Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 31-03-2024
Hallo,

Ik wil graag een RGB fan (die meegeleverd is met de case die ik heb gekocht) aansluiten zodat de fan RGB verlichting geeft. Alleen ik weet niet of ik die kan aansluiten en waar, etc.

Case die ik heb gekocht: https://www.msi.com/PC-component/MAG-VAMPIRIC-010

Moederbord die ik heb: https://www.msi.com/Motherboard/Z390-A-PRO

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RDufReA.png
Stekkers vanuit de RGB fan

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GPKx4Yk.png
Hier ziet u een 4 pins SYS_FAN2 JRGB1

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qsc12Gd.png
Stekker vanuit de RGB fan aangesloten rechts boven op SYS FAN5. Die zorgt ervoor dat de fan rond draait.

Waar moet ik die twee stekkers op aansluiten? Of moeten ze in elkaar? Ik heb de software van MSI al (Mystic Light) maar daar kan ik tot nu toe alleen de geheugenmodules mee aansturen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tNlTlvO.png
In de software Mystic Light van MSI zie ik wel de heletijd wat knipperen, volgens mij is dat de SYS_FAN2 JRGB1 aansluiting. (Zie geel)

Moet ik misschien een splitter kopen zoals deze? pricewatch: Cooler Master 1-to-3 RGB Splitter Cable

Dit zegt het moederbord boekje over de JRGB1 aansluiting:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KV0ds0B.png

Dus het lijkt mij zoals daar staat beschreven dat dat alleen voor LED strips is.

Graag hulp. Bij voorbaat dank!

Mvg,

Stephanz

[ Voor 7% gewijzigd door Stephanz op 04-05-2019 16:28 ]

Beste antwoord (via Stephanz op 05-05-2019 22:46)

• TeTeman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-06 21:58
Er zijn twee soorten RGB:
-12V, 4 pin, analoog RGB
-5V, 3 pin, digitaal/adressable RGB

Jouw moederbord beschikt (zoals je zelf al hebt gevonden) helaas alleen over een 12V, 4 pin RGB header. De fan die je hebt bevat 5V, 3 pin aRGB LEDs. Helaas kun je deze twee niet op elkaar aansluiten. Je hebt een drietal opties:

- Switch naar een moederbord die wel een aRGB header heeft (bijvoorbeeld: pricewatch: MSI Mag Z390 Tomahawk, pricewatch: MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon, pricewatch: Asus ROG Strix Z390-F Gaming, pricewatch: Asus ROG Strix Z390-E Gaming)
- Neem een dedicated aRGB controller die je aan kunt sluiten op internal USB2.0 en die werkt met generieke aansluitingen (Cooler Master heeft er één, maar die is niet al te best. Corsair Lightning Node Pro zou kunnen, maar dan heb je nog een adapter nodig. Die maak ik zelf, zou je dus bij mij kunnen afnemen.)
- Je zou van mij een RGB Controller kunnen krijgen die je aansluit op SATA power. Met een afstandsbediening kun je dan 200+ kleuren/modi instellen.

Hope this helps!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• TeTeman
Er zijn twee soorten RGB:
-12V, 4 pin, analoog RGB
-5V, 3 pin, digitaal/adressable RGB

Jouw moederbord beschikt (zoals je zelf al hebt gevonden) helaas alleen over een 12V, 4 pin RGB header. De fan die je hebt bevat 5V, 3 pin aRGB LEDs. Helaas kun je deze twee niet op elkaar aansluiten. Je hebt een drietal opties:

- Switch naar een moederbord die wel een aRGB header heeft (bijvoorbeeld: pricewatch: MSI Mag Z390 Tomahawk, pricewatch: MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon, pricewatch: Asus ROG Strix Z390-F Gaming, pricewatch: Asus ROG Strix Z390-E Gaming)
- Neem een dedicated aRGB controller die je aan kunt sluiten op internal USB2.0 en die werkt met generieke aansluitingen (Cooler Master heeft er één, maar die is niet al te best. Corsair Lightning Node Pro zou kunnen, maar dan heb je nog een adapter nodig. Die maak ik zelf, zou je dus bij mij kunnen afnemen.)
- Je zou van mij een RGB Controller kunnen krijgen die je aansluit op SATA power. Met een afstandsbediening kun je dan 200+ kleuren/modi instellen.

Hope this helps!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanz
Dank! Een kameraad heeft een Cooler Master RGB LED Controller die ik morgen even kan testen/overkopen. Even kijken hoe dat werkt.

In ieder geval bedankt! Mocht het niet fijn werken dan neem ik contact met je op.

Mvg,

Stephanz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeTeman
Dat is mooi. Check wel dat het een 5V RGB controller is en geen 12V controller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanz
Heb hem nu aangesloten en hij geeft niet de RGB verlichting zoals het zou moeten zijn, sommige kleuren doen het ook gewoon simpelweg niet.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RDufReA.png

Die onderste heb ik ook niet aangesloten. Gaat ook niet lukken met de kabeltjes die ik heb. Of hoeft die niet worden aangesloten?

Heb die bovenste op een 4 poorten aansluiting. Dat is ook niet goed lijkt mij?

[ Voor 11% gewijzigd door Stephanz op 06-05-2019 18:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeTeman
Op welke controller van Cooler Master zit die nu aangesloten? En hoe? Kun je daar nog wat foto's van maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stephanz
Hallo,

Dit is inmiddels opgelost, ik heb een 3-pack A-RGB case fan gekocht incl. controller. Anders lukt het simpelweg gewoon niet.

Bedankt voor de hulp! Wordt gewaardeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:42
TeTeman schreef op maandag 13 mei 2019 @ 13:38:
Op welke controller van Cooler Master zit die nu aangesloten? En hoe? Kun je daar nog wat foto's van maken?
Ik hijack dit topic even want zit met exact hetzelfde issue maar dan met een kleine twist.

Het gaat om een MSI B450i moederbord met MSI mystic optie voor LED 5050 oftewel 12V 4PIN RGB aansturing.

Daarnaast heb ik een NZXT Grid+ V2 erin om de fanspeed te regelen.

Zijn mijn opties dan nog steeds hetzelfde? Wat heb ik nodig om bijvoorbeeld 6 RGB fans aan te sluiten en welke fans heb ik dan nodig? (qua connector bijvoorbeeld)

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeTeman
Voor jou geldt dan hetzelfde ja. Je bent gebonden aan non-addressable RGB fans, tenzij je voor een addressable RGB hub gaat die verbinding maakt via internal USB2.0 of SATA power.

Ik weet niet hoeveel fans er op die Grid kunnen, maar voor 6 fans heb je 6 fan headers nodig en anders nog wat fan splitters.

De makkelijkste, beste maar ook duurste optie is waarschijnlijk voor Corsair LL fans gaan. Deze fans gooi je op een meegeleverde controller van Corsair en dan heb je verder ook geen fan headers meer nodig. Fan speed en RGB gaat via dezelfde controller.

De andere optie is dat je voor Phanteks Halos gaat. Deze kunnen bovenop je huidige fans. Dan heb je nog alleen een aRGB controller en splitters nodig. Die heb ik zelf wel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Ja zon corsair met controller vind ik net wat te gek, meer omdat ik net die Grid heb gekocht. Op de grid kunnen 6 fans en eventueel kunnen daar nog wat splitters op. Totaal heb ik 6 fan posities en dan nog een pomp maar dit zit op de sysfan header

Ok dus die MSI mystic heb je eigenlijk geen drol aan behalve 2 ledstripjes aan vast maken?

Misschien dan maar voor gewoon wit licht gaan
TeTeman schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 15:55:
Voor jou geldt dan hetzelfde ja. Je bent gebonden aan non-addressable RGB fans, tenzij je voor een addressable RGB hub gaat die verbinding maakt via internal USB2.0 of SATA power.

Ik weet niet hoeveel fans er op die Grid kunnen, maar voor 6 fans heb je 6 fan headers nodig en anders nog wat fan splitters.

De makkelijkste, beste maar ook duurste optie is waarschijnlijk voor Corsair LL fans gaan. Deze fans gooi je op een meegeleverde controller van Corsair en dan heb je verder ook geen fan headers meer nodig. Fan speed en RGB gaat via dezelfde controller.

De andere optie is dat je voor Phanteks Halos gaat. Deze kunnen bovenop je huidige fans. Dan heb je nog alleen een aRGB controller en splitters nodig. Die heb ik zelf wel liggen.
Even rond gekeken en waarom zou een fan zoals deze niet wat zijn

pricewatch: Gelid Solutions Radiant-D RGB, 120mm

[ Voor 96% gewijzigd door Mistacal op 10-08-2019 19:02 ]

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeTeman
Die Gelid fans zou je zeker kunnen gebruiken, ja hoor. Maar je zult nog steeds aan een adressable RGB controller moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
TeTeman schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 14:55:
Die Gelid fans zou je zeker kunnen gebruiken, ja hoor. Maar je zult nog steeds aan een adressable RGB controller moeten komen.
Ok, misschien snap ik het principe nog niet helemaal. De 12V header op mijn moederbord kan ik instellen met de software van MSI toch?

https://www.facebook.com/watch/?v=10158269273598084

Hier ook nog zon videao, wat heb ik dan nog extra nodig?

[ Voor 13% gewijzigd door Mistacal op 11-08-2019 21:47 ]

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeTeman
Op een 12V header kunnen alleen analoge RGB fans/strips. Dus RGB spul wat over de gehele lengte van de strip/fan slechts 1 kleur kan uitzenden. Voor die Gelid fan met individueel adresseerbare LEDs heb je een 5V header of 5V controller nodig. Je kan deze niet op de 12V header gooien.

De fans in die video zijn 12V analoge fans. Die kunnen over de gehele fan maar 1 kleur en 1 intensiteit tegelijk afgeven. Die kunnen wel op jouw moederbord (mits je een splitter of verlengkabel hebt om ze allemaal op die ene header te gooien). 5V spul kan simpelweg helaas niet op jouw moederbord :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Yes, na heel wat lezen is het eindelijk ingedaald wat nu de verschillen zijn in aansturing.Bijzonder hoe dit nog wel lastig op te zoeken is voor een leek.

Ik ben niet van de regenbogen en eenhoorns dus ga voor een uniforme kleurstelling in de kast. Daarmee voldoet de 12V RGB aansluiting dus

Thanks voor de info

__/`\__/`\__

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Estobaniac
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 26-12-2023
Sorry om dit topic opnieuw te bumpen, maar ik ben hierover ook mijn hoofd aan het breken.
Gelukkig ben ik dankzij dit topic al iets wijzer.

Ik heb een Asus Prime X470 Pro moederbord met 2 x4-pins rgb header (12V dus)
Ik heb ook een case : Sharkoon Pure Steel RGB met 4 rgb fans en een controller ingebouwd. Echter is deze met 3-pins dus 5V en daardoor niet compatibel? Hier bestaat ook geen adapter voor?

De RGB controller heeft langs 1 kant dezelfde 2 aansluitingen als de OP toont in zijn foto's, waarvan dus 1 4-pin connector waarvan 1 pin dicht zit en dus niet past op de 4-pin rgb header van mijn mb.

Langs de andere kant zit een sata power aansluiting, is deze om enkel de controller van stroom te voorzien of doet deze meer? Ik dacht begrepen te hebben dat elke fan ook nog eens moet voorzien worden van stroom via hetzij een 3 pin op het mb of een molex bovenop de aansluiting met de rgb-controller omdat ze anders niet zullen draaien.
En dat die sata-aansluiting is volgens mij ook alleen maar voor stroom en niets meer.

Dus ik blijf met de vraag hoe ik die controller kan verbinden met mijn mb, als het al mogelijk is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pattap
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06-02-2022
ik kan nergens vinden waar ik de kabel van de RGB hub van de ventilatoren kan aansluiten op de moederboardAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tPG5P9V522x4DAhvLJ3xtHI_-_0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fcUtiSWAQVjmAUKqOvqbZIig.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kf3Z4-c3nQgCiCZ0aDbyhvTXpJQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/keG6cXXdgs29ZygcCdNJrBnL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZiy0QLctH1t8cwP1Qk-_nM80Ts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sDcq2txSVJoQvcdoNdoIgSze.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• period!
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 05-10 14:55
Denk dat die thuishoord aan je psu, zelfde stekker als voor je hdds aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:01
pattap schreef op zondag 6 februari 2022 @ 09:47:
ik kan nergens vinden waar ik de kabel van de RGB hub van de ventilatoren kan aansluiten op de moederboard[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die sluit je aan op een sata connector van de voeding.
Pagina: 1