Dubbele hotelschakelaar vervangen

Pagina: 1
Acties:

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19:32
Ik heb vandaag geprobeerd de dubbele hotelschakelaar (wissel wissel schakelaar) van mijn nieuwe woning te vervangen maar kom er niet uit. Dit is de situatie:
Op de begane grond heb ik een schakelaar voor de lamp op de overloop (Schakelaar A)
Op zolder heb ik een schakelaar voor de lamp op zolder (Schakelaar B )
Op de overloop heb ik een dubbele schakelaar om de lampen op de overloop en de zolder aan of uit te zetten (Schakelaar C1 en C2)

In theorie:
Heeft schakelaar A drie draden: Twee die naar schakelaar C gaan (zwart) en 1 fasedraad (Bruin)
Heeft schakelaar B drie draden: Twee die naar schakelaar C gaan (zwart) en 1 draad die naar de lamp zelf gaat (zwart)
Heeft schakelaar C1 drie draden: 1 die naar de lamp zelf gaat (zwart) en twee draden die naar schakelaar A gaan (zwart)
Heeft schakelaar C2 drie draden: 1 fasedraad (bruin) en twee draden die naar schakelaar B gaan (zwart)

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/Static/Images/UserUpload/Aansluiting_wisselwisselschakeling.jpg

Afgaande op de kleuren en de richting waarop de draden lopen (leek) bij mij echter de volgende startsituatie van toepassing:
Schakelaar A: 3 zwarte draden, 2 naar schakelaar C1 en 1 zwarte naar de lamp
Schakelaar B: 3 zwarte draden, 2 naar schakelaar C2 en 1 zwarte naar de lamp
Schakelaar C1: 1 bruin fasedraad en 2 zwarte draden naar schakelaar A
Schakelaar C2: 1 bruin fasedraad (doorgelust van C1) en 2 zwarte draden naar schakelaar B

Deze startsituatie werkte zoals het hoorde. Alle lampen konden individueel aan en uit gezet worden. Ik heb ter vervanging van schakelaar C1/C2 een nieuwe schakelaar gekocht bij de Gamma (type Winlop).

Het is bij mij dus niet mogelijk vast te houden aan theoretisch schema aangezien zowel schakelaar A als B geen fasedraad lijken te hebben, daarentegen lijken schakelaar C1 en C2 wel ieder een eigen fasedraad te hebben.

Ik heb geprobeerd dezelfde situatie te creëren als bij de voorgaande schakelaar maar het lukt me niet, ik ben enkele uren bezig geweest maar krijg het niet voor elkaar, inmiddels ook de zwarte draden door elkaar gehaald (niet slim, I know) alhoewel wel te zien is bij C1/C2 dat er 2 zwarte draden van boven de contactdoos komen en 2 van onderen (waarschijnlijk 2 van iedere lamp). Ik heb inmiddels al situaties gehad waarbij de zolderlamp aangaat als ik de overloop lamp uitdoe en dat de zolderlamp alleen kan branden als B en C2 aanstaat en hetzelfde bij de overlooplamp en schakelaars A en C1.

Voor de duidelijkheid. Ik heb niets verandert aan schakelaars A en B!!

Afgaande op mijn enigszins vage verhaal ben ik benieuwd of jullie een idee hebben wat er aan de hand is en wat de mogelijke oplossing is.

[ Voor 4% gewijzigd door Jorissie87 op 04-05-2019 21:13 ]

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 240Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:04
Jouw situatie verschilt nauwelijks met de situatie uit het plaatje.
De rechter schakelaar is hetzelf.
Bij de linker schakelaar is in jouw geval de bruine draad in werkelijkheid een zwarte met een lamp, en is de zwarte draad met lamp de bruine welke op je C schakelaar zit.

Indien je zeker weet dat je de juiste schakelaar gekocht heb, (wat ik op de gelinkte foto niet kan zien), geeft ik je als advies om alles als volgt aan te sluiten.

Haal alle draden bij schakelaar C los, en sluiten alles bij A en B aan.
Om te beginnen gaan we een lamp werkend maken. Kies zelf of je boven of beneden wilt beginnen.

Sluit bij schakelaar C de fase en 2 schakeldraden behorende bij je lamp aan.
Test nu of de aangesloten lamp volledig correct werkt, en mot zowel de schakelaar op de overloop, als de schakelaar bij de lamp volledig correct werkt.

Indien de lamp werk gaan we door met de andere lamp.
- Lus de fase bij schakelaar C door.
- Sluit de laatste 2 zware draden aan.

Alles zou nu naar behoren moeten werken.

Lost In Music

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Je hebt dikke mazzel dat er bij jou bij C wordt gevoed. Als A en B gevoed waren geweest had je bij C zes zwarte draden uit de muur gekregen, nu zijn dat er maar vier. Zeker als die ook nog eens netjes twee bij twee zitten is dit helemaal eenvoudig.

Op de schakelaar is altijd aangegeven wat wat is. Er zal wel ergens een pijltje naar binnen staan, een P of een rood dopje; daar sluit je de bruine draad aan. Op de andere twee plekken doe je dan de beide draden die van onderen komen en in de andere schakelaar ernaast weer precies hetzelfde; voeden in het P-contact met de doorgeluste bruine, dan de twee zwarte draden van boven er in. Dan hoort alles gewoon te werken. Let op; kan zijn dat je schakelaar ook een loze aansluiting heeft, dat heeft dan te maken met een universele mal.

Heb je gekke combi's dat je licht op zolder aangaat als het op de overloop uitgaat dan heb je de sets gekruisd. Wissel dan van schakelaar C1 een zwarte om met een zwarte van schakelaar C2. Heb je nog steeds een soortgelijk probleem, wissel dan de draad die je net op C1 hebt geprikt om met de zwarte draad van C2 die je daarnet hebt laten zitten.

Heb je een situatie dat de lamp alleen brand bij één van de vier combinaties van twee schakelaars dan heb je waarschijnlijk de bruine draad op de verkeerde plek aangesloten. In plaats van dat je dan met die schakelaar een van de twee zwarte draden gaat voeden vanuit de bruine voed je een specifieke zwarte draad wel of helemaal niks.

Welke schakelaar heb je nu precies gekocht trouwens?

[ Voor 9% gewijzigd door kabeltjekabel op 05-05-2019 00:35 ]

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19:32
Vandaag nog eens met een frisse blik naar gekeken. Lang verhaal kort; het werkt weer! Blijkbaar twee zwarte draden kruislings te pakken. Het werkte voor ik het uit elkaar haalde allemaal maar omdat er op het plaatje maar 1x fasedraad stond raakte ik in de war. In ieder geval bedankt voor het meedenken!

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 240Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:04
Goed om te lezen dat alles gelukt is

Lost In Music

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Dat plaatje klopt sowieso niet, althans niet met de lokatie van aansluiten op de afgebeelde schakelaars. Bij de afgebeelde Peha schakelaars is de rode dop de voeding danwel naar de lamp.

De lokatie van voeden van een wisselschakeling is natuurlijk vrij, in het plaatje is de middelste afgebeelde schakelaar een seriewisselschakelaar. Het is het makkelijkst de schakeling te voeden daar waar bruin al in een naastgelegen doos zit of anderssinds in ieder geval nog in de buis er bij mag. Zes keer 1,5mm2 is eigenlijk al te veel in 16mm buis volgens de norm.
Pagina: 1