maar met die schaduw van bomen zou ik Solaredge geen schande vinden. Daar win je een stuk meer mee dan met een SMA ipv Chinese omvormer.

Je mag in de luchtfoto nog even een rechthoekje om de daken tekenen en erbij schrijven welk dak wat is.

Ik neem aan dat je 3 fase hebt?

Als je het budget hebt zou je een 8 kW SE kunnen nemen met oostwest en die 375 Wp panelen met P404's.
Dan verwacht ik ondanks de schaduw nog ongeveer 0.7×27x375=7000 kWh in een gemiddeld jaar.

Een meer bescheiden systeem kan natuurlijk ook, maar die schaduw lijkt me niet niets.

Je schrijft trouwens telkens kWh terwijl je Wp bedoeld.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Sen
busscherski schreef op maandag 6 mei 2019 @ 22:23:
Ik snap de schaduw nog niet volledig maar met die schaduw van bomen zou ik Solaredge geen schande vinden. Daar win je een stuk meer mee dan met een SMA ipv Chinese omvormer.

Je mag in de luchtfoto nog even een rechthoekje om de daken tekenen en erbij schrijven welk dak wat is.

Ik neem aan dat je 3 fase hebt?

Als je het budget hebt zou je een 8 kW SE kunnen nemen met oostwest en die 375 Wp panelen met P404's.
Dan verwacht ik ondanks de schaduw nog ongeveer 0.7×27x375=7000 kWh in een gemiddeld jaar.

Een meer bescheiden systeem kan natuurlijk ook, maar die schaduw lijkt me niet niets.

Je schrijft trouwens telkens kWh terwijl je Wp bedoeld.
Ik heb inderdaad 3 fase. Solaredge ben ik niet kapot van en gaat ook niet met deze panelen in landscape.

Is een oost west opstelling 70%? Hoeveel is een zuid opstelling dan?

Ik heb vanavond pas weer Photoshop maar op de Google foto zie je rechts onder het dak er boven klein dakje wat lager ligt en later nog een uitbouw op komt. Links achter staat mijn garage.

[ Voor 9% gewijzigd door Sen op 07-05-2019 07:17 ]

• busscherski
Oostwest 20 graden doet normaal 80 tot 85% van zuid 35 graden.
Maar met schaduw wordt het minder.

Waarom kan SE niet in landscape? (Ik heb er zelf geen praktijk ervaring mee)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Sen
busscherski schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 07:27:
Oostwest 20 graden doet normaal 80 tot 85% van zuid 35 graden.
Maar met schaduw wordt het minder.

Waarom kan SE niet in landscape? (Ik heb er zelf geen praktijk ervaring mee)
SE kan wel in landscape alleen niet met deze panelen omdat de kabels te kort zijn. En je mag bij se de kabels niet verlengen.

Mijn schaduw is dus alleen voor 10 uur en na 7 uur op zijn minst. Maar ik ben er de afgelopen tijd nooit geweest na 6 uur.

Ik denk dat een zuid opstelling dan ook mijn voorkeur meer krijgt.

[ Voor 19% gewijzigd door Sen op 07-05-2019 07:41 ]

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:17
Het is een betonnen dak zo te zien? Dan kan het er makkelijk op. Bij hout even laten controleren door een constructeur.

• busscherski
Sen1

Sen2

Ik heb 2 situaties voorgerekend met de SMA design software. Sunnydesign.
Een oost-west geval en een zuid geval.
Dit is de geschatte opbrengst voor Nederland zonder schaduw.

Ik kon net niet de juiste panelen vinden dus denk er even 5 Wp per paneel bij.

Oostwest heb ik even 9.99 kWp genomen en dat levert op jaarbasis zonder schaduw 8172 kWh (818 kWh/kWp)
Zuid 6.4 kWp en 5991 kWh / jaar. (936 kWh/kWp)

Zuid kan nog iets steiler, en dan levert het net weer een fractie meer op maar dan passen er waarschijnlijk weer minder panelen of heb je meer balast nodig.

Begrijp je de screenshots die ik heb bijgevoegd?

Pagina: 1