versterker vermogen vs speakerbelastbaarheid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cupperblower
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-04-2024
Mijn vraag

Op zoek naar een nieuwe 5.1 installatie is mijn keuze gevallen op de Denon 3500H.
Daarnaast heb ik een mooie speakerset van Teufel gevonden LT 4 Power XL Edition "5.1-Set L".

Waar ik moeite mee heb is het verschil in vermogen van de versterker, 185 Watt, en belastbaarheid van de speakers, 100 Watt.

Kan dit, of moet ik gewoon een versterker kopen met minder vermogen.
Voegt zoveel vermogen iets toe aan het geluid, of is dit juist niet goed voor m'n speakers.

Ik heb hier al veel over gelezen, maar ik kom toch veel tegenstrijdigheden tegen.

Wie weet het juiste antwoord?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Volume kun je dan niet vol zetten

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de auto zorgde ik dat de speakers meer kon hebben dan de versterker aan kon bieden.

Dus nooit een risico dat er te veel van de speakers gevraagd werd.

Ik ga er vanuit dat het voor huis audio het zelfde is,. Dus wil je geen risico hebben, neem een verstekeling die minder kan. Of speakers die meer kunnen hebben.

Of dit het juiste antwoord is, geen idee.
Maar het heeft altijd gewerkt voor mij op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 20:12
Dit verschil kan je lekker negeren. Die Denon is toch geen enorm powerhouse dus is die 185W per kanaal helemaal niet realistisch, en je gaat het volume toch niet vol open draaien als je oren / relatie / band met je buren je lief zijn. In de praktijk ga je niet veel meer dan een handvol Watt nodig hebben dus wat die receiver in theorie extra zou kunnen leveren maakt niet uit.

Is er een specifieke reden waarom je niet voor de 2500 of 1500 gaat?

[ Voor 8% gewijzigd door Wekko306 op 05-05-2019 16:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 23:28
De werkelijkheid is zoveel grilliger dan deze statische cijfers doen vermoeden. Er is ooit lang geleden een mooi artikel over geschreven door b&w getiteld "een luidspreker is geen gloeilamp".

Het vermogen wat verstookt wordt varieert enorm. Als je de versterker 20dB harder zet neemt het factor 100 toe. Normale niveaus zitten fluctueren eerder rond de 10 a 100 milliwatt.

Verder is de belastbaarheid ook sterk frequentie afhankelijk: tweeter veel minder dan de woofers. En onder de poort frequentie ook weer veel minder.

En sterk tijdsafhankelijk: kortdurend kan veel meer dan langdurig.

In praktijk gaat het eigenlijk altijd goed. Het is wat anders voor speakers die voor PA toepassingen gebruikt worden en in de verhuur gaan: die worden langdurig mishandeld. Thuis gebeurt zelden wat :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

Met een te zwakke versterker kan je je speakers makkelijker opblazen (clipping).

Echter vrijwel alle versterkers zijn al zodanig krachtig dat dat geen echt issue is 😂

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Wat mij betreft mag die onder de urban legends geplaatst worden. Ook wel eens een mooi artikel met reken voorbeelden over gelezen, kan ik evt opzoeken. Komt er op neer dat de extra belasting van de harmonischen door clippen voor de tweeter meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:10

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Wat @Jag en @Wekko306 al zeggen: hier hoef je niet naar te kijken. Watt en Ohm zijn bij speakers en versterkers/receivers puur laboratoriumwaarden. Zolang je geen exotische combinaties maakt, past alles op alles en werkt het gewoon.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-09 20:58
De spec zegt het volgende (bij 180W):

Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 1% 1ch Drive) 180W

Bij 2 kanalen en een signaal van 20 - 20kHz:

Uitgangsvermogen (8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0.08% 2ch Drive) 105W

Kortom, gaat geen problemen geven. Met 5 kanalen zakt het vermogen nog verder in, maar is het nog steeds ruim voldoende om te genieten :)

Edit: bron

[ Voor 12% gewijzigd door j-phone op 05-05-2019 20:02 ]

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbentochniegek
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09:54
Eigenlijk telt alleen het vermogen 20hz- 20khz 0.08% THD.
2ch 105W is dus 52.5W per kanaal.

De 1% THD bij 1Khz is eigenlijk alleen een leuke marketing truc om een hoger vermogen te kunnen opgeven. Vaak staat het er niet eens bij hoe het vermogen gemeten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:20
ik zou eerder een simpelere Denon (x1500 of x2500) nemen in combinatie met een ietwat meer allrange (echte zuilen) speakerset. Heb je meer aan en merk je denk ik meer qua geluid. Dali Zensor 5.1 was interessant, alleen niet echt meer nieuw te krijgen.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
ikbentochniegek schreef op zondag 5 mei 2019 @ 22:17:
Eigenlijk telt alleen het vermogen 20hz- 20khz 0.08% THD.
2ch 105W is dus 52.5W per kanaal.

De 1% THD bij 1Khz is eigenlijk alleen een leuke marketing truc om een hoger vermogen te kunnen opgeven. Vaak staat het er niet eens bij hoe het vermogen gemeten is.
Nou bij 1 kHz en tot max 1% thd dus :P

Zoveel scheelt dat nou ook weer niet met 20hz - 20khz, want versterkers hebben super lineaire response. En 2ch drive wil zeggen dat 2 kanalen actief zijn, niet dat het het opgetelde vermogen van 2 kanalen is :).

Dus het ligt toch iets genuanceerder. Niet dat het wat uitmaakt, 50% meer of minder vermogen betekent minder dan 2dB verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbentochniegek
Ahaa, dus 2x105W. Mijn fout.
Ik vindt 1% harmonische vervorming wel veel ten opzichte van 0.08% THD, al zou ik niet weten hoe hoorbaar dat is, maar ik denk dat de vervorming van klippen komt.
En het scheelt allemaal niet zo veel, maar als merk x zijn vermogen netjes opgeeft 20Hz-20kHz bij 0.08THD en merk Y bij 1kHz 1% THD dan is dat geen eerlijke vergelijking. Vroeger werd er door sommige fabrikanten gesproken van vermogen RMS, terwijl de makers van het goedkope spul vaak spraken van "muziek vermogen". Man er kwamen honderden watts uit die kleine plastick doosjes als je de folder mocht geloven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 13:33

Mikayu

.srt

Feit blijft dat je aan enkele watts genoeg hebt. Mijn (zeer gevoelige) speakers produceren 97dB op 1 Watt per stuk. Bij twee zit je al op 100dB. Ik heb er 11 dus reken maar uit dat het genoeg herrie voor een burenruzie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
ikbentochniegek schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 20:14:
Ahaa, dus 2x105W. Mijn fout.
Ik vindt 1% harmonische vervorming wel veel ten opzichte van 0.08% THD, al zou ik niet weten hoe hoorbaar dat is, maar ik denk dat de vervorming van klippen komt.
En het scheelt allemaal niet zo veel, maar als merk x zijn vermogen netjes opgeeft 20Hz-20kHz bij 0.08THD en merk Y bij 1kHz 1% THD dan is dat geen eerlijke vergelijking. Vroeger werd er door sommige fabrikanten gesproken van vermogen RMS, terwijl de makers van het goedkope spul vaak spraken van "muziek vermogen". Man er kwamen honderden watts uit die kleine plastick doosjes als je de folder mocht geloven.
Allemaal waar maar het maakt niet zo gek veel uit. Wel als je de absolute max eruit wil persen, maar wie wil dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbentochniegek
De buren in elk geval niet :-)
Pagina: 1