Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe werk/thuis allround PC max 1700

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tomfred
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-10-2023
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik heb voor mijn onderzoek een prijs gewonnen, wat betekent dat ik 1700 euro kan uitgeven aan spullen voor mijn onderzoek, en dat wordt een nieuwe PC. Ik ga deze computer voornamelijk gebruiken voor data- en reken-intensieve zaken. Denk aan matlab/python/numpy/C++. Verder de dagelijkse mails etc, maar geen games.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik hoop het binnen de 1700 euro te houden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al een monitor (4K, HDMI), die ik kan blijven gebruiken.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Veel codes die ik gebruik zijn CPU-intensief, maar moeilijk te paralleliseren, dus ik zoek een processor die ook sterke single-threaded prestaties heeft. Verder zijn de taken vrij data-intensief, dus genoeg RAM (> 16 GB) en een grote SSD (2TB) komen goed van pas.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, niet per se.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
  • Snelle processor, flink werkgeheugen, vlotte SSD.
  • Computer gaat draaien op Linux, dus daar moet de hardware mee overweg kunnen. Daarom lijkt mij een AMD videokaart (als ik al een videokaart nodig heb) een goed idee.
  • Internet loopt via wifi, dus moederbord moet dat ondersteunen.
Ga je overklokken?
Ik ben geen die-hard overclocker, maar een beetje rotzooien in de BIOS is altijd leuk.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb deze build samengesteld na wat googlen en afkijken in de BBG, maar ik zit nog met een paar vragen:
  • Ik speel eigenlijk geen games, maar in deze build zit nu wel een videokaart. Heb ik daar iets aan of is dat echt weggegooid geld?
  • De voeding en koeling die ik heb gekozen, is dat prima, of een beetje overkill/underkill?
  • Ik zou bovenop deze build nog sneller geheugen/SSD's kunnen kiezen. Is dat het waard?
Reuze benieuwd wat jullie hier van vinden :D

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i9-9900K Boxed€ 537,49€ 537,49
1MoederbordenGigabyte Z390 Aorus Pro WiFi€ 204,99€ 204,99
1VideokaartenSapphire Nitro+ Radeon RX 590 8GD5 OC€ 249,99€ 249,99
1BehuizingenFractal Design Define R6 USB-C Matzwart€ 134,05€ 134,05
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 63,92€ 63,92
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 199,14€ 199,14
1VoedingenSeasonic Focus Plus 550 Gold€ 81,04€ 81,04
1Solid state drivesIntel 660p 2TB€ 219,-€ 219,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.689,62

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Mooi begin, snap alleen de keuze van RX niet, en je voeding kan ook beter(meer betrouwbaar)

pricewatch: EVGA GeForce GTX 1660 XC Black Gaming
Kaart verbruikt minder dan 150w, en is een 450w voldoende en deze zijn van betere kwaliteit dan de Focus
pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M
pricewatch: Corsair RM550x (2018) Zwart

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-11 10:54

Vidra

Vragen?

Persoonlijk zou ik voor een GTX 1650 gaan (gamen ga je toch niet) en met de voeding tips van @Hackus kom je dan op de volgende build:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i9-9900K Boxed€ 537,49€ 537,49
1MoederbordenGigabyte Z390 Aorus Pro WiFi€ 204,99€ 204,99
1VideokaartenGigabyte GTX 1650 WindForce OC 4G€ 179,50€ 179,50
1BehuizingenFractal Design Define R6 USB-C Matzwart€ 134,05€ 134,05
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 63,92€ 63,92
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 199,14€ 199,14
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 76,-€ 76,-
1Solid state drivesIntel 660p 2TB€ 219,-€ 219,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.614,09

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• tomfred
Dankjulliewel voor alle tips!

Over de videokaart: zelf had ik het idee dat de laatste jaren Radeon-kaarten betere/open source drivers voor Linux hadden dan nVidia, maar ik kan inderdaad niet heel veel goede kaarten vinden die naast up-to-date ook een beetje zuinig zijn.

Verder ben ik aan het twijfelen geslagen over de CPU nadat ik de geruchten over de Ryzen 3000 series, en dan vooral de Ryzen 9 3850X, die naast een hoge clock ook 2x zoveel cores lijkt te gaan krijgen las. Ik heb in principe geen haast met deze computer, dus misschien moet ik even geduld hebben om te kijken hoe de nieuwe lijn het doet qua single core.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:41
Hoe zit het met de Intel-drivers?
In die 9900k zit namelijk een gpu. Als je een moederbord zoekt met HDMI 2.0, dan kun je die gewoon op het moederbord aansluiten. Een Displayport naar HDMI2.0-adapter kan natuurlijk ook. Heeft je scherm geen Displayport?

En ik vraag me af in hoeverre je code gebruik maakt van de extra performance van een 9900k vs een 2700X. Je betaalt er namelijk wel een aanzienlijke meerprijs voor.

Als je geen haast hebt, dan is wachten op de nieuwe Ryzen zeker een slecht idee.

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

tomfred schreef op zondag 5 mei 2019 @ 21:46:
Dankjulliewel voor alle tips!

Over de videokaart: zelf had ik het idee dat de laatste jaren Radeon-kaarten betere/open source drivers voor Linux hadden dan nVidia, maar ik kan inderdaad niet heel veel goede kaarten vinden die naast up-to-date ook een beetje zuinig zijn.

Verder ben ik aan het twijfelen geslagen over de CPU nadat ik de geruchten over de Ryzen 3000 series, en dan vooral de Ryzen 9 3850X, die naast een hoge clock ook 2x zoveel cores lijkt te gaan krijgen las. Ik heb in principe geen haast met deze computer, dus misschien moet ik even geduld hebben om te kijken hoe de nieuwe lijn het doet qua single core.
Ga je gebruik maken van OpenGL voor rekenwerk? Zo ja dan zou ik eens bij Casekings.de gaan kijken. De Vega's worden redelijk gedumpt omdat Navi eraan zit te komen. €300 voor een RX Vega 56 is een koopje, zeker als het een goede Sapphire Pulse is. Vega is niet bepaald de meest optimale gaming GPU, maar het zijn wel aardige monsters als het om compute gaat. Maak je geen gebruik van OpenGL, dan gewoon de goedkoopste GPU kopen die je kan vinden. Meer heb je niet nodig. :)

Verder is de stand van zaken omtrent Ryzen 3000 ongeveer dit. Die grote chip links is een I/O chip. Die kleinere chip rechts is een 8c chiplet. Kijk eens wat er geheel toevallig open ligt en waar ruimte voor is. AMD maakt er niet eens een geheim van dat daar precies nog een 8c chiplet in zou passen. Ga er gerust vanuit dat er 16c Ryzen's gaan komen. ;)

Afbeeldingslocatie: https://www.guru3d.com/index.php?ct=news&action=file&id=30887

De vraag is wanneer. Het zou namelijk ook kunnen dat 16c even op zich laat wachten en dat 12c eerst komt. Uiteraard hoopt iedereen dat het eind deze maand al zover is en dan ook meteen alles, maar we weten het niet. :)

[ Voor 6% gewijzigd door DaniëlWW2 op 05-05-2019 23:01 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• tomfred
Goed idee, misschien inderdaad nog even een maand geduld tot er meer duidelijkheid is over de nieuwe AMD-cpu's.

@White Feather: Ik denk dat ik inderdaad met de videochip van de CPU prima weg ga komen, maar het lijkt erop alsof er (nog) niet veel moederborden zijn met een HDMI2-aansluiting, wat ik volgens mij wel nodig heb met een 4k-monitor op 60hz. De intel-drivers zijn volgens mij geen probleem op Linux zelf.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:41
tomfred schreef op maandag 6 mei 2019 @ 07:09:
Goed idee, misschien inderdaad nog even een maand geduld tot er meer duidelijkheid is over de nieuwe AMD-cpu's.

@White Feather: Ik denk dat ik inderdaad met de videochip van de CPU prima weg ga komen, maar het lijkt erop alsof er (nog) niet veel moederborden zijn met een HDMI2-aansluiting, wat ik volgens mij wel nodig heb met een 4k-monitor op 60hz. De intel-drivers zijn volgens mij geen probleem op Linux zelf.
HDMI 2.0 is inderdaad zeldzaam. Dat komt omdat Intel jaren achterligt met het ondersteunen ervan. Die blijft bij versie 1.4 hangen.
Displayport hebben ze minimaal versie 1.2 (soms 1.4 door middel van Thunderbolt 3).

Sowieso kun je door middel van een actieve adapter van Displayport naar HDMI 2.0.
Zoals deze: pricewatch: Club 3D DisplayPort 1.4 Cable to HDMI 2.0b Active Adapter Male/Ma...
Pagina: 1