Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmuller
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:55
L.s.,

Sinds enige dagen zit er, iets rechts van het midden, een dunne verticale blauwe lijn op mijn beeldscherm. Die hoort daar niet en is daar ook nooit geweest.

Als ik de computer uitzet en het scherm loskoppel, ook de stroom, en 10 minuten later de boel weer aansluit en herstart is de blauwe lijn er nog steeds.

Als ik de zaak 's morgens opstart is de blauwe lijn er niet maar na een tijdje verschijnt hij weer.

Als je een schermafbeelding maakt is de blauwe lijn op de schermafbeelding niet te zien. Op een foto natuurlijk wel.

De monitor is nog maar ca. 4,5 jr oud.

Wat is er aan de hand?
Moet ik een update installeren?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LRTqSw8YQ1FTaa0bYYoy4Vp1/thumb.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door wmuller op 04-05-2019 16:17 ]

Beste antwoord (via wmuller op 10-05-2019 09:08)

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:47
Ik heb een vergelijkbare LG-monitor (uit 2015), met een vergelijkbaar probleem. Schijnt inderdaad om een hardware-defect te gaan dat je zelf niet kunt repareren. Bij mij verdwijnt de verticale lijn (tijdelijk) als ik de behuizing onder de verticale lijn even samenknijp (voorkant en achterkant behuizing iets dichter bij elkaar brengen, niet aan het scherm zelf zitten). De lijn komt altijd weer terug, soms na een paar minuten, soms na een paar uur. Even de behuizing onderaan samenknijpen zorgt tot nu toe altijd dat hij verdwijnt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-07 21:30

rdejongjr

Gnome

Osd van het scherm even openen, staat de lijn ook daar in?
Dan kun je 100% zeker er van zijn dat het LCD defect is, niets aan te repareren als eindgebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:29

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar VB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-07 20:29

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Druk eens bovenin het scherm op de plek waar de lijn zit.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansR
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 12:29

hansR

koffie zwart graag

Zoiets heb ik ook recent gehad. Andere HDMI kabel en probleem was weg … Het proberen waard toch?

badges

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmuller
Dank allen,

A / "Osd van het scherm even openen, staat de lijn ook daar in?": Het OSD van dit scherm staat helemaal rechts, 10 cm vanaf de blauwe lijn.

B / "Schopje naar VB": Vuilnis Bak? Daar is het probleem niet groot genoeg voor en het scherm nog niet oud genoeg. Of bedoel je iets anders?

C / "Druk eens bovenin het scherm op de plek waar de lijn zit": Heb ik gedaan, als je hard drukt zie een soort van 'vonken'. Lijn wordt er niet anders van.

D / "Andere HDMI kabel en probleem was weg … ": Ik gebruik een ThunderBold (TB) kabel. Ik heb een HDMI kabel met verloop naar TB geprobeerd op HDM1, maar kreeg dan helemaal geen beeld, ook niet als ik HDM1 selecteerde.

Wat opvalt is dat de blauwe lijn pas 's avond verschijnt terwijl het scherm de hele dag aanstaat
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-07 11:19

basdej

OutSystems Consultant

Tijd voor een nieuwe monitor dan zou ik zeggen.

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmuller
Aankoop december 2014. Moet toch langer mee gaan of is dat ouderwets idee van mij. Ik wacht nog even.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 263284

wmuller schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 23:48:

B / "Schopje naar VB": Vuilnis Bak? Daar is het probleem niet groot genoeg voor en het scherm nog niet oud genoeg. Of bedoel je iets anders? .
Moderator verplaatst topic naar het juiste subforum: (V)ideokaarten & (B)eeldschermen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:18
wmuller schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 23:55:
Aankoop december 2014. Moet toch langer mee gaan of is dat ouderwets idee van mij. Ik wacht nog even.
Nee .. low budget merken zoals het merk LG hebben een verwachte levensduur van 3 jaar daar zit je al ruim overheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 22:06
Het is vrij duidelijk een hardware defect. Als je met een blauwe lijn over je beeldscherm kunt leven, kun je hem natuurlijk blijven gebruiken. Ik denk dat de meeste mensen dit snel beu zouden zijn en hem zouden vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmuller
Ik kan er nog mee leven omdat
A / Ik niet 8 uur per dag achter m'n scherm doorbreng.
B / Het lijntje erg dun is en op het scherm niet opvalt als je geen witte achtergrond gebruikt.
C / Meestal gebruik ik het grooste deel links voor active schermen en het kleiner deel rechts voor hulp schermen, lijntje zit dan meestal op de rand van een scherm.
D / Kleur is inmiddels op wonderlijke wijze veranderd naar turquoise en soms rood op een grijze of zwarte achtergrond en dan, bijna onzichtbaar, heel dun turquoise op een witte achtergond. Op donkerblauwe achtergrond verdwijnt het rode lijntje helemaal.

Maar ik ga me wel alvast oriënteren op een alternatief, 1 breedbeeld of 2 kleinere die samen breder zijn dan deze.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3MWiFxPJ6Hq9TMFVG5ZhtlYE/thumb.png

[ Voor 47% gewijzigd door wmuller op 08-05-2019 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-07 17:20

Dhrax

Prog Lord

boyette schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 04:39:
[...]

Nee .. low budget merken zoals het merk LG hebben een verwachte levensduur van 3 jaar daar zit je al ruim overheen.
Bron ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmuller
[...]

Nou, zo low budget was dit niet, ruim 850 €, maar toen was hij net op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFBlunt
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:12
Ik heb deze monitor ook. Draai je toevallig de software van LG waarmee je je monitor in kan delen in verschillende 'vakken' voor window management (ben even de officiële naam van de tool kwijt)? Kan zijn dat de software die lijn tekent om een vak aan te geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 263284

[...]

Even ter informatie: LG is een major player op het gebied van schermen en maken deze zelfs voor andere fabrikanten zoals Apple.
Uiteraard zullen er net als bij ieder fabrikant mindere modellen tussen zitten maar LG behoort zeker niet tot de low-budget categorie.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:47
Ik heb een vergelijkbare LG-monitor (uit 2015), met een vergelijkbaar probleem. Schijnt inderdaad om een hardware-defect te gaan dat je zelf niet kunt repareren. Bij mij verdwijnt de verticale lijn (tijdelijk) als ik de behuizing onder de verticale lijn even samenknijp (voorkant en achterkant behuizing iets dichter bij elkaar brengen, niet aan het scherm zelf zitten). De lijn komt altijd weer terug, soms na een paar minuten, soms na een paar uur. Even de behuizing onderaan samenknijpen zorgt tot nu toe altijd dat hij verdwijnt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Anoniem: 263284 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 23:59:
[...]

Moderator verplaatst topic naar het juiste subforum: (V)ideokaarten & (B)eeldschermen.
O, ik dacht naar (V)ertical (B)lauwe lijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:18
wmuller schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 12:35:
[...]

Nou, zo low budget was dit niet, ruim 850 €, maar toen was hij net op de markt.
Dat is nog steeds low budget voor een monitor in dit segment

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmuller
Anakha schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 13:04:
Inderdaad, wat leuk. Bovenaan op een grijze achtergond is hij nog ietsje zichtbaar, nu rood. Op een witte achtergrond is hij helemaal weg. Goede tip, dank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GGdiArgos
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-06 12:30
boyette schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 15:52:
[...]

Dat is nog steeds low budget voor een monitor in dit segment
Volgens mij is dat helemaal niet low budget. Dit IPS-scherm is nooit heel goedkoop geweest. Vergelijkbare resoluties (qhd) en vanaf 31 inch zijn er vanaf 200 euro. Dan noem ik 850 euro zeker geen low budget!
Pagina: 1