Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In de crisis periode ben ik na 33 jaar dienstjaren in de bijstand terecht gekomen. Omdat ik een eigen woning bezit met overwaarde krijg ik de uitkering als lening. Als ik weer ga werken moet ik de uitkering terug gaan betalen. Ze kijken naar de woz waarde van je woning en aan de hand daar van bepalen ze je overwaarde. Dat betekent dat ik nu een schuld heb van 25000,00 euro. Nu is het zo als ik weer ga werken en binnen 2 jaar weer werkeloos wordt dan blijft alles bij hel zelfde. Mijn vraag is als ik langer dan 2 jaar heb gewerkt wordt er dan weer opnieuw naar de waarde van je woning gekeken? Als dat zo zou zijn komt er weer een schuld bovenop omdat de waarde van de woning is gestegen....

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zou me zeer verbazen als een schuld achteraf kan worden aangepast. Dan is het wachten op de volgende recessie en is de schuld verdampt. Lijkt me dat dit wel te vinden is op uwv.nl, heb je al rondgekeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:14
Na 33 dienstjaren in de bijstand? Lijkt me toch dat je dan ook een aardig WW-recht hebt opgebouwd.
Ontvangt u bijstand in de vorm van een lening? Dan kan dit niet onbeperkt aan u worden geleend. U ontvangt bijstand in de vorm van een lening totdat de overwaarde van uw huis minder is dan € 51.600. Daarna ontvangt u bijstand die u in principe niet terug hoeft te betalen.
bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Laatst online: 10:25

Honesty

kattenneus!

Hoeveel uitkering heb je gehad(25000)? Deze schuld blijft dan staan lijkt me, als je na 2 jaar werken weer onslag krijgt kan het zijn dat je weer in zo'n traject komt en dat ze opnieuw alles gaan berekenen. Maar omdat iedere gemeente anders om gaat met deze situatie. In onze gemeente mag je een eigen huis bezitten ter waarde van 51.600.
Ik zal als ik jou was a.s. maandag even bellen met je gemeente en de vraag daar neerleggen, in sommige gemeentes heb je zelfs recht op bijzondere bijstand ook al heb je meer overwaarde dan 51600. Let wel op dat de gemeente zelf mag bepalen hoe ze je overwaarde berekenen. Dus of via de woz of met een taxateur

Quote van onze gemeente:
Recht op bijstand: overwaarde huis hoger dan € 51.600
Is de overwaarde van uw huis hoger dan € 51.600? Dan kunt u in bepaalde gevallen recht hebben op een bijstandsuitkering. De vorm van de bijstandsuitkering hangt af van hoeveel bijstand u in een jaar nodig heeft.

Ontvangt u bijstand in de vorm van een lening? Dan kan dit niet onbeperkt aan u worden geleend. U ontvangt bijstand in de vorm van een lening totdat de overwaarde van uw huis minder is dan € 51.600. Daarna ontvangt u bijstand die u in principe niet terug hoeft te betalen.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 09:39

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Ben je voor of na 1 januari 1965 geboren, en ben je na je 50e werkeloos geworden?

[ Voor 27% gewijzigd door Nijl op 05-05-2019 12:50 ]

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal er iets meer over vertellen dan is het duidelijker. Na 33 dienstjaren werkeloos geworden. Kwam in de ww terecht, wel een oproepbaan gevonden in die periode( 0 uren contract) met aanvulling van de ww. Recht op ww was 3 jaar. Helaas vond ik in die periode geen vaste baan. Toen de ww afgelopen was kwam ik in de bijstand terecht. Inmiddels was de oproepbaan ook teneinde. Eenmaal in de bijstand kijken ze naar de overwaarde van je woning. Ze gaan uit van de woz waarde op dat moment. Ze bereken dan de woz waarde van je woning halen het resterende hypotheek bedrag eraf dan gaat er ongeveer nog 50.00,00 euro af wat mag blijven staan, het verschil was bij mij 25.000,00 euro, dit bedrag moet je gaan lenen bij de kredietbank. De bijstand houd dat bedrag in beheer, en daar krijg ik dan elke maand mijn uitkering van. Als de 25.000,00 op i krijg je de uitkering als gift Nu ben ik weer volop aan het solliciteren, Ik heb ik gelezen als je een baan vind en binnen 2 jaar kom je weer in de bijstand terecht dan gaan ze op de zelfde voet verder. Maar wat als ik na 3 jaar weer zonder baan zit, wordt er dan weer opnieuw naar de woz waarde gekeken. Als dat zo zou zijn dan bouw ik weer een schuld op van rond de 25.000,00 omdat de waarde inmiddels is gestegen. Dat zou betekenen dat je uiteindelijk een schuld heb van 50.000,00 euro. Hierdoor ben ik erg huiverig geworden om weer een baan aan te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Aikon schreef op zondag 5 mei 2019 @ 09:51:
Zou me zeer verbazen als een schuld achteraf kan worden aangepast. Dan is het wachten op de volgende recessie en is de schuld verdampt. Lijkt me dat dit wel te vinden is op uwv.nl, heb je al rondgekeken?
Ik heb inderdaad mezelf helemaal suf gegoogeld, maar kan er niks over vinden, het enige wat ik lees is dat als je weer een baan vind en binnen 2 jaar weer in de bijstand komt dan blijft alles hetzelfde, Wat er gebeurt als je na 3 jaar weer in de bijstand komt kan ik niks over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
daan! schreef op zondag 5 mei 2019 @ 10:38:
Na 33 dienstjaren in de bijstand? Lijkt me toch dat je dan ook een aardig WW-recht hebt opgebouwd.

[...]

bron
Ik heb nog een reactie geplaatst voor de duidelijkheid, ww heb ik inderdaad ook gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Honesty schreef op zondag 5 mei 2019 @ 10:38:
Hoeveel uitkering heb je gehad(25000)? Deze schuld blijft dan staan lijkt me, als je na 2 jaar werken weer onslag krijgt kan het zijn dat je weer in zo'n traject komt en dat ze opnieuw alles gaan berekenen. Maar omdat iedere gemeente anders om gaat met deze situatie. In onze gemeente mag je een eigen huis bezitten ter waarde van 51.600.
Ik zal als ik jou was a.s. maandag even bellen met je gemeente en de vraag daar neerleggen, in sommige gemeentes heb je zelfs recht op bijzondere bijstand ook al heb je meer overwaarde dan 51600. Let wel op dat de gemeente zelf mag bepalen hoe ze je overwaarde berekenen. Dus of via de woz of met een taxateur

Quote van onze gemeente:
Is de overwaarde van uw huis hoger dan € 51.600? Dan kunt u in bepaalde gevallen recht hebben op een bijstandsuitkering. De vorm van de bijstandsuitkering hangt af van hoeveel bijstand u in een jaar nodig heeft.

Ik ga inderdaad bellen, het zal toch niet zo zijn als ik bijvoorbeeld elke keer een baan vind waar ik langer dan 2 jaar werkt weer een schuld opbouw, dan is het einde zoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nijl schreef op zondag 5 mei 2019 @ 12:48:
Ben je voor of na 1 januari 1965 geboren, en ben je na je 50e werkeloos geworden?
nee was een maand voor mijn 50ste......helaas!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

Verwijderd schreef op zondag 5 mei 2019 @ 13:22:
[...]

Ik ga inderdaad bellen, het zal toch niet zo zijn als ik bijvoorbeeld elke keer een baan vind waar ik langer dan 2 jaar werkt weer een schuld opbouw, dan is het einde zoek.
Aan de andere kant als je een baan vind en bijvoorbeeld weer een deel kan aflossen van je woning of een grote waardestijging van de woning meemaakt, is je overwaarde boven de vrijstelling weer aanwezig en zou het ook gemeen zijn als je dan niet extra leent. Die vrijstelling van 50k is al heel ruim er zullen niet veel mensen zijn met een bijstanduitkering met een spaarpotje van 50k.
Het lijkt mij het meest reëel als de gemeente regelmatig de waarde peilt van je woning en mocht er door crisis de prijzen weer omlaag gaan moeten ze dan ook zo eerlijk zijn om een deel van de lening kwijt te schelden.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 5 mei 2019 @ 13:16:
[...]

Ik heb inderdaad mezelf helemaal suf gegoogeld, maar kan er niks over vinden, het enige wat ik lees is dat als je weer een baan vind en binnen 2 jaar weer in de bijstand komt dan blijft alles hetzelfde, Wat er gebeurt als je na 3 jaar weer in de bijstand komt kan ik niks over vinden.
Voor dit soort specifieke vragen kan je gewoon uwv bellen of mailen.
Honesty schreef op zondag 5 mei 2019 @ 13:25:
[...]

Aan de andere kant als je een baan vind en bijvoorbeeld weer een deel kan aflossen van je woning of een grote waardestijging van de woning meemaakt, is je overwaarde boven de vrijstelling weer aanwezig en zou het ook gemeen zijn als je dan niet extra leent. Die vrijstelling van 50k is al heel ruim er zullen niet veel mensen zijn met een bijstanduitkering met een spaarpotje van 50k.
Het lijkt mij het meest reëel als de gemeente regelmatig de waarde peilt van je woning en mocht er door crisis de prijzen weer omlaag gaan moeten ze dan ook zo eerlijk zijn om een deel van de lening kwijt te schelden.
Moeten ze dan ook de lening verder omhoog gooien als de waarde nog verder stijgt? Ze kunnen alleen van het moment uit gaan, en dat is dan ook wat ze doen.

Je kan natuurlijk ook verhuizen, weg overwaarde :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Honesty schreef op zondag 5 mei 2019 @ 10:38:

Quote van onze gemeente:

Dank je voor het reageren. Ik ben nu 56 jaar oud , dus erg moeilijk om een vaste baan te vinden. Dus stel dat ik elke keer nog een aantal banen zou krijgen voor kortere periodes, maar wel langer dan 2 jaar, als me dat nog een paar keer overkomt dan blijf ik flinke schulden opbouwen. Lijkt me dan beter geen risico te nemen en dan elke keer ervoor zorgen dat ik binnen 2 jaar werkeloos ben.

Acties:
  • +59 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Laatst online: 11:05
Ik kan hier wel eens boos om worden.
Mensen die hun best doen en een deel of geheel hun huis afbetalen, die worden bestraft.
Mensen die alles lukraak uitgeven en nog met een hoge hypotheek zitten, die hoeven de ww uitkering niet terug te betalen.
Beiden hebben jaren lang alle premies betaald en de tweede groep kan er 100% gebruik van maken.
Ik vind het krom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

Verwijderd schreef op zondag 5 mei 2019 @ 13:40:
[...]

Dank je voor het reageren. Ik ben nu 56 jaar oud , dus erg moeilijk om een vaste baan te vinden. Dus stel dat ik elke keer nog een aantal banen zou krijgen voor kortere periodes, maar wel langer dan 2 jaar, als me dat nog een paar keer overkomt dan blijf ik flinke schulden opbouwen. Lijkt me dan beter geen risico te nemen en dan elke keer ervoor zorgen dat ik binnen 2 jaar werkeloos ben.
Je bouwt dan geen extra schulden op je hebt altijd nog je vrijstelling van 51k dus als je je huis zou verkopen tegen de tijd dat je aow-leeftijd hebt bereikt hou je altijd nog 51k over aan je huis. Dus stel je overwaarde is nu 51k en over 5 jaar nog steeds 51k en je komt weer in de bijstand dan heb je alleen die lening van 25k van afgelopen twee jaar. Stel je voor je huis is dan een halve ton meer waard dan kan je die halve ton waarschijnlijk weer inleveren. Zou mij niets verbazen(zeker als je eigen huis hebt) dat je regelmatig moet bewijzen dat je nog steeds recht hebt op die uitkering en niet op een lening. Maar ik kan morgen navragen hoe ze er bij ons mee omgaan.

Festina lente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 19:04
Verwijderd schreef op zondag 5 mei 2019 @ 13:10:
Ik zal er iets meer over vertellen dan is het duidelijker. Na 33 dienstjaren werkeloos geworden. Kwam in de ww terecht, wel een oproepbaan gevonden in die periode( 0 uren contract) met aanvulling van de ww. Recht op ww was 3 jaar. Helaas vond ik in die periode geen vaste baan.
Offtopic, maar een belangrijke waarschuwing aan de lezers.

Dit is het risico van heel lang bij 1 baas blijven. Die dienstjaren zijn niet meer zoveel waard als vroeger, de ontslagtransitievergoeding is VEEL lager en het pensioen is verder weg.

Blijft actueel in je skills, laat je nooit in de legacy hoed stoppen en evalueer tenminste jaarlijks of je nog op de goede weg bent met je loopbaan.
Toen de ww afgelopen was kwam ik in de bijstand terecht. Inmiddels was de oproepbaan ook teneinde. Eenmaal in de bijstand kijken ze naar de overwaarde van je woning. Ze gaan uit van de woz waarde op dat moment. Ze bereken dan de woz waarde van je woning halen het resterende hypotheek bedrag eraf dan gaat er ongeveer nog 50.00,00 euro af wat mag blijven staan, het verschil was bij mij 25.000,00 euro, dit bedrag moet je gaan lenen bij de kredietbank. De bijstand houd dat bedrag in beheer, en daar krijg ik dan elke maand mijn uitkering van. Als de 25.000,00 op i krijg je de uitkering als gift Nu ben ik weer volop aan het solliciteren, Ik heb ik gelezen als je een baan vind en binnen 2 jaar kom je weer in de bijstand terecht dan gaan ze op de zelfde voet verder. Maar wat als ik na 3 jaar weer zonder baan zit, wordt er dan weer opnieuw naar de woz waarde gekeken. Als dat zo zou zijn dan bouw ik weer een schuld op van rond de 25.000,00 omdat de waarde inmiddels is gestegen. Dat zou betekenen dat je uiteindelijk een schuld heb van 50.000,00 euro. Hierdoor ben ik erg huiverig geworden om weer een baan aan te nemen.
Die angst vind ik begrijpelijk.

Uit en weer in de bijstand zou kunnen leiden tot een nieuwe taxatie, en opnieuw een stuk overwaarde "opeten" via de kredietbank. Uiteindelijk blijft er slechts een overwaarde van 50.000 euro over, alles wat je huis meer waard geworden is, ben je kwijt.

Ik moet daar wel twee kanttekeningen bij plaatsen:

1. Het is volgens de regels. De sociale dienst is (met politieke opzet overigens) een hele harde meester. De norm is dat je al je vermogen opeet. Er zijn vrijstellingen. Een bankrekening waarmee je een kapotte koelkast kunt vervangen bijvoorbeeld. Ook de eigen woning kent een bepaalde vrijstelling, namelik 50k aan overwaarde.

Het is niet de bedoeling dat iemand langdurig in de bijstand zit, terwijl een grote overwaarde aangroeit. Die wordt afgeroomd op 50k.

Dat brengt me bij 2:

2. Heb je wel garanties dat er geen nieuwe taxatie komt als je in de bijstand blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Honesty schreef op zondag 5 mei 2019 @ 13:44:
[...]

Je bouwt dan geen extra schulden op je hebt altijd nog je vrijstelling van 51k dus als je je huis zou verkopen tegen de tijd dat je aow-leeftijd hebt bereikt hou je altijd nog 51k over aan je huis. Dus stel je overwaarde is nu 51k en over 5 jaar nog steeds 51k en je komt weer in de bijstand dan heb je alleen die lening van 25k van afgelopen twee jaar. Stel je voor je huis is dan een halve ton meer waard dan kan je die halve ton waarschijnlijk weer inleveren. Zou mij niets verbazen(zeker als je eigen huis hebt) dat je regelmatig moet bewijzen dat je nog steeds recht hebt op die uitkering en niet op een lening. Maar ik kan morgen navragen hoe ze er bij ons mee omgaan.
Oke dat zou fijn zijn als je het wil navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
t_captain schreef op zondag 5 mei 2019 @ 14:00:
[...]

Offtopic, maar een belangrijke waarschuwing aan de lezers.

Dit is het risico van heel lang bij 1 baas blijven. Die dienstjaren zijn niet meer zoveel waard als vroeger, de ontslagtransitievergoeding is VEEL lager en het pensioen is verder weg.

Blijft actueel in je skills, laat je nooit in de legacy hoed stoppen en evalueer tenminste jaarlijks of je nog op de goede weg bent met je loopbaan.

[...]

Die angst vind ik begrijpelijk.

Uit en weer in de bijstand zou kunnen leiden tot een nieuwe taxatie, en opnieuw een stuk overwaarde "opeten" via de kredietbank. Uiteindelijk blijft er slechts een overwaarde van 50.000 euro over, alles wat je huis meer waard geworden is, ben je kwijt.

Ik moet daar wel twee kanttekeningen bij plaatsen:

1. Het is volgens de regels. De sociale dienst is (met politieke opzet overigens) een hele harde meester. De norm is dat je al je vermogen opeet. Er zijn vrijstellingen. Een bankrekening waarmee je een kapotte koelkast kunt vervangen bijvoorbeeld. Ook de eigen woning kent een bepaalde vrijstelling, namelik 50k aan overwaarde.

Het is niet de bedoeling dat iemand langdurig in de bijstand zit, terwijl een grote overwaarde aangroeit. Die wordt afgeroomd op 50k.

Dat brengt me bij 2:

2. Heb je wel garanties dat er geen nieuwe taxatie komt als je in de bijstand blijft?
Als ik in de bijstand blijf komt er geen nieuwe taxatie. Maar ik wil graag werken. Vind ik een baan en de baan loopt binnen 2 jaar af blijft het bij het zelfde. Maar wat als de baan na 3 jaar afloopt daar is niks over te lezen of te vinden. Als de regel zo is dat na 2 jaar opnieuw getaxeerd wordt dan kan ik beter niet gaan werken of alleen korte baantjes zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
ASS-Ware schreef op zondag 5 mei 2019 @ 13:43:
Mensen die hun best doen en een deel of geheel hun huis afbetalen, die worden bestraft.
Mensen die alles lukraak uitgeven en nog met een hoge hypotheek zitten, die hoeven de ww uitkering niet terug te betalen.
Beiden hebben jaren lang alle premies betaald en de tweede groep kan er 100% gebruik van maken.
Ik vind het krom.
Dat is onzin. Als je niet aflost, dan kan je waarschijnlijk de hypotheek niet meer betalen als je WW stopt, ondanks dat je bijstand gratis krijgt, omdat je minder dan 50k overwaarde hebt. Aflossen verkleint je risico en brengt je onafhankelijkheid van de overheid.
Verwijderd schreef op zondag 5 mei 2019 @ 14:10:
[...]

Als ik in de bijstand blijf komt er geen nieuwe taxatie. Maar ik wil graag werken. Vind ik een baan en de baan loopt binnen 2 jaar af blijft het bij het zelfde. Maar wat als de baan na 3 jaar afloopt daar is niks over te lezen of te vinden. Als de regel zo is dat na 2 jaar opnieuw getaxeerd wordt dan kan ik beter niet gaan werken of alleen korte baantjes zoeken.
Ik weet niet wat je in die 33 jaar hebt gedaan, en begrijp ook dat het als 55+ moeilijk is om een vaste baan te vinden, maar als je de instelling hebt om zoveel mogelijk gratis bijstand te krijgen i.p.v. je huis op te eten, zal dat niet helpen met je motivatie tijdens sollicitatiegesprekken.

Weet niet precies hoe het lenen en UWV werkt, maar leen je niet alleen het stuk dat daadwerkelijk is uitgekeerd? Dus is je schuld niet alleen het stukje uitkering dat je hebt ontvangen, tot je weer werk hebt gevonden? Dan is het in je eigen bestwil om zo kort mogelijk te lenen.

[ Voor 41% gewijzigd door Z___Z op 05-05-2019 14:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ASS-Ware schreef op zondag 5 mei 2019 @ 13:43:
Ik vind het krom.
Ben er ook heel lang boos om geweest. Alles waar je voor gewerkt heb stop je in je huis. Dan kom je in de bijstand, uiteindelijk leg je jezelf erbij neer dat je een hoge schuld heb, ik heb nooit schulden gehad in mijn leven omdat ik daar panisch van wordt. Nu heb ik wel een hoge schuld maar als ik het risico neem om te gaan werken dan krijg ik misschien een nog hogere schuld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Z___Z schreef op zondag 5 mei 2019 @ 14:10:
[...]

Dat is onzin. Als je niet aflost, dan kan je waarschijnlijk de hypotheek niet meer betalen als je WW stopt, ondanks dat je bijstand gratis krijgt, omdat je minder dan 50k overwaarde hebt. Aflossen verkleint je risico en brengt je onafhankelijkheid van de overheid.

[...]

Ik weet niet wat je in die 33 jaar hebt gedaan, en begrijp ook dat het als 55+ moeilijk is om een vaste baan te vinden, maar als je de instelling hebt om zoveel mogelijk gratis bijstand te krijgen i.p.v. je huis op te eten, zal dat niet helpen met je motivatie tijdens sollicitatiegesprekken.

Weet niet precies hoe het lenen en UWV werkt, maar leen je niet alleen het stuk dat daadwerkelijk is uitgekeerd? Dus is je schuld niet alleen het stukje uitkering dat je hebt ontvangen, tot je weer werk hebt gevonden? Dan is het in je eigen bestwil om zo kort mogelijk te lenen.
Wat ik in 33 jaar heb gedaan is heel hard werken, 60 uur in de week om al mijn geld in mijn huis te steken. De instelling om niet te willen werken heb ik niet, het is heel moeilijk als je 33 jaar gewerkt heb en dan niks te doen, ik doe daarom gratis en voor niks vrijwilligers werk, dat moet namelijk van de bijstand ook al is het je eigen geld wat je als uitkering krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnold_m
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-09 21:58
Als je weer gaat werken, zijn er ruwweg twee mogelijkheden:
* Je nieuwe werkgever wil niet aan je vast zitten,
* Je nieuwe werkgever wil je voor langere tijd.

In het eerste geval sta je binnen twee jaar weer op straat, maar ben je wel na je vijftigste werkloos geworden.

In het tweede geval heb je een redelijke kans je pensioen te halen bij je nieuwe werkgever.

Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken over de gevolgen van het aannemen van een baan.

flickr

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:26
Je bent inmiddels ouder dan 50. Daarmee kun je bij een nieuwe bijstandsaanvraag in aanmerking komen voor IAOW wat een soort bijstand is zonder vermogenstoets.

Zou je hier niet voor in aanmerking komen (naast leeftijd gelden er nog wat regels) dan zou er bij een nieuwe bijstandsaanvraag wederom naar het vermogen gekeken worden. Dat betekent (zeer waarschijnlijk) dat uit gegaan wordt van de nieuwe woningwaarde. Het verschil tussen woningwaarde minus hypotheek minus al uitstaande bijstandslening (of hoe dat ding ook mag heten) bepaald tot hoever de nieuwe bijstandslening kan stijgen.
Zelfs in deze situatie geldt dat er in alle omstandigheden geldt dat er ruim 50k aan vermogen in het eigen huis blijft bij de AOW leeftijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Verwijderd schreef op zondag 5 mei 2019 @ 14:10:
[...]

Als ik in de bijstand blijf komt er geen nieuwe taxatie.
Dat zou heel krom zijn.

Stel, iemand heeft een huis van 2 ton met een aflossingsvrije hypotheek van 140k. Komt in de bijstand. 50k is vrijgesteld, 10k opeten. Dan heeft deze persoon een vermogen van 200k (woning) - 140k (hypotheekschuld) - 10k (kredietbank) = 50k.

Stel dat de bijstand heel lang duurt en de woningprijzen in die periode verdubbelen. Dan heeft de bijstandsgerechtigde aan het eind van die lange periode een vermogen van 400k (woning) - 140k (hypotheekschuld) - 10k (kredietbank) = 250k.

Het is niet de bedoeling van de bijstand dat ontvangers 2 ton aan vermogen opbouwen. Bovendien is het oneerlijk ten opzichte van mensen die een paar keer in en uit de bijstand gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Rukapul schreef op zondag 5 mei 2019 @ 14:32:
Je bent inmiddels ouder dan 50. Daarmee kun je bij een nieuwe bijstandsaanvraag in aanmerking komen voor IAOW wat een soort bijstand is zonder vermogenstoets.

Zou je hier niet voor in aanmerking komen (naast leeftijd gelden er nog wat regels) dan zou er bij een nieuwe bijstandsaanvraag wederom naar het vermogen gekeken worden. Dat betekent (zeer waarschijnlijk) dat uit gegaan wordt van de nieuwe woningwaarde. Het verschil tussen woningwaarde minus hypotheek minus al uitstaande bijstandslening (of hoe dat ding ook mag heten) bepaald tot hoever de nieuwe bijstandslening kan stijgen.
Zelfs in deze situatie geldt dat er in alle omstandigheden geldt dat er ruim 50k aan vermogen in het eigen huis blijft bij de AOW leeftijd.
Ik ben werkeloos geworden voor mijn 50 ste, toen kwam ik in de ww, daarna weer een baan gevonden. Toen 1 maand voor mijn 50ste weer zonder werk, dus net geen recht op IAOW helaas. Mocht ik nu weer een baan vinden en weer krijtraken heb je pas recht op IOAW als je langer dan 3 maanden ww hebt ontvangen. Meer dan 3 maanden ww dan moet dacht ik wel 5 jaar aaneengesloten gewerkt hebben. Ik ben er nu na veel solliciteren inmiddels wel achter dat je op je 55ste niet makkelijk meer aan een vaste baan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
t_captain schreef op zondag 5 mei 2019 @ 14:40:
[...]

Dat zou heel krom zijn.

Stel, iemand heeft een huis van 2 ton met een aflossingsvrije hypotheek van 140k. Komt in de bijstand. 50k is vrijgesteld, 10k opeten. Dan heeft deze persoon een vermogen van 200k (woning) - 140k (hypotheekschuld) - 10k (kredietbank) = 50k.

Stel dat de bijstand heel lang duurt en de woningprijzen in die periode verdubbelen. Dan heeft de bijstandsgerechtigde aan het eind van die lange periode een vermogen van 400k (woning) - 140k (hypotheekschuld) - 10k (kredietbank) = 250k.

Het is niet de bedoeling van de bijstand dat ontvangers 2 ton aan vermogen opbouwen. Bovendien is het oneerlijk ten opzichte van mensen die een paar keer in en uit de bijstand gaan.
Het is ook krom. Als ik nu nooit meer ga werken en mijn woning blijft stijgen. Stel ik blijf in de bijstand tot mijn AOW ik verkoop dan mijn woning die dan nog meer is gestegen. Ik heb dan misschien een overwaarde van 200k dan hoef ik de bijstand maar 25 terug te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:23

BLACKfm

o_O

Is die vraag 'wat gebeurt er na 3 jaar' ook te stellen met 'Wat gebeurt er als ik ontslagen wordt na 2 jaar + 1 dag'?. Die 2 jaar zal denk ik gelijk staan aan de periode waarná je een vast contract zou moeten krijgen. Als een bedrijf je niet in vaste dienst wil hebben kunnen ze je maximaal 2 jaar 'aan het lijntje houden'.

Voor de WW zit je overigens aan een 'wekeneis' eis vast, en dan is het minimum 3 maanden WW. Dus als je 2 jaar gewerkt hebt heb je zo goed als zeker aan de wekeneis voldaan. Simpel gezegd krijg je per dienstjaar dan ook nog een maand WW extra (maar na vanaf de 3e maand is dat wel 70%).

Dus als je na 2 jaar werkloos wordt heb je in ieder geval 3 maanden WW, met een verwacht maximum van 5 maanden (liggend aan je arbeidsverleden). De vraag is dan of je binnen die 5 maanden weer werk vind, dan is de bijstand mogelijk niet in de picture.

Na 2 dienstjaren krijg je overigens ook nog een transitievergoeding mee welke ongeveer gelijk staat aan een 6e maand WW (2/3 maandsalaris). Dus na 2 jaar werkloos zou je het minstens nog een half jaar moeten kunnen uitzingen :).

[ Voor 10% gewijzigd door BLACKfm op 05-05-2019 14:58 ]

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
arnold_m schreef op zondag 5 mei 2019 @ 14:29:
Als je weer gaat werken, zijn er ruwweg twee mogelijkheden:
* Je nieuwe werkgever wil niet aan je vast zitten,
* Je nieuwe werkgever wil je voor langere tijd.

In het eerste geval sta je binnen twee jaar weer op straat, maar ben je wel na je vijftigste werkloos geworden.

In het tweede geval heb je een redelijke kans je pensioen te halen bij je nieuwe werkgever.

Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken over de gevolgen van het aannemen van een baan.
Dank je voor het reageren. Hier kan ik iets mee. Ik moet zeggen dat dit ook door mijn hoofd spookte. Maar ik weet graag wat de regels zijn bij de bijstand betreft woning opeten. Volgende week ga ik aan een nieuwe baan beginnen, weliswaar een tijdelijke baan maar hoop op uiteindelijk een vaste aanstelling. Maar wat is vast bij een vaste aanstelling kunnen ze je er ook zo uit werken. Ik ga het morgen ook informeren bij de bijstand.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:26
@Verwijderd voor de leesbaarheid verwachten we dat je opeenvolgende reacties combineert in een enkele reactie. In het editscherm kun je meerdere quotes invoegen en op reageren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
BLACKfm schreef op zondag 5 mei 2019 @ 14:52:
Is die vraag 'wat gebeurt er na 3 jaar' ook te stellen met 'Wat gebeurt er als ik ontslagen wordt na 2 jaar + 1 dag'?. Die 2 jaar zal denk ik gelijk staan aan de periode waarná je een vast contract zou moeten krijgen. Als een bedrijf je niet in vaste dienst wil hebben kunnen ze je maximaal 2 jaar 'aan het lijntje houden'.

Voor de WW zit je overigens aan een 'wekeneis' eis vast, en dan is het minimum 3 maanden WW. Dus als je 2 jaar gewerkt hebt heb je zo goed als zeker aan de wekeneis voldaan. Simpel gezegd krijg je per dienstjaar dan ook nog een maand WW extra (maar na vanaf de 3e maand is dat wel 70%).

Dus als je na 2 jaar werkloos wordt heb je in ieder geval 3 maanden WW, met een verwacht maximum van 5 maanden (liggend aan je arbeidsverleden). De vraag is dan of je binnen die 5 maanden weer werk vind, dan is de bijstand mogelijk niet in de picture.

Na 2 dienstjaren krijg je overigens ook nog een transitievergoeding mee welke ongeveer gelijk staat aan een 6e maand WW (2/3 maandsalaris). Dus na 2 jaar werkloos zou je het minstens nog een half jaar moeten kunnen uitzingen :).
Oke nu wordt het iets duidelijker voor mij, dus als ik 2 jaar heb gewerkt kan ik ervan uit gaan dat ik 5 maanden ww krijg. Dat het 70% is maakt niet uit. Wat ik wel belangrijk vind is dat ik dan in aanmerking kom voor een IOAW uitkering en dan hoef je niet je huis meer op te eten. Ik dacht dat ik had gelezen over de ww dat je meer dan 3 maanden ww krijgt al je de afgelopen 5 jaar minste 4 jaar gewerkt moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm

BLACKfm

o_O

Verwijderd schreef op zondag 5 mei 2019 @ 15:04:
[...]
Ik dacht dat ik had gelezen over de ww dat je meer dan 3 maanden ww krijgt al je de afgelopen 5 jaar minste 4 jaar gewerkt moet hebben.
Je voldoet aan de jareneis WW als:

Je aan de wekeneis voldoet én
Je in de afgelopen 5 jaar minimaal 4 jaar hebt gewerkt én
Je in elk van die 4 kalenderjaren je minimaal 52 dagen loon hebt ontvangen.
Je zou in mijn optiek dan niet voldoen als je je 3 jaar niet hebt gewerkt en dan 2 jaar wel werkt. Dan heb je over de afgelopen 5 jaar maar 2 jaar gewerkt en voldoe je niet aan de jaren eis. Ik las in het begin volgens mij wel iets dat je al heel lang in de WW hebt gezeten na je ontslag. Ik weet niet of vrijwilligerswerk gezien wordt als 'werk', gezien de jareneis verlangt dat je 'loon' ontvangt.

Maar ik begeef mij hierin wat op glad ijs kwa kennis, dus als ik het fout heb dan word ik vast wel gecorrigeerd :).

[ Voor 6% gewijzigd door BLACKfm op 05-05-2019 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• strafschop
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
BLACKfm schreef op zondag 5 mei 2019 @ 15:14:
[...]
Je voldoet aan de jareneis WW als:

Je aan de wekeneis voldoet én
Je in de afgelopen 5 jaar minimaal 4 jaar hebt gewerkt én
Je in elk van die 4 kalenderjaren je minimaal 52 dagen loon hebt ontvangen.
Dat is oude informatie.

Het juiste is:

Feitelijk arbeidsverleden

Uw feitelijk arbeidsverleden zijn de jaren waarin u heeft gewerkt vanaf 1998 tot het jaar waarin u werkloos wordt. Een jaar telt mee als arbeidsverleden als het aan de volgende voorwaarden voldoet:

Tot 1 januari 2013: als u over ten minste 52 dagen sv-loon heeft gekregen. Het maakt niet uit hoeveel uur u per week werkte en of u het hele jaar gewerkt heeft. Het jaar waarin de WW-uitkering begint, telt niet mee.

Vanaf 1 januari 2013: als u over 208 of meer uren sv-loon heeft gekregen.

Je kan op de website van het UWV zelf checken welke jaren meetellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm

BLACKfm

o_O

strafschop schreef op zondag 5 mei 2019 @ 16:17:
[...]

Dat is oude informatie.

Het juiste is:

Feitelijk arbeidsverleden

Uw feitelijk arbeidsverleden zijn de jaren waarin u heeft gewerkt vanaf 1998 tot het jaar waarin u werkloos wordt. Een jaar telt mee als arbeidsverleden als het aan de volgende voorwaarden voldoet:

Tot 1 januari 2013: als u over ten minste 52 dagen sv-loon heeft gekregen. Het maakt niet uit hoeveel uur u per week werkte en of u het hele jaar gewerkt heeft. Het jaar waarin de WW-uitkering begint, telt niet mee.

Vanaf 1 januari 2013: als u over 208 of meer uren sv-loon heeft gekregen.

Je kan op de website van het UWV zelf checken welke jaren meetellen.
Gaat dat ook nog op als je inmiddels al op een voorgaand opgebouwde WW hebt geteerd? De TS heeft blijkbaar al 3 jaar in de WW gezeten. Het lijkt mij dan niet dat je alsnog 3 jaar (of de huidige maximum duur) in de WW zou kunnen ondanks dat je na de eerste WW periode al weer werkloos raakt na het vinden van een baan...

En zo mogelijk een vraag van mijzelf: Als je rechten hebt opgebouwd voor 1 jaar WW, en je vindt na 6 maanden weer een baan en raakt daarna na een half jaar weer werkloos (indien een half jaar een periode zou zijn waarin de dan lopende WW zou 'vervallen'), heb je dan alsnog recht op die 6 maanden WW waar je in de eerste periode geen gebruik van heb gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strafschop
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
BLACKfm schreef op zondag 5 mei 2019 @ 16:43:
[...]

Gaat dat ook nog op als je inmiddels al op een voorgaand opgebouwde WW hebt geteerd? De TS heeft blijkbaar al 3 jaar in de WW gezeten. Het lijkt mij dan niet dat je alsnog 3 jaar (of de huidige maximum duur) in de WW zou kunnen ondanks dat je na de eerste WW periode al weer werkloos raakt na het vinden van een baan...
Als TS na een nieuwe periode van werk opnieuw voldoet aan de weken- en jareneis krijgt TS opnieuw volledige WW.
BLACKfm schreef op zondag 5 mei 2019 @ 16:43:
[...]

En zo mogelijk een vraag van mijzelf: Als je rechten hebt opgebouwd voor 1 jaar WW, en je vindt na 6 maanden weer een baan en raakt daarna na een half jaar weer werkloos (indien een half jaar een periode zou zijn waarin de dan lopende WW zou 'vervallen'), heb je dan alsnog recht op die 6 maanden WW waar je in de eerste periode geen gebruik van heb gemaakt?
Kan ik mijn oude WW-uitkering terugkrijgen als ik opnieuw werkloos word?

Als u binnen 26 weken opnieuw werkloos wordt, dan is herleving van uw oude uitkering mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm

BLACKfm

o_O

strafschop schreef op zondag 5 mei 2019 @ 17:06:
[...]

Als TS na een nieuwe periode van werk opnieuw voldoet aan de weken- en jareneis krijgt TS opnieuw volledige WW.
Ja, tot zover is dat duidelijk :).
[...]

Kan ik mijn oude WW-uitkering terugkrijgen als ik opnieuw werkloos word?

Als u binnen 26 weken opnieuw werkloos wordt, dan is herleving van uw oude uitkering mogelijk.
Ik kan dan zo snel niet iets vinden over hoe je aanspraak kunt maken op eerder opgebouwd WW na dat half jaar (die 26 weken). Wat als je na 26 weken weer werkloos wordt? Heb je dan nog recht op 'WW-maanden' die je daarvoor hebt opgebouwd? En zou je conform mijn voorbeeld dan 6 maanden WW krijgen? Of enkel op basis van de wekeneis maar 3 maanden?

En hoe zit dat als je wel werkt, maar de WW gebruikt om het loon aan te vullen omdat dit niet de hoogte van het WW loon overstijgt? Dan werk je wel én je zit in de WW, maar bouw je dan op, af of blijft het gelijk? :P.

Ik vind het best interessante materie, maar die scenario's (als ze er al staan) kan ik maar lastig vinden bij het UWV. (ik zit zelf overigens niet in zo'n situatie, puur interesse)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Blijft moeilijk om erachter te komen hoelang je ww krijgt, ik heb ook gewerkt met aanvulling van ww.Wil het liefs een baan waar ik nog 10 jaar mag blijven maar helaas lukt dat niet zo makkelijkk Hieronder mijn arbeids verleden.

Uw totale arbeidsverleden
34 jaar tot 1998 en 1998 t/m 2017

Overzicht jaren
Jaar Kan dit jaar meetellen voor de duur van een uitkering?
2017 Nee
2016 Ja
2015 Ja
2014 Ja
2013 Ja
2012 Nee
2011 Nee
2010 Ja
2009 Ja
2008 Ja
2007 Ja
2006 Ja
2005 Ja
2004 Ja
2003 Ja
2002 Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-09 16:27
@Verwijderd

Is het niet zo dat als jij na 2 jaar werkloos bent weer je dan bij die 50000 vrijstelling ook nog gerekend moet worden op de 25000 schuld die je dan nu opgebouwd hebt? Je totale vrijgestelde vermogen is dan toch lager neem ik aan? Dus lijkt me niet dat je dan weer met ditzelfde probleem in deze mate te maken krijgt?

Maar dat is wat ik zo bedenk. Geen idee of het klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dangerpaki schreef op zondag 5 mei 2019 @ 18:23:
@Verwijderd

Is het niet zo dat als jij na 2 jaar werkloos bent weer je dan bij die 50000 vrijstelling ook nog gerekend moet worden op de 25000 schuld die je dan nu opgebouwd hebt? Je totale vrijgestelde vermogen is dan toch lager neem ik aan? Dus lijkt me niet dat je dan weer met ditzelfde probleem in deze mate te maken krijgt?

Maar dat is wat ik zo bedenk. Geen idee of het klopt.
Ja dat klopt, maar ik heb al een al een deel van de schuld terug betaald. Ik heb nadat ik de eerste keer bijstand kreeg weer een baan gevonden en ben toen terug gaan betalen. Na ongeveer anderhalf jaar weer in de bijstand. Dus zou betekenen dat ik nu weer 25.000 zou moeten lenen, over 2 jaar zou het waarschijnlijk weer meer zijn omdat de woning dan weer is gestegen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

Honesty schreef op zondag 5 mei 2019 @ 13:44:
[...]

Heb vanmorgen even nagevraagd aan Buro sociale raadslieden die bij ons in het zelfde pand zittenen die moest je situatie ook uitzoeken. Blijkbaar mag er nadat je huis op waarde wordt geschat en je dus een leningdeel en je vrijstelling hebt gehad niet je vermogen hoger worden gezet als je woz omhoog gaat. Dit komt alleen nog niet zo vaak voor en met de huizenprijzen+verplichte aflossing gaat dit wel vaker voorkomen. Ook gaat iedere gemeente er anders mee om dus je moet die vraag echt bij hun neerleggen.

Na twee jaar niet in de bijstand gezeten te hebben(ook geen aanvulling) moet je een hele nieuwe aanvraag doen en begin je weer opnieuw. Het is inderdaad niet zo dat als je ooit je leningdeel hebt afbetaald je nooit meer hoeft te lenen en al je overwaarde voor jezelf kan houden. Als je 50+ bent is het anders.

[ Voor 10% gewijzigd door Honesty op 06-05-2019 13:37 ]

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dankjewel voor de info, Ik heb vandaag ook met de gemeente gebeld, het is inderdaad zo dat als je na 2 jaar weer in de bijstand komt dat ze opnieuw de waarde gaan bepalen. Ik ben 55 en voor de IOAW uitkering kom je alleen in aanmerking als je langer dan 3 maanden ww heb gehad, met een IOAW uitkering hoef je niet je huis op te eten, met deze regel heb ik als ik over 2 jaar weer inde bijstand zou komen een schuld van 70.000 euro. Maar oke ik ga volgende week aan me nieuwe baan beginnen, weliswaar geen vaste baan dus dan zou ik met 6 maanden weer in de bijstand zitten. Hopelijk zit er met de tijd een vaste aanstelling aan vast. Bedankt voor het meedenken allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

veel succes in ieder geval hoop het beste voor je dat je zonder ioaw in de aow komt, hier was het wel een leuke maandagmorgencase het komt eigenlijk weinig voor.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-09 23:22
I
[b]

Uw totale arbeidsverleden
34 jaar tot 1998 en 1998 t/m 2017

Overzicht jaren
Jaar Kan dit jaar meetellen voor de duur van een uitkering?
2017 Nee
2016 Ja
2015 Ja
2014 Ja
2013 Ja
2012 Nee
2011 Nee
2010 Ja
2009 Ja
2008 Ja
2007 Ja
2006 Ja
2005 Ja
2004 Ja
2003 Ja
2002 Ja
Ik mis het jaar 2018? Heb je toen genoeg gewerkt om dit als arbeidsjaar mee te kunnen tellen? Vrijwilligerswerk telt hierin niet mee.

Mocht het antwoord over 2018 ja zijn en je in 2019 ook aan de weken- en jareneis gaat voldoen, kom je opnieuw in aanmerking voor een WW-uitkering. Immers voldoe je aan de wekeneis wanneer je meer dan 26 weken van de laatste 36 weken hebt gewerkt en aan de jareneis als je minimaal 4 van de laatste 5 jaar (vóór je werkloos werd) hebt gewerkt. Je moet dus wel werk vinden voor tenminste 6 maanden.

Dat zou dan 2015/2016/2017/2018/2019 zijn wanneer je in 2020 weer werkloos zou worden. Vandaag de dag is de WW-uitkering maximaal 24 maanden.

Het systeem is in ieder geval erg krom. Laatst nog een erg interessante, korte docu/reportage over gezien waar dergelijke schrijnende gevallen goed naar voren komen. Ook het experiment in Noorwegen met een gegarandeerd basisinkomen komt hierin ter sprake.

Ik wil je in ieder geval veel succes wensen met deze (tamelijke kromme en soms oneerlijke) strijd.

@BLACKfm Ná 26 weken word je arbeidsverleden dus weer opnieuw beoordeeld. Voldoe je weer aan de weken- en jareneis? Heb je opnieuw recht op een WW-uitkering. Je hebt dan niks ‘verspild’ of ‘opgemaakt’, dat is alleen zo wanneer je WW-uitkering herleeft. Het gevaar zit hem erin dat wanneer je NIET meer aan de jareneis voldoet, je je hele arbeidsverleden qua jaren ‘kwijt’ bent helaas.

[ Voor 14% gewijzigd door remzor op 06-05-2019 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
TS zit in de bijstand na opmaken ww. Reken op aaneengesloten werkloosheid, dus ook 2018: nee

De jareneis voor een langdurige WW is dan aardig uit zicht. TS moet dit jaar vóór oktober werk vinden om de 52 loondagen te halen. Dan zit er helaas nog een gat van 2 jaar 2017, 2018.

De norm van 4/5 kan pas in 2023 weer worden gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-09 23:22
@t_captain Ik acht het ook niet waarschijnlijk maar voor hetzelfde geld heeft TS in 2018 3 maanden gewerkt. Te kort voor een WW-uitkering maar het zou wel een arbeidsjaar zijn. De kans is klein maar 100% zeker weten doe ik het niet, dus vraag ik het liever. Aangezien ze ook wat kortere (oproep) dienstverbanden heeft gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank allen voor het meedenken. In 2017 en 2018 heb ik vrijwilligerswerk gedaan, dat telt niet mee. In 2012 ben ik voor het eerst in de bijstand gekomen. Toen is naar de waarde van mijn huis gekeken, ik moest voor 25.000 mijn huis opeten. Na 8 maanden bijstand vond ik weer een baan. Dan blijft de rest wat over is van die 25.000 bij de bijstand.Na anderhalf jaar helaas door bezuinigen van de regering weer me baan kwijt, dat was januari 2015.Toen kwam ik in de ww, op van alles gesolliciteerd vond ik in maart 2015 een baan met een 0 uren contract, ww duurde 3 maanden, dus na 3 maanden werken en aanvulling van bijstand .Na 3x een contract bij deze werkgever vlieg je er weer uit. Dus weer bijstand, inmiddels werd ik ziek van deze ellende. In die periode ook prive tegenslagen, vader overleden constant je baan verliezen, problemen met bijstand ivm met werken en aanvulling uitkering.Het is namelijk ook zo als je werkt en je krijgt een kleine aanvulling van de bijstand dat je dan onder het bijstandsniveau leeft omdat je van de werkgever ook vakantiegeld krijgt korte ze je maandelijks 50 euro op je uitkering dus dat betekent dat je dan van 850 euro in de maand moet leven. Door al deze toestanden ben ik overspannen geraakt en heb ik last van depressie en chronische hyperventilatie. Vandaar een poosje geen vaste baan, maar omdat ze je kenttergek blijven maken heb ik zoiets van ik ga werken ondanks ik het misschien niet aan zou kunnen, maar wil het gaan proberen.Het idee dat ze me in de toekomst weer met een hoge schuld op zadelen word ik helemaal panisch van. Ik heb nooit schulden gehad.Nu heb ik een tijdelijke baan aangeboden gekregen, hopelijk gaat het lukken. Ik heb net met het uwv gebeld met de vraag hoe het zit met de ww om in aanmerking te komen voor een IOAW uitkering de vorige keer zat ik er namelijk net een week naast. Ik moet n de afgelopen 5 jaar 4 kalender hebben gewerkt, maakt niet uit als ik tussendoor 3 maanden ww heb gevangen het gaat 4 jaar gewrkt in 5 jaar dan heb je langer ww door de jareneis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-09 19:35
Je moet inderdaad sterk in je schoenen staan als je met al deze regels te maken krijgt. Heb het zelf ook in mijn omgeving gezien. Vind met name de extra romspslomp wanneer je je best doet erg ontmoedigend.

Ik wens je gewoon veel sterkte toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krulliebol
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-01 18:52
*knip*

[ Voor 96% gewijzigd door Perkouw op 08-06-2019 12:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daan!
  • Laatst online: 13:14
Waarom ben je overal one liners aan het plempen? Deze ook weer, voegt totaal niets toe. Nu ook nog eens in een topic waar al meer dan een maand niets in is gezegd. Necro post die nergens antwoord op geeft.

Volgende keer graag even in een TR

[ Voor 13% gewijzigd door Perkouw op 08-06-2019 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-09 21:48
Ik zit in de bijstandsbusiness. Het is gemeentelijk beleid om al dan niet opnieuw een 'krediethypotheek' te beoordelen na een eerdere. Ook de periodes tussen een eerdere beoordeling en een nieuwe kunnen dus verschillen.
Als het recht op bijstand niet wordt beëindigd vindt geen herbeoordeling plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-07 23:30

wie

5130Wp, Ecolution V.warmtepomp

Als je na 1965 bent geboren geld de 50 plus IOAW regeling niet meer. Is een uitsterf regeling geworden.

[ Voor 21% gewijzigd door wie op 13-03-2021 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:43

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

wie schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 13:55:
Als je na 1965 bent geboren geld de 50 plus IOAW regeling niet meer. Is een uitsterf regeling geworden.
Bedankt voor je reactie, maar het topic is 1,5 jaar oud.
Het topic zal ik dan ook sluiten.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.