Kan goedkope olie de gas-test van de apk verzieken?
Ik heb sinds 2004 een Opel Astra G 1,6 16 station uit 2002. Zeg 200.000km op de teller.
De laatste jaren doe ik er zelf zo af en toe wat aan, veel goedkoper dan de garage.
En natuurlijk de puntjes die de apk oplevert.
(fijn dat ze me al jaren terug aanraadden om de remschijven te vervangen, het begint nu tijd te worden qua apk.)
Ik heb nu geen geld voor een electrische auto, en deze bevalt voorlopig prima.
(ik rij er gemiddeld 1:16 - 1:18 mee, met een uitschieter eenmalig naar 1:27,
en ooit een keer achter 3 heel lange vrachtwagens 1:30 bij 90km/u)
Al in het begin gebruikte hij 1L/jaar (10/15.000km) Dat is de laatste paar jaar langzaam toegenomen.
In het begin had ik nog genoeg merk-olie. Ik vul nu al een paar jaar Aldi/Action olie bij. Techno 15W40.
Bij de laatste apk gaven ze aan dat de gastest nog maar net ok was.
(De mechanische dingen begrijp ik wel en kan ik gewoon oplossen.)
Ik heb iets gelezen over Wynns, maar dat gaat voornamelijk over lager olie verbruik en schonere motor.
Heeft dat ook effect op de gastest?
En iets met molybdeen, maar dat lijkt me er niets mee te maken te hebben.
En als ik eventueel de catalysator vervang, is de olie dan nog van invloed op de levensduur en de gastest?
(eventueel tips over ombouw naar electrisch?)
Ik heb sinds 2004 een Opel Astra G 1,6 16 station uit 2002. Zeg 200.000km op de teller.
De laatste jaren doe ik er zelf zo af en toe wat aan, veel goedkoper dan de garage.
En natuurlijk de puntjes die de apk oplevert.
(fijn dat ze me al jaren terug aanraadden om de remschijven te vervangen, het begint nu tijd te worden qua apk.)
Ik heb nu geen geld voor een electrische auto, en deze bevalt voorlopig prima.
(ik rij er gemiddeld 1:16 - 1:18 mee, met een uitschieter eenmalig naar 1:27,
en ooit een keer achter 3 heel lange vrachtwagens 1:30 bij 90km/u)
Al in het begin gebruikte hij 1L/jaar (10/15.000km) Dat is de laatste paar jaar langzaam toegenomen.
In het begin had ik nog genoeg merk-olie. Ik vul nu al een paar jaar Aldi/Action olie bij. Techno 15W40.
Bij de laatste apk gaven ze aan dat de gastest nog maar net ok was.
(De mechanische dingen begrijp ik wel en kan ik gewoon oplossen.)
Ik heb iets gelezen over Wynns, maar dat gaat voornamelijk over lager olie verbruik en schonere motor.
Heeft dat ook effect op de gastest?
En iets met molybdeen, maar dat lijkt me er niets mee te maken te hebben.
En als ik eventueel de catalysator vervang, is de olie dan nog van invloed op de levensduur en de gastest?
(eventueel tips over ombouw naar electrisch?)
2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.