Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PV uitbreiden - Alles volgooien of verbruik afdekken.

Pagina: 1
Acties:

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:06
Nu onze uitbouw af is willen we ook zonnepanelen bij gaan plaatsen om zo (minstens) het extra verbruik van de Elga op te gaan wekken. Dit betekent dat er nog zo'n 2600kwh bij moet, maar ik heb een offerte aangevraagd op basis van alles vol leggen wat interessant is. Dit heeft geresulteerd in een aanbod van 15 panelen, die als volgt verdeeld worden:

- 2 x 310wp Full Black bij de huidige set op het schuine dak op zzo. Die zijn er in 2013 niet opgelegd vanwege schaduw door de schoorsteen, maar zijn nu wel interessant door SolarEdge. 310wp is het maximale wat mijn installateur momenteel kan leveren in full black.
- 6 x 325wp op het nieuwe platte dak op zzo.
- 7 x 325wp op het 'oude' platte dak op wzw, dit om later op de dag daar meer opbrengst uit te halen en zo meer opbrengst direct zelf te gebruiken. Die oriëntatie is ook ingegeven door de afbouw van de saldering, aangezien dan de [iek midden op de dag minder interessant is.

Dit hele verhaal heeft een geschatte opbrengst van 4344kwh (op basis van 897 zonuren en oriëntatie zw), wat (als die schatting werkelijkheid wordt) een totale opbrengst van beide systemen samen op gaat leveren van ongeveer 6850kwh op jaarbasis.

Wat is nu wijsheid? Alles er op leggen wat er op kan, op basis van de redenatie dat er nu nog gesaldeerd wordt en het rendement van de investering nu dus het hoogste is? Of nu minder investeren en er weer bij gaan plaatsen als de cv-ketel het begeeft en we volledig van het gas af willen of een elektrische auto?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-11 13:42
Alles vol lijkt me het meest handig. Dat ga je op termijn toch doen. Het PV virus is hardnekkig.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Aziraphale
Dat was ook mijn gut-feeling, maar het is natuurlijk een aardige investering. Men schat het rendement echter op 15,9% en dat is wel weer heel erg veel meer dan een spaarrekening. :-)

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Zo is dat! Zelf als je (financiële) rendement door nieuwe regelgeving zou halveren zit je nog steeds heel veel beter dan geld op je spaarrekening.

• Aziraphale
Precies. Dus we gaan het maar gewoon doen. :-)

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:32
De meeste mensen die panelen neerleggen krijgen later spijt. Spijt dat ze niet meer hebben neergelegd.

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:07
Ik zou, vooruitkijken aan afbouwende regelingen rondom salderingen (in Nederland), richten op het afdekken van je verbruik. Ga er maar vanuit dat komende jaren deze regeling soberderder en misschien ontmoedigd wordt (slimme meter verplichtingen, (onaangekondigde) wijzigingen in de Elektriciteitswet ed.)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:46
Hoe meer je legt hoe lager de € / Wp prijs wordt en dus hoe lager bij een terugleversubsidie je TVT zal zijn. Het deel dat je zelf verbruikt (in geval van een WP moet 50% haalbaar zijn) is nog steeds die ~ € 0,22 waard.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:02
Aziraphale schreef op maandag 6 mei 2019 @ 21:32:
Dat was ook mijn gut-feeling, maar het is natuurlijk een aardige investering. Men schat het rendement echter op 15,9% en dat is wel weer heel erg veel meer dan een spaarrekening. :-)
Maar spaargeld kun je gebruiken om tegenslagen op te vangen of een studie van je kinderen van te betalen. Dat is met panelen een stuk lastiger.
Veel geld investeren in panelen dus alleen doen als je het kunt missen of de lening kunt dragen.

Er is overigens niemand die het rendement garandeert. Wijzigende regelgeving of iets envoudigs als een dakkapel van de buren kunnen al roet in het eten gooien.

• Aziraphale
Uiteraard kunnen we het missen, anders begonnen we er niet aan. :-) En ik heb ook wel overdacht wat @NielsTn noemt, maar op basis van wat ook door @CurlyMo genoemd wordt gaan we de boel toch maar maximaal vol leggen.

Per Wp is vol leggen 21ct goedkoper dan verbruik afdekken en de geschatte TVT voor het grootste systeem zit op iets meer dan 6 jaar. Nu plaatsen betekent met afbouw salderen vanaf 2023 dat mijn inschatting is dat puur financieel gezien dit wel los gaat lopen. Maar goed, we doen het ook vanuit overtuiging en met het oog op de toekomst, niet enkel en alleen als investering.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:46
Aziraphale schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:41:
Uiteraard kunnen we het missen, anders begonnen we er niet aan. :-) En ik heb ook wel overdacht wat @NielsTn noemt, maar op basis van wat ook door @CurlyMo genoemd wordt gaan we de boel toch maar maximaal vol leggen.
Om een zuivere berekening te maken moet je wel rekening houden van de verliezen van afwijkende windrichtingen. Dat maakt de verhouding Wp = Wh minder gunstig waarmee je ook minder makkelijk € / Wp / TGV = TVT kan zeggen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Aziraphale
CurlyMo schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:52:
[...]

Om een zuivere berekening te maken moet je wel rekening houden van de verliezen van afwijkende windrichtingen. Dat maakt de verhouding Wp = Wh minder gunstig waarmee je ook minder makkelijk € / Wp / TGV = TVT kan zeggen.
Klopt en daar is ook enigszins rekening mee gehouden. Van de 15 panelen komen er 8 op ZZO te liggen en 7 op ZW. Bij de tvt is uitgegaan van alles ZW, dus dan ga je van het 'slechtste' uit.

• drielp
NielsTn schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 10:15:
Ik zou, vooruitkijken aan afbouwende regelingen rondom salderingen (in Nederland), richten op het afdekken van je verbruik. Ga er maar vanuit dat komende jaren deze regeling soberderder en misschien ontmoedigd wordt (slimme meter verplichtingen, (onaangekondigde) wijzigingen in de Elektriciteitswet ed.)
De TS is nog niet van het gas af, het uiteindelijke verbruik in de toekomst is niet het huidige verbruik
Dat de komende jaren de salderingsregeling aangepast gaan worden is zeker, de manier waarop nog niet. Daarom zou ik mijn eigen plan trekken en dat zou zoveel vol leggen zijn.

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wij hebben gekozen voor volgooien. Er is nog ruim 3 jaar salderen te gaan. In die tijd pak je makkelijk de helft van de investering terug. Daarna is er een afbouw van 8 jaar, in die tijd zal het rendement dus nog steeds vrij hoog zijn. En na de saldering is de terugleververgoeding waarschijnlijk onafhankelijker van het eigen gebruik. (het directe verbruik nog altijd wel, en daar zul je met meer panelen dus ook weer meer van hebben). Na het terugverdienen is het eigenlijk 'gratis geld'... dan wil je liever meer dan minder.

Overigens koste verbruik afdekken (2500) os ongeveer 2600 euro en volledig (3250) ons 3200 euro. dus voor 600 euro krijgen we ongeveer 700kWh extra. Zelfs met de 11 cent van greenchoice als basis is dat in ongeveer 8 jaar terugverdiend...

Ik zie eigenlijk geen enkele reden om niet vol te gooien (als je het geld hebt.)

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:07
drielp schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 08:36:
[...]

De TS is nog niet van het gas af, het uiteindelijke verbruik in de toekomst is niet het huidige verbruik
Dat de komende jaren de salderingsregeling aangepast gaan worden is zeker, de manier waarop nog niet. Daarom zou ik mijn eigen plan trekken en dat zou zoveel vol leggen zijn.
dan zou ik eerder inzetten op raamwerk (triple glas), LTV/vloerverwarming/wanderverwarming om daar zo snel mogelijk stappen/meters te maken...

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• drielp
NielsTn schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 10:34:
[...]

dan zou ik eerder inzetten op raamwerk (triple glas), LTV/vloerverwarming/wanderverwarming om daar zo snel mogelijk stappen/meters te maken...
Dat hoort er natuurlijk ook bij. De TS heeft al een Elga. Ik neem aan dat de woning dus al goed geïsoleerd is. Maar ook al kan daar nog wat verbeterd worden, als je toch je PV systeem uit gaat breiden, dan zou ik het gelijk goed doen.

Ik was ook lekker bezig met uitbreiden en had zo'n 2500 kWh "over". Het sww gaat nu via een e-boiler en koken op inductie. Dat kost 1400 kWh. Het gascontract is per 16 april opgezegd, binnenkort een L/L warmtepomp. Daar kan ook nog een 1500 kWh in en dan is de energierekening nog €0,-

• Aziraphale
De woning is inderdaad zo goed als mogelijk geïsoleerd: Hr++, spouw- en dakisolatie. De vloer is niet gedaan vanwege de heel ondiepe kruipruimte, daardoor was dit niet mogelijk omdat je niet overal kunt komen. Vloerverwarming hebben we in onze aanbouw, de rest is bij de renovatie in 2011 niet gedaan omdat we houten vloeren hebben. Daar vloerverwarming op leggen was volgens de aannemer toen geen handige optie, vandaar dat we het zo hebben gelaten. Door het isoleren is er echter een zodanige overcapaciteit aan afgiftevermogen dat we het met die Elga alleen niet redden als het echt koud wordt.

Een 'echte' WP is er niet omdat we net een nieuwe ketel en fornuis hadden toen we het aanbod voor de Elga kregen en de boel nu weer vervangen kapitaalvernietiging en weinig duurzaam zou zijn. Komt bij dat als we naar een WP hadden gekeken toen 4 jaar terug de ketel is vervangen, we waarschijnlijk hadden gehoord dat dat niet kon vanwege geen vvw. Inmiddels blijkt echter dat we met 370 m3 en de Elga ons huis van verwarming en sww kunnen voorzien, dus als de ketel het begeeft is gasloos gaan een no-brainer. Dan gaan we het waarschijnlijk met de komende uitbreiding qua PV ook niet redden, maar ik heb alleen nog een dak op het noorden over....

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Je kunt altijd nog kijken naar een doorstroomverwarmer om de sww functie van je ketel mee over te nemen. Super makkelijk te installeren en niet al te duur (€200-300).

En ook hier kamp volgooien. Hoe meer hoe beter.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De kosten om nu het hele dak vol te leggen zullen een stuk lager zijn dan in twee etappes het dak vol leggen. De enige vraag is dan of de hogere efficiëntie van toekomstige panelen genoeg gaat zijn om die extra kosten af te dekken, ik denk het niet.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Met de huidige panelen zitten we al vrij ver in de curve, meer dan procentenwerk zal het niet worden in het komend decennia.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Erasmo schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 09:31:
Je kunt altijd nog kijken naar een doorstroomverwarmer om de sww functie van je ketel mee over te nemen. Super makkelijk te installeren en niet al te duur (€200-300).

En ook hier kamp volgooien. Hoe meer hoe beter.
Met vooruitzicht 2023 is dat minder slim dan een boiler, in welke versie dan ook.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Aziraphale
Rol-Co schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 09:52:
[...]

Met vooruitzicht 2023 is dat minder slim dan een boiler, in welke versie dan ook.
Waarom zou je voor een boiler ipv een doorstroomverwarmer kiezen? En is een boiler later ook te koppelen aan een L/W WP? Ik doe nu namelijk liever geen investeringen meer in installaties die bij de uiteindelijke overstap naar all-electric weer in de vuilnisbak kunnen.

Dat is ook de reden dat ik nog niet van het gas af ben: Dat zou qua vastrecht een aantrekkelijke optie zijn, maar vanuit duurzaamheidsoogpunt vinden we het geen optie. We gooien dan namelijk goede apparaten van een paar jaar oud weg, want inruilen gaat hem niet worden. Dat is ook de reden dat we nu een tweede omvormer voor de PV gaan plaatsen en niet alles via SolarEdge gaan optimaliseren, wat een installateur me vorig jaar adviseerde. Onze Omnik doet het namelijk uitstekend en dan vind ik het zonde om de boel weg te gooien.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Aziraphale
ik ben ook voorstander van gewoon volgooien.
maximaal als het kan.
maar wel met wat verstand, ik had dat probleem een paar jaar geleden ook.
een simpele berekening gaf mij toen, dat ik het geld net zo goed in de hypotheek kon gooien.
winst was wel lager, maar wel een gegarandeerd rendement voor 25+ jaar.
dat is ook lekker. (komende maand de laatste hypo betaling en ben er klaar mee.)
ik heb nu dus en panelen en hypo gedaan, ben benieuwd hoe me dat gaat bevallen. ;)
(heb nu nog een hele rij projecten op de planning staan en nu zijn de centen er om het ook goed te doen.
ik denk dat ik met de WC ga beginnen, die ga ik aansluiten op de warmtepomp >:)
stront power, schijt je warm. :P )

een boiler zou ik ook prefereren boven een doorstroom verwarmer.
een boiler kun je verwarmen met je warmtepomp en zo nog een lekker cop te hebben.
of je hangt er zoiets in:
http://www.askoma.com/eigenprodukte.html
die heb je in 1kW uitvoering, die je in 3 stappen kunt schakelen van 330W.
en dan kun je meer eigen productie gelijk gebruiken en zo minder last hebben van afbouw saldering.
(of je combineert dit met een warmtepomp, genoeg modellen die dat kunnen)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 10-05-2019 10:47 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Rol-Co schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 09:52:
[...]

Dat ligt ook maar net aan de situatie, TS moet maar net ruimte hebben voor een boilervat en warmtepomp, terwijl mijn doorstroomverwarmer niet veel groter is dan een brood. Ik verbruik amper warm water(geen kinderen, niet bijzonder vaak thuis) en dan staat de boiler de hele dag voor jan lul 100l water warm te houden. De doorstroomverwarmer hier heeft een extra spiraal door het buffervat van de reguliere verwarming waardoor in de winter alleen de laatste trap van 20-30 graden gedaan hoeft te worden.

Een boilervat is voor een gezin met kinderen een goede keuze, verbruik je niet veel dan is een doorstroomverwarmer beter imho.

• Rol-Co

Rol-Co

@Aziraphale

Je hoeft niets weg te gooien hoor, heb ik ook niet gedaan en doe ik zelden maar gewoon verkopen op marktplaats of geven aan een kennis die het niet zo breed heeft, mogelijkheden zat zonder te verspillen.
Koppelen aan een lucht water warmtepomp kan prima met een wpb wanneer er een extra wisselaar in zit maar nodig is het niet, het is in de winter lekkerder als je warmtepomp gewoon door kan verwarmen en het sww apart opgewarmd wordt, zeker als je warmtepomp precies aan de maat is. Tijdens het sww warmen gebeurd er namelijk niets met de verwarming van je huis.

@Erasmo

Ik ken ze, (heb mijne 2 weken geleden verkocht) maar ik bedoel met de boiler geen kolosaal ding en opgewarmd door de warmtepomp die ook het huis verwarmd maar een e-boiler of een warmtepomp boiler zoals de calypso bijvoorbeeld.
https://www.esanico.be/nl...-vm-warmtepompboiler.html (1250,- subsidie)
De e-boiler op maat van verbruik kopen met een mengventiel, de calypso in 100 of 150 liter en maakt niet veel uit, je hangt hem op zolder aan de muur naast de cv bijv en klaar. Niet alleen voor gezinnen met kinderen, met zijn 2e ook super. Dat stilstand verlies valt wel mee met mijn daalderopjes bijv en simpel met een tijdklokje overdag aan te zetten.
Voordeel is gelijk warm water, meer druk, lagere netbelasting/eigen stroom, een beetje doorstromer zonder douche wtw trekt toch 11kW op 3 fase. Met tieners zeker geen goed idee, die staan zo 30 min, dat kan hier ook maar dan gaan ze er wel onderuit omdat het koud wordt. :)

@migjes
Precies, lekker overdag warmen (toch aan het werk) en in de avond heerlijk warm water. E-boiler is ook cop1 net als de doorstromer dus maakt geen flaus aus, de calypso geeft je meer warmte voor je kWh maar heeft ook weer onderhoud nodig en maakt wat geluid.
Beide wel goed te sturen op de zon, dat is handig na 2023 ;) de e-boilers (2) voor sww kost ongeveer 110-115 kWh per maand.
https://pvoutput.org/aggr...sp?id=12038&sid=64061&t=m

• Aziraphale
@Rol-Co Hoe groot is zo'n Calypso eigenlijk en wat is het verbruik er van? Ik hou straks namelijk een 1500kwh over en die 100 liter heb je zo te zien namelijk met subsidie gratis... Kan die een gezin van 3 personen aan, waarbij vooral vader nog wel eens 20 minuten onder de douche blijft staan? O-)

Edit: Zal deze vraag ook even stellen in het wp-boiler topic. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Aziraphale op 10-05-2019 11:44 ]

• migjes
@Aziraphale
eerst eens uitrekenen wat je nodig hebt.
hoeveel liter per minuut en op welke temperatuur wil je hebben.
(dit geef je aan in b.v. 10l/m@38)
en dan voor hoeveel minuten je dat per tijd eenheid zou willen.

dan pas weet je of je methode 1 of 2 of 3 wil.
anders is het gokken en gokken is brokken. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Rol-Co

Rol-Co

Aziraphale schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 11:37:
@Rol-Co Hoe groot is zo'n Calypso eigenlijk en wat is het verbruik er van? Ik hou straks namelijk een 1500kwh over en die 100 liter heb je zo te zien namelijk met subsidie gratis... Kan die een gezin van 3 personen aan, waarbij vooral vader nog wel eens 20 minuten onder de douche blijft staan? O-)

Edit: Zal deze vraag ook even stellen in het wp-boiler topic. :)
Precies zoals migjes zegt, eerst liters per minuut meten en daar verbruik op bepalen, niet denken van ik neem een zwembad als boiler, dat is ook niet goed, het moet passen, het efficiëntst is veel gebruiken maar net niet tekort komen.

Edit: ik heb 2x30 liter op 75 graden en we zijn met zijn 5e :) , wel een niebla douchekop 5l wat veel uitmaakt.

Je kan ook 2x 100 liter doen met 2x subsidie, of 1x150 liter, of 2x 150 liter ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Rol-Co op 10-05-2019 11:58 ]

• Aziraphale
@Rol-Co @migjes En dan bedoelen jullie, neem ik aan, l/m van de douche? Of ook bad en keukenkraan?

Ik heb overigens ook een Niebla douchekop en volgens mij haalt mijn bad de 10l/m ook niet. Heeft te maken met dunne aanvoerleidingen naar de ketel.

[ Voor 42% gewijzigd door Aziraphale op 10-05-2019 12:03 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Aziraphale schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 11:58:
@Rol-Co @migjes En dan bedoelen jullie, neem ik aan, l/m van de douche? Of ook bad en keukenkraan?
Ja douche inderdaad, emmer en telefoon, douche open zoals altijd, emmer er onder en stopwatch start drukken, na een minuut emmer er onder uit en meten hoeveel liter. :)

• migjes
@Aziraphale
zie @Rol-Co d:)b

het gaat om liter per minuut + temperatuur van water van de douche
(voorbeeld 10l/m@38.)
maal aantal minuten gebruik.

bad is een berekening die je er naast doet.
dit is liters van bad vulling + temperatuur.
(voorbeeld 100l@38.)

een boiler heeft vaak +/-65 graden water.
daar doe je dan wat koud water bij, want een bad van 65 graden is maar heel kort tof om in te liggen. >:)
dit kun je gewoon omrekenen naar 38 graden.
voorbeeld 50liter boiler van 65 graden(50l@65) geeft dan 100liter water van 38 graden(100l@38) bad water.
erg simpele wiskunde. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 10-05-2019 12:05 ]

• Aziraphale
migjes schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 12:04:
@Aziraphale
zie @Rol-Co d:)b

het gaat om liter per minuut + temperatuur van water van de douche
(voorbeeld 10l/m@38.)
maal aantal minuten gebruik.

bad is een berekening die je er naast doet.
dit is liters van bad vulling + temperatuur.
(voorbeeld 100l@38.)

een boiler heeft vaak +/-65 graden water.
daar doe je dan wat koud water bij, want een bad van 65 graden is maar heel kort tof om in te liggen. >:)
dit kun je gewoon omrekenen naar 38 graden.
voorbeeld 50liter boiler van 65 graden(50l@65) geeft dan 100liter water van 38 graden(100l@38) bad water.
erg simpele wiskunde. ;)
Dat moet ik kunnen. Vanmiddag ga ik eens meten en dan meld ik me weer. :)

• Rol-Co

Rol-Co

Aziraphale schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 12:23:
[...]

Dat moet ik kunnen. Vanmiddag ga ik eens meten en dan meld ik me weer. :)
Je hebt een niebla dus 5 of 9 liter :)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
MeTooPV schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 10:12:
De meeste mensen die panelen neerleggen krijgen later spijt. Spijt dat ze niet meer hebben neergelegd.
Ik heb geen zonnepanelen maar ik zou wel spijt krijgen dat ik alleen maar zonnepanelen op het dak zou leggen en geen collectoren. Water verwarmen kost aardig wat vermogen, als de zon dat voor mij kan doen dan graag... Volgens mij is die besparing groter dan het afdekken van elektrisch verbruik.

• Aziraphale
Rol-Co schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 12:26:
[...]

Je hebt een niebla dus 5 of 9 liter :)
Dan gok ik op 5. ;)

@sypie Wel overwogen, maar in zijn algemeenheid lees ik dat PV nog steeds aantrekkelijker is.

• Rol-Co

Rol-Co

sypie schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 12:29:
[...]

Ik heb geen zonnepanelen maar ik zou wel spijt krijgen dat ik alleen maar zonnepanelen op het dak zou leggen en geen collectoren. Water verwarmen kost aardig wat vermogen, als de zon dat voor mij kan doen dan graag... Volgens mij is die besparing groter dan het afdekken van elektrisch verbruik.
Heb je het onderhoud of vervangen van slangen en pompen glycol ook meegenomen in je berekening? Om een voorbeeld te geven: mijn 1300 kWh aan sww kan je opvangen met 5 panelen van net even 100,- ps, omvormer heb je al of neem je een ietsje grotere bij aanschaf.
Wat kost de zb set in aanschaf? En onderhoud over 20 jaar?

• Aziraphale
@migjes en @Rol-Co Even getest en done the maths.

- Douche geeft 5l/m@38
- Bad is (tot de rand vol) 495 liter, dus daar zal ik dan denk ik max. de helft van nodig hebben.

Lijkt me dat dan een boiler van 150 geschikt zou zijn, maar nou douche ik wel vrij warm en vind ik het ook prettig om (als ik al in bad ga) af en toe heet water toe te voegen. Gaat zo'n '(bijna) gratis door subsidie)' warmtepompboiler dan voor ons werken?

• Rol-Co

Rol-Co

Aziraphale schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 17:40:
@migjes en @Rol-Co Even getest en done the maths.

- Douche geeft 5l/m@38
- Bad is (tot de rand vol) 495 liter, dus daar zal ik dan denk ik max. de helft van nodig hebben.

Lijkt me dat dan een boiler van 150 geschikt zou zijn, maar nou douche ik wel vrij warm en vind ik het ook prettig om (als ik al in bad ga) af en toe heet water toe te voegen. Gaat zo'n '(bijna) gratis door subsidie)' warmtepompboiler dan voor ons werken?
Kom je wel in de buurt van een 270 liter of 2x 150 vanwege het bad denk ik, kan je dat kwijt?

• Aziraphale
Rol-Co schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 18:06:
[...]

Kom je wel in de buurt van een 270 liter of 2x 150 vanwege het bad denk ik, kan je dat kwijt?
Wordt wel krap, want dan heb ik twee of 3 koelkasten naast elkaar staan. Maar volgens de rekenmethode van @migjes zou ik uit een 150 liter 300 liter van 38 graden kunnen halen, is dat dan niet voldoende? Of loop ik dan tegen de opwarmtijd aan? En dat bad is 495 liter uitgaande van geen schuine wanden en tot de rand toe vol.

• migjes
@Aziraphale en @Rol-Co
wees duidelijk en schrijf het goed. ;)
150l@55 of 150l@65 is best wel veel liters verschil na aanlengen met koud tot 38 graden. ;)

(warmtepompboilers zijn meestal 55 graden en geen 65.
dit kan makkelijk een foutje geven zijn als je niet oplet.
met 65 graden en aanlengen met koud water van 11 graden kom je toevallig aardig op 2x het getal uit.
maar met 55 graden niet.)

• Rol-Co

Rol-Co

Aziraphale schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 18:34:
[...]

Wordt wel krap, want dan heb ik twee of 3 koelkasten naast elkaar staan. Maar volgens de rekenmethode van @migjes zou ik uit een 150 liter 300 liter van 38 graden kunnen halen, is dat dan niet voldoende? Of loop ik dan tegen de opwarmtijd aan? En dat bad is 495 liter uitgaande van geen schuine wanden en tot de rand toe vol.
Ik denk dat het wel gaat als je bijv alleen na een legionella run in bad gaat. :)
stel dat is 1x per week en de rest douche dan kan je dat combineren door met het element die dag naar 65 graden of hoger als dat kan te warmen.
Bad is natuurlijk lastig, maar ook met iets anders dan grote boiler of cv kan bijna niet, een doorstromer is dan ook een eeuw wachten tot hij vol is.
Wil je van het gas af? Als je dat niet doet kan je nog naverwarmen met cv en eerst kijken hoe het gaat zonder, wordt het een probleem kan je de cv bij zetten bij bad vullen, kwestie in serie zetten van boiler met cv, dat heb ik hier eerst ook gedaan om te zien of het werkt voor ons. Later is pas de cv weg gegaan en heb ik er een 2e boiler voor in plaats gehangen en de aansluiting opgezegd.

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:26

Punkrocker

Mostly harmless

Aziraphale schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 18:34:
[...]

En dat bad is 495 liter uitgaande van geen schuine wanden en tot de rand toe vol.
495 liter!?
Ga je erin zwemmen? 100 tot 150 liter lees ik overal....

Anders neem je er één die ergonomisch gevormd is
Afbeeldingslocatie: https://www.online-sanitair.com/media/catalog/product/cache/1/small_image/200x200/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/s/a/sanifun_allibert_inoa_duo_inbouw_ligbad_1700_x_800_x_420_1.jpg

"What do you get if you multiply six by nine..."

• Aziraphale
@migjes Nu vind ik de wiskunde toch wat lastig worden....

@Rol-Co Dat bad gebruiken we zelden, als ik daar in de winter 1 keer per maand in lig dan is het al veel. En de cv blijft sowieso voorlopig hangen, want de Elga trekt het bij vorst echt niet alleen. Wat dat betreft kan die het dus in noodgevallen er wel bij pakken. Alleen vraag ik met dan wel af wat er gaat gebeuren als we ooit volledig gasloos willen, want dan zal met een 150l boiler het niet gaan werken als ik er alleen een l/w wp voor cv bij plaats, of wel?

Bad is overigens een 190x80 en ik lees her en der in specificaties dat je dan rond de 370 liter zou zitten. Is natuurlijk al weer minder dan 495, maar ik heb geen flauw idee hoeveel water er in een zo'n bad gaat als ik er met mijn 75 kilo nog eens bij in kruip. Van Engels heb ik meer verstand dan van natuurkunde... 8)7 Wat ik dan wel weer zie is dan een gemiddeld bad, zoals @Punkrocker zegt, tussen de 100 en 150 liter gebruikt en daarvan zou je dan zeggen dat je dat met een 150l op 55 graden zou moeten kunnen redden.

Punt is ook een beetje dat ik een warmtepompboiler op zich erg interessant vind, maar na een aanbouw en de uitbreiding van de PV ook wel een beetje klaar ben met investeren. Wanneer ik door de subsidie er heel voordelig aan kan beginnen is het leuk, maar het moet niet echt veel gaan kosten. Komt ook bij dat we qua gasbesparing niet heel veel meer kunnen, want we zaten afgelopen jaar al op 370 kuub voor koken, sww en een beetje bijstoken tijdens koude nachten.

• Rol-Co

Rol-Co

@Aziraphale

Daarom! Dan kan je hem toch als voorloper van de cv zetten, voor je het weet is je sww gas ook weg en houd je 48 m3 over voor koken :)
Mooi om te testen toch? Kost je niks! Met de 150 red je wel gok ik, alleen na een bad vullen kan douchen de eerste 3-4 uur een dingetje zijn.

• Aziraphale
Rol-Co schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 20:19:
@Aziraphale

Daarom! Dan kan je hem toch als voorloper van de cv zetten, voor je het weet is je sww gas ook weg en houd je 48 m3 over voor koken :)
Mooi om te testen toch? Kost je niks! Met de 150 red je wel gok ik, alleen na een bad vullen kan douchen de eerste 3-4 uur een dingetje zijn.
Dat vind ik dan wel weer een leuk idee. :) Zal me er nog eens in verdiepen waar het dan met montage en alles op uit gaat komen. De 150l kost inmiddels iets meer dan 1400 bij Esanico, maar daarmee hangt hij er uiteraard nog niet.

Pagina: 1