Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

SSD's Vergelijken - Wat is 'GB per dag' exact?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MattiVM
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 31-10 13:20
Hallo

Ik ben op zoek naar een nieuwe SSD en wil daarom enkele ssd's vergelijken. Daarvoor heb ik dus de volgende lijst gemaakt:
Lijst met SSD's om te vergelijken...

In deze lijst zag ik echter staan 'GB per dag', daarnaast staat dan een getal in GB voor elke SSD in de lijst. Ik vroeg mij nu af wat dit exact wilt zeggen. Ik weet dat een HDD en een SSD een 'Total Bytes Written (TBW)' heeft, maar wat die 'GB per dag' exact wilt zeggen... ik heb geen idee. Is het misschien het aantal GB dat er elke dag mag geschreven worden vooraleer men aan de garantie limiet komt?

Kan iemand dit verduidelijken?

Bij 'Mean Time Between Failures' en bij 'Total Bytes Written (TBW)' staat er wel een (i) voor meer info, maar niet bij 'GB per dag'

(Even voor de duidelijkheid, ik ben helemaal geen leek in hardware, maar dit heb ik gewoon nog nooit eerder zien staan...)

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via MattiVM op 04-05-2019 17:03)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:29
GB/dag is TBW/garantietermijn in dagen

Er missen 3 heel interessante ssd's in je lijst.
pricewatch: WD Blue SN500 500GB
pricewatch: Intel 660p 1TB
pricewatch: PNY XLR8 CS3030 500GB en evt de 1TB variant.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Uszka
GB/dag is TBW/garantietermijn in dagen

Er missen 3 heel interessante ssd's in je lijst.
pricewatch: WD Blue SN500 500GB
pricewatch: Intel 660p 1TB
pricewatch: PNY XLR8 CS3030 500GB en evt de 1TB variant.

Verwijderd

Inderdaad, heb t even uitgerekend. 182.6 * 365 * 3(3jaar garantie) = 200TB.

• MattiVM
Allebei heel erg bedankt voor jullie snelle antwoord! Ik kan echter maar 1 antwoord aanduiden als 'Beste antwoord'.

Persoonlijk dacht ik te gaan voor de Kingston A1000 480GB of de Corsair Force MP510 480GB.
Die van Corsair is maar €10 meer en heeft dan wel een 2 keer zo'n snelle seq. lees en schrijfsnelheid dan die van Kingston. Ook de TBW is meer dan 2 keer zo veel. (Al denk ik niet dat ik daar snel zal aankomen als gewone boot drive voor Windows. Misschien een spelletje dat ik veel speel of echt gebruik zou maken van de SSD, al mijn games blijven voorlopig op een HDD.) Daarom denk ik dat die van Corsair interessanter is.

Ik ben niet van plan boven de €100 te gaan. Die van Samsung zaten er gewoon in om mee te vergelijken...

• Uszka
Wat is het doel van het systeem? Als het voor gaming is heb je meer aan de 1TB van een Intel 660p. De lagere TBW ga je met zo'n systeem nooit aan komen want heel grote schrijfacties zijn er niet. Is het voor een workstation dan is een duurzamere ssd met consistentere prestaties wel aan te raden.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ja die TBW is leuk maar wanneer ik mijn oude Samsung bekijk. Die zit u al 7 jaar in mijn tweede game pc (oude pc) als Windows disk. Met pagefile, search niet uitgeschakeld, heeft Windows 7 nog gezien. Dagelijks ten minste 6 uur in gebruik. Levensduur, nog 98%. Dus met 2% per 7 jaar afname zal deze SSD mij ruim overleven :)

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• MattiVM
Ik zit in men laatste jaar als student Toegepaste Informatica. Alles dat betrekking heeft tot school of programmeren doe ik op mijn laptop. Daarnaast heb ik dus nog een desktop PC en die gebruik ik enkel en alleen voor fotobewerking en videobewerking, maar voornamelijk (90%) voor gaming. Mijn systeem kan je nakijken op mijn profiel, het is 'MyPC'. Ik game zeker niet elke dag en soms zelfs maar 1 keer in de week. Als ik game in de week, na school of werk, dan is dit misschien voor een 2 tot 4 uur lang. De TBW zal idd dus niet zo belangrijk zijn.

Ik zocht gewoon een nieuwe SSD, omdat de SanDisk SSD die ik nu heb iets te vol begint te raken. Ook omdat een oudere PC in huis echt wel een SSD kan gebruiken, maar geen M.2 slot heeft is het idee om die SanDisk dan in die oudere PC te steken. Die PC wordt maar nu en dan eens gebruikt.

Het doel van mijn systeem is dus voornamelijk gamen, maar dat is daarom ook niet per see het doel van de nieuwe SSD.

Ik download bijna max 1 keer in de maand een nieuwe game en soms zelfs minder. Daarnaast moeten games die ik heb nu en dan wel eens updaten...

Die intel 660p is wel QLC en niet eens TLC. Ik wilde zo al liefst niet over de €100 gaan. Als het een TLC was geweest, dan misschien nog wel, maar voor een QLC...
Is er wel degelijk zo veel verschil tussen TLC en QLC?!

Is er ook een programma waarmee ik de levensduur en/of de kwaliteit van mijn SanDisk SSD kan nakijken?

[ Voor 15% gewijzigd door MattiVM op 05-05-2019 10:57 ]

• JZX81_Drift
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-11 20:57

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

Crystaldiskinfo is hier perfect voor :)

Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken

• Uszka
Voor jou gaat QLC geen verschil maken tov TLC of MLC. Daar heb je veel te weinig schrijfacties voor. Je moet dagelijks met vele GB grote bestanden in de weer zijn, zoals bij beeldbewerking of CAD, wil je iets van de snellere degradatie van QLC gaan merken.
Wil je niet over de €100 dan kan je het beste de WD Blue SN500 nemen. Let niet teveel op de specs. Het verschil in snelheid op papier met bijv de Corsair MP510 of PNY CS3030 is in de praktijk niet merkbaar.

• MattiVM
Ik zie alleen niet goed in waarom ik voor de WD Blue SN500 zou kiezen i.pv. de Corsair MP510. Ik ga het verschil misschien niet merken, want "het zijn toch maar specs op papier", maar er zal toch wel iets van waar zijn? Die 3 euro is voor mij echt geen probleem, het is ook geen probleem om over de €100 te gaan, je moet gewoon ergens een budget vastleggen, want anders kan je altijd hoger en beter gaan en dan stopt het nooit.

Dat laatste argument waarom ik zou moeten kiezen voor WD Blue SN500 vind ik dus vrij zwakjes... Ik krijg hierdoor alleen nog maar meer vragen :P :
  • Heb je zelf namelijk ervaring met die SSD's?
  • Of is Corsair misschien echt slecht? (i.v.m. SSD's)
  • Zijn de specs van de Corsair MP510 voor die prijs "te goed" om waar te zijn?
Hier is een nieuw lijstje met helemaal in het begin de SSD die ik nu heb.

• Nuccie
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Dus je gebruikt MyPC vrij weinig en de games blijven voorlopig op de HDD staan?
Goedkope SSD zoals pricewatch: Crucial BX500 240GB is dan een optie.

• Uszka
MattiVM schreef op zondag 5 mei 2019 @ 12:12:
Ik zie alleen niet goed in waarom ik voor de WD Blue SN500 zou kiezen i.pv. de Corsair MP510. Ik ga het verschil misschien niet merken, want "het zijn toch maar specs op papier", maar er zal toch wel iets van waar zijn? Die 3 euro is voor mij echt geen probleem, het is ook geen probleem om over de €100 te gaan, je moet gewoon ergens een budget vastleggen, want anders kan je altijd hoger en beter gaan en dan stopt het nooit.

Dat laatste argument waarom ik zou moeten kiezen voor WD Blue SN500 vind ik dus vrij zwakjes... Ik krijg hierdoor alleen nog maar meer vragen :P :
  • Heb je zelf namelijk ervaring met die SSD's?
  • Of is Corsair misschien echt slecht? (i.v.m. SSD's)
  • Zijn de specs van de Corsair MP510 voor die prijs "te goed" om waar te zijn?
Hier is een nieuw lijstje met helemaal in het begin de SSD die ik nu heb.
Prijsverschil is €13 en daar krijg je bij de WD nog 20GB extra voor ook.

Ik heb hier diverse systemen met sata en NVME ssd's met diverse snelheden. Het verschil in de praktijk is nihil. Het enige meetbare verschil is dat een NVME Windows 10 1 - 2 seconden sneller opstart. Programma's en bestanden laden op beide protocollen net zo snel.

• MattiVM
Inderdaad, sorry, het prijsverschil is inderdaad €13. Ik zal me even vergist hebben van SSD, maar zelfs dan...

Ik heb mijn SanDisk SSD Plus 120GB ook eens nagekeken met Crystaldiskinfo en dat was nog goed (100%). Ook eens getest met Crystaldiskmark: 528.9 seq. Read [MB/s] en 409.1 seq. Write [MB/s].

Zou het ook kunnen kloppen dat ik al aan een totaal van 3984GB aan lees acties in totaal en 17578GB aan schrijf acties in totaal zit? Die lees acties lijken normaal, maar die schrijf acties lijken dan weer zo veel...

Mijn schijf zou volgens de concurrent (HARDWARE.info) maar een TBW hebben van 40TB, dan zit ik al bijna in de helft... daar verschiet ik toch van.

Het is dan ook weer zo, dat binnen enkele jaren er misschien weer iets is dat weer maar eens 10 keer zo snel is en x keer groter en dan is de drang om te veranderen er misschien ook.

Ik ga misschien toch over de €100 gaan en voor 1TB gaan dan.

Mijn laatste nieuwe lijstje.

Kiezen kan toch moeilijk zijn... :?
Pagina: 1