Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HPE MSA2040 SAN HCL gelimiteerd tot max ESXi6.5u1 risico's?

Pagina: 1
Acties:

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:03

grimson

domeingrommer

Topicstarter
Hoi!

Dit model SAN werd geïntroduceerd met ESX6.5 support maar gaandeweg is dit blijven steken op ESXi6.5U1 omdat het apparaat EOL is verklaard door HPE en wordt daarbij niet meer getest met ‘nieuwere OS’en.
VMware HCL
https://www.vmware.com/re...egory=san&productid=42420

Notice: HPE MSA 1040, 2040, 2042 SAN Storage - End Of Life Announcement
https://support.hpe.com/h...cId=emr_na-a00038415en_us

Nu is het dat ESX6.5 wordt doorontwikkeld / gefixed in cumulatieve updates maar omdat dit SAN model niet verder komt op de HCL dan ESX6.5U1 zou je dus eigenlijk geen fixes meer mogen installeren en dus geen bekende problemen kunnen oplossen omdat HPE dit verhinderd.

De vraag is dus wat is de implicatie als je op ESX6.5U1 blijft steken. Ik was bijvoorbeeld van plan bijvoorbeeld om een klant bij te werken van ESX6.0i (draait nog prima) maar omdat je dus eigenlijk geforceerd wordt door HPE dat je eigenlijk niet meer bekende problemen met ESX6.5 mag updaten na U1 zou dit een showstopper zijn om uberhaupt aan 6.5 te beginnen.

Uiteraard hoef je niet naar ESXi6.5 te migreren maar de bijbehorende HPE Proliant Gen9 servers ondersteunen het prima en dat maakte het een prima set om ESX6.5 als laatste grote productupdate te geven voor deze combi. En als je al op ESXi6.5 wat moet je dan. Migreren naar de nu 'huidige' MSA205x? welke ook al een tijdje bestaat en straks hetzelfde geintje heeft?

Nu ben ik uiteraard maar een simpel iemand maar ik vind niet dat dit een nieuwe OS is .. persoonlijk zie ik zelf de U releases als een soort servicepacks in één rollup met ja soms wat (spectre) aanpassingen. Maar gezien dus de cumulatieve update strategie van VMware voor ESX is het dus een vervelende situatie. HPE test niet meer omdat EOL en VMware haar HCL bestaat toch uit 'U' releases.

Wat vinden jullie van deze HPE move en de stelling dat dan ESX6.5 ergens halverwege vervalt kwa ondersteuning en daarbij dat HPE eigenlijk dus dicteert dat je moet stoppen ESX6.5 te updaten.

Zie ook dit topic;
https://community.hpe.com...577/highlight/true#M12824

[ Voor 18% gewijzigd door grimson op 05-05-2019 13:52 ]

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het zou vast werken, maar als je dan beroept op support vanuit de fabrikant, incluis VMWare, is het eerste wat ze roepen "Je hebt geen supported configuratie, helaas kunnen wij u niet helpen".

Is dat het waard? Dat kan je alleen maar afwegen met een bc. (what if x en what if y en wat kost x en wat kost y)

• grimson

grimson

domeingrommer

Topicstarter
Vorkie schreef op zondag 5 mei 2019 @ 13:29:
Het zou vast werken, maar als je dan beroept op support vanuit de fabrikant, incluis VMWare, is het eerste wat ze roepen "Je hebt geen supported configuratie, helaas kunnen wij u niet helpen".

Is dat het waard? Dat kan je alleen maar afwegen met een bc. (what if x en what if y en wat kost x en wat kost y)
Exact dit.
Namens het bedrijf waar ik voor werk zetten wij regelmatig deze setjes weg bij klanten maar we kunnen het ons niet veroorloven om buiten de HCL om te gaan want wie zijn wij om te beslissen of het wel even kan werken. Zodra het misgaat dan ga je nat en heb je dan heel wat uit te leggen naar die klant toe.
Maar updaten van bekende problemen in de ESX6.5 reeks mag je niet meer updaten dus als daar een issue uit ontstaat: klant; waarom is de boel niet geupdated? Een patstelling dus ;)

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:38
grimson schreef op zondag 5 mei 2019 @ 13:38:
[...]

Exact dit.
Namens het bedrijf waar ik voor werk zetten wij regelmatig deze setjes weg bij klanten maar we kunnen het ons niet veroorloven om buiten de HCL om te gaan want wie zijn wij om te beslissen of het wel even kan werken. Zodra het misgaat dan ga je nat en heb je dan heel wat uit te leggen naar die klant toe.
Maar updaten van bekende problemen in de ESX6.5 reeks mag je niet meer updaten dus als daar een issue uit ontstaat: klant; waarom is de boel niet geupdated? Een patstelling dus ;)
Dit soort zaken moet je gewoon bespreken met je klanten. Gewoon netjes aangeven dat de support gestopt is omdat het product end-of-life is gegaan. En dan kan de klant de keuze om toch te updaten en een unsupprted config te draaien, niet te updaten en bij deze hardware te blijven of om de hardware te upgraden en daardoor ook qua software weer te kunnen upgraden. Zo voorkom je een patstelling :)

• grimson

grimson

domeingrommer

Topicstarter
Dennism schreef op zondag 5 mei 2019 @ 18:33:
[...]

Dit soort zaken moet je gewoon bespreken met je klanten. Gewoon netjes aangeven dat de support gestopt is omdat het product end-of-life is gegaan. En dan kan de klant de keuze om toch te updaten en een unsupprted config te draaien, niet te updaten en bij deze hardware te blijven of om de hardware te upgraden en daardoor ook qua software weer te kunnen upgraden. Zo voorkom je een patstelling :)
Dank voor je antwoord! Uiteraard is dit ook wat er gedaan moet worden maar voornamelijk hoe HPE, naar mijn mening, de support op deze manier stopt is wat zuur.
Helaas kan ik voor de MSA205x reeks nog geen EOL document vinden, zal dit navragen. Stel je stapt wat later in met het aanschaffen van de hardware maar pakt support voor 5 jaar op de hardware dan heb je dit gedoe weer ;).
Of Hyper-V gaan draaien. Geen HCL lijsten met U releases. Gewoon Windows Server 201x bam! :)

[ Voor 4% gewijzigd door grimson op 06-05-2019 10:41 ]

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:38
grimson schreef op maandag 6 mei 2019 @ 10:40:
[...]

Dank voor je antwoord! Uiteraard is dit ook wat er gedaan moet worden maar voornamelijk hoe HPE, naar mijn mening, de support op deze manier stopt is wat zuur.
Helaas kan ik voor de MSA205x reeks nog geen EOL document vinden, zal dit navragen. Stel je stapt wat later in met het aanschaffen van de hardware maar pakt support voor 5 jaar op de hardware dan heb je dit gedoe weer ;).
Of Hyper-V gaan draaien. Geen HCL lijsten met U releases. Gewoon Windows Server 201x bam! :)
Ik verwacht dat er nog geen EOL document is voor de 205x serie. Deze serie is pas halverwege 2017 uitgekomen en zal verwacht ik pas een aantal maand na de release van de "206x serie" het stempel EOL krijgen. Normaal heeft HP +- een 4-5 jaars release cycle en "End of support" is meestal 5 jaar na EOL.

• smartsys
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-11 09:42
Ik ben bang dat er geen MSA206x serie gaat komen.
Seagate heeft DotHill, de maker van de AssuredSAN oplossing overgenomen. De MSA was een rebranded en iets aangepast AssuredSAN.
Seagate heeft eigen SAN producten en ik weet niet of ze deze ook als OEM bouwen voor HPE.

HPE heeft een zwakke poging gedaan met de StoreVirtual 3200 om een eigen instap controller based oplossing op de markt te zetten, maar deze is er maar een jaar geweest en is vanwege zeer slechte betrouwbaarheid en performance van de markt gehaald. Hierna is het hele store virtual verhaal omzeep geholpen op de VSA na en ook deze is recent de nek om gedraaid.
Feitelijk hebben we dus nog de MSA205x, daarna de Nimble en dan de 3Par en nog duurdere oplossingen.
Misschien dat ze een instap Nimble gaan introduceren in een wat compactere behuizing voor een met de MSA concurrerende prijs. Dan hebben ze feitelijk voor de support ook alleen nog de Nimble afdeling met apparaten waar je eigenlijk niets fout aan kan doen.
Als ze dat in behuizing met dezelfde diepte als een DL38x kunnen krijgen en de FC en iSCSI poorten van eigen HPE hardware kunnen leveren waardoor de prijzen wat normaler worden, dan denk ik dat ze een hele mooie oplossing hebben en de MSA veilig vaarwel kunnen zeggen.
De Nimble van nu is te diep voor standaard server racks en vooral in datacentra heb je niet zomaar even de keus om je rack te vervangen door een dieper rack.
Pagina: 1