mobo snelheid ten opzichte van cpu

Pagina: 1
Acties:

• Thrillseeka
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-08 16:28

Thrillseeka

Let love rule

Topicstarter
Hoe komt het dat de snelheid van je mobo nog steeds maar op 133 mhz standaard draait. Want de snelheid waarmee de ontwikkeling waarmee je cpu gaat is vele malen hoger dan je mobo.

Ik vraag me af waarom. Ik bedoel we zitten in ongeveer 6 jaar van 66 mhz naar 133 mhz. Maar cpu snelheid van 100 naar 2100 mhz. Dus waarom is de ontwikkeling van het mobo zo langzaam gegaan.

Ik heb de search op got al ebruikt maar daar kreeg ik 18 pagina met allerlei dingen over je mobo en cpu maar niet over dit. Dat geld ook voor google en altavista.

dus kan iemand mij dit uitleggen.

Lekker zijn is een gave :)

Verwijderd

Dit heeft te maken met signaalsterkte en zuiverheid. Daarom werken ze met DDR of Quadpumped bussen. Anders krijg je dat signalen mekaar gaan beinvloeden zodat je data corruptie krijgt (denk ik).

• Thrillseeka

Thrillseeka

Let love rule

Topicstarter
Op donderdag 26 juli 2001 14:38 schreef Karam het volgende:
Dit heeft te maken met signaalsterkte en zuiverheid. Daarom werken ze met DDR of Quadpumped bussen. Anders krijg je dat signalen mekaar gaan beinvloeden zodat je data corruptie krijgt (denk ik).
Ok ik ben op dit gebied een newbe zou je het iets simpeler kunnen vertellen?

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Ander probleem is dat je geheugen dan ook die snelheid zou moeten hebben, anders heeft het geen nut... en geheugen wat bv 500MHz haalt (niet-ddr dus) is gewoon onbetaalbaar (nu nog tenminste...)

Verwijderd

Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat je CPU een geheel vormt en vrij dicht wordt gebouwd, dus minder lange afstanden tussen de transistoren. Je MoBo daarentegen neemt aanzienlijk wat meer ruimte in. Verder moeten alle onderdelen op het Mobo samenwerken, wat dus inhoudt dat je MoBo moet wachten op sommige onderdelen.

Tenslotte denk ik dat doordat je zoveel combinaties kunt maken van addons, bridges, ram etc. dat je vanwege de compatibiliteit niet zo hoog kunt gaan zitten.

Maar, nogmaals, dat denk ik...

• Thrillseeka

Thrillseeka

Let love rule

Topicstarter
brz.
ja maar die zouden ze dan toch ook stukke meer kunnen ontwikkelen? Dat heeft enkelt in grote niet maar voor de rest ook een langzame evolutie mee gemaakt.

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-06 09:59

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Vergeet ook niet dat je cpu speed en memspeed helemaal niet gelijk hoeft te zijn.
een cpu handelt in instrukties snelheid van de cpu is aantal instrukties per cycle * aantal cycles.

je geheugen levert een "blokje" geheugen af bij je cpu (die stopt deze in zijn cache die tegenwoordig wel op de clockspeed van je cpu draait) de cpu moet een redelijk aantal instrukties uitvoeren op dit "blokje" dus een aantal cycles dan pas vraagt ie weer om een nieuw "blokje" geheugen.Dus het is bij de huidige cpu's zelfs onzin om je geheugen op processorsnelheid te laten lopen. snappie ?

(p.s. dit zegt niet dat het niet sneller kan/hoeft. het geheugen is gezien de cpu nu wel een bottleneck dus van mij mag het wel een stuk sneller, alleen hoeft het dus niet gelijk met de processorsnelheid)

Beste film ooit

• Thrillseeka

Thrillseeka

Let love rule

Topicstarter
Op donderdag 26 juli 2001 15:04 schreef soepkip het volgende:
Vergeet ook niet dat je cpu speed en memspeed helemaal niet gelijk hoeft te zijn.
een cpu handelt in instrukties snelheid van de cpu is aantal instrukties per cycle * aantal cycles.

je geheugen levert een "blokje" geheugen af bij je cpu (die stopt deze in zijn cache die tegenwoordig wel op de clockspeed van je cpu draait) de cpu moet een redelijk aantal instrukties uitvoeren op dit "blokje" dus een aantal cycles dan pas vraagt ie weer om een nieuw "blokje" geheugen.Dus het is bij de huidige cpu's zelfs onzin om je geheugen op processorsnelheid te laten lopen. snappie ?

(p.s. dit zegt niet dat het niet sneller kan/hoeft. het geheugen is gezien de cpu nu wel een bottleneck dus van mij mag het wel een stuk sneller, alleen hoeft het dus niet gelijk met de processorsnelheid)
nah ik doel er dus ook waarom ze niet dezelfde snelheid van ontwikkeling mee hebben gemaakt.

Verwijderd

UHm... Durf t nu ff niet hard op te zeggen, maaruh... De FSB van een Intel Pentium 4 CPU & mobo is 400 Mhz...

Dus volgens mij werken ze er weldegelijk aan.
Alleen jammer dat ze nu die borden met die 845 chipset gaan leveren, want dan val je weer terug naar 'langzaam' geheugen, dus blijft er weer minder snelheid over.

• BrZ

BrZ

Op donderdag 26 juli 2001 15:14 schreef knutsel het volgende:
UHm... Durf t nu ff niet hard op te zeggen, maaruh... De FSB van een Intel Pentium 4 CPU & mobo is 400 Mhz...

Dus volgens mij werken ze er weldegelijk aan.
Alleen jammer dat ze nu die borden met die 845 chipset gaan leveren, want dan val je weer terug naar 'langzaam' geheugen, dus blijft er weer minder snelheid over.
Uhm... 100MHz quadpumped is dat... das dus echt geen 400MHz...

Quadpumped is dus DDR dat kan lezen en schrijven tegelijk... dus vaak draait het op dubbele snelheid, en alleen in het allergunstige geval op 4x

• BrZ

BrZ

Op donderdag 26 juli 2001 14:46 schreef lordspacie het volgende:
brz.
ja maar die zouden ze dan toch ook stukke meer kunnen ontwikkelen? Dat heeft enkelt in grote niet maar voor de rest ook een langzame evolutie mee gemaakt.
Mja... das natuurlijk wel zo :)

Ander voordeel met enorm snel geheugen is dat je geen cache meer nodig hebt :) (nou ja, wat L1 cache blijft verstandig)
Dat maakt de CPU's dus weer goedkoper

(dit hebben ze dus al in de P4 gedaan...)

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Veel problemen krijg je doordat de afstanden over het mobo zo groot zijn.
Stel dat je een mobo op 1000MHz hebt. Electronen gaat ietsie langzamer dan het licht, dus laten we zeggen dat ze 200.000km/sec halen. Dat is in 1 kloktik (1/1.000.000.000 sec) dus ongeveer 20 centimeter.
Om een stabiel signaal te hebben moeten er niet alleen op een bepaald moment ergens stroom op staan, maar die stroom moet ook een bepaalde tijd duren. Dus van die ene miljardste seconde moet de stroom gedurende 80% (fictief percentage) een vaste waarde hebben, om als 1 of 0 herkend te worden.

Per kloktik is er nu dus (in afstand) 20% tijd om te reizen, en 80% nodig om constant te blijven. 20% van 20cm is 4 cm.

De meeste mobo's zijn wel wat groter dan 4 cm, dus met 1000MHz kan je van z'n lang-zal-ze-leven niet garanderen dat op iedere plaats op tijd de data gereed staat.

Moederborden draaien overigens lang niet volledig op die hoge kloksnelheid, alleen het gedeelte tussen proc, geheugen en chipset is zo snel, vandaar ook dat die delen zo dicht mogelijk bij elkaar zitten.

Integreren dus die hap, klein maken. Vandaar ook dat bijvoorbeeld die ge-integreerde north+southbridge (da's de Sis735 toch?) weer wat vlotter kan.

Siditamentis astuentis pactum.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Vervelende is dat een signaal ook door de open bussen moet gaan. In een CPU kan je alles goed afschermen en lekker klein houden. Een FSB opgooien naar 133 MHz is een ander verhaal. Dat de bussen zoals PCI maar op 33 MHz lopen is omdat op hogere frequenties signaallekkage veroorzaakt ivm bussen die open staan (kaartloos).

FSB's opschroeven is dus afhankeijk van de mate waarin je signalen kan afschermen en op Mobo's is dat niet makkelijk. DDR en QDR zijn mooie zijtrucjes.

Met Ramgehuegen zie je dus dat Rambus van 800 MHz dus een blancoblokje moet hebben als je geen RIMM in het slot moet plaatsen, zodat er geen storing vanuit dat hoekje komt.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-08 22:33
Zoals hierboven al aangehaald met dat 1000MHz voorbeeld, heb je ook nog dat een aantal bits tegelijkertijd moeten aankomen (een geheugenbus is veelal 64bit, in het geval van RDRAM 16bit). Met zulke enorme snelheden is het heel makkelijk dat de benodigde bits niet tegelijkertijd aankomen (timing verschil, interferentie) waardoor de cpu de data niet kan lezen/begrijpen. Daarom heeft Rambus o.a. ook een 16bit geheugen interface toegepast. Dus, ze zijn wel bezig, maar het kost gewoon meer geld en moeite om een systeembord + ram stabiel op hoge snelheid te laten lopen dan een klein, compact onderdeeltje zoals de cpu. Maar, zo verschrikkelijk nodig is het allemaal ook al weer niet; de snelheidsverschillen tussen een SDRAM, DDR-SDRAM en RDRAM systeem zijn véél kleiner dan je op basis van de bandbreedte cijfers zou verwachten. Dit komt door uitgekiende caching principes en de aard van de gebruikte software.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Op donderdag 26 juli 2001 15:26 schreef ecteinascidin het volgende:
Dat de bussen zoals PCI maar op 33 MHz lopen is omdat op hogere frequenties signaallekkage veroorzaakt ivm bussen die open staan (kaartloos).
Plastic houd geen magnetisch veld tegen dus wat je nu zegt is zowiezo onzin.

Voor pci heb je al 66 mhz versies.
Ook zijn ze al bezig om bussen sneller te maken (pci-x,infiniband)
Met Ramgehuegen zie je dus dat Rambus van 800 MHz dus een blancoblokje moet hebben als je geen RIMM in het slot moet plaatsen, zodat er geen storing vanuit dat hoekje komt.
Dat is omdat rambus serieel werkt.

• Varienaja
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op donderdag 26 juli 2001 16:14 schreef bakdozium het volgende:
Plastic houd geen magnetisch veld tegen dus wat je nu zegt is zowiezo onzin.
Vandaar dus dat de PCI niet zo hoog geklokt is. Dit is precies wat er staat, dus geen onzin.
Dat is omdat rambus serieel werkt.
Nee, omdat de kloksnelheid bij rambus wel zo hoog is, is daar wel een 'terminator' nodig. Net zoals zo'n nep-processor op een dual-bord waar je maar 1 processor op hebt zitten.

Siditamentis astuentis pactum.

• Kev0867
  • Laatst online: 12-12-2020
ik ben iig overtuigd dat ze binnen een jaar wel een hogere mobo snelheid zullen verkopen tegen een gunstige prijs, want deze heeft al lang op zich laten w8en..

Verwijderd

Op donderdag 26 juli 2001 16:28 schreef Varienaja het volgende:

[..]

Nee, omdat de kloksnelheid bij rambus wel zo hoog is, is daar wel een 'terminator' nodig. Net zoals zo'n nep-processor op een dual-bord waar je maar 1 processor op hebt zitten.
Rambus@800Mhz jah tuurlijk. Rambus vondt het gewoon stoer staan om i.p.v. de kloksnelheid de bandbreedte achter "pc" te zetten. pc100 sdram heeft een kloksnelheid van 100 Mhz, pc800 rambus heeft een bandbreedte van 800 mb/s. Gewoon een lollig verkoop trukje van de mannen van rambus. rambus draait namelijk gewoon op 100 Mhz.

leuk, sdram pc100 en rambus pc800 hebben de zelfde kloksnelheid en bandbreedte.

Trukje is nu nageaapt bij DDR geheugen 100 mhz heet nu pc1600 en 133Mhz pc2100. pc1066 ( 133 mhz rambus ) en pc2600 ( 166mhz DDR ) komen eraan. Dus volgens jou gaan we met geheugen al richting de 3Ghz| :(,schiet lekker op.

• Thrillseeka

Thrillseeka

Let love rule

Topicstarter
Volgens mij was de 166 mhz geheugen en mobo er al althans een leraar van een paar maanden geleden zei dat ie er 1 uit amerika had laten komen.

Pagina: 1