Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikMeeus
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14-04-2024
Beste,

Ik heb zojuist de BBG mainstream PC in elkaar gestoken en ik loop vast bij het probleem dat de 2 ramlatten herkent worden maar dat er maar 1 available is voor windows. Alsook blijft hij in bios op single channel staan. (dus 8Gb van de 16 beschikbaar)
Het was 7 jaar geleden dat ik nog een PC heb gebouwd dus ben ik volop op zoek gegaan naar eventueel domme fouten van mij uit maar ik vind geen oplossing.
...

AMD Ryzen 5 2600 processor
Asrock B450M-PRO4 moederbord
BitFenix Formula Gold 450W PSU / PC voeding
Cooler Master Hyper 212 EVO
G.Skill DDR4 Aegis 2x8GB 3000Mhz Geheugenmodule
Intel 660p 1TB M.2 SSD
Microsoft Windows 10 Home
MSI GeForce RTX 2060 VENTUS 6G OC Videokaart
NZXT H500 - Black/Red Midi Tower Behuizing
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
-ram volgens de Mobo manual op slot 2 en 4 gestoken alsook alle andere combinaties.
-bios update naar laatste versie (3.1)
-memtest84 (2 passes)
-tijdelijk CPU voltage naar manueel 1.3V gezet (heb ergens gelezen dat dit soms ramproblemen kan verhelpen) (deze zaken doe ik echt niet graag omdat ik er niet in thuis ben)
-CMOS reset (batterij eruit gehaald en clrcmos jumper kortgesloten)

Ik heb de CPU met fluwelen handschoenen geinstalleerd dus verbogen pinnen lijkt me onmogelijk.

Indien iemand een idee zou kunnen hebben om me verder te helpen zou ik dit enorm appreciëeren.

extra info:
als ik de speed van het ram aanpas van 2133 (standaard) naar andere profielen dan kan de pc niet meer booten (3 x opstart en shutdown na paar seconden) ook bij de xmp 2.0 3000 Mhz doet hij dit.

Groeten,

Rik

...

[ Voor 7% gewijzigd door RikMeeus op 05-05-2019 20:44 . Reden: extra info ]

Beste antwoord (via RikMeeus op 06-05-2019 21:34)

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

Heb je al geprobeerd om het geheugen 1 voor 1 te gebruiken? Dit om er zeker van te zijn dat ze beide werken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Hoi,

Je hebt het allergoedkoopste 3000Mhz ram gekocht. Voor 3000+ Mhz op AMD platform zijn 'samsung chips' de beste oplossing, dat zijn niet jou chips.. Je kan XMP aanzetten, en dan zonder bios af te sluiten je memclocks op 2800Mhz zetten, dat zou moeten werken.

Waarom maar 1 reepje werkt, geen idee. Kijk eens in taskmanager of beide reepjes gezien worden? Staat in ieder geval los van bovenstaand verhaal.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikMeeus
Beste millman,

Bedankt voor de reactie. Ik heb dit zojuist geprobeerd maar spijtig genoeg werkt dit ook niet. De PC probeerd 3x te booten en slaagt af na enkele seconden. daarna start hij weer op op 2133 MHz.

Ik begin te vermoeden dat het moederbord of de ram issues heeft. Is er een manier om dit met zekerheid te weten? Dan kan ik een RMA bij Megekko doen.

Groeten,

Rik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:02

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Om erachter te komen of het aan het geheugen, moederbord of misschien zelfs de CPU ligt, zul je onderdelen moeten gaan testen. De dingen die jezelf kan proberen heb je wel geprobeerd nu. Ik zou even contact opnemen met Megekko en het probleem voorleggen.

Tweakers Discord

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

Heb je al geprobeerd om het geheugen 1 voor 1 te gebruiken? Dit om er zeker van te zijn dat ze beide werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikMeeus
Wel, ik kom met het schaamrood op mijn wangen zeggen dat het probleem gevonden is.
Toch gemist bij het 1 voor 1 testen blijkbaar want hij boot nu niet op 1 van de 2 als ik ze apart insteek.
XMP profile werkt wel op de goede lat.

Alvast heel hard bedankt voor alle goede adviezen. Nu kan ik RMA doen bij Megekko voor nieuwe latten.
Pagina: 1