Safari Namibië, welke camera zullen we aanschaffen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,
In september gaan mijn vriend en ik naar Namibië voor een rondreis van 3 weken.
Na heel wat compactcamera's versleten te hebben vonden wij dit een mooie gelegenheid om een nieuwe camera aan te schaffen!
Zelf dacht ik aan een systeemcamera, gezien ons studentenbudget (tot 1000 euro).
Ik vroeg me af of jullie goede tips hebben.
We zijn echte natuurliefhebbers. We gaan safari's maken waarbij zowel zoom als macro belangrijk is. We gaan namelijk ook de woestijn in opzoek naar kevers en hagedissen etc. Ook gaan we natuurlijk opzoek naar het grote wild in de wildparken, en ook heel belangrijk, naar vogels. Overigens vinden we de zoom belangrijker als de macro functie, als we echt moeten kiezen.
Verder moet het een redelijk compacte camera zijn, aangezien we niet van plan zijn volledige camera tassen mee te slepen.
Ik heb zelf al jarenlang allerlei cameraatjes gehad en ook de Nikon spiegelreflex van mijn moeder geleend. We genieten beide erg van het maken van mooie foto's en het is dan ook een bescheiden hobby. We doen dit niet wekelijks, maar we zijn absoluut van plan de camera vaker te gaan gebruiken hierna.
Overigens staat op ons toekomst lijstje ook een expeditie naar Antarctica, dus als de camera daar ook geschikt voor is (heeft te maken met ISO door overbelichting denk ik?) dan zou dat heel handig zijn.
Nu werd er in de camerawinkel hier in de buurt een Panasonic aangeraden, aangezien die in prijskwaliteit verhouding beter zou zijn als een vergelijkbare van Sony. Ik geloof dat het de Panasonic Lumix TZ200 was.
Wat vinden jullie hiervan?

Ik hoor graag van jullie of jullie tips hebben!
Bedankt alvast!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Dit vind ik zelf wel een gaaf dingetje, past net in je budget ;)
pricewatch: Nikon Coolpix P1000 Zwart

125x optische zoom, leuk voor op safari

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:48
Toffe bestemming! Bij Namibie denk ik overigens buiten Etosha (en vrij zeldzame woestijn olifanten, leeuwen, neushoorns :9) in de eerste plaats aan de prachtige landschappen waar je wellicht meer een wide angle wil ipv zoom. Zou dat zeker meenemen in je keuze.

Zou met dat budget en eisen waarschijnlijk ook gaan kijken naar een superzoom, wellicht bovengenoemde Nikon (al vraag ik me af wat je daadwerkelijk aan 125x zoom hebt), een Panasonic FZ2000 of Sony RX10 III (zit nu een cashback op) die beide een grotere 1" sensor hebben ipv de 1/2.3" van de Nikon, waarbij de Sony meer groothoek bied.
De TZ200 heeft ook die 1" sensor, maar daar mis je wat groothoek, tele en lichtsterkte tov een RX10 en een stuk lichtsterkte en tele tov de FZ2000, voordeel is wel dat de prijs een stuk lager ligt.

Alternatief is als je een systeemcamera wil, een m43 camera met een 12-60 kitzoom voor de wide angle en een 100-300/75-300 lens als tele, zou je gebruikt moeten kunnen redden. Voordeel daarvan is de grotere sensor en je kan er in de toekomst nog op uitbreiden. Nadeel is dat je lenzen moet gaan wisselen.

Bij Antartica denk ik overigens aan een camera die weathersealed is en tegen lage temperaturen kan, dat red je met bovenstaande niet.

Neem in je budget overigens een extra accu op (en wellicht wat extra opslag). En wellicht heb je er al aan gedacht, maar vergeet niet een (liefst goede) verrekijker mee te nemen! Zou eerder wat bezuinigen op de camera (bv die TZ200 + verrekijker ipv een duurdere camera) dan zonder kijker zitten. En een goede kijker overstijgt de levensduur van de camera zeker ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Speedy op 06-05-2019 17:11 ]

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:53

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Cheesy schreef op maandag 6 mei 2019 @ 15:30:
Dit vind ik zelf wel een gaaf dingetje, past net in je budget ;)
pricewatch: Nikon Coolpix P1000 Zwart

125x optische zoom, leuk voor op safari
Behalve dan dat je op safari een groot deel van dat tamelijk absurde zoombereik nauwelijks zult kunnen gebruiken door de trillende lucht. Lijkt me zonde om zoveel geld uit te geven aan iets wat voor een groot deel vooral een gimmick is.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:21

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

(jarig!)
Orion84 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 17:21:
[...]

Behalve dan dat je op safari een groot deel van dat tamelijk absurde zoombereik nauwelijks zult kunnen gebruiken door de trillende lucht. Lijkt me zonde om zoveel geld uit te geven aan iets wat voor een groot deel vooral een gimmick is.
Eens, wat mij betreft is die camera een papieren tijger waar je in de praktijk niet blij van wordt.

Het eerdere advies te kijken naar een Sony RX10 III sta ik geheel achter...hele goede camera, heeft mij oprecht verbaasd qua kwaliteit.

Ik heb hem getest naast een Canon 5d4 met 60-600 erop, vanaf statief en het verschil was frustrerend klein (vanuit de visie dat ik de 5000 euro en 4,5 kilo combi heb)...

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
Ipv een Sony RX10 (zwaar bakbeest),een Pana FZ2000 of TZ200 zou ik de FZ1000 + verrekijker optie kiezen. Ik weet niet wat de RX10 qua autofocus waard is, maar ik vrees dat vogels in vlucht voor al deze kamera's een lastige opgave gaat worden. De rest van het wensenpakket kunnen ze wel aan.
Mft en andere systeemkamera's kunnen vogels in vlucht wel, maar niet voor 1000€. Dat gaat minstens het dubbele/drievoudige kosten.

[ Voor 8% gewijzigd door Vanoverdegrens op 06-05-2019 18:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:49
Ik ben zelf in Namibië en Botswana geweest.
Had zowel dslr als rx10 mee. Maar zoals je hier ook al leest. Neem Een goede verrekijker mee!

Meeste dieren hebben wij trouwens van dicht bij gezien. Dus standaard kit lens was voldoende. Etosha kan je redelijk dicht bij de dieren komen omdat de waterholes kunstmatig zijn.

Neem genoegen bij wat minder materiaal en doe een nachtsafari!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle tips!
De goede verrekijker zit al in het koffer! We hebben een Bushnell gekocht uit het duurdere segment, vandaar ook het camerabudget!
Ik heb even gekeken naar jullie tips, en de RX10 III zit voor nu op 1299 euro, wat toch echt te duur is vrees ik..
Iemand nog ervaring met de Sony A6000 met kitlens en extra 50-210 erbij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Geen ervaring met de A6000, maar voor kevers/insecten heb je naast de kitlens en 50-210 nog een macrolens nodig. Anders krijg je daar geen behoorlijke plaatjes van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:48
Verwijderd schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 09:11:
Bedankt voor alle tips!
De goede verrekijker zit al in het koffer! We hebben een Bushnell gekocht uit het duurdere segment, vandaar ook het camerabudget!
Ik heb even gekeken naar jullie tips, en de RX10 III zit voor nu op 1299 euro, wat toch echt te duur is vrees ik..
Iemand nog ervaring met de Sony A6000 met kitlens en extra 50-210 erbij?
Er zit een cashback van 150 euro op de RX10 III (of een nette 2e hands)

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
De RX10 iii is beslist een mooie bridgekamera, maar ik vind hem persoonlijk te groot, zwaar en duur. (1095g)
De Panasonic FZ2000 is ook al rond de kilo en duur. (960g), terwijl de voorganger FZ1000 (860g) voor mij nog net acceptabel zou zijn.
Wil je echt compacter, dan ga je richting TZ200/202 (340g) of voorganger TZ100/101 (310g), maar lever je lichtsterkte in. Het is de vraag of die zo broodnodig is.
Het brandpuntbereik van genoemde kamera's verschilt, maar is imo in alle gevallen voldoende.
Aan een systeemkamera zou ik in dit geval niet beginnen. Het alles-in-één comfort is niet te onderschatten.
(voor zowel FZ1000 als TZ101 zie ik op marktplaats een goede aanbieding voor 350€ staan. Meer zou ik met studentenbudget niet uitgeven.)

Overigens, met z'n 2en op reis zou ik 2 kamera's ipv 1 meenemen!

[ Voor 4% gewijzigd door Vanoverdegrens op 07-05-2019 10:29 ]

Pagina: 1