Computer valt uit naar enkele milliseconden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodekast
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 01-04-2023
Mijn computer viel vandaag ineens uit. Ik was bezig met phpstorm op te starten terwijl in mijn webbrowser een spel bezig was. Voor dit spel was ik aan het kijken wat er allemaal met js mogelijk is puur voor de fun.
Ik wou nog ff wat wijzigen aan mijn code welke in even snel in notepad++ had geopend, maar daar zat een fout in. Deze wou ik met phpstorm eruit halen. Toen php aan het laden was viel ineens de computer uit.

De computer is zo'n 5-6 jaar oud en heeft het altijd gedaan, soms een bluescreen maar daar heb ik de laatste tijd niet echt last van. Als ik de computer nu aan wil zetten gaat het blauwe lampje (het lampje dat de computer aanstaat) branden voor enkele milliseconden waarnaar de computer uitvalt. Het is zo'n korte tijd dat de ventilatoren niet eens aangaan of dat ik de hardgeschrijf hoor.

Nu dacht ik dat het misschien de voeding is welke niet meer genoeg levert? Wat denken jullie? Wat zal de oorzaak kunnen zijn, vooral omdat het gewoon 5-6 jaar heeft gewerkt.

Specs:
Voeding: Corsair CX Series Modular CX600M (600 watt)
Moederbord: Gigabyte H87M-D3H
Videokaart: Palit GeForce GTX 760
Processor: Intel Core i5 4670 - 3.4 GHz
Geheugen: CORSAIR Vengeance - DDR3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Mogelijk de voeding of het moederbord. Maak de PC eens open en kijk of je iets ziet wat niet in de haak is. Let op of de condensatoren nog allemaal heel zijn, niet bol staan of een barstje hebben. Kijk of de voedingskabels in orde zijn en er geen zwarte of bruine plekjes zijn (Kortsluiting). Let ook op vervuiling op het moederbord. (Stof, corrosie, dode insecten, vocht) dit kan allemaal sluiting maken.

De beste manier om te diagnosticeren is om verdachte onderdelen uit te wisselen met onderdelen waarvan je weet dat ze werken. Maar de gemiddelde consument heeft deze niet klaar liggen, dus als je er niet uitkomt, ook niet na verdere tips in je topic, kun je altijd de PC eens laten testen bij een goede computerzaak met eigen werkplaats. (Tegen werkplaatstarief) Vaak kunnen ze gelijk een vervangend onderdeel als een voeding leveren als dit de oplossing is.

[ Voor 6% gewijzigd door Tyrian op 05-05-2019 19:51 ]

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Nu dacht ik dat het misschien de voeding is welke niet meer genoeg levert?
Onmogelijk, maar een defecte voeding kan wel. Maar een ander onderdeel defect onderdeel kan even goed.
Tyrian schreef op zondag 5 mei 2019 @ 19:49:
Maak de PC eens open en kijk of je iets ziet wat niet in de haak is. Let op of de condensatoren nog allemaal heel zijn, niet bol staan of een barstje hebben.
Welke elco's denk jij dan aan? Je ziet tegenwoordig geen elco's meer op moederborden of videokaarten namelijk.

[ Voor 50% gewijzigd door -The_Mask- op 05-05-2019 19:51 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodekast
Tyrian schreef op zondag 5 mei 2019 @ 19:49:
Mogelijk de voeding of het moederbord. Maak de PC eens open en kijk of je iets ziet wat niet in de haak is. Let op of de condensatoren nog allemaal heel zijn, niet bol staan of een barstje hebben. Kijk of de voedingskabels in orde zijn en er geen zwarte of bruine plekjes zijn (Kortsluiting). Let ook op vervuiling op het moederbord. (Stof, corrosie, dode insecten, vocht) dit kan allemaal sluiting maken.
Ik had hem gelijk opengemaakt en ik zie geen corrosie, dode insecten, vocht op het moederbord. Er zit wel wat stof in de kast, maar dit ligt vooral op de bodem van de kast. Ik zal me eerst even moeten verdiepen waar de condensatoren zitten van mijn moederbord. De voedingskabels zagen er ook niet raar uit.
-The_Mask- schreef op zondag 5 mei 2019 @ 19:49:
[...]

Onmogelijk, maar een defecte voeding kan wel. Maar een ander onderdeel defect onderdeel kan even goed.
Gezien mijn blauwe indicatie lampje minder dan 1 seconden brand, dacht ik dat het misschien niet meer de benodigde watt kan leveren. Het rode indicatie lampje van de hardeschijf komt niet eens aanbod. Maar gezien dat ik wel iets krijg te zien leek het me raar als de hele voeding kapot is, immers levert het nog wel stroom.

Ik las ,volgens mij hier op tweakers, dat het ook de cpu-fan kan zijn welke kapot is. En dat de computer als beveiliging niet verder gaat opstarten. Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:10
Videokaart eruit en monitor op het moederbord aansluiten. Daarna opstarten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
rodekast schreef op zondag 5 mei 2019 @ 20:10:
[...]

Ik las ,volgens mij hier op tweakers, dat het ook de cpu-fan kan zijn welke kapot is. En dat de computer als beveiliging niet verder gaat opstarten. Iemand hier ervaring mee?
Kan ook niet, zo snel kan de fan snelheid niet gemeten worden. Daarnaast krijg je normaal gesproken gewoon een melding "fan speed warning" of iets dergelijks.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodekast
IK heb hier een handleiding gevonden (Hangen en Opstartproblemen troubleshooter) voor opstart problemen welke ik ga volgen. Komt wel uit 2003, weet niet in hoeverre alles nog klopt.

Maar ik ga morgen eerst naar een computer zaak om tekijken of ze daar een voeding hebben, zodat ik de voeding kan uitsluiten. Het lijkt me weinig nut hebben om videokaart, etc er uit te halen als het aan de voeding ligt.

Correct me if i'm wrong.

Edit: Ik heb net even gekeken als ik hem aanzet wat er binnen in de kast gaande is. Alle fans gaan draaien ( front fan, cpu kooler, psu fan en de back fan. Deze stoppen er echter na 1 seconde al weer mee.

[ Voor 18% gewijzigd door rodekast op 06-05-2019 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodekast
Vandaag heb ik de videokaart en de hdd eruit gehaald. Toen aangezet en de computer viel niet uit. Het enige probleem is dat ik geen beeld heb. Toen heb ik de hdd er weer ingezet en een ander beeldscherm aansluiting gebruikt. Van hdmi naar vga. Aangezet en de computer deed het nog steeds, alleen weer geen beeld.

Toen de videokaart er weer ingezet en het beeldscherm via de videokaart aangesloten, en toen viel de pc weer uit na 1 seconden. Ik denk dat de psu niet de stroom meer voor de videokaart kan leveren of de videokaart is kapot. Vind het wel raar dat ik geen beeld kreeg toen ik via het moederbord probeerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

rodekast schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 16:16:
Vandaag heb ik de videokaart en de hdd eruit gehaald. Toen aangezet en de computer viel niet uit. Het enige probleem is dat ik geen beeld heb. Toen heb ik de hdd er weer ingezet en een ander beeldscherm aansluiting gebruikt. Van hdmi naar vga. Aangezet en de computer deed het nog steeds, alleen weer geen beeld.

Toen de videokaart er weer ingezet en het beeldscherm via de videokaart aangesloten, en toen viel de pc weer uit na 1 seconden. Ik denk dat de psu niet de stroom meer voor de videokaart kan leveren of de videokaart is kapot. Vind het wel raar dat ik geen beeld kreeg toen ik via het moederbord probeerde.
Heb je in de bios gekeken of het aan staat en weet je zeker dat je CPU een ingebouwde GPU heeft?

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodekast
MrMonkE schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 16:20:
[...]

Heb je in de bios gekeken of het aan staat en weet je zeker dat je CPU een ingebouwde GPU heeft?
Ik heb geen beeld, dus kan niet in de bios kijken. De CPU heeft intel graphics. Het zal kunnen zijn dat dit in de bios staat uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:58

Theo

moederbord

Als op je videokaart een kortsluiting zit tussen 12 volt en GND dan krijg je het gedrag dat je nu ziet; de pc wil niet aan en schakelt zichzelf _direct_ uit. Of eigenlijk; de voeding detecteert een kortsluiting en gaat uit.

Je videokaart trekt niet zoveel stroom als deze net wordt opgestart. Je voeding kan dit gemakkelijk leveren, mits deze niet defect is.

Gezien je systeem wel stabiel lijkt te zijn zonder videokaart (of iig, hij blijft aan) verdenk ik dat je videokaart overleden is. Het hoe en waarom is onduidelijk, maar elektronica heeft helaas niet het eeuwige leven en kan stuk gaan.

Wat je kan doen is je BIOS resettten zodat je je onboard graphics kunt gebruiken. Laat je videokaart uit de PC en draai een stress test. Gaat dit goed? Dan is je voeding zeker weten niet kaduuk, en kun je iig je systeem gebruiken.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rodekast
Theo schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 12:27:
Als op je videokaart een kortsluiting zit tussen 12 volt en GND dan krijg je het gedrag dat je nu ziet; de pc wil niet aan en schakelt zichzelf _direct_ uit. Of eigenlijk; de voeding detecteert een kortsluiting en gaat uit.

Je videokaart trekt niet zoveel stroom als deze net wordt opgestart. Je voeding kan dit gemakkelijk leveren, mits deze niet defect is.

Gezien je systeem wel stabiel lijkt te zijn zonder videokaart (of iig, hij blijft aan) verdenk ik dat je videokaart overleden is. Het hoe en waarom is onduidelijk, maar elektronica heeft helaas niet het eeuwige leven en kan stuk gaan.

Wat je kan doen is je BIOS resettten zodat je je onboard graphics kunt gebruiken. Laat je videokaart uit de PC en draai een stress test. Gaat dit goed? Dan is je voeding zeker weten niet kaduuk, en kun je iig je systeem gebruiken.
Ik heb hem net weggebracht naar een pc zaak waar de ze oorzaak gaan onderzoeken. Daar vertelde de man dat het ook het moederbord kan zijn. Dit lijkt mij zelf een beetje raar, aangezien het zonder gpu wel stabiel draait. Ik zal nu de uitkomsten van het onderzoek moeten afwachten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rodekast
Uit het onderzoek is gekomen dat het de videokaart is.
Pagina: 1