Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Moet WTW ventilatie op zowat vol vermogen draaien?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
In een keuken moet je volgens de norm/ bouwbesluit minimaal 75m3 per uur afzuigen, nu komt er bij mij een openkeuken dus reken ik voor de gehele ruimte (woonkamer en keuken) van 75m2 en 0.9L/sec/ per mr2 vloeroppervlak 243 m3 luchtverversing per uur = 67 liter lucht per seconde... 3x de norm!

Een 300m3/ uur WTW unit moet dus continu op 80% van de maximale capaciteit draaien...is dat niet overdreven?
De overige ruimten -slaap, toilet, bad, was en technische ruimten = 60m2- bereken ik 255m3/ uur dus ook een 300m3 WTW unit die dus op 85% moet draaien.

Draaien alle moderne WTW op vrijwel maximale capaciteit? heb je zo vrijwel geen reserve capaciteit?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Alle reacties

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Is het echt minimaal m3 per uur continu afzuigen, of minimaal die mogelijkheid hebben om m3 per uur te kunnen afzuigen?

Als je aan het koken of douchen bent, dan moet zo'n ding de waterdamp kunnen afzuigen. Maar overdag heb je de keuken en badkamer nauwelijks in gebruik, en kan je het gewoon als leefruimte beschouwen en op lage snelheid laten werken.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• frisianstar
Ik heb uitgerekend wat de minimale wettelijke hoeveelheid lucht is wat ververst moet worden,
in een verblijfsgebied is dat 0.9 liter per seconde per m2 vloeroppervlak, dus in de woon en keukenruimte van 75m2 is dat 243 m3 per uur, dat is dus al één WTW unit, die dus op 80% moet draaien... of niet?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-11 09:23
Mits de woning 100% luchtdicht is gebouwd. Maar even zonder gekheid, vraaggestuurde ventilatie is wat er tegenwoordig wordt gebruikt. CO2 en RV meting.
De beste oplossing is inblaas in de hal, overloop en op zolder, afzuig keuken, woonkamer, toilet, badkamer, alle slaapkamers en zolder/wasruimte.
In de wtw unit CO2 sensor, badkamerkanaal RV meting. Itho heeft dit wel.

Arbo geeft aan per persoon 30m3/h luchtverversing. Die 250 kuub van je is dan vrij ruim genomen. Tijdens koken zet je de wtw even op stand drie.

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-11 15:50
Cpt.Chaos schreef op zondag 5 mei 2019 @ 16:18:

De beste oplossing is inblaas in de hal, overloop en op zolder, afzuig keuken, woonkamer, toilet, badkamer, alle slaapkamers en zolder/wasruimte.
In de wtw unit CO2 sensor, badkamerkanaal RV meting. Itho heeft dit wel.
Ben het niet helemaal met je eens. Ik vind het netter om verse lucht in te blazen in de woonkamer en slaapkamers, en lucht af te zuigen in de "vuile" of natte kamers zoals de keuken, badkamer en wc's. Dan trek je nooit vieze luchtjes schone ruimtes in.
Sturen op CO2 en vochtigheid kan wel veel nutteloze ventilatie tegengaan en daarmee een hoop energie besparen.

• Cpt.Chaos
lithoijen schreef op zondag 5 mei 2019 @ 16:27:
[...]

Ben het niet helemaal met je eens. Ik vind het netter om verse lucht in te blazen in de woonkamer en slaapkamers, en lucht af te zuigen in de "vuile" of natte kamers zoals de keuken, badkamer en wc's. Dan trek je nooit vieze luchtjes schone ruimtes in.
Sturen op CO2 en vochtigheid kan wel veel nutteloze ventilatie tegengaan en daarmee een hoop energie besparen.
Op het moment dat je vers inblaast in de woonruimtes kan er minder nauwkeurig CO2 gemeten worden in de betreffende ruimte, oftewel, er wordt dan niet goed geventileerd, of te veel of te weinig, dat weet je niet. Zuig je af in de woonruimtes dan kan per ruimte CO2 gemeten worden en op de correcte manier geventileerd worden.
In de wtw-box zitten dan ook kleppen om om de zoveel tijd alle ruimtes te meten en de ventilatie bij te regelen.
Dit is voor de luchtkwaliteit en energieverbruik beter.

Met centrale inblaas zal je ook geen vuile lucht schone ruimtes in trekken, mits goed afgesteld.

• frisianstar
CO2 regeling houd geen rekening met aanwezigheid fijn-stof, 'stof' van dieren, geuren of te veel vochtigheid, daarom ga ik dit systeem niet zondermeer toepassen.

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:58
Wij hebben sinds twee weken een nieuwe WTW (Orcon HRC-300) en deze hebben we ook in laten regelen. Op stand 3 zuigt ie in de badkamer meer dan 100m3 af geloof ik, stand 2 keuken is 70m3 ongeveer. Ik vind hem op stand 2 iets ‘te fel’, blaast wat te hard in (tocht). Wil hem juist iets omlaag schroeven en stand 1 iets omhoog.

Hoeveel het precies moet zijn etc. houd ik me niet zo mee bezig. Heb het idee dat de lucht voldoende ververst wordt. We zijn maar met tweeën en zetten ook regelmatig een raam open. Denk dat veel mensen dat doen met deuren en ramen dus het klopt sowieso toch allemaal niet meer ;)

Maar nee, hij draait dus zeker niet standaard op vol vermogen hier. Stand 2 is 175m3 afzuigen/inblazen bij ons. Dat is dus een kleine 60%.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:01
@remzor Je kunt beter een CO2-meter kopen en op basis daarvan bepalen of je meer/minder moet ventileren. Lijkt mij een beter idee dan de unit zachter zetten omdat hij te hard blaast...

• Cpt.Chaos
frisianstar schreef op zondag 5 mei 2019 @ 18:03:
CO2 regeling houd geen rekening met aanwezigheid fijn-stof, 'stof' van dieren, geuren of te veel vochtigheid, daarom ga ik dit systeem niet zondermeer toepassen.
Dan kan je net zo goed stoppen met alles, want 100% wordt het nooit. Imo erg overdreven om om deze redenen hier niet op te regelen. Een wtw regelt op CO2 en luchtvochtigheid, stof e.d wordt gefilterd door viledon in de unit zelf, inlaat en uitlaat worden gefilterd. Haren van dieren, huidschilfers en wat nog meer heb je altijd, ook met ramen open.
Geuren ruik je vanzelf en dan zet je hem hoger? Hoewel verversen op CO2 al 99,9% van de geur weg houdt.
Voor de rest, onderhoud. Twee keer per jaar filters steken, elk jaar de wisselaar in een sopje weken. Elke vijf jaar kanalen inspecteren/reinigen. Dan zit je echt wel goed hoor.

Of je zet hem wel op 300m3/h, wat je zelf wilt.

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:58
ThinkPadd schreef op zondag 5 mei 2019 @ 21:44:
@remzor Je kunt beter een CO2-meter kopen en op basis daarvan bepalen of je meer/minder moet ventileren. Lijkt mij een beter idee dan de unit zachter zetten omdat hij te hard blaast...
Ik vind de ‘ouderwetse’ standenschakelaar prima werken. Heb 2 afstandsbedieningen, boven en beneden. Die co2 meter zou ik dan in de slaapkamer, woonkamer, kantoor, enz. moeten hebben toch? En als ik ga douchen of koken moet ik hem alsnog handmatig opschakelen?
Lijkt me in de praktijk niet denderend, maar goed, geen ervaring mee verder. Weet alleen dat die ruimtesensoren €200 p.s. kosten in ieder geval.
Pagina: 1