Toon posts:

Kan goedkope olie de uitlaatgas-test van de apk verzieken?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Kan goedkope olie de gas-test van de apk verzieken?

Ik heb sinds 2004 een Opel Astra G 1,6 16 station uit 2002. Zeg 200.000km op de teller.
De laatste jaren doe ik er zelf zo af en toe wat aan, veel goedkoper dan de garage.
En natuurlijk de puntjes die de apk oplevert.
(fijn dat ze me al jaren terug aanraadden om de remschijven te vervangen, het begint nu tijd te worden qua apk.)

Ik heb nu geen geld voor een electrische auto, en deze bevalt voorlopig prima.
(ik rij er gemiddeld 1:16 - 1:18 mee, met een uitschieter eenmalig naar 1:27,
en ooit een keer achter 3 heel lange vrachtwagens 1:30 bij 90km/u)

Al in het begin gebruikte hij 1L/jaar (10/15.000km) Dat is de laatste paar jaar langzaam toegenomen.
In het begin had ik nog genoeg merk-olie. Ik vul nu al een paar jaar Aldi/Action olie bij. Techno 15W40.
Bij de laatste apk gaven ze aan dat de gastest nog maar net ok was.
(De mechanische dingen begrijp ik wel en kan ik gewoon oplossen.)

Ik heb iets gelezen over Wynns, maar dat gaat voornamelijk over lager olie verbruik en schonere motor.
Heeft dat ook effect op de gastest?
En iets met molybdeen, maar dat lijkt me er niets mee te maken te hebben.

En als ik eventueel de catalysator vervang, is de olie dan nog van invloed op de levensduur en de gastest?

(eventueel tips over ombouw naar electrisch?)

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:50
Olie heeft niks met die test te maken, of hij moet het echt overmatig verbranden. Grote kans dat je cat op z'n eindje loopt. Let wel op, een nieuwe catalysator kan zo 5/600 euro kosten. Ik heb 2 jaar geleden nog een auto door de gastest gekregen door 98 te tanken en een flesje injector cleaner erbij te gooien. Flink heet trappen helpt ook.

"At vindicta bonum vita jucundius ipsa nempe hoc indocti." | Intel I5-3570K @3.9 Ghz | Samsung EVO 120GB | Strix GTX1070 8GB | 20GB DDR3 | Windows 10.1 |

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-05 12:41

DataGhost

iPL dev

Je doet er zelf wat aan want dat is goedkoper dan de garage, maar het klinkt alsof je er eigenlijk helemaal geen verstand van hebt. Je motor slijt, daar moet je dus fatsoenlijk onderhoud aan uitvoeren. Na verloop van tijd zullen bepaalde dingen niet meer goed werken en zal je bepaalde testen niet meer gaan halen. Dat kan natuurlijk aan de olie liggen, en ik durf eigenlijk ook wel zo ver te gaan om te stellen dat aldi-olie in ieder geval niet bijdraagt aan het uitstellen van je probleem. Dus ja, het zou kunnen, maar een grotere kans is dat het gebruik van Aldi-olie indicatief is voor de kwaliteit van onderhoud die er aan de auto is uitgevoerd en dat er gewoon grote dingen moeten gaan gebeuren. En wat dan precies, dat zou ontzettend veel oorzaken kunnen hebben. Van ergens een vies filter tot een broodnodige motorrevisie. Ik zou toch je garage eens laten uitzoeken wat er allemaal aan schort, die kunnen de auto namelijk wel fysiek bekijken in tegenstelling tot mensen op een forum.

Om even bij het olie-verhaal te blijven, uit je verhaal maak ik op dat je de olie alleen hebt bijgevuld, is die ooit ververst de afgelopen paar jaar? Heb je daarbij ook een nieuw oliefilter geplaatst?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 00:37
Ik zou even onder je auto kijken en zien of die nat is rondom de carterpan. Als dat zo is dan zweet die gewoon olie naar buiten. zeer normaal bij een oudere auto (maar maak m wel schoon vanonder voordat je naar de apk gaat anders krijg je melding overmatig olie lekkage).

Als er ook bij warme motor geen blauwe rook uit je uitlaat komt (bij stationair of gas geven), dan bevestigd dat dat er geen olie wordt verbrand.

Het is normaal dat autos dichter bij de limieten van de gastest komen naar mate ze ouder worden. Kleine slijtages zoals de zuigerringen e.d.
Additieven helpen enigszins. Maar heeft geen zin om op een random moment te doen. Beste om het in je benzinetank te doen voorafgaand dat je de apk hebt. En dan een paar honderd kilometer ermee gereden hebt.
Anders is je katalysator aan de beurt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:50
7Sins schreef op maandag 6 mei 2019 @ 14:30:
Ik zou even onder je auto kijken en zien of die nat is rondom de carterpan. Als dat zo is dan zweet die gewoon olie naar buiten. zeer normaal bij een oudere auto (maar maak m wel schoon vanonder voordat je naar de apk gaat anders krijg je melding overmatig olie lekkage).

Als er ook bij warme motor geen witte rook uit je uitlaat komt (bij stationair of gas geven), dan bevestigd dat dat er geen olie wordt verbrand.

Het is normaal dat autos dichter bij de limieten van de gastest komen naar mate ze ouder worden. Kleine slijtages zoals de zuigerringen e.d.
Additieven helpen enigszins. Maar heeft geen zin om op een random moment te doen. Beste om het in je benzinetank te doen voorafgaand dat je de apk hebt. En dan een paar honderd kilometer ermee gereden hebt.
Anders is je katalysator aan de beurt.
Witte rook is koelvloeistof, blauwe rook is olie...

"At vindicta bonum vita jucundius ipsa nempe hoc indocti." | Intel I5-3570K @3.9 Ghz | Samsung EVO 120GB | Strix GTX1070 8GB | 20GB DDR3 | Windows 10.1 |

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-05 15:14
onetime schreef op maandag 6 mei 2019 @ 14:18:
Nee, maar als die olie verbrand wordt sloopt dat langzaam maar zeker je catalysator waardoor je gasmeting buiten de limieten komt.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-05 11:01

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik heb sinds 2004 een Opel Astra G 1,6 16 station uit 2002. Zeg 200.000km op de teller.
De laatste jaren doe ik er zelf zo af en toe wat aan, veel goedkoper dan de garage.
(fijn dat ze me al jaren terug aanraadden om de remschijven te vervangen, het begint nu tijd te worden qua apk.)
Algemeen, de APK is niet geschikt als controle of je onderhoud moet plegen, maar alleen of de auto voldoet aan enkele veiligheids- en milieueisen. Dat ze jaren terug al aanraadde om bijv. je remschijven te vervangen, heeft te maken met de minimale eisen die een fabrikant stelt om een optimale werking te garanderen. Dat de APK ze nu begint aan te geven, betekent dat ze al lang versleten zijn en vervangen hadden moeten worden en ze nu zo ver versleten zijn dat de veiligheid in het geding begint te komen.

Al in het begin gebruikte hij 1L/jaar (10/15.000km) Dat is de laatste paar jaar langzaam toegenomen.
In het begin had ik nog genoeg merk-olie. Ik vul nu al een paar jaar Aldi/Action olie bij. Techno 15W40.
Wat bedoel je met bijvullen? Je ververst niet meer en vult alleen nog maar aan? Of vervang je de olie nog wel op de aangegeven moment (meestal 1 keer per jaar of met 15.000km)? Alleen aanvullen is misschien wel het slechtste wat je kan doen voor je motor, de olie degradeert, veranderd langzaam in teer en gaat kanalen verstoppen (zoek maar eens op "engine sludge" voor voorbeelden wat er dan kan gebeuren met het binnenste van de motor).
Ik heb iets gelezen over Wynns, maar dat gaat voornamelijk over lager olie verbruik en schonere motor.
Wynns is een fabrikant van additieven in benzine, diesel of olie. Het bekendste is de injectorreinger, waarvan het zinvol kan zijn om dat 1 keer per jaar bij de benzine te gooien. Of het nut heeft, zijn hele discussies over te voeren. Ik doe het in ieder geval minimaal 1 keer per jaar en mijn motorblok komt nog ieder jaar fluitend door de APK, ondanks de 4 ton op de klok.
Het kan helpen om in aanloop naar de APK (1 of 2 weken daarvoor) bij een tankbeurt een flesje in de benzinetank te gieten.

Molybdeen is iets anders, dat is een metaal dat in fijne vorm hele goede smerende eigenschappen heeft. Dat is een olie-additief van o.a. Wynns, maar ook STP en andere merken bieden dit aan. Vroeger werd het heel veel gebruikt, tegenwoordig in moderne motoren eigenlijk nooit meer. Los van of het nut heeft, bij jou gaat het niet helpen.
En als ik eventueel de catalysator vervang, is de olie dan nog van invloed op de levensduur en de gastest?

Ook hier geldt, de soort of merk olie ansich heeft geen invloed op de levensduur van je katalysator. Maar als er via de uitlaatgassen olie in de katalysator komt, sloopt dat je katalysator. Het maakt dan niet uit of het de goedkoopste olie of duurste is. Olie in de katalysator betekent problemen. En olie kan daar alleen komen als je motor olie richting cilinders lekt en dus versleten is.

Zonder te weten welke waarde in je gastest niet meer goed is, valt er sowieso weinig te zeggen over de oorzaak.Er worden 4 waarden gemeten (O2, CO2, CO en HC) en de verhouding tussen die 4 bepaald of de motor en katalysator goed zijn of wat er mogelijk defect is. Olie heeft hier in die zin weinig invloed op, tenzij je olie verbrand (blauwige rook).

De viscositeit vind ik wel opvallend, 15W40 is vrij dik, zeker voor in de winter. Als ik je auto opzoek in een database, kom ik op of 0W40 of 5W30 of 10W40. Dit kan wel van invloed zijn op de prestaties.
7Sins schreef op maandag 6 mei 2019 @ 14:30:
Olie aan de buitenzijde is alleen een aantekening bij die auto, nog geen afkeur.
Als er ook bij warme motor geen blauwe rook uit je uitlaat komt (bij stationair of gas geven), dan bevestigd dat dat er geen olie wordt verbrand.
[...]
Bekende test is om met de versnellingsbak in z'n vrij pompend gas te geven. Als er uit de uitlaat blauwe pluimpjes komen op het moment dat je gas los laat, dan lekken de klepseals olie.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:31
je rijdt gemiddeld 1:16 tot 1:18. Dan neem ik aan dat je een rustige rijder bent.
Trap de laatste 100-200km je auto eens lekker los voor de APK. Overmatige vuiligheid die zich ophoopt verbrand dan, kan zeker schelen met de test.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:46

Aapje

Opel-beun
Uitervaring kan ik zeggen dat de opels 1.6 16v de grootste olieboot is zodra deze rond 200k km is gepasseerd. Cilinderkamers helemaal glad, soms zelfs ovaal e.d. dit in combinatie met klepseals die gewoon weg oud zijn of soms zelfs van de klepzitting afgeraakt zijn...

Dus steeds meer olieverbruik is best logisch bij deze blokken. Daarbij heb ik opgemerkt dat de lambda sensor vaak slechter gaan werken bij overmatig olieverbruik. Katalysator heb ik in sommige gevallen zien gaan, veel minder vaak dan de lambda. Voor de APK gewoon goed flink effe vlammen, helpt zeker enorm als de katalysator de boosdoener is. Maar als de lambda verkeerd leest, blijft het mengsel nog steeds verkeerd.

Komt de motor verder wel op temp, niet dat ie in het koud programma blijft zitten... (rijklopende/closed loop)?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05 20:38
DataGhost schreef op maandag 6 mei 2019 @ 14:30:
Dat kan natuurlijk aan de olie liggen, en ik durf eigenlijk ook wel zo ver te gaan om te stellen dat aldi-olie in ieder geval niet bijdraagt aan het uitstellen van je probleem. Dus ja, het zou kunnen, maar een grotere kans is dat het gebruik van Aldi-olie indicatief is voor de kwaliteit van onderhoud die er aan de auto is uitgevoerd en dat er gewoon grote dingen moeten gaan gebeuren.
En waar dacht je dat Aldi-olie vandaan kwam? Uit de Aldi-frabiek?
Er zijn nog maar een paar base-oil plants in Europa (en de wereld), het enige wat anders is eigenlijk de "dope" die erin gaat.

Als die Aldi-olie gewoon de juiste API-keurtjes etc. heeft, dat is daar in principe niks mis mee.
Wel moet je opletten op de juiste viscositeit, semi-synthetish/vol-synthetisch, etc.

2430Wp ZW

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

(als het goed is) verbrand je motor geen olie, of je moet lekke klepzitting/rubbers hebben.
oa hier kun je vinden welke olie je auto nodig heeft. https://www.kroon-oil.com/nl/
Merk hoeft niet de duurste te zijn (maar hoor vaker problemen van mensen zomaar olie kopen, bij Action, Gamma, of Aldi)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-05 11:01

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

S0epkip schreef op maandag 6 mei 2019 @ 15:39:
[...]

En waar dacht je dat Aldi-olie vandaan kwam? Uit de Aldi-frabiek?
Er zijn nog maar een paar base-oil plants in Europa (en de wereld), het enige wat anders is eigenlijk de "dope" die erin gaat.

Als die Aldi-olie gewoon de juiste API-keurtjes etc. heeft, dat is daar in principe niks mis mee.
Wel moet je opletten op de juiste viscositeit, semi-synthetish/vol-synthetisch, etc.
Verander die paar maar in redelijk veel. Alleen op de Botlek staan er al een stuk of 3 à 4 (ik weet van Shell, BP en Q8). Onderschat ook niet de rol van de dopes, daar zit enorm veel verschil tussen, waarbij bepaalde dopes bedoeld zijn voor het stabiel houden van de olie zodat deze minder snel degradeert onder invloed van temperatuur. Daarnaast zijn er ook fabrieken die afgewerkte olie weer opwerken tot goedkope motorolie (ik wist van één in Groningen, maar die is tegenwoordig gesloten).

Half-syntheet/vol-syntheek hoef je gelukkig weinig rekening mee te houden, dat is eigenlijk altijd gekoppeld aan de viscositeit. In een zeldzaam geval kan het rubbers aantasten als je de verkeerde pakt, maar dat is eigenlijk maar heel zeldzaam en vaak spelen er dan ook al andere factoren een rol.
Het enige wat niet moet doen, is aanvullen met een afwijkende viscositeit, dat kan ongewenste effecten geven (kan, want het is eigenlijk niet te voorspellen). Daarvoor geldt better safe than sorry, dus gewoon hetzelfde erin doen als er al in zit.

Wil je van viscositeit wisselen, dan moet dit tijdens de oliewissel. Het kleine restje dat achterblijft kan geen kwaad.
Hackus schreef op maandag 6 mei 2019 @ 15:53:
[...]

(als het goed is) verbrand je motor geen olie, of je moet lekke klepzitting/rubbers hebben.
oa hier kun je vinden welke olie je auto nodig heeft. https://www.kroon-oil.com/nl/
Merk hoeft niet de duurste te zijn (maar hoor vaker problemen van mensen zomaar olie kopen, bij Action, Gamma, of Aldi)
Iedere motor, hoe nieuw of oud ook, verbrand olie. Langszuigerringen komt er altijd wel een minimale hoeveelheid olie in de verbrandingskamer en ook via de carterventilatie komt er olie in de inlaat. En met de moderne low-friction motoren is dat alleen maar meer geworden (low-friction betekend slappere zuigerveren en klepseal, wat een lagere weerstand geeft maar ook minder goed afdicht).

Probleem met de goedkoopste oliën is vaak dat de herkomst niet constant is, de olie al ouder is (ook olie heeft een houdbaarheidsdatum) en de additieven van mindere kwaliteit zijn. Het is niet ongewoon dat een kan olie bij de Gamma meer dan een jaar op de plank staat, terwijl de kans daarop bij een groothandel aanzienlijk kleiner zijn.

@Aapje
Lambda is inderdaad ook een goede. Zeker als het een zirkoon-variant is (gezien de leeftijd grote kans) dan kunnen die bijzonder slecht tegen olie... Maar zou dan niet het motorstoringslampje moeten gaan branden? Want volgens mij is het een eOBD eis dat de response van de lambda gemonitord moet worden. Ik heb in ieder geval met enige regelmaat daar een storingsmelding over (mijn lambda is gewoon oud en versleten, maar ik stel vervangen nog even uit tot de geplande revisie of als het voor de APK nodig mocht blijken).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@deepbass909 Dat weet ik, maar dat is marginaal. bij een oudere auto en deze km-stand lijkt er wat anders aan de hand (al hoewel TS niet aangeeft hoeveel het verbruik nu is)

@onetime Mogelijke oorzaken van 'inwendig olieverlies' zijn een verstopte carterventilatie waardoor de druk in het carter toeneemt met daarbij het olieverbruik. Ook versleten/uitgedroogde klepgeleiders (afdichting) kunnen de oorzaak van een te hoog olieverbruik zijn. Olie lekt hierbij langs de kleppen (klepstelen) de cilinder in en komt in het verbrandingsproces. Weer andere mogelijkheden zijn een kapot oliekanaal van de koppakking of versleten zuigerveren/olieschraapveren. Als er veel teveel motorolie in de cilinders terechtkomt is dit herkenbaar aan de blauwe uitstoot en vette/zwarte bougies. of olie in het koelsysteem, maar dan praat je over meer olieverbruik.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:46

Aapje

Opel-beun
deepbass909 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 15:59:
[...]

@Aapje
Lambda is inderdaad ook een goede. Zeker als het een zirkoon-variant is (gezien de leeftijd grote kans) dan kunnen die bijzonder slecht tegen olie... Maar zou dan niet het motorstoringslampje moeten gaan branden? Want volgens mij is het een eOBD eis dat de response van de lambda gemonitord moet worden. Ik heb in ieder geval met enige regelmaat daar een storingsmelding over (mijn lambda is gewoon oud en versleten, maar ik stel vervangen nog even uit tot de geplande revisie of als het voor de APK nodig mocht blijken).
Neh, mengsel klopt gewoon op een gegeven moment niet, gaan ze beroerd lopen, inhouden e.d. Maar geen lampjes :')

Even afhankelijk welk motorcode 't exact is, maar als 't de x16xel is, enkeldraads lambda zonder verwarming.

De dealer gooide er vroeger 10w40 in tegenwoordig de 0W40's i.v.m. long life.

ts, hoe erg is 't olieverbruik eigenlijk? Want ik heb er eentje staan die 1L op 1000km zuipt :P Die komt ook prima door de apk...

Edit; hierboven. Heb de 1.6 16v's al meerdere keren gehad met ovaale cilinderkamers. Beetje eigenschap van 't ontwerp/zuigerkeuze gok ik :P Ze lijken iets te kantelen als je veel koppel vraagt.

[Voor 8% gewijzigd door Aapje op 06-05-2019 16:45]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-05 11:51

Of het invloed heeft op de apk test of invloed heeft op de werking van de auto weet ik niet.

Maar heel veel goedkope olie van de aldi en action zijn NIET geschikt voor auto's die ouder zijn dan 2004, op veel olie flessen staat dat er ook duidelijk op.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-04 04:01
Aapje schreef op maandag 6 mei 2019 @ 16:43:
[...]

Neh, mengsel klopt gewoon op een gegeven moment niet, gaan ze beroerd lopen, inhouden e.d. Maar geen lampjes :')

Even afhankelijk welk motorcode 't exact is, maar als 't de x16xel is, enkeldraads lambda zonder verwarming.

De dealer gooide er vroeger 10w40 in tegenwoordig de 0W40's i.v.m. long life.

ts, hoe erg is 't olieverbruik eigenlijk? Want ik heb er eentje staan die 1L op 1000km zuipt :P Die komt ook prima door de apk...

Edit; hierboven. Heb de 1.6 16v's al meerdere keren gehad met ovaale cilinderkamers. Beetje eigenschap van 't ontwerp/zuigerkeuze gok ik :P Ze lijken iets te kantelen als je veel koppel vraagt.
Ik heb een astra 1.6 8v gehad, bewust niet de 16v genomen (wegens olieverbruik, kennis van mij had de 16v en die had een verbruik van 1L/3000km), maar bij die van mij moest ik sinds aankoop al olie tanken, benzine bijvullen. Ongeveer een liter op 600 km (ja, serieus. Lekte niet, rookte niet)
Maar ook die kwam keurig door de APK.
Wel heb ik die auto gauw weer weggedaan.

[Voor 4% gewijzigd door 234FaTaLiTy op 10-05-2019 14:53]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee