HDD 4 TB voor synology nas ds216+

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jnggroot
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-08-2025
Beste lezer,

Ik wil schijven kopen voor mijn synology nas ds216+ maar weet niet welke ik het beste kan kiezen. Ik zat aan de wd nas red te denken maar volgens mij kan deze niet in dit type nas:

https://www.paradigit.nl/...red-4-tb/20211107/product

Dit omdat ik deze niet op de lijst tegen kom.

https://www.synology.com/...gital&filter_size=4TB&p=1

Hebben jullie tips welke ik beter kan kiezen?

Alle reacties

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:51
Hoezo, kom ik niet tegen?

Paradigit:
Specificaties
Merk: WD
Productnummer: 20211107
Artikelnummer fabrikant: WD40EFRX
Synology:
Klasse: Nas
Merk: Western Digital
Modelnummer: WD40EFRX - 68N32N0
Reeks: Red
Capaciteit: 4TB

• jnggroot
Hmm dn ben ik blind. Maar welke raden jullie aan voor 4 tb? SSD is nog te duur en onbetrouwbaar vind ik

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-01 19:54
Ik gebruik 2,5" 5TB HDDs in mijn NAS omdat die minder stroom gebruiken. De goedkoopste zijn dan de pricewatch: Seagate Backup Plus Portable Drive (STDR) 5TB Zwart
Je demonteert de USB behuizing en schroeft ze in je NAS.

while (! ( succeed = try ()));

• jnggroot
Ja maar die zijn veel langzamer en niet bedoeld voor een nas. Zijn volgens mij geen schijven bedoeld voor een nas

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

jnggroot schreef op zondag 12 mei 2019 @ 18:36:
Ja maar die zijn veel langzamer
Want? Je NAS heeft sowieso maar een Gbit aansluiting; meer dan 128MB/s gaat je per definitie niet halen over je netwerk. En aangezien je schijven wil (meervoud), hoeft elke disk maar 60MB/s te kunnen geven. Met enige uitzondering maar bijna elke disk kan dat tegenwoordig.
en niet bedoeld voor een nas. Zijn volgens mij geen schijven bedoeld voor een nas
Veel externe disks zijn dezelfde als "interne" disks; er zit alleen een plasticje en een USB-kabel omheen.
jnggroot schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 19:52:
Hmm dn ben ik blind. Maar welke raden jullie aan voor 4 tb?
Je had een aardig lijstje gepost in je startpost; de hele Synology compatibility list?

Leg anders het lijstje van Synology eens naast de Google-opdracht "backblaze drive stats" en misschien dat je dan iets meer inhoudelijke info krijgt van een grootverbruiker van disks.
SSD is nog te duur en onbetrouwbaar vind ik
Die discussie hoor ik vaker. Duur is het niet; het wordt pas duur als je het er niet voor wil/kan neerleggen ;) En onbetrouwbaar; de gemiddelde SSD instapmodel / budget, mag je elke dag minimaal (!!!) 50GB aan data wijzigen/schrijven en dat 4 jaar lang. En pas dan, als 'ie kapot gaat, kan een fabrikant garantie wijzigen. En inderdaad; duurdere SSD's zitten tegen de 500GB dagelijks gewijzigd.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Langs de andere kant ben je data op een SSD echt wel kwijt als ie stuk gaat. Bij een traditionele harde schijf is data soms nog terug te halen als leek met bepaalde programma's, dat lijkt niet van toepassing bij een SSD.

De prijs per GB is voor grotere 2,5"-schijven sowieso nog een stuk hoger dan die voor 3,5".

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• jnggroot
En daarom liever een HDD dan een SSD. Als ze kapot gaan gaan ze in 1 keer. Met het verhaal vn externe disk en een disk voor een NAS lijkt mij echt wel verschil in te zitten omdat er in een "NAS" schijf betere test voor gedaan worden waarbij ze langer op 24/7 meegaan. Zijn vaak meer energie zuinig en slijten minder snel.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:35

DarkSide

theres no place like ::1

"Wat zijn schijven voor een NAS"?
Waarschijnlijk bedoel je disks die continu 24/7 en 365 dagen p/j aan staan.

De non NAS disk zijn idd wat minder geschikt. Maar uiteindelijk heb je ook geluk nodig.
Genoeg mensen die gewoon WD Green/Blue in een NAS zetten zonder problemen
En ook mensen die een WD Red hebben die binnen jaar "poef" zegt.

Zelf heb ik ook gewoon Reds (voelt persoonlijk net wat fijner)

SSD zijn al een stuk goedkoper maar puur voor Storage is een HDD nog onverslaanbaar.

SSD's stop je daarom meestal in computer om van te booten en werken.
En HDD's zijn goed voor grote storage opslag zoals idd bv een NAS.

Over dat een SSD in 1x stuk gaat en een HDD nog te redden valt zal ik me geen zorgen over maken.
Daarvoor regel je backups.
Want hoewel de kans groter is op een HDD wil nog geen 100% garantie geven.

Dus gewoon 4TB HDD (WD Reds) in je NAS stoppen.
En voor de belangrijkste data deze backuppen. (Offsite en/of cloud)

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Pagina: 1