Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maartenkrom
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20-02 11:26
Mijn vraag
Ik kom er niet uit om mijn gastnetwerk in een aparte Vlan te zetten.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Mijn router: Ubiquiti EdgeRouter X
Manged switch: Zyxel GS1920
Wifi: TP-Link EAP225

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Op de Router heb ik een Vlan 20 aangemaakt en een nieuwe DHCP reeks gemaakt die het gast netwerk zou moeten krijgen.
Op de switch heb ik een Vlan 20 aangemaakt en die aan poort 2 gekoppeld (daar zit mijn wifi in)
Op de TP-link heb ik aangegeven dat het gast netwerk Vlan 20 moet gebruiken.

Ik heb nik getagd of gedaan zodra ik daar iets mee ga doen krijg ik geen IP adres meer. nu krijg ik op mijn test netwerk het normale ip adres.

Ik ben al dagen aan het zoeken maar ik kan niet vinden wat ik verkeerd doe. Wie kan mij een beetje op weg helpen mag ook met een filmpje zijn maar ik kan ze niet echt vinden

Beste antwoord (via Maartenkrom op 05-05-2019 18:46)

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:56
De edgerouter gooit het gewoon tagged eruit.

Dus

Edgerouter vlan 20 naar switch bijv poort 1. Poort 1 van de switch zet je op tagged vlan 20 en untagged vlan 1 (ga er vanuit dat privé netwerk vlan 1 is). Dan op poort 2 van de switch zit bijv je ap. Nu zet je ook op poort 2 tagged vlan 20 en untagged vlan 1. Je AP zal tagged vlan 20 opvragen voor het gasten netwerk.

Vergeet overigens niet om de edgerouter te rebooten na de vlan wijziging want bij mij deed hij het anders niet toen ik een edgerouter had.

‐-------------------------

Zit je al rechtsreeks op de edgerouter dan hoef je niks te doen alleen even de edgerouter rebooten en moet het werken.

[ Voor 13% gewijzigd door Jan-man op 05-05-2019 18:01 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:22
Wat is je configuratie van Ubiquiti EdgeRouter X en Zyxel GS1920. Hoe ziet je netwerk eruit? Ik denk dat je bij het untag/tagged van VLAN op switch verkeerd gaat. Ook is die de vraag of de access-point VLAN tagging ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-09 17:46
kan je een schema'tje tekenen hoe je dat fysiek hebt aangesloten ?

ik vermoed dat het een untagged netwerk is overal ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:57

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb je titel even aangepast, zodat het wat duidelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:13

DukeBox

loves wheat smoothies

Als je niets geconfigureerd op je AP dan moet je op je switch die poort untagged in VLAN 20 zetten.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-08 13:07
Test eerst eens of het werkt als je je AP rechtstreeks op je router aansluit. Indien dit werkt: ok, dan kijk je verder naar de switch en anders is het nog een probleem in je config op de router. AP zal normaal geen probleem zijn, daar hoef je enkel het VLAN ID in te vullen zoals je gedaan hebt.

Je zal in ieder geval de poort op de switch waar je router op zit aangesloten, moeten veranderen naar Trunk port. Deze zal dan het VLAN doorlaten(en eventuele andere VLAN's die je aanmaakt)

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartenkrom
plizz schreef op zondag 5 mei 2019 @ 16:08:
Wat is je configuratie van Ubiquiti EdgeRouter X en Zyxel GS1920. Hoe ziet je netwerk eruit? Ik denk dat je bij het untag/tagged van VLAN op switch verkeerd gaat. Ook is die de vraag of de access-point VLAN tagging ondersteunt.
Ik heb mijn router als WAN+ 2LAN2 en dan 1 lan gebruiken.
Hierna heb ik een Vlan aangemaakt op op Switch0 Vlan 20
Hier heb ik ook een DHCP voor aangemaakt.

in de Zyxel heb ik een Static VLAN Setup gedaan. hier heb ik ook 20 aangemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iGEkpwe7GYIwWncJOQD0Jgnm/full.jpg

in de AP heb ik een test netwerk gemaakt en daar de Vlan op 20 gezet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/viU0PAUnV3fU24KVwDeEhs1I/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
Hoe is de poort ingesteld waarop je router is aangesloten? Die moet op VLAN Trunk staan(noemt toch zo op een ZyXEL GS1900-24)

Is tabblad port, in jouw screenshot zit je waarschijnlijk in tabblad VLAN Port?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Laatst online: 13:45
Inderdaad meer info nodig over de switch config.

Doe eens een output van de config posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartenkrom
skelleniels schreef op zondag 5 mei 2019 @ 16:33:
Hoe is de poort ingesteld waarop je router is aangesloten? Die moet op VLAN Trunk staan(noemt toch zo op een ZyXEL GS1900-24)

Is tabblad port, in jouw screenshot zit je waarschijnlijk in tabblad VLAN Port?
dat is vlan

dit is port die jij bedoeld? hier heb ik niks gedaan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/c6vQBL9rdFGvYOj1gDvIgfMx/thumb.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
Afbeeldingslocatie: https://media.tenor.com/images/f0df6ec88f6466b1c57a138dcdae076f/tenor.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
Maartenkrom schreef op zondag 5 mei 2019 @ 16:37:
[...]

dat is vlan

dit is port die jij bedoeld? hier heb ik niks gedaan

[Afbeelding]
Kan helaas niets opmaken van die screenshot... Maar heb je intussen al eens rechtstreeks aan de router getest zodat je zeker bent dat de config op de router en AP juist staat?

[ Voor 16% gewijzigd door skelleniels op 05-05-2019 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
En stop aub eens met die screenshots en post eens een output van de config van al je devices. Dan is het veel overzichtelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben vandaag lui en ga af op je globale beschrijving, want ik denk dat je een denkfout maakt.

VLANs moet je zien als een truuk om net te doen of je switch meerdere switches is. Dus je zet een aparte virtuele switch neer en je koppelt daar een eigen DHCP-pool en zo verder aan. Communicatie tussen devices die meerdere VLANs kennen gaat ofwel via meerdere ongetagde lijntjes (kan lastig worden met STP), ofwel via getagde lijntjes. Getagde lijntjes zijn lijntjes waar frames overheen gaan met een extra getal erin, "dit ethernet frame hoort bij dat VLAN". Dat heb je nodig anders gaat die informatie verloren.

Wat je nu hebt gedaan lijkt op 1) geen verbinding voor VLAN 20 tussen router en switch, en 2) ongetagd VLAN 20 op poortje 2 op de switch maar getagd opgegeven in je AP.

Best practice is om ofwel poortjes ongetagd in een VLAN te zetten (een VLAN per poort) ofwel alles te taggen (meerdere VLANs per poort). Wil je meerdere SSIDs (gast, eigen) op je AP en aan verschillende VLANs plakken dan moet je dus daar ook wel taggen. Net als tussen switch en router.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Laatst online: 12:56

Dus

Edgerouter vlan 20 naar switch bijv poort 1. Poort 1 van de switch zet je op tagged vlan 20 en untagged vlan 1 (ga er vanuit dat privé netwerk vlan 1 is). Dan op poort 2 van de switch zit bijv je ap. Nu zet je ook op poort 2 tagged vlan 20 en untagged vlan 1. Je AP zal tagged vlan 20 opvragen voor het gasten netwerk.

Vergeet overigens niet om de edgerouter te rebooten na de vlan wijziging want bij mij deed hij het anders niet toen ik een edgerouter had.

Zit je al rechtsreeks op de edgerouter dan hoef je niks te doen alleen even de edgerouter rebooten en moet het werken.

[ Voor 13% gewijzigd door Jan-man op 05-05-2019 18:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maartenkrom
Jan-man schreef op zondag 5 mei 2019 @ 17:54:

Dus

Dit was het laatste stukje wat ik miste!
Via de router werkte hij wel alleen in de switch niet. door deze opmerking werkt het nu! ik zal er voor mijn zelf wel eens een mooi verhaal van maken misschien dat er meer mensen wat aan hebben.

Mijn dank aan allemaal is zeer groot! Door jullie hulp is het gelukt had net dat laatste stukje nodig! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Pagina: 1