Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik heb voor mijn onderzoek een prijs gewonnen, wat betekent dat ik 1700 euro kan uitgeven aan spullen voor mijn onderzoek, en dat wordt een nieuwe PC. Ik ga deze computer voornamelijk gebruiken voor data- en reken-intensieve zaken. Denk aan matlab/python/numpy/C++. Verder de dagelijkse mails etc, maar geen games.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik hoop het binnen de 1700 euro te houden.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al een monitor (4K, HDMI), die ik kan blijven gebruiken.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Veel codes die ik gebruik zijn CPU-intensief, maar moeilijk te paralleliseren, dus ik zoek een processor die ook sterke single-threaded prestaties heeft. Verder zijn de taken vrij data-intensief, dus genoeg RAM (> 16 GB) en een grote SSD (2TB) komen goed van pas.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, niet per se.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik ben geen die-hard overclocker, maar een beetje rotzooien in de BIOS is altijd leuk.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb deze build samengesteld na wat googlen en afkijken in de BBG, maar ik zit nog met een paar vragen:
Ik heb voor mijn onderzoek een prijs gewonnen, wat betekent dat ik 1700 euro kan uitgeven aan spullen voor mijn onderzoek, en dat wordt een nieuwe PC. Ik ga deze computer voornamelijk gebruiken voor data- en reken-intensieve zaken. Denk aan matlab/python/numpy/C++. Verder de dagelijkse mails etc, maar geen games.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik hoop het binnen de 1700 euro te houden.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al een monitor (4K, HDMI), die ik kan blijven gebruiken.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Veel codes die ik gebruik zijn CPU-intensief, maar moeilijk te paralleliseren, dus ik zoek een processor die ook sterke single-threaded prestaties heeft. Verder zijn de taken vrij data-intensief, dus genoeg RAM (> 16 GB) en een grote SSD (2TB) komen goed van pas.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, niet per se.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Snelle processor, flink werkgeheugen, vlotte SSD.
- Computer gaat draaien op Linux, dus daar moet de hardware mee overweg kunnen. Daarom lijkt mij een AMD videokaart (als ik al een videokaart nodig heb) een goed idee.
- Internet loopt via wifi, dus moederbord moet dat ondersteunen.
Ik ben geen die-hard overclocker, maar een beetje rotzooien in de BIOS is altijd leuk.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb deze build samengesteld na wat googlen en afkijken in de BBG, maar ik zit nog met een paar vragen:
- Ik speel eigenlijk geen games, maar in deze build zit nu wel een videokaart. Heb ik daar iets aan of is dat echt weggegooid geld?
- De voeding en koeling die ik heb gekozen, is dat prima, of een beetje overkill/underkill?
- Ik zou bovenop deze build nog sneller geheugen/SSD's kunnen kiezen. Is dat het waard?
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i9-9900K Boxed | € 537,49 | € 537,49 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte Z390 Aorus Pro WiFi | € 204,99 | € 204,99 |
| 1 | Videokaarten | Sapphire Nitro+ Radeon RX 590 8GD5 OC | € 249,99 | € 249,99 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define R6 USB-C Matzwart | € 134,05 | € 134,05 |
| 1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro 4 | € 63,92 | € 63,92 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16 | € 199,14 | € 199,14 |
| 1 | Voedingen | Seasonic Focus Plus 550 Gold | € 81,04 | € 81,04 |
| 1 | Solid state drives | Intel 660p 2TB | € 219,- | € 219,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.689,62 | ||