Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 585843

Topicstarter
Goedendag allemaal,

Ik heb mijn TV (Samsnung) aangesloten via een HDMI kabel naar de PC (Windows 10) Echter valt het beeld soms heel even weg en is na een seconde of 2 weer terug. Dit is onregelmatig. De ene keer komt dit vaker voor dan de andere keer. Zowel met het afspelen van films als gewone desktop bureaublad weergave (dus niks draaiende) komt dit voor. Mijn vraag is dan ook hoe kan ik dit verhelpen?

Hier wat gegevens over mijn hardware en software:
Videokaart: MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X Trio
Moederbord: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA GAMING 2.0 - 1.0
Windows 10
Optische HDMI kabel V2 - met ARC (4K)
TV: Samsung

Ik heb de juiste drivers geïnstalleerd van de fabrikant zelf. Dit is zowel van het moederbord (ook BIOS) als videokaart. Alles is up to date (Ook windows).

Wat in het eerst wel is voorgekomen was dat mijn allereerste HDMI kabel nogal losjes in de PC kwam te zitten. De plugje bleek niet goed vasthouden waardoor storingen ontstonden. Uiteraard heb ik via de webshop een nieuwe HDMI kabel geregeld waarbij nu dus wel alles goed vast blijft zitten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:21

Nemesizz

Untouchable

Dit doet mijn Samsung TV ook, en heeft niks met de kabel te maken.

Als je kabel los zou zitten / disconnect, dan zou je (in Windows althans) een 'disconnect' geluid horen (net als je een USB apparaat eruit trekt), dit gebeurt niet.

Wat naar mijn idee gebeurt, is gewoon dat de backlight 1 tot 3 seconden uitvalt. De PC (in dit geval) 'denkt' dus gewoon dat het scherm nog is aangesloten, wat die eigenlijk ook is, maar je ziet even geen beeld.

Als je kabel los zit, krijg je boven in beeld weer de melding van resolutie/refreshrate enz, dat gebeurt niet als die even zwart word, vandaar dat ik de backlight vermoed.
Ook zou je dan het connect/disconnect geluidje horen in het geval van Windows, wat hier niet gebeurt (bij mij niet in elk geval).

Ik vrees dat dit gewoon een 'Samsung glitch' is, want heb het vaker voorbij zien komen bij zowel TV's als monitoren (ook andere merken die gebruik maken van een Samsung panel).

M'n broer heeft een wat nieuwer scherm, maar daar heb je soms een halve seconde een willekeurige kleur full screen (even een flits, groen scherm, of roze, of een andere kleur), ongeacht of de PC eraan hangt, game console of bluraydrive, zelfs op de TV tuner zelf gebeurt het nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Inderdaad bij mij hoor ik ook geen geluidje of krijg ik geen melding. Het is gewoon een knippermomentje van zwart beeld en meteen weer aan. Toch heb ik het idee dat de TV alleen dit doet als ik het scherm op PC heb staan. Niet als ik de apps via smart tv bekijk. Nu weet ik dit niet helemaal zeker omdat de TV voornamelijk alleen gebruikt wordt voor gamen en films kijken via PC gebeurt.

Het is heel vervelend als dit gebeurt en dit lijkt mij ook niet normaal. Hier moet toch een oplossing voor zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 585843 op 04-05-2019 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07:13
Ik heb ook een Samsung tv ik heb er 2 game pc,s
Er op aan gesloten met hdmi en die staan op uhd color ik zet eerst de tv aan en dan de pc geen last van wegvallen van het beeld .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Even een kleine update.

Misschien heb ik de mogelijke oorzaak gevonden alleen ik moet dit nog allemaal testen. Vermoedelijk stoort de CV kachel hierop. Ik denk zelf dat het om de HDMI kabel gaat die ik misschien moet verleggen of extra isolatie moet voorzien. Alleen het is een karwei om dit even te testen en omdat ik dit ook niet helemaal zeker weet.

De kabel en tv zitten vlakbij de CV en het lijkt er nu op als iemand warm water beneden pakt dat dan de storing veroorzaakt.

@Nemesizz misschien dat het ook bij jou zoiets kan veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:21

Nemesizz

Untouchable

Bij mij is het volkomen willekeurig wanneer het gebeurt.

Soms heb ik het na een paar minuten al een keer, soms na een paar uur, maar dat het gebeurt is iets dat in elk geval wel zeker is.

Andere apparaten (zoals een CV) hebben geen invloed, ook niet als iemand stofzuiger of iets dergelijks aanzet (piek in het net). Maakt ook niet uit of ik eerst het scherm aan zet en dan de PC, of andersom (meestal zet ik het scherm eerst al aan...Tizen* is behoorlijk traag op mijn model, en dat is een understatement).

Soms heb ik het geluk dat het waarschijnlijk gebeurt als ik even weg ben, maar ook vaak zat zit je in een game, plop 1 tot 3 seconden zwart en weer door.

Denk ook dat het mogelijk software gerelateerd is (software van de TV zelf). M'n broer heeft jaren lang reparaties gedaan voor Samsung TV's, en daar kwam die klacht van zwart scherm ook wel eens voorbij, maar nooit een oplossing. Geen hardwarematig defect en ook geen softwarematige oplossing.

* Tizen = het besturingsysteem van de TV, als het scherm aan gaat moet je bijvoorbeeld eerst al 30 seconden wachten voordat je van kanaal (input) kan wisselen, dan nog eens 15 sec wachten, dan komt het menu nog voor een 2e maal tevoorschijn....vreselijk vreselijk traag. Daarom scherm aan, dan PC aan, en altijd op de PC input uitzetten, want anders zit je vrolijk een 30 seconden te wachten voordat je de input weer kan wijzigen.
Pagina: 1