Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Beeldschermen ontvangen opeens geen beeld meer: worden zwart

Pagina: 1
Acties:

• Jacobtims
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-11 15:59
Mijn (samengestelde) computer valt de laatste tijd uit, althans de beeldschermen. Computer en alles erin blijft gewoon nog aan en draaien. Computer onderdelen blijven gewoon prima op temperatuur.

Onderdelen in mijn pc:
CPU: AMD FX-8320
Mobo: ASRock 980DE3/U3S3
GPU: GeForce GTX 960 (Gigabyte)
RAM: 2x 8gb

Ik heb gisteren van windows 7 naar 10 geüpgrade, omdat ik dacht dat het aan windows 7 lag. is dus niet zo :(

Heeft iemand een oplossing voor dit probleem??

Vriendelijk groet,
Jacob

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-11 10:45
Driver van video kaart updaten of opnieuw installeren? Wat heb je zelf al geprobeerd?

Verwijderd

Hoe komt het toch dat veel mensen het belangrijkste onderdeel van een pc vergeten, welke voeding, type en leeftijd?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:57
Groot probleem is in eerste instantie het gebrek aan een fatsoenlijke stroomvoorziening op het moederbord. Dit soort bordjes vinden 8 core FXen niet leuk.
Grote onbekende die voor problemen kan zorgen is de voeding. Dus inderdaad, geef daarvan het merk en type.

• Jacobtims
franssnarf schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 14:07:
Driver van video kaart updaten of opnieuw installeren? Wat heb je zelf al geprobeerd?
Heb ik al geprobeerd. Heeft helaas geen effect

• Jacobtims
Uszka schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 14:30:
Groot probleem is in eerste instantie het gebrek aan een fatsoenlijke stroomvoorziening op het moederbord. Dit soort bordjes vinden 8 core FXen niet leuk.
Grote onbekende die voor problemen kan zorgen is de voeding. Dus inderdaad, geef daarvan het merk en type.
Heb ff moeten kijken, maar het is een Corsair TX850W.
Hij is zo'n 4/5 jaar oud denkik.

• Uszka
Jacobtims schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 18:00:
[...]

Heb ff moeten kijken, maar het is een Corsair TX850W.
Hij is zo'n 4/5 jaar oud denkik.
5 jaar lijkt mij sterk want die voeding wordt al 8 jaar niet meer gemaakt. Wel een goede voeding btw. Oorzaak lijkt mij in het moederbord te zitten.
Voor de zekerheid wel testen met een andere voeding en andere videokaart. Levert dat niet het gewenste resultaat dan is het moederbord kaduuk.

• Jacobtims
Uszka schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 18:56:
[...]

5 jaar lijkt mij sterk want die voeding wordt al 8 jaar niet meer gemaakt. Wel een goede voeding btw. Oorzaak lijkt mij in het moederbord te zitten.
Voor de zekerheid wel testen met een andere voeding en andere videokaart. Levert dat niet het gewenste resultaat dan is het moederbord kaduuk.
Moederbord heb ik 2 jaar geleden nieuw gekocht, is zo'n moederbord zo snel op??

• Uszka
Wel als je het bord mishandelt met een 8 core FX.

• Itrme
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-11 15:28
Uszka schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 19:43:
Wel als je het bord mishandelt met een 8 core FX.
Ook lekker kort door de bocht, draai al een aantal jaar een FX-8350 zonder echte problemen.

Heb een keer een periode gehad dat mijn PC uitviel, bleek uiteindelijk te zijn omdat mijn voeding stof aan het happen was. Alles ontstoft en sindsdien nergens meer last van. @Jacobtims misschien de boel even vrij maken van stof, misschien dat dat helpt. (Wel op de juiste manier natuurlijk met bijv perslucht, voor je iets helemaal sloopt :9 )

• Uszka
Itrme schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 20:07:
[...]

Ook lekker kort door de bocht, draai al een aantal jaar een FX-8350 zonder echte problemen.
Ligt helemaal aan de stroomvoorziening op het moederbord.

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-11 23:38
Mijn pc heeft zoiets wel eens tijdens het opstarten (verder nooit), dan blijven de schermen zwart.
Als ik dan op de monitoren de input verander (1x drukken op 'source') heb ik gewoon weer beeld.
Geen idee waar het aan ligt.
Kun jij het beeld ook op weer terug krijgen door even de juiste source te zoeken?

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

[...]

Op hetzelfde moederbord als in de topicstart? Dat is wel belangrijk, want anders vergelijk je appels met peren. Op dezelfde manier kan ik ook toevoegen dat ik met een FX-8150 een keer een moederbord heb doorgebrand (en dat moederbord was wel beter dan die uit de topicstart).

Ik sluit me verder aan bij @Uszka dat het moederbord niet geschikt lijkt te zijn voor een FX-8320. Ik kan zo snel de specificaties niet vinden, maar er lijkt een configuratie van 4+1 fases zonder koelblok op het moederbord te zitten (puur op zicht). In combinatie met deze processor moet er voldoende airflow langs het voedingscircuit op het moederbord lopen om problemen te voorkomen, wat niet wegneemt dat het moederbord nog steeds op zijn tenen loopt bij volle belasting. Als de voeding ook al op leeftijd blijkt te zijn is het niet raar dat er problemen kunnen ontstaan.

Dan nog een vraag over een zin in de startpost:
Jacobtims schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 13:50:
Mijn (samengestelde) computer valt de laatste tijd uit, althans de beeldschermen. Computer en alles erin blijft gewoon nog aan en draaien. Computer onderdelen blijven gewoon prima op temperatuur.
Wat bedoel je precies met blijven draaien? Is het enkel het beeld dat uitvalt, en blijft alle software gewoon doorgaan waar het mee bezig was? Of gaat het beeld uit en gebeurd er voor de rest ook niets meer?

• Jacobtims
[...]

Heb een keer een periode gehad dat mijn PC uitviel, bleek uiteindelijk te zijn omdat mijn voeding stof aan het happen was. Alles ontstoft en sindsdien nergens meer last van. @Jacobtims misschien de boel even vrij maken van stof, misschien dat dat helpt. (Wel op de juiste manier natuurlijk met bijv perslucht, voor je iets helemaal sloopt :9 )
Ga ik doen (y)

• Jacobtims
Piemol schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 20:11:
Mijn pc heeft zoiets wel eens tijdens het opstarten (verder nooit), dan blijven de schermen zwart.
Als ik dan op de monitoren de input verander (1x drukken op 'source') heb ik gewoon weer beeld.
Geen idee waar het aan ligt.
Kun jij het beeld ook op weer terug krijgen door even de juiste source te zoeken?
Het is maar 1/2 x per dag. heel weinig. Als het weer gebeurt zal ik het eens proberen (y)

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:13
Je hebt waarschijnlijk een Dell scherm?

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

• Jacobtims
dcm360 schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 20:52:
[...]

Op hetzelfde moederbord als in de topicstart? Dat is wel belangrijk, want anders vergelijk je appels met peren. Op dezelfde manier kan ik ook toevoegen dat ik met een FX-8150 een keer een moederbord heb doorgebrand (en dat moederbord was wel beter dan die uit de topicstart).

Ik sluit me verder aan bij @Uszka dat het moederbord niet geschikt lijkt te zijn voor een FX-8320. Ik kan zo snel de specificaties niet vinden, maar er lijkt een configuratie van 4+1 fases zonder koelblok op het moederbord te zitten (puur op zicht). In combinatie met deze processor moet er voldoende airflow langs het voedingscircuit op het moederbord lopen om problemen te voorkomen, wat niet wegneemt dat het moederbord nog steeds op zijn tenen loopt bij volle belasting. Als de voeding ook al op leeftijd blijkt te zijn is het niet raar dat er problemen kunnen ontstaan.

Dan nog een vraag over een zin in de startpost:

[...]

Wat bedoel je precies met blijven draaien? Is het enkel het beeld dat uitvalt, en blijft alle software gewoon doorgaan waar het mee bezig was? Of gaat het beeld uit en gebeurd er voor de rest ook niets meer?
Ik draai al meer dan 2 jaar op deze componenten, met succes. het is echt van de laatste weken dat het beeld opeens uitvalt.
----
Alleen mijn beeld valt uit, mijn fans blijven allemaal draaien, hdd maakt ook nog een razent geluid en de rgb blijft aan. fans van de GPU blijven ook gewoon draaien.

• Jacobtims
Mandrake466 schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 21:20:
Je hebt waarschijnlijk een Dell scherm?
Ik heb 2 Samsung monitoren.

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Jacobtims schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 21:21:
[...]

Ik draai al meer dan 2 jaar op deze componenten, met succes. het is echt van de laatste weken dat het beeld opeens uitvalt.
----
Alleen mijn beeld valt uit, mijn fans blijven allemaal draaien, hdd maakt ook nog een razent geluid en de rgb blijft aan. fans van de GPU blijven ook gewoon draaien.
Componenten gaan wel vaker pas stuk na verloop van tijd, zeker als de belasting erop zwaar is. Ik beweer dan ook niet dat de combinatie niet zou werken, wel dat er kans is op bovenmatige slijtage en kans op falen.

Overigens beantwoord je mijn vraag niet. Je geeft (wederom) aan dat alle hardware nog steeds van stoom voorzien blijft (en dus aan blijft en blijft draaien), terwijl ik juist benieuwd ben of er software blijft werken. Als in: als je op het moment dat het beeld uit gaat iets als muziek aan hebt, gaat dat dan door? Als je iets aan het downloaden bent, stopt het op dat moment of gaat dat door?
Pagina: 1