Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-08 17:59
Ik heb de BTW op mijn zonnepanelen inmiddels terug ontvangen van de belastingdienst d:)b
Hiervoor heb ik me ingeschreven als ondernemer bij de belastingdienst en ook meteen het verzoek gedaan om de BTW aangifte slechts eenmalig te hoeven doen. Dit verzoek is echter afgewezen, omdat de BTW boven de BTW van de kleine ondernemingsregeling uitkomt. Dit klopt, de BTW was 2100 euro en de grens voor de kleine ondernemersregeling is 1345 euro.

Praktisch gezien is er niet zo'n probleem, ik moet nu elk kwartaal online de BTW aangifte invullen en de 1e vraag "heeft U iets aan te geven?" met nee te beantwoorden, dat is 10 seconden werk. Echter is het voor mij en de belastingdienst niet handig dat ik dit tot in het oneindige blijf doen.

Nu vraag ik me af wat ik het beste kan doen. Ofwel in beroep gaan bij de belastingdienst en aangeven dat het voor zonnepanelen was en dus eenmalig, ofwel me laten uitschrijven als ondernemer? Ik kan me ook niet voorstellen dat ik de eerste ben met dit probleem eerlijk gezegd.

Beste antwoord (via DutchAddick op 06-05-2019 18:23)

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:52
Met zonnepanelen die kunnen terugleveren op het net vertoon je kenmerken van ondernemen: je investeert, en die investering levert een structurele en naar verwachte positieve opbrengst. Daarmee ben je ondernemer voor de omzetbelasting.

Dus: BTW op aankoop en onderhoud van de installatie mag je verrekenen als voorheffing; BTW over de opgewekte stroom is BTW-plichtig. Dat laatste gaat via een tabel (opgesteld vermogen -> bedrag per jaar).

Als je verder geen ondernemer bent, komt deze regeling heel gunstig uit. De installatie is 17% goedkoper (1/1.21 van de brutoprijs). En de jaarlijkse aanslag is zo klein dat je er vrijstelling voor kunt krijgen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:59
Kun je je niet gewoon uitschrijven bij de KVK?
Verder is het voor zover ik weet ook mogelijk om de btw over zonnepanelen terug te krijgen wanneer je particulier bent. Dus wellicht heb je dit zelfs voor niets gedaan.
https://www.milieucentraa...zonnepanelen-terugvragen/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:26
De formele route is toch om de aanvraag in te dienen na een jaar nulaanslagen te hebben? Volgend jaar dus opnieuw proberen.

Het enige wat nu is afgewezen is de fasttrack route voor zonnepaneelhouders.

In beroep gaan klinkt ook als weinig moeite dus vooral doen.

[ Voor 13% gewijzigd door Rukapul op 06-05-2019 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
Rukapul schreef op maandag 6 mei 2019 @ 10:40:
De formele route is toch om de aanvraag in te dienen na een jaar nulaanslagen te hebben? Volgend jaar dus opnieuw proberen.

Het enige wat nu is afgewezen is de fasttrack route voor zonnepaneelhouders.

In beroep gaan klinkt ook als weinig moeite dus vooral doen.
Hmm, heb ik dat te snel gedaan dus, dat wist ik niet.
Ik kan dat 4x doen, dat is geen probleem.
Het gaat er mij meer om dat ik dit niet jaren hoef te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchAddick
iAdema schreef op maandag 6 mei 2019 @ 10:39:
Kun je je niet gewoon uitschrijven bij de KVK?
Verder is het voor zover ik weet ook mogelijk om de btw over zonnepanelen terug te krijgen wanneer je particulier bent. Dus wellicht heb je dit zelfs voor niets gedaan.
https://www.milieucentraa...zonnepanelen-terugvragen/
Je hoeft je hiervoor alleen in te schrijven bij de belastingdienst als ondernemer, niet bij de KvK.
En alleen ondernemers kunnen BTW terug vragen, dus dat is wel degelijk verplicht (en tegelijk ook ingewikkeld aan deze regeling, omdat het ook voor particulieren is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:26
WBV -> PFSL omdat we financiele zaken zoals belastingen in PFSL bediscussieren
DutchAddick schreef op maandag 6 mei 2019 @ 10:43:
[...]

Hmm, heb ik dat te snel gedaan dus, dat wist ik niet.
Ik kan dat 4x doen, dat is geen probleem.
Het gaat er mij meer om dat ik dit niet jaren hoef te doen.
De meeste zonnepaneelhouders doen niet anders. Bij mij is de ontheffing ook meteen bij de teruggave geregeld.

Overigens kan ik de tekst niet meer exact terugvinden op bv https://www.belastingdien...ek_om_ontheffing_indienen . Maar niets staat je in de weg om met oude aangiftes in de hand het nogmaals te proberen.

Moet je formeel overigens niet het staffelbedrag opvoeren bij de aangifte (wat niet boven de drempel uit zal komen)?

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 06-05-2019 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Tegenwoordig kun je gebruik maken van dit formulier:
https://download.belastin...eelhouders_on0401z3pl.pdf

Het is dan niet meer nodig om ontheffing aan te vragen want dat krijg je automatisch na de eerste aangifte

Ik snap alleen niet hoe je bij 2100 euro btw komt. Het fortfait gaat niet hoger dan 200. Heb je zo'n enorme installatie?
https://www.belastingdien...astgesteld-bedrag-forfait

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:57
Je wordt automatisch uitgeschreven bij de belastingdienst zodra je 4 (?) keer niets hebt aangegeven dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
DutchAddick schreef op maandag 6 mei 2019 @ 10:36:
Ik heb de BTW op mijn zonnepanelen inmiddels terug ontvangen van de belastingdienst d:)b
Hiervoor heb ik me ingeschreven als ondernemer bij de belastingdienst en ook meteen het verzoek gedaan om de BTW aangifte slechts eenmalig te hoeven doen. Dit verzoek is echter afgewezen, omdat de BTW boven de BTW van de kleine ondernemingsregeling uitkomt. Dit klopt, de BTW was 2100 euro en de grens voor de kleine ondernemersregeling is 1345 euro.

Praktisch gezien is er niet zo'n probleem, ik moet nu elk kwartaal online de BTW aangifte invullen en de 1e vraag "heeft U iets aan te geven?" met nee te beantwoorden, dat is 10 seconden werk. Echter is het voor mij en de belastingdienst niet handig dat ik dit tot in het oneindige blijf doen.

Nu vraag ik me af wat ik het beste kan doen. Ofwel in beroep gaan bij de belastingdienst en aangeven dat het voor zonnepanelen was en dus eenmalig, ofwel me laten uitschrijven als ondernemer? Ik kan me ook niet voorstellen dat ik de eerste ben met dit probleem eerlijk gezegd.
2100 euro BTW, dat is een knappe installatie. Ik schat in dat je ~7000 - 8000 Wp aan vermogen hebt opgesteld. Volgens de tabel zou je jaarlijks 160 euro aan BTW moeten afdragen over de opbrengst van je zonnepanelen.

In geval van alleen zonnepanelen (ik reken met een piekopbrengst zou die er als volgt uit moeten zien:

* omzet belast met 21%:
- bedrag waarover BTW is berekend: 160 / 0.21 = 761
- BTW: 160

* voorheffing:
- betaald BTW: 2100

Te ontvangen: 1940

(Die 160 euro is jaarlijks terugkerend bij de eerste periode (dus meestal Q1 als je op kwartaalaangifte zit). Die -2100 is eenmalig bij de installatie.)

De grens van de KOR is 1345 euro aan te betalen BTW. Als je alleen zonnepanelen hebt en geen andere BTW-plichtige omzet draait, zou je met -1940 ruim onder deze grens zitten. Weet je zeker dat je de aangifte goed hebt ingevuld?
Harm_H schreef op maandag 6 mei 2019 @ 11:08:
Je wordt automatisch uitgeschreven bij de belastingdienst zodra je 4 (?) keer niets hebt aangegeven dacht ik.
Helaas, je moet jaarlijks een forfait aangeven voor de BTW van je opgewekte energie. Bij kwartaalaangifte komen er dus nooit 4 aaneengesloten nihilaangiften.

[ Voor 7% gewijzigd door t_captain op 06-05-2019 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leto001
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:28
Dat duurt veel langer. Ik heb een tijdje een slapende BV gehad en daar kreeg ik op een gegeven moment een brief van de belastingdienst dat mijn BTW nummer gedeactiveerd ging worden tenzij ik contact opnam. Dat was in het derde of vierde jaar slaap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen btw aangifte doen betekent automatisch een boete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nice Guy Eddie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:57
Volgend jaar wordt de regeling anders:
https://www.belastingdien...nemersregeling-vanaf-2020

Ik zou hier wel gebruik van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:31

Croga

The Unreasonable Man

leto001 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 13:09:
Dat duurt veel langer. Ik heb een tijdje een slapende BV gehad en daar kreeg ik op een gegeven moment een brief van de belastingdienst dat mijn BTW nummer gedeactiveerd ging worden tenzij ik contact opnam. Dat was in het derde of vierde jaar slaap.
De laatste jaren zijn ze daar strenger op geworden. Maar ook redelijk wat willekeuriger. Ik kreeg de mijne na 2 jaar, die van mijn vrouw is na 6 jaar er nog niet.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leto001
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:28
Geen btw aangifte doen betekent automatisch een boete.
Het ging hier om een 0 aangifte, dus inloggen, 'ik heb niks aan te geven'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leto001 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 13:14:
[...]

Het ging hier om een 0 aangifte, dus inloggen, 'ik heb niks aan te geven'.
Dat weet ik. Wat jij nu zegt is dus nog steeds een aangifte. Dat die aangifte 0 is maakt niets uit. Ook als je dat niet doet krijg je gewoon een boete voor het te laat aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Nice Guy Eddie schreef op maandag 6 mei 2019 @ 13:12:
Volgend jaar wordt de regeling anders:
https://www.belastingdien...nemersregeling-vanaf-2020

Ik zou hier wel gebruik van maken.
Maar dan kun je de betaalde BTW ook niet terugvragen. Voor zonnepaneelhouders dus niet interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Cheesy schreef op maandag 6 mei 2019 @ 13:21:
[...]

Maar dan kun je de betaalde BTW ook niet terugvragen. Voor zonnepaneelhouders dus niet interessant.
Tenzij je dit kunt aanvragen vanaf het tweede jaar. Zo werkt het nu ook; je vraagt vrijstelling vanaf 1 Jan volgend jaar. Zo kan je de btw van je aanschaf terugkrijgen, maar hoef je vervolgens geen btw-aangiftes te doen.

Nu ik het zo opschrijf....heeft de TS wellicht verzuimd om zijn/haar vrijstelling vanaf volgend jaar aan te vragen? Dan snap ik wel dat de belastingdienst daar moeilijk over doet.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Ik ben vooral benieuwd hoe TS erin slaagt om met een credit BTW saldo de KOR grens te overschrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hankie0412
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-08 13:10
t_captain schreef op maandag 6 mei 2019 @ 13:53:
Ik ben vooral benieuwd hoe TS erin slaagt om met een credit BTW saldo de KOR grens te overschrijden.
Haha ja klopt zie het nu pas. De KOR geld bij het betalen van BTW en niet bij enkel voorbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
t_captain schreef op maandag 6 mei 2019 @ 13:53:
Wellicht iets niet goed ingevuld, want ik snap die verwijzing naar de KOR ook helemaal niet.
Ik zal er nog eens induiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Laatst online: 15-09 23:08
Moet je je inschrijven als ondernemer om BTW terug te krijgen over zonnepanelen? Wie heeft dat bedacht?

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Gamebuster schreef op maandag 6 mei 2019 @ 16:56:
Moet je je inschrijven als ondernemer om BTW terug te krijgen over zonnepanelen? Wie heeft dat bedacht?
Niet bij de kvk. Enkel bij de belastingdienst zoals hierboven is aangegeven.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
Gamebuster schreef op maandag 6 mei 2019 @ 16:56:
Ja. Dat komt omdat alleen ondernemers BTW kunnen verrekenen. Dus deze regeling voor zonnepanelen valt een beetje tussen wal en schip, want die is ook voor particulieren.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Met zonnepanelen die kunnen terugleveren op het net vertoon je kenmerken van ondernemen: je investeert, en die investering levert een structurele en naar verwachte positieve opbrengst. Daarmee ben je ondernemer voor de omzetbelasting.

Dus: BTW op aankoop en onderhoud van de installatie mag je verrekenen als voorheffing; BTW over de opgewekte stroom is BTW-plichtig. Dat laatste gaat via een tabel (opgesteld vermogen -> bedrag per jaar).

Als je verder geen ondernemer bent, komt deze regeling heel gunstig uit. De installatie is 17% goedkoper (1/1.21 van de brutoprijs). En de jaarlijkse aanslag is zo klein dat je er vrijstelling voor kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
DutchAddick schreef op maandag 6 mei 2019 @ 16:11:
[...]

Wellicht iets niet goed ingevuld, want ik snap die verwijzing naar de KOR ook helemaal niet.
Ik zal er nog eens induiken :)
Doe maar snel, want het verschil tussen 2k terugkrijgen en 2k betalen is niet prettig.

Heb je de installatie in Q1 of Q2 gekocht? (factuurdatum)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
t_captain schreef op maandag 6 mei 2019 @ 17:22:
[...]

Doe maar snel, want het verschil tussen 2k terugkrijgen en 2k betalen is niet prettig.

Heb je de installatie in Q1 of Q2 gekocht? (factuurdatum)
Het gaat om BTW op aankoop, dus ik krijg het terug. Ik wist niet dat je jaarlijks BTW moet betalen op de opgewekte stroom, bedankt voor de uitleg! Het gaat om Q4 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Klopte je aangifte wel?

De 2100 euro betaalde BTW zou bij 5b Voorheffing moeten staan.

Het forfait (van naar schatting 160 euro) is wat onduidelijk. Volgens de regels moet dit aangegeven in de eerste aangifte van het kalenderjaar. Ik ken de precieze leIng van ie regel niet. Als je in Q4 installeert, zou het kunnen dat je het forfait in de betreffende periode (periode van ingebruikname als “1e periode”) moet opgeven. Of pas in Q1 van het volgende jaar.

Anyway, onder de streep komt het te betalen BTW bedrag negatief uit. Je maakt dus geen gebruik van vermindering onder de KOR. (had je daar misschien iets ingevuld?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
Volgens mij is het zo ingevuld (ik heb zo'n voorbeeld van de consumentenbond gevolgd), helaas kan ik op de site van de belastingdienst geen oude aangiften inzien.
Pagina: 1