IBM 60 GXP Performance -> slechts 5-6MB/sec?!

Pagina: 1
Acties:

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07-2025
Ik heb net een IBM 60GXP 40GB schijfje in m'n PC geplompt, en ben nu de inhoud van m'n oude Maxtor 40GB 7200rpm schijf aan het overpompen naar de IBM. Ze hangen beide aan een apart kanaal op de onboard Promise udma66 controler van m'n MSI BX Master.

Als ik in de windhoos System Monitor kijk, dan staat daar bij File System: Bytes read/second (en dus ook written/second) slechts 5-6MB/sec. Dit vind ik nogal tegenvallen, als ik iedereen hier over snelheden boven de 10MB/sec hoor praten...

Ik draai win98se engels, er draaien geen vage proggies, virusscanner staat uit...

Wat doe ik fout?

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

• Foeijonghaai
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-04 16:51
heb je (u)dma aangezet?

• iGadget
udma aangezet... en waar doe ik dat? De onboard Promise zegt bij het booten dat er 2 UDMA4 schijven aan 'm hangen, dus dan neem ik aan dat udma aanstaat, toch?

• DR
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

DR

Op donderdag 26 juli 2001 16:14 schreef iGadget het volgende:
udma aangezet... en waar doe ik dat? De onboard Promise zegt bij het booten dat er 2 UDMA4 schijven aan 'm hangen, dus dan neem ik aan dat udma aanstaat, toch?
moederbord met Via chipset ?
zo ja, Via 4in1 geinstalleerd?
zo nee, die halen, staat wel een link op t.net meuktracker

• tiguan
  • Laatst online: 09:21
Moet dat niet UDMA 5 zijn?

• Ralphie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:24
Nee want het is een ATA 66 comtroller.
En denk ook niet dat hij Via drivers hoeft te installeren als ik naar zijn mobo kijk (MSI BX master)

HODL

• tiguan
  • Laatst online: 09:21
Oeps, sorry, ik had niet je hele post gelezen. It must be the heat, pfff...

• iGadget
Ralphie: inderdaad... enig id wat ik nog meer zou kunnen proberen?

Verwijderd

Neem aan dat je de Promise drivers geinstalleerd hebt :)

Verder klopt 5MB/s voor geen hout, wat doet een schijf als je hem op je gewone controller zet?

Verder: Gebruik Sisoft Sandra om te benchen....dan weet je het zeker...dat windows monitoring bla in 98 kan er ook wel eens naastzitten...:)

Verwijderd

Lees je zwaar gedefragmenteerde data?

Mijn 45 GB 75GXP doet iets van 7-8 MB random read/write al .. en 36 MB sequentieel. En jouw schijf is hier de opvolger van.

• iGadget
Mjah sorry maar die benchmarks vind ik niet zoveel zeggen... als sandra beweert dat ik weet-ik-hoeveel-meg-per-seconde zou moeten kunnen hebben met die schijf, en ik zie daar in de praktijk niets van terug (wat meestal mijn ervaring is), dan ga ik toch liever voor zoiets als de System Monitor.

Dat de data misschien gefragmenteerd is, zou kunnen, maar dan nog zou de performance bij grote files zo af en toe toch flink omhoog moeten schieten. Ook dit gebeurt niet, 't blijft constant hangen rond de 4, 5, hooguit 6MB/sec.

Ik ben een beetje angstig om 'm aan een normale controler te hangen, daar kun je gezeik mee krijgen toch, als je 'm daarna weer aan udma66 of hoger hangt?

Kan het ook nog aan zoiets liggen als brakke instellingen van win98?

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 08:59
Hoe staat het met je CPU tijdens het kopieren: laag (ongeveer 5 a 10 %) of erg hoog (meer dan 50%)?
Op deze manier kun je er achter komen of je busmastering gebruikt.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op donderdag 26 juli 2001 20:52 schreef HlpDsK het volgende:
Lees je zwaar gedefragmenteerde data?
Gedefragmeteerd is juist goed hoor!

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Op vrijdag 27 juli 2001 11:37 schreef Varienaja het volgende:

[..]

Gedefragmeteerd is juist goed hoor!
Jajajajaa .. sue me :P

• iGadget
100% usage... heb ik ook met scsi trouwens. Mahgoed, het boeit al niet meer zo, ik heb win98 er al afgepleurt, ga zo linux erop gooien. Test ik 't dan wel weer :)

Pagina: 1