Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Raspberry Pi alternatief voor Windows x86

Pagina: 1
Acties:
  • 1.228 views

• roger128
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-05 19:03
Hoi allemaal,

Ik ben vrijwilliger op een zomerkamp, waar we verschillende machines hebben staan waar in de zomer een aantal maanden lang een muziekprogramma op gedraaid wordt. Dit doen we tot nu toe met oude machines die mensen ooit aan ons gegeven hebben.

Het probleem is dat het terrein onwijs stoffig is. Aan het begin van de periode heb ik de mogelijkheid om ze schoon te maken, en halverwege nog eens, maar niet vaker. Hierdoor kan iedere pc het vrijwel op ieder moment begeven. Sommige machines lijken hier beter tegen te kunnen dan andere: sommige draaien al jaren mee, en sommige die we vorig jaar geplaatst hebben hebben het einde van de periode niet gered.

De oplossing lijkt simpel: passief gekoelde machines neerzetten. Echter hebben we hier eigenlijk amper budget voor, dus een kant-en-klare NUC oid kopen is niet mogelijk. In principe lijkt een Raspberry Pi icm goede behuizing een goed idee. Helaas is het niet (goed) mogelijk de volledige versie van windows te draaien, iets wat wel nodig is voor het muziekprogramma (wisselen van programma is geen optie). Idealiter vinden we een Raspberry Pi-like kaartje wat wel de goede architectuur heeft, maar deze kan ik zelf niet vinden.

Mijn vraag: wat zouden jullie aanraden als oplossing hiervoor? Ik kan bijvoorbeeld wel mini pc's op alieexpress vinden, maar veel van deze zijn alsnog actief gekoeld en je weet maar nooit wat voor rommel ze daar allemaal verkopen.

[ Voor 4% gewijzigd door roger128 op 04-05-2019 18:32 ]

• oohh
  • Nu online
Welk programma gebruik je om muziek af te spelen? En waarom mag het geen ander programma zijn? :)

[ Voor 30% gewijzigd door oohh op 04-05-2019 18:35 ]

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Pi is ARM processor architectuur en geen x86, dus default gaat dat niet werken.

Wellicht met Wine of emulators zou je nog wat kunnen maar meestal is de overhead of compatibiliteit van de software dusdanig dat het vaak niet kan werken..

Wat noem je een pi-like kaartje met goede architectuur ? Ik neem aan dat dit dan een development boardje is op basis van x86 ?

In dat geval moet je even je start post aanpassen dat je op zoek bent naar een “ form factor” zoals een Raspberry Pi...

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:48

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Weet niet of het veeleisend is qua software, maar er zijn genoeg mitx passieve systemen op de markt geweest, dat je voor de prijs van een Pi die dingen wel kan vinden (Epia was het?)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Kingston
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14-11 15:26
Ik denk als je zekerheid, goedkoop en iets makkelijks wil dat een kant een klare 2de handse NUC die je via V&A kan scoren een betere oplossing.

• roger128
oohh schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 18:34:
Welk programma gebruik je om muziek af te spelen? En waarom mag het geen ander programma zijn? :)
Ik weet het nu even niet uit mijn hoofd, maar het is een oud programma wat ook niet meer doorontwikkeld wordt. Uiteraard gaat dit op een gegeven moment ophouden, maar het gaat om vrijwilligers die een paar keer per jaar het systeem moeten kunnen bedienen, dan is een nieuw programma introduceren een allerlaatste redmiddel. Het betreft een "gewoon" windows programma, dus gericht op Windows met x86 architectuur.
Breezers schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 19:32:
Pi is ARM processor architectuur en geen x86, dus default gaat dat niet werken.

Wellicht met Wine of emulators zou je nog wat kunnen maar meestal is de overhead of compatibiliteit van de software dusdanig dat het vaak niet kan werken..

Wat noem je een pi-like kaartje met goede architectuur ? Ik neem aan dat dit dan een development boardje is op basis van x86 ?

In dat geval moet je even je start post aanpassen dat je op zoek bent naar een “ form factor” zoals een Raspberry Pi...
Je hebt gelijk, ik had duidelijker moeten zijn. Zoals gezegd hierboven, het betreft een "gewoon" programma, dus die windows NT (nu IOT) edition werkt helaas niet. Het idee was een pi-like apparaatje vinden qua formfactor: passief te koelen, goedkoop, zonder strenge performance eisen (want alleen muziek). Emulatie en Wine-praktijken gaan het hem dus ook niet worden, de systemen moeten zo stabiel mogelijk zijn.
SinergyX schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 19:48:
Weet niet of het veeleisend is qua software, maar er zijn genoeg mitx passieve systemen op de markt geweest, dat je voor de prijs van een Pi die dingen wel kan vinden (Epia was het?)
Epia kan ik niet echt iets van vinden, die hebben volgens mij alleen maar moederborden gemaakt?
Kingston schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 19:59:
Ik denk als je zekerheid, goedkoop en iets makkelijks wil dat een kant een klare 2de handse NUC die je via V&A kan scoren een betere oplossing.
Ja dit is natuurlijk altijd nog een oplossing, ik zal inderdaad V&A in de gaten gaan houden. Het liefste heb natuurlijk alleen maar dezelfde apparaten, maar dit is een goed alternatief indien er geen goede oplossing voor is

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:48

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

roger128 schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 21:23:

Epia kan ik niet echt iets van vinden, die hebben volgens mij alleen maar moederborden gemaakt?
Via Epia boordjes, waren met intel integrated on board, geen super dingen, maar wel volledig passief.

Ik heb er hier nog steeds eentje liggen, behoorlijk oude, geen idee of die nog werkt :P

[ Voor 12% gewijzigd door SinergyX op 04-05-2019 21:41 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• gauntlet
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:26
Waarom niet gewoon de huidige kasten aanpassen met deftige (industriele of dampkap) filtermatten? en eventueel een paar fans extra?

En zien dat de kasten voor de rest zo min mogelijk via kieren lucht kunnen binnentrekken?

Als de filtermatten lang buiten vervangen kunnen worden kan dit zelfs door een leek ook gedaan worden indien deze vuil zijn.

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Is het een programma om muziek te mixen of alleen af te spelen? VLC kan z'n beetje op ieder platform gebruikt worden. De interface wijst zichzelf over het algemeen wel. Enige nadeel je kunt er geen muziek mee mixen.

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Volgens mij zijn er een paar x86-64 Aaeon Up boards. Wat duurder dan de Pi wel.

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:40
Een oude ipod of iphone als muziekbron nemen ?
Een friendlyarm servertje (deze https://www.friendlyarm.c...ct/product&product_id=189) ?Ik weet alleen niet welke audio kwaliteit verschijnt ?
Willekeurige mp3 players, bijvoorbeeld https://www.banggood.com/search/mp3.html ?
Deze van onder de 2E https://www.banggood.com/...-969191.html?rmmds=search kan misschien wel een 1Tb sd kaartje aan :) ?

[ Voor 29% gewijzigd door tweazer op 05-05-2019 23:14 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:30

D4NG3R

kiwi

:)

roger128 schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 21:23:
[...]

Ik weet het nu even niet uit mijn hoofd, maar het is een oud programma wat ook niet meer doorontwikkeld wordt.
Toevallig Winamp?

(Plaatje van de populairste [standaard] skin:)
Afbeeldingslocatie: https://hips.hearstapps.com/hmg-prod.s3.amazonaws.com/images/winamp-lite-screenshot-1539637964.jpg?resize=480:*

Maar goed, dat daarbuiten gelaten; Wat is de reden dat er per se geen nieuwe audiosoftware mag draaien? Alles wat er moet worden gedaan is toch op play drukken en af en toe next? Iets wat elke willekeurige speler kan doen.

Hell, buiten alle bovenstaande adviezen om; je zou zelfs een willekeurige oude smartphone in kunnen pluggen en permanent aan de adapter laten hangen. Dikke kans dat je die bij een willekeurig lid uit de lade kan trekken voor noppes. :)

[ Voor 15% gewijzigd door D4NG3R op 05-05-2019 23:26 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Al naar de Atomic Pi gekeken? x86, klein, passief en belangrijker nog: goedkoop.
Wel voorlopig uitverkocht.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

pc's gewoon aanzetten in gesloten ruimte en met een pi een rdp sessie opzetten ?

welk programma gebruiken jullie, welke versie, en wat doe je ermee ?

[ Voor 31% gewijzigd door Fish op 05-05-2019 23:33 ]

Iperf

• peschinl
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:59
Wat al eerder geopperd werd, een Atom/Celeron moederbordje (met CPU onboard) zou moeten werken. Passief gekoeld, en je kan er windows op draaien.

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

roger128 schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 18:31:
Hoi allemaal,

Ik ben vrijwilliger op een zomerkamp, waar we verschillende machines hebben staan waar in de zomer een aantal maanden lang een muziekprogramma op gedraaid wordt. Dit doen we tot nu toe met oude machines die mensen ooit aan ons gegeven hebben.

Het probleem is dat het terrein onwijs stoffig is. Aan het begin van de periode heb ik de mogelijkheid om ze schoon te maken, en halverwege nog eens, maar niet vaker. Hierdoor kan iedere pc het vrijwel op ieder moment begeven. Sommige machines lijken hier beter tegen te kunnen dan andere: sommige draaien al jaren mee, en sommige die we vorig jaar geplaatst hebben hebben het einde van de periode niet gered.

De oplossing lijkt simpel: passief gekoelde machines neerzetten. Echter hebben we hier eigenlijk amper budget voor, dus een kant-en-klare NUC oid kopen is niet mogelijk. In principe lijkt een Raspberry Pi icm goede behuizing een goed idee. Helaas is het niet (goed) mogelijk de volledige versie van windows te draaien, iets wat wel nodig is voor het muziekprogramma (wisselen van programma is geen optie). Idealiter vinden we een Raspberry Pi-like kaartje wat wel de goede architectuur heeft, maar deze kan ik zelf niet vinden.

Mijn vraag: wat zouden jullie aanraden als oplossing hiervoor? Ik kan bijvoorbeeld wel mini pc's op alieexpress vinden, maar veel van deze zijn alsnog actief gekoeld en je weet maar nooit wat voor rommel ze daar allemaal verkopen.
Je zou ze eens moeten voorrekenen wat het aan stroomkosten kost per jaar om een volledige PC als muziekspeler te draaien. Dat is niet verdedigbaar.

Hang een 'oude' tablet of telefoon aan een lader, druk de minijack in de AUX van de versterker (of een minijack naar tulp kabel), zet er een muziekprogramma op en leg er een geplastificeerde uitleg bij, klaar.
Als het om MP3-tjes gaat, knal je die op een MicroSD, met een kopie in de kast en gaan.

Kun je ook nog de servestream app installeren en wat radiostations er op zetten, mochten ze de MP3-tjes zat zijn....

Te koop....

• roger128
Keuze muziekoplossing
Velen van jullie dragen alternatieven aan voor het draaien van de muziek. Het betreft hier een virtual-dj-achtig programma waarmee dus veel meer mogelijk is dan "gewoon" afspelen. Hierdoor zijn veel alternatieven niet geschikt. Maar, nog veel belangrijker: het gaat om vrijwilligers die een paar keer per jaar het systeem moeten kunnen bedienen, dan is een nieuw programma introduceren een allerlaatste redmiddel. Als ik met wat moeite "achter de schermen" een oplossing voor het probleem kan vinden zonder dat de rest daar wat van merkt is dat het beste.

Ik realiseer me dat het bovenstaande op termijn niet houdbaar is, maar voor zolang dit mogelijk is, wil ik dit graag zo doen.
sloth schreef op zondag 5 mei 2019 @ 23:28:
Al naar de Atomic Pi gekeken? x86, klein, passief en belangrijker nog: goedkoop.
Wel voorlopig uitverkocht.
Oeh, dit ziet er goed uit! Helaas momenteel uitverkocht zoals je zegt, deze ga ik in de gaten houden
Fish schreef op zondag 5 mei 2019 @ 23:32:
pc's gewoon aanzetten in gesloten ruimte en met een pi een rdp sessie opzetten ?
(...)
Helaas hebben we niet op iedere locatie een internetverbinding, maar wel voor een deel, dit lijkt een goede optie voor op z'n minst dit deel

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

en dan nog niet zeggen hoe het heet :?

Iperf

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

https://www.laurentwillen...ini-pc-htpc-barebone-200/
Met of geschikt vaak voor Win10.
Hier staat een aardig rijtje, had er bijna 1 gekocht maar toen het probleem met een Chromecast op kunnen lossen.

Kijk ook op Aliexpress et al.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Modbreak:TS, zoals je ziet zijn hier heel wat mensen bereid de tijd te nemen om je te helpen en met je mee te denken, maar dat kunnen we alleen doen als jij ook de tijd neemt om ons te voorzien van relevante, volledige informatie.

Je opende eergisteren een topic zonder enige informatie over welke toepassing het hier exact betreft en op exact welke hardware het nu draait. Niet netjes, maar kan gebeuren. Diezelfde dag werd al duidelijk dat we die info nodig hebben om een goed antwoord te kunnen geven. Toch heb je dat nu, twee dagen later, nog niet gegeven.

Dringend verzoek dat alsnog te doen, anders gaat dit topic dicht wegens onvoldoende eigen inzet.

Oslik blyat! Oslik!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:25
Mixx op Rpi3 een optie:

https://mertarauh.com/201...i-dj-mixxx-with-pifi-dac/

Oh wacht lukt zelfs op een raspberry pi 2:
https://vimeo.com/144671146

[ Voor 26% gewijzigd door vj_slof op 07-05-2019 16:23 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dringend verzoek dat alsnog te doen, anders gaat dit topic dicht wegens onvoldoende eigen inzet.
Dan niet... dicht.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.