Onduidelijkheden stelpost badkamer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lwd-kevin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-06 08:14
Beste mede-Tweakers

Wij hebben kortgeleden getekend voor een vrijstaande nieuwbouw woning van een project.
Bij de koop van onze woning zit een stelpost van 1300 euro inclusief BTW voor standaard sanitair.
Daarnaast hebben wij ook een stelpost in onze koopovereenkomst staan betreffende het leveren en aanbrengen van het standaard tegelwerk ter waarde van 3100 inclusief BTW.
Omdat we in ons nieuwe huis niet genoegen nemen met standaard sanitair konden we bij een badkamerzaak waarmee de bouwer afspraken heeft eventueel aanpassingen doen. Nou hebben we van deze zaak onderstaande offerte gekregen:

totaal sanitair volgens offerte excl BTW= BRUTO 6129,32
totaal sanitair excl. btw = NETTO 4525,25
minderwerk standaard sanitair = 340,17
bouwkundige montage inc tegels en minderwerk = 4522,25
aanleg installaties incl leidingwerk en appendages = 2515,75
Subtotaal =11223,08
coordinatie winst en risico =1133,31
BTW 21% = 2592,53
Totaal badkamer en toiletruimte incl btw =14937,92

Wat opvalt is dat we voor het standaard sanitair slechts 340,17 terugkrijgen in plaats van de stelpost van 1300 euro. Daarnaast geeft de badkamerzaak aan dat de bouwkundige montage oorspronkelijk hoger was maar dat er aan minderwerk 1860 euro is afgehaald (bouwkundige montage kwam dus op 4522,25 + 1860 = 6382,25). Echter deze 1860 euro is lager dan de stelpost van 3100 die in de koop als stelpost zat.
Mis ik iets? Moeten deze stelposten niet terug komen in de offerte? Het voelt nu alsof ik 2x betaal voor het plaatsen van de tegels en dat ik te weinig waarde terugkrijg voor het standaard sanitair.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Het klopt dat je deels dubbel betaald voor het sanitair en tegelwerk.
Aannemers maken (project)afspraken met leveranciers, waardoor ze tegen een relatief goede prijs een "basis variant" kunnen aanbieden. Veel mensen, waaronder jij (en ik), vinden de "basis variant" niet goed / mooi genoeg.

Je kan er dus voor kiezen, om de "basis variant" niet af te nemen, waardoor je een deel van de kosten terug krijgt. Dit zijn niet exact dezelfde bedragen, als dat in de offerte staat voor de "basis variant". In de basis variant zijn namelijk ook kosten opgenomen voor de aannemer zelf, etc.

Het kan zelfs lonen, om gewoon de basis variant af te nemen via de bouwer en na oplevering alles er uit te laten slopen en door een andere partij alles nieuw te laten leveren! Vraag dus niet alleen offertes op bij de leverancier van het project (die hebben over het algemeen een iets hogere prijs is mijn ervaring), maar ga ook even rond shoppen bij andere leveranciers.
De hogere prijs komt mede door het "voordeel" (zo wordt het vaak verkocht) dat bij oplevering alles klaar is. Als je het achteraf laat doen, zit je dus nog even in de zooi...

Wij hebben uiteindelijk de wc en badkamer casco laten opleveren (kregen toen ook een klein bedrag terug), maar achteraf hadden we beter de "basis variant" kunnen nemen en het sanitair via marktplaats of iets verkopen. Dat had wellicht meer opgeleverd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:51
Daarnaast is jouw badkamer en wc dan een afwijkende format tov de rest.
Wat aangestuurd moet worden en op tekening etc. verwerkt moet worden.
Dit is in principe al in de standaard stelposten meegenomen om te doen, maar moet nu dus (mogelijk) overnieuw op een andere wijze.

Vaak krijg je daardoor enkel de materiaal kosten (inkoop met projectkortingen) en een klein deel arbeid terug.
Afwijkende zaken moeten apart nagegaan worden. Dus heel veel arbeid terug zal het niet zijn.

En geloof me, zelfs dan kunnen ze er nog een potje van maken.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:03

BCC

En meerwerk is een goede cash cow voor de aannemer, hoewel ze natuurlijk nu niet direct om werk verlegen zitten

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:52
Gewoon in gesprek gaan met ze. Vaak op aandringen en niet zomaar gewonnen geven gaan ze toch de stelpost in mindering brengen. Ze proberen het gewoon en 9/10 zegt niemand er wat van. (ja het is ons wel gelukt zowel de tegel post als sanitair post 1 op 1 te verrekenen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:09
Met een beetje pech heeft de sanitairboer zich in moeten kopen bij de aannemer en rekent die kosten door. Je kunt er dus voor kiezen de badkamer geheel naar wens bij de aangesloten sanitairboer te laten aanleggen voor de hoofdprijs. Het voordeel is wel dat bij oplevering de badkamer er al in zit. Je kunt ook de standaard badkamer nemen en in de eerste week na oplevering laten vervangen door een andere sanitairboer. nadeel is meer plannen en onzekerheid en een miniverbouwing na de oplevering. waarschijnlijk wel in totaliteit goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-05 14:05
Als het om meerwerk gaat bij nieuwbouw dan sla je altijd achterover van de prijzen. Maar net wat er al wordt gezegd, je wijkt af van de standaard en daar rekening mee houden is erg lastig. Als het ergens op fout gaat, is het hetgeen waar jij bent afgeweken. Negen van de tien mensen zeggen er niets van en vanuit het totaal ontbreken aan kennis wat men mag verwachten, wordt er klakkeloos ja gezegd.

Ik heb 2 jaar geleden mijn nieuwbouw woning opgeleverd gekregen en ik heb alles wat je later niet zelf meer kunt of waardoor je dingen weer open moet breken, de aannemer laten doen. Sanitair kun je dus prima wegstrepen en later zelf uitbesteden. Op die manier draai jij namelijk aan de knoppen en nu ben jij degene die naar de almachtige aannemer hebt te luisteren onder het mom 'Graag of niet'.
Door even een keer extra na te denken, kun je veel geld besparen.

Zo heb ik bijvoorbeeld mijn muren geschuurd ipv laten stucen. Meestal wordt alles behangklaar opgeleverd. Dit was bij mij vrij netjes gedaan, de kalkzandsteen binnenmuur was overal wel netjes, maar dun geraakt. Ik heb toen bij boels een schuurlans gehuurd en alle muren strak geschuurd. Kost je twee dagen en een hoop stof, maar scheelt ook enkele duizenden euro's. En de muren zijn er niet minder strak door.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01:02
Geen idee van het formaat en wensen maar 15k voor een badkamer is geen gek bedrag.

Voor een beetje badkamer (>10m2 )met inloopdouche, wc, bad, dubbele wastafel en wat spotjes zit je al snel op >15k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
synx6 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 08:58:
Geen idee van het formaat en wensen maar 15k voor een badkamer is geen gek bedrag.

Voor een beetje badkamer (>10m2 )met inloopdouche, wc, bad, dubbele wastafel en wat spotjes zit je al snel op >15k.
Alleen moet deze 15k nog extra worden betaald. Er zit al een stelpost van 3100 euro in en eentje van 1300, waarmee je dus richting de 20k voor de badkamer gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-06 18:48
Volgens mij krijg je die stelposten alleen als je de casco badkamer neemt. Zou zelf ook eens een offerte laten maken bij een andere zaak. Nadeel is dat je pas na oplevering aan de slag kan en je garantie op waterdicht vervalt. Zelf ben ik vooral om de manier waarop je behandeld word afgehaakt bij de zaak die bij het project zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-05 14:05
jip_86 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 09:07:
Volgens mij krijg je die stelposten alleen als je de casco badkamer neemt. Zou zelf ook eens een offerte laten maken bij een andere zaak. Nadeel is dat je pas na oplevering aan de slag kan en je garantie op waterdicht vervalt. Zelf ben ik vooral om de manier waarop je behandeld word afgehaakt bij de zaak die bij het project zat.
Klopt wat betreft garantie, echter is je aannemer niet meer dan een doorgeefluik en wijst naar de onderaannemer die het sanitair heeft geplaatst. Je aannemer is dus alleen maar ruis op de lijn. Schakel direct met een partij en laat de hoofdaannemer achterwege, dan heb je de touwtjes zelf in handen. En daar heb je uiteraard net zo goed garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-06 17:34
Pizza_Boom schreef op maandag 6 mei 2019 @ 09:00:
[...]
Alleen moet deze 15k nog extra worden betaald. Er zit al een stelpost van 3100 euro in en eentje van 1300, waarmee je dus richting de 20k voor de badkamer gaat.
De badkamerboer rekent vanuit de klant: de prijs die je als meerwerk betaalt moet ongeveer even hoog zijn als geen badkamer laten plaatsen en dit achteraf door een ander laten doen. De redenering is dan dat je geen zin hebt in het gedoe en het toch maar bij hen laat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
Is het alleen de badkamer of ook het toilet? Wat zei de kopersbegeleider hierover?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
Wij konden de badkamer niet casco laten opleveren omdat dan de garantie van Woningborg zou vervallen. Standaard badkamer zit bij de VON prijs inbegrepen. Zaken gedaan met projectleverancier voor aanpassingen badkamer en toilet (volledig betegeld). Best forse meerprijs, dacht ik in eerste instantie, maar na wat second opinions van mensen die er (anders dan ik) wél verstand van hebben, lijkt het qua prijs allemaal best in orde. Wat me wel opviel: minderwerk werd 'kaal' in rekening gebracht, dus alleen de prijs zonder de btw. Neem je iets dat bijvoorbeeld 100 euro goedkoper is, dan kun je voor die downgrade uiteindelijk duurder uit zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat komt omdat je bv het basissanitair koopt met 40% korting. Die krijg je terug, maar je krijgt op de nieuwe spullen een veel beperktere korting omdat het bulkvoordeel eraf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-06 20:16
Señor Sjon schreef op maandag 6 mei 2019 @ 11:37:
Dat komt omdat je bv het basissanitair koopt met 40% korting. Die krijg je terug, maar je krijgt op de nieuwe spullen een veel beperktere korting omdat het bulkvoordeel eraf is.
Sterker nog, wij kregen in ons geval helemaal geen korting op niet standaard sanitair. Wij moesten vooor de handdoek radiator de bruto advies prijs betalen....

Idem dito voor standaard wc bril. Wij wilden softclose. Daarom de standaard brillen laten vervallen en zelf de soft close exemplaren aangeschaft en gemonteerd. Netto leverde dat zelfs nog een besparing op van een paar euro.

Zou ik nu weer de keuze hebben dan zou ik kiezen om de badkamer casco te laten leveren en zelf op zoek te gaan naar een installateur.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lwd-kevin
Allereerst bedankt voor jullie reacties! Erg fijn om jullie ervaringen en adviezen te lezen! Ik heb de bouwer en de sanitairzaak gemaild om opheldering. Wanneer hier niks uit komt ga ik contact zoeken met vereniging eigen huis.
Pizza_Boom schreef op maandag 6 mei 2019 @ 09:00:
[...]
Zo rekende ik zelf ook echter gezien alle berichten hier is dat niet helemaal terecht. Wel raar want uiteindelijk zijn de stelposten wel inbegrepen bij de koopsom. Dus je betaald er wel voor.
Practics schreef op maandag 6 mei 2019 @ 08:35:
Gewoon in gesprek gaan met ze. Vaak op aandringen en niet zomaar gewonnen geven gaan ze toch de stelpost in mindering brengen. Ze proberen het gewoon en 9/10 zegt niemand er wat van. (ja het is ons wel gelukt zowel de tegel post als sanitair post 1 op 1 te verrekenen)
Ik ben hier nu inderdaad mee bezig. Dit zou voor ons de beste oplossing zijn.
synx6 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 08:58:

De prijs is niet heel gek. De badkamer is 9m2 en heeft idd bad, inloopdouche, spotjes en een dubbele wastafel. Maar zoals Pizza_Boom aangeeft voelt het alsof ik 20K betaal vanwege de stelposten waar niks mee gebeurd.
Dit geeft zowel de bouwer als de badkamerzaak ook aan. Casco zou volgens hen tevens betekenen dat ze de aansluitingen niet eens leggen op de daarvoor bestemde plaats maar enkel tot waar ze de badkamer binnen komen. Daarnaast vervalt idd de garantie op waterdicht. Bij Casco zouden we overigens wél beide bedragen terugkrijgen.
Señor Sjon schreef op maandag 6 mei 2019 @ 10:57:
Is het alleen de badkamer of ook het toilet? Wat zei de kopersbegeleider hierover?
Het is badkamer én toilet. De kopersbegeleider heb ik nog niet gesproken. Je bedoel hiermee vereniging eigen huis?
Señor Sjon schreef op maandag 6 mei 2019 @ 11:37:
Maar dat is toch vreemd gezien deze bedragen zijn inbegrepen bij de koopsom? Bij Casco krijgen we wél beide bedragen volledig terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-06 18:39

GerritGekke

Gamechanger

Wat voor excuus de aannemer ook heeft. Geld van de stelpost voor de volle mep terug vragen. Afzetters!

Niet (altijd) meegaan in de zielige verhalen.

 Karma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Nee, VEH is geen kopersbegeleider. Je contactpersoon bij de aannemer moet je hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:41
(jarig!)
Stelpost betaal je normaal gesproken pas als de aannemer daar een onderbouwde factuur bij stuurt. Stelpost neem je op in het budget zo dat het vrij invulbaar is. Als jij nu een badkamer koopt krijg je de stelpost gewoon terug. Je kan de stelpost hooguit gebruiken voor de verrekening van bepaalde aanpassingen. Extra afvoer etc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-06 07:04
DutchChelsea schreef op maandag 6 mei 2019 @ 11:27:
[...]
Wij konden de badkamer niet casco laten opleveren omdat dan de garantie van Woningborg zou vervallen.
Volgens mij is dat onzin. Heeft Woningborg dat bevestigd of was dat een verhaal van de aannemer? Onze woning had ook garantie via Woningborg maar wij konden wel kiezen om de badkamer te laten vervallen. Er werd dan bij het aanhangsel van het certificaat een aantekening gemaakt dat de badkamer buiten deze garantie viel.
GerritGekke schreef op maandag 6 mei 2019 @ 18:50:
Wat voor excuus de aannemer ook heeft. Geld van de stelpost voor de volle mep terug vragen. Afzetters!
Hoewel ik het volledig met je eens ben heb ik destijds advies ingewonnen bij de juristen van VEH en die gaven aan dat de aannemer gerechtigd is om zijn 'winst' in te houden op het gedeelte van de stelpost dat hij teruggeeft. Ik zou het dan ook zeker proberen terug te krijgen (wat ons ook gelukt is) maar een vanzelfsprekendheid is het dus blijkbaar niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 10:23
titan1901 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 20:10:
[...]

Volgens mij is dat onzin. Heeft Woningborg dat bevestigd of was dat een verhaal van de aannemer? Onze woning had ook garantie via Woningborg maar wij konden wel kiezen om de badkamer te laten vervallen. Er werd dan bij het aanhangsel van het certificaat een aantekening gemaakt dat de badkamer buiten deze garantie viel.
Dat formulier noemt Woningborg ‘melding minderwerk’ en kan idd prima toegepast worden (al is het in appartementen niet heel gangbaar).

Sowieso zijn er geen eisen aan het al dan niet betegelen van de badkamer, enkel eisen ten aanzien van de wateropname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:07
Heel simpel, zoals gezegd heeft deze sanitairboer zich ingekocht of os hij op een andere manier gelieerd aan de bouwer/projectontwikkelaar.
Beste keuze zonder gezeur is casco op laten leveren en bij iedere andere willekeurige sanitairleverancier langs gaan om daar een offerte te laten maken. Ben je veel voordeliger uit en kan je nog meer besparen als je alleen spullen koopt en zelf installeert.
Let op dat je makkelijk alle leidingen in het zicht komen (dus niet weggewerkt in de muren) dan kan je helaas los met je nieuwe plan. Of nog beter, geef de aannemer een bak bier en zorg dat alleen de toevoer van water er komt zodat je niets meer hoeft weg te halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TR1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-06 12:00
Ga er maar vanuit dat de aannemer nog een stukje provisie ontvangt van de sanitairboer.
Daarom betaal je meestal ook om en nabij de brutoprijzen, de provisie moet ergens vandaan komen.

Inderdaad staat vaak in de algemene voorwaarden die de bouwbedrijven hanteren (bijvoorbeeld de UAV) dat ze van de stelposten een stukje gederfde winst mogen inhouden op het moment dat de stelposten worden teruggegeven.

Als je aannemer het volle bedrag toch terug geeft als je kiest voor een casco badkamer is dat op zich netjes van hen.
Uiteraard zul je dan alleen nog wat extra kwijt zijn voor het verplaatsen van leidingwerk e.d. maar dat kan ook een voordeel zijn.
In de offerte die je nu hebt ontvangen zal daar ook vast wel wat voor meegenomen zijn.

Dat zou betekenen dat je voor ongeveer
15000 (offerte) + 2200 (verrekende stelposten) - 4400 (werkelijke stelposten) = 12800 klaar zou zijn (behalve nog wat aanvullend leidingwerk.

Je hebt dan natuurlijk ook de mogelijkheid om bij een ander badkamercentrum/sanitairboer langs te gaan (die geen afspraken heeft met de aannemer).
Alleen zal dan een en ander waarschijnlijk pas na oplevering geplaatst mogen worden.

Op het moment dat je de badkamer gewoon door een goede officiele installateur laat plaatsen zullen zij ieder geval een stuk aansprakelijkheid hebben voor de waterdichtheid van de badkamer dus ik denk niet dat het grootste struikelblok hoeft te zijn.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
[quote]titan1901 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 20:10:
[...]

[...]

Dat konden wij ook. Niet gedaan omdat we zelf niet handig zijn, willen vermijden dat we in dat geval bij problemen gesteggel zouden krijgen over wie ergens voor verantwoordelijk is. En, zoals gezegd, de prijs voor het meerwerk vonden we niet schandalig hoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lwd-kevin
De bouwer geeft de volgende verklaring:

Als er wordt gekozen voor een casco badkamer, volgens optie-lijst. Wordt het bedrag in mindering gebracht op de optielijst. Dan doen wij verder niets in de badkamer, alleen het riool wordt op de standaard posities afgedopt opgeleverd. Waterleiding komt uit de schacht van de badkamer. De cd-vloer zullen wij ook niet aanbrengen. Bij *sanitairwinkel* vind alleen een verrekening van sanitair en tegelwerk plaats. Het verschil zit hem voornamelijk in arbeidskosten welke benodigd zijn. Denk aan montage van sanitair, c.d.vloer, voorbereidingen voor tegelwerk (kimband aanbrengen, leidingsleuven dichten enz.) Dat verklaard het verschil in hoogte van de bedragen.

Toch maar eens goed nadenken wat we doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:49
De prijs valt me nog mee. Wij zitten ook met nieuwbouw en met 30x60 tegels, sanitair van 8000ex. Installatiekosten bijna 2500 incl. Btw, bouwkundig werk en tegels plakken (20x30) we moeten voor 30x60 8 euro plakwerk per m2 bijbetalen. Gerectificeerde tegels 35 euro m2 want dat was toch veel moeilijker. Wij gaan richting de 27.000 euro en dat is me toch echt wel te gortig. We kijken nu ook rond bij andere bedrijven.
Meestal is het zo rond 50/50 sanitair en werkloon. Ik vraag we wel af wat een installateur denkt te gaan doen met 2500 euro. +/- 50 euro per uur. Dat is manuren 50 uur werk voor een wc pot, badmeubel met kranen, douchekraan en glazen wand en bubbelbad. Lijkt me toch behoorlijk veel geld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-06 22:25

PcDealer

HP ftw \o/

gron74 schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 23:04:
Dat is manuren 50 uur werk voor een wc pot, badmeubel met kranen, douchekraan en glazen wand en bubbelbad. Lijkt me toch behoorlijk veel geld?
Daarom vraag je meerdere offertes op. Maar bedenk ook dat het men handjes te kort komt in de bouw en ze dus de hoofdprijs (kunnen) vragen.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faizal
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18-12-2020
Goedemorgen
Wij zijn bezig met bouw van onze woning en er zijn gevelstenen over uit de stelpost en wij hebben bijbetaald voor wat duurdere stenen de aantallen die de aannemer had opgenomen die zijn besteld
Nu wil ik de overgebleven 4 pallets zelf gebruiken maar de aannemer vindt dat ik daarvoor moet betalen
Ik ga vanuit dat dit al opgenomen is in de Bouwsom
Iemand ervaring mee
Pagina: 1