Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novarion
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:07
Beste Tweakers!

Ik heb onlangs mijn aantal jaar oude Asus N56 een kleine upgrade gegeven met een SSD.
De laptop werkt weer fantastisch met uitzondering van de batterij, deze was volgens mij gewoon op, wanneer de lader werd losgekoppeld sloot de laptop binnen enkele ogenblikken af. Batterijen slijten nou eenmaal, dus heb ik een nieuwe besteld, buiten NL.

De batterij leek het goed te doen en was praktisch leeg toen ik 'm aansloot. Aantal uren laten laden, percentage van batterij gingen netjes en realistisch omhoog. Echter schoot deze bij de laatste 20-30% snel naar 100%. Wanneer de batterij 100% was heb ik de laptop van het netstroom afgehaald en was er eigenlijk niets veranderd. De laptop schakelt uit en heeft geen voeding meer.
Bij het aansluiten van de lader is de batterij 1-4% en zal weer opladen, na een minuut of 10 zal deze weer 100% aantonen. Echter zal de laptop wederom uitvallen zonder netstroom.

Is dit een defecte batterij? Herkent de software de batterij niet en levert dit problemen? Windows 10 lijkt volgens Google resultaten ook wel eens problemen te veroorzaken bij batterijen. Misschien is er iets in de laptop defect?

Ook heb ik via apparaatbeheer de driver verwijderd. Dit liet de laptop uitvallen en zorgde ervoor dat de laptop ontoegankelijk werd door een blauw flitsend toegangsscherm. Dit was alleen op te lossen door de originele batterij simpelweg weer te plaatsen. Dit zal mogelijk te verklaren zijn omdat het imitatie is...

Ik heb nog geen oplossing kunnen vinden, helaas!

Edit: leer typen man...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Klinkt idd als een defecte batterij.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Is het niet toevallig een imitatie accu ? Het kan zijn dat dan de chip en/of sensoren in de elektronica het (over)laadgedeelte van de accu niet de juiste waarden communiceren met de software van het Asus moederbord zodat deze niet correct wordt uitgelezen en/of opgeladen ? Als niet de juiste waarden wordt uitgelezen, dan heb je kans op overhitting en mogelijk kortsluiting of zelfs brandgevaar

[ Voor 18% gewijzigd door Breezers op 06-05-2019 16:21 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Novarion Zoiets kun je beter in NL kopen ivm garantie.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novarion
Breezers schreef op maandag 6 mei 2019 @ 16:18:
Is het niet toevallig een imitatie accu ? Het kan zijn dat dan de chip en/of sensoren in de elektronica het (over)laadgedeelte van de accu niet de juiste waarden communiceren met de software van het Asus moederbord zodat deze niet correct wordt uitgelezen en/of opgeladen ? Als niet de juiste waarden wordt uitgelezen, dan heb je kans op overhitting en mogelijk kortsluiting of zelfs brandgevaar
Yes, dat is het.
Oververhitting en/of kortsluiting lijkt geen sprake van te zijn. Althans ik heb geen extreme warmte geconstateerd bij en van de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novarion
Ik heb ook een batterij report gemaakt, waar ik wissel tussen het origineel en de 'nieuwe' batterij.
Zelf heb ik niet gigantisch veel ervaring met laptop batterijen om hier een duidelijke conclusie uit te trekken.
Windows 10 battery report: https://ufile.io/gelr4lmt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hackus schreef op maandag 6 mei 2019 @ 16:21:
@Novarion Zoiets kun je beter in NL kopen ivm garantie.
Voor zoiets moet dat wel lukken, maar mijn 'echte' Yanec accu was na een jaar ook op zo'n 30% capaciteit over. Wilde toch een nieuwe laptop, dus heb maar niet de webwinkel gemaild waar hij gekocht was, maar ik weet ook wel het antwoord wat ik zou krijgen: Is een slijtage product.

Anyway, ik had via DM al contact gehad met TS. Uit batterij report blijkt iig dat de oude accu gewoon aan zijn einde was, en dat de nieuwe accu ook volgens dat raport al veel capaciteit mist. Ook is hij in maximaal een half uur van 1% naar 100% gegaan, wat nooit gaat lukken. Sowieso betwijfel ik of je met standaard cellen in die ruimte wel 72Wh kan stoppen.

Zekerheid gaan we niet krijgen, maar ik vermoed dat de nieuwe accu gewoon ondeugdelijk is. En terwijl ik dit schrijf bedenk ik ineens dat ik mijn oude accu nog nooit heb weggegooid. Ding heeft dus niet meer veel van zijn capaciteit, maar hij moet het toch wel een 20 minuten nog uithouden erop. Als TS dus binnenkort toch in de buurt van Eindhoven zou zijn mag hij die ophalen. (Al zie ik dat hij uit Leiden komt, beetje ver weg).
Pagina: 1