Welk moederbord is beter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:23

we_are_borg

You will Comply

Topicstarter
Ik heb een vraag over moederborden ik wil een asus moederbord maar ik kan geen goede keuze maken tussen de twee. Ik wil me bezig houden met 4k zowel foto als video af en toe speel ik een spelletje maar dat mag geen grote invloed hebben.

Ik kijk naar de twee volgende MB’s de cpu wordt een Intel I9 9900k

Asus ROG Maximus XI Extreme

Asus ROG Z390 Gaming

Mijn vraag zonder naar de prijs te kijken welke beter is voor mij de Gaming heeft maar twee M.2 en de Extreme heeft er drie. Is de de Extreme de betere keuze ik wil M.2 gebruiken voor OS en programma’s die ik veel gebruik aan 1TB heb ik genoeg hier voor voor 4K video editing wil ik ook een M.2 inzetten voor maximaal 1 uur opname.

Als jullie naar de prijs kijken en voor de Gaming MB gaan waar zouden jullie die prijs verschil in investeren.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Beste antwoord (via we_are_borg op 05-05-2019 21:58)

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Is er ook nog een reden waarom je per se een ASUS moederbord wilt? De ROG XI Extreme is imo alleen interessant als je flink gaat overklokken.

Als ik nu een moederbord moet gaan kopen zou het dit worden; pricewatch: ASRock Z390 Phantom Gaming 6

Waarom? Meer features voor minder geld.

Als ik het zo lees kun je af met 2 M.2 poorten. Bovendien voor gaming en allerdaags gebruik ga je weinig verschil merken tussen een NVME of SATA drive.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Is er ook nog een reden waarom je per se een ASUS moederbord wilt? De ROG XI Extreme is imo alleen interessant als je flink gaat overklokken.

Als ik nu een moederbord moet gaan kopen zou het dit worden; pricewatch: ASRock Z390 Phantom Gaming 6

Waarom? Meer features voor minder geld.

Als ik het zo lees kun je af met 2 M.2 poorten. Bovendien voor gaming en allerdaags gebruik ga je weinig verschil merken tussen een NVME of SATA drive.

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Topicstarter
Overklokken ga ik niet doen ik hou mij daar totaal niet mee bezig. Ik heb slechte ervaring met Asrock ik heb met me AM3+ moederbord er 3 versleten gelukkig binnen garantie maar de 3de keer een ander merk gekozen.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:04
Met ASRock is hedendaags helemaal niks mis mee.

Don't let perfect be the enemy of good.

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:48
iCore schreef op zondag 5 mei 2019 @ 20:37:
Met ASRock is hedendaags helemaal niks mis mee.
niet helemaal mee eens er zijn 2 z390 borden die je gewoon totaal moet negeren. de VRM temps van die borden zijn belabberd te noemen en ver boven wat acceptabel is.

https://nl.hardware.info/...ardig-benchmarks-vrm-test

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 31-01 16:13
Het leuke is dat beide moederborden aan je eisen kunnen voldoen qua m.2 aangezien er ookal zijn van 2tb. :)
pricewatch: Samsung 970 Evo Plus 2TB
En je toch geen verschil in performance merkt.

Kies gewoon de pricewatch: Asus ROG Strix Z390-H Gaming als je per se asus wilt. En anders is de asrock die @ECP0WERS heeft voorgesteld een prima keuze.

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:04
computerjunky schreef op zondag 5 mei 2019 @ 20:51:
[...]

niet helemaal mee eens er zijn 2 z390 borden die je gewoon totaal moet negeren. de VRM temps van die borden zijn belabberd te noemen en ver boven wat acceptabel is.

https://nl.hardware.info/...ardig-benchmarks-vrm-test
Oh, is me helemaal ontgaan, goed dat je het aankaart, is nogal een big issue. Maar het is nog steeds zo dat niet alles van ASRock slecht is.

Don't let perfect be the enemy of good.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Gefocus altijd op "M.2"... Zoals @ECP0WERS aangeeft; een M.2 kan verschillende snelheden praten. Sterker nog; je zou theoretisch ook een M.2 kunnen maken voor alleen 802.11b communicatie dus helemaal traaaag.

@we_are_borg zonder bitrates en huidige bottlenecks te weten & posten, kan ik me niet voorstellen dat je elke dag weer uren achtereen zuchtend en steunend je huidige machine vervloekt omdat je sequentieel tegen de grens van 500MB/s aanloopt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Topicstarter
Ik heb momenteel geen bottlenecks aangezien ik me eigen er nog niet mee bezig houd. Ik kan het af met een 8700k maar ik ga liever voor de 9900k aangezien prijs verschil niet zo groot is.

Ik wil speciaal Asus aangezien deze momenteel goed aangeschreven staat, met wat ik nodig heb denk ik voor meer geheugen te gaan ipv MB.

Verwijderd

we_are_borg schreef op zondag 5 mei 2019 @ 21:29:
Ik heb momenteel geen bottlenecks aangezien ik me eigen er nog niet mee bezig houd. Ik kan het af met een 8700k maar ik ga liever voor de 9900k aangezien prijs verschil niet zo groot is.
Als ik kijk naar wat je wil doen met het systeem denk ik persoonlijk dat je met een i7 8700 ook al een eind komt.
Je gaat niet overclocken en dat scheelt wel even ruim 200 euro, ook kun je de setup dan combineren met een B360 moederbord.
De rest van de centjes kun je dan aan andere hardware besteden.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:56

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Er zijn nog een paar verschillen tussen de Extreme en de Gaming editie.
De Extreme editie heeft meer USB 3.0 aansluitingen en een USB C aansluiting. Een 5GB en een tweede 1GB ethernet adapter, WiFi adapter en een Bluetooth 5.0 adapter.

Als je daar daadwerkelijk iets mee gaat doen, is zijn meerprijs meer gerechtvaardigd dan alleen het extra m2 slot.

Anders zou ik voor de Gaming editie gaan en eventueel een grotere M2 SSD nemen wat @Torac ook voorstelde.

Tweakers Discord

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Topicstarter
Ik heb geen NAS op 5GB alleen 1GB dus dat heeft geen meer waarde een USB C heb ik ook niets aan. WiFi en Bleutooth heb ik ook niet veel aan op het moment ik denk dat ik idd maar voor de Gaming board gaat.

@ECP0WERS Als beste antwoord en runner up @tweakduke

[ Voor 12% gewijzigd door we_are_borg op 05-05-2019 21:59 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:59

br00ky

Moderator Harde Waren

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:48
iCore schreef op zondag 5 mei 2019 @ 21:20:
[...]

Oh, is me helemaal ontgaan, goed dat je het aankaart, is nogal een big issue. Maar het is nog steeds zo dat niet alles van ASRock slecht is.
Helemaal waar. Als je de rest van de review even doorleest zal je zien dat de borden enorm verschillen. Op sommige punten blinks asrock ui en op andere gigabyte enzovoortsik was persoonlijk stomverbaasd over de 19 seconden de die msi pro carbon ac nodif heeft om op tr starten. Dat vind ik echt lang.
Pagina: 1