De GTX 1650 Review - grafieken niet allemaal duidelijk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
reviews: De GTX 1650 - Vijf instapkaarten van fabrikanten - pagina Opgenomen vermogen en geluid
@willemdemoor

De grafiekjes zijn op deze pagina niet altijd even duidelijk (of ik mis iets aan hoe dB(A) schaal werkt, wat betreft hoe hard iets klinkt).

Bij verschillende Geluidsdruk grafieken komt het verschil in dB(A) niet tot uitdrukking in de lengte van de bars. Bij Opgenomen vermogen mis ik decimalen, tenzij 7 niet altijd gelijk is aan 7 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
Ik heb de schaalweergave van de geluidsdrukgrafieken aangepast, zou oogt het logischer...

En ik heb een decimaal toegevoegd aan de vermogens, maar ik twijfel nog of ik die wil laten staan. Ik vind dat namelijk wel erg veel nauwkeurigheid impliceren, daarom had ik voor grafieken laten afronden op hele getallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans3702
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-03 15:23
Ik vraag mij af wat de waarde van een 18dB vermelding is, Voor de meetapparatuur is 17 dB of 0,1 stone de ondergrens van het bereik en de 18 dB is bij semi passieve kaarten in idle stand dus met de fan uit gemeten. Het lijkt mij dat de kaart dan geen geluid maakt, de waarde van 18 dB is dus de minimale waarde van de meter en niet van de kaart, die is volgens mij 0 dB!

Daarnaast is het voor de mensen die niet zo goed thuis zijn in dB aardig om er bij te zetten waarmee iets vergelijkbaar is dan is de 23 28 en 33 dB ineens een stuk minder...

http://lichtbeeldgeluid.n...-hard-klinkt-een-decibel/

YouTube: Why you shouldn't water cool your PC

Ook aardig als je de video iets verder kijkt kom je er achter dat als je thuis heel erg je best doet, je een ruimte met heel veel geluid absorptie / isolatie op een nivo van 26dB brengen en dit wordt al onprettig stil ervaren!!

Ik verwacht / vermoed / denk dat als een systeem wat minder dan 30 dB produceert je amper merkt in een normale omgeving.

Als je ook nog ziet dat je al deze kaarten in een game setup test waarbij de gebruiker vaak het geluid, wat luider zet of via een headset werkt is een groot deel van de dB van de kaart niet merkbaar

Als je de kaart nu eens met Creator Ready Drivers in een opstelling voor een " creative workflows including video editing, animation, photography, graphic design, and livestreaming test dan kan ik mij voorstellen dat je liever een 33dB dan een 50 dB kaart kiest.

[ Voor 42% gewijzigd door hans3702 op 06-05-2019 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
willemdemoor schreef op maandag 6 mei 2019 @ 12:55:

En ik heb een decimaal toegevoegd aan de vermogens, maar ik twijfel nog of ik die wil laten staan. Ik vind dat namelijk wel erg veel nauwkeurigheid impliceren, daarom had ik voor grafieken laten afronden op hele getallen.
Als je die decimalen niet wil handhaven, pas dan ook de onderliggende waarden aan naar integers, anders wordt de nauwkeurigheid alsnog geimpliceerd door de verschillende lengtes en de mouse over percentages :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans3702
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-03 15:23
Hallo @willemdemoor,

Naar aanleiding van mijn eerdere reactie zou ik het erg op prijs stellen als iemand die deze testen doet en of publiceert mij kan aangeven wat de minimale meetwaarde van de opstelling is?

Ik heb het vermoeden dat de meter namelijk altijd 17 of 18 dB aangeeft ook zonder maar één onderdeel in de meet opstelling te plaatsen.

Het verbaast mij nl ook dat een videokaart van het type semi-passief in de idle stand geluid maakt, de fans staan dan stil. Ik het lijkt mij dan sterk dat de rond rennende elektronen in de chips en in de spoelen het voor elkaar krijgen om dan 18 db te produceren.

VERVOLG: bij teruglezen / zoeken in reviews: GTX 1660 en 1660 Ti - Twaalf kaarten met custom koeling het volgende gevonden.
De rest houdt ze stil tijdens 2d-weergave en is dus niet hoorbaar boven het achtergrondgeluid van 17dB(A). Ter vergelijking: in een volledig stille kamer meten we in de regel een geluidsdruk van ongeveer 30dBA), dus ook de ventilators van de twee kaarten die wel draaien, zul je in de praktijk niet horen in een gesloten behuizing.
Ik ben benieuwd waarom toen alle semi passieve op 17 dB stonden zo als ik al hierboven aangaf en en in deze test de semi passive kaarten ineens op 18 dB een verschil 1 dB of te wel van 5,9% als dit dus al de meetfout is dan hebben cijfers achter de comma dus geen waarde in de metingen.

BONUS
En ik heb een decimaal toegevoegd aan de vermogens, maar ik twijfel nog of ik die wil laten staan. Ik vind dat namelijk wel erg veel nauwkeurigheid impliceren, daarom had ik voor grafieken laten afronden op hele getallen
.
Ik denk dat dit een goede stap is, op een dB schaal is een verschil van plus of min 3 dB voor veel mensen pas merkbaar. Als je een goede, getrainde oren hebt, is het mogelijk om een verschil van 1 dB te herkennen.
Dus afronden op gehele getallen lijkt mij zeer goed verdedigbaar.

De 3 dB komt uit mijn HTS tijd en de 1 dB heb ik recent op een website over dB en geluiden gelezen

[ Voor 60% gewijzigd door hans3702 op 08-05-2019 18:51 ]