Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:12
Ik ben bezig om een Unraid server op te zetten. Ik wil mijn oude Synology NAS uit mijn netwerk halen en zijn disks in mijn server hangen.

Nu had ik op dit moment 3 apparaten staan, welke allemaal naar 1 server gaan:
  • PC, voor zo nu en dan wat gamen
  • Synology 4 bay NAS, met 4x 3TB schijven
  • Kleine PC die wat dockers draaiden
Aangezien mijn kleine PC niet sterk genoeg was voor het transcoden van 4k materiaal, stond mijn game PC ook continu aan, om er voor te zorgen dat Plex Media Server voldoende CPU power had.

Nu heb ik mijn NAS leeggehaald, PC leeggehaald en kleine PC leeggehaald en heb ik alles in mijn game PC gebouwd (vanaf nu dus een server). Ik heb de Unraid (6.6.7) installatie op een USB stick gezet en ben aan de slag gegaan. Eerst maar eens 1 drive en daar heb ik wat media op gezet (mijn M.2 drive niet verwijderd, maar buitengesloten).

Daarna heb ik via Docker een Plex Media Server geinstalleerd, welke deze media serveert. Ik heb de docker zo ingesteld dat hij een directory van Unraid mapped aan een interne directory:

/mnt/user/media/TV/ -> /media/TV

Mijn vragen:
  • Ten eerste start de docker enorm traag op. Hiervoor draaide de PMS docker in een Ubuntu VM op mijn Windows 10 PC, waar hij vele malen sneller was.
  • Tijdens het afspelen van een simpele aflevering (720p) over een bedraad netwerk, begint hij zo nu en dan te bufferen. Dit had ik eerst ook nooit, ook niet met 4k content.
  • Moet ik op een bepaalde manier de media beschikbaar maken voor de PMS, ipv de mapping die ik nu doe?
  • Moet de mapping anders, aangezien ik rechtstreeks een pad '/mnt/user/media/TV' map, moet dit toevallig via '/mnt/diskX/media' ?
  • Gaat het toevoegen van een cache drive me helpen om betere performance te halen?
Ik was ook begonnen om mijn andere dockers over te zetten (zoals Home Assistant), maar deze hebben net zo goed last van enorme opstart tijden (denk meerdere minuten) en algehele traagheid. Zo download mijn Nzbget met gemiddeld 20MB/s, terwijl dit normaal gesproken 50+ is.

Parity is voor mij niet van belang, van mijn docker configuraties worden elke nacht backups gemaakt en ik heb dus ook geen parity schijf gedefinieerd (ik heb op dit moment maar 1 schijf in gebruik voor mijn array). Ik begreep dat dit een vertragende factor kon wezen, maar aangezien niet aanwezig, gok ik dat dit geen invloed heeft.

Ik heb al een hele tijd lopen googlen, maar meestal komt het er op neer dat de array dingen vertraagd, omdat er parity wordt toegepast.

Op onderstaande hardware draait dit geheel, hier staan de 4 3TB (WD Red, 3.0TB, 64MB cache) schijven niet tussen, maar dat leek me verder niet van belang.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenAsus Prime Z270-P€ 79,90€ 79,90
1Solid state drivesSamsung 960 EVO 500GB€ 167,78€ 167,78
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G€ 0,-€ 0,-
2Geheugen internKingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair RM550x€ 136,37€ 136,37
1ProcessorsIntel Core i7-7700K Boxed€ 385,-€ 385,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.095,40

Beste antwoord (via sorted.bits op 06-05-2019 08:11)

• mastr-dc
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:56
Goed om te horen dat het opgelost is.
Niet vergeten om je folders/shares/... die voor performance van belang zijn, aan je ssd schijf toe te wijzen. Indien niet, zal unraid zelf bepalen waar de data geschreven word en dus misschien de tragere hdd gebruiken.

Alle reacties

• mastr-dc
Zoals je zelf nu indd al weet vertraagd de parity een aantal zaken, dus misschien zijn mijn aanbevelingen niet wat je wil horen, maar ik ga ze toch geven.
  • Gebruik een cache schijf in je unraid setup, hoe sneller hoe beter.
  • Zet je download folder/share op je cache schijf primair. Kan je per share instellen.
  • Via een Move job move ik 1 keer per dag alle zaken van mijn cache schijf naar de raid. Dit doe ik ook voor mijn downloads, maar aan jou om te finetunen zoals je wilt.
  • Je kan cores assignen aan VM's, maar ook aan de dockers. Core 0/1 moet dedicated voor Unraid blijven, wat de performantie ten goede komt. De rest van de cores aan docker/containers toewijzen. Dit kan mss je PMS versnellen.
  • Als PMS veel zaken moet schrijven, kan je ook dit best eerst via je cache schijf doen.
Unraid is een krachtig stabiel stuk software wat redelijk eenvoudig te gebruiken is, maar er zijn indd een paar zaken om rekening mee te houden.

Ik zelf gebruik ook de community plugin, samen met de Dynamix Cache Directories plugin. Die laatste gebruik ik om zoveel mogelijk schrijf activiteit op de cache schijf te houden.

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
ik zou docker vm manager en de appdata op de cache (SSD) plaatsen, gaat stukke vlotter zo, Plex is ook continue actief wat de data pool belast,

hier draait alle Docker apps (inclusief Plex Transcode), m'n desktopVM, downloads en temp meuk op een 6x ssd cache pool. de mover s'nachts verplaats enkel de correctie downloads en VM data naar de bijhorende share op de data array, rest laat de mover met rust.

dus als ik jou was zou ik de docker file en appdata gewoon op de ssd cache pool droppen,

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

• sorted.bits
@mastr-dc en @geenwindows De dockers draaien nu vanaf de SSD, maar wel gewoon 1 die in de array hangt. Cache drive heeft in mijn situatie geen nut, want er is geen performance winst van een cache pool, wanneer je geen parity gebruikt (zo lees ik het in ieder geval).

Het uiteindelijke probleem lijkt een drive te zijn met problemen. Waar in eerste instantie de SMART status gewoon goed was, was deze vanochtend niet meer goed.

Nadat ik die drive vervangen heb, schoot de performance omhoog en werkt alles als een zonnetje.

Acties:
  • Beste antwoord

• mastr-dc
Niet vergeten om je folders/shares/... die voor performance van belang zijn, aan je ssd schijf toe te wijzen. Indien niet, zal unraid zelf bepalen waar de data geschreven word en dus misschien de tragere hdd gebruiken.

• sorted.bits
mastr-dc schreef op zondag 5 mei 2019 @ 19:57:
Inderdaad, dat heb ik uiteindelijk handmatig gedaan, dat viel uiteindelijk wel mee. In de default share settings heb ik de meest gebruikte configuratie gezet.

De performance van de VM met GPU passthrough is ook erg goed. Gamen gaat (voor mijn gevoel) lag-vrij.

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Unraid heeft geen support op een ssd in de data array!!! er wordt namelijk geen TRIM uitgevoerd,(dit gebeurd enkel in de cache pool) op den duur sloopt dit je ssd... dit staat overigens ook in de wiki van Unraid.
Heb zelf ook tijdelijk een ssd in de data array gehad en deze had uiteindelijk een flinke performance verlies, vervangen door een hdd een tijdens parity liep het helemaal vol met errors...

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

• sorted.bits
geenwindows schreef op maandag 6 mei 2019 @ 15:24:
Unraid heeft geen support op een ssd in de data array!!! er wordt namelijk geen TRIM uitgevoerd,(dit gebeurd enkel in de cache pool) op den duur sloopt dit je ssd... dit staat overigens ook in de wiki van Unraid.
Heb zelf ook tijdelijk een ssd in de data array gehad en deze had uiteindelijk een flinke performance verlies, vervangen door een hdd een tijdens parity liep het helemaal vol met errors...
Inderdaad, dit was me al duidelijk, vandaar dat ze ook buiten de array hangen. Mijn SSD's zijn fysiek toegevoegd aan VM's.
Pagina: 1