MAX3400 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 16:43:
Trek gewoon eens de specs van de laptop na? Er zit een RTX2060 in. Ga je even naar de site van Nvidia, filter je ergens op chipset, lees je wat het ding kan, klaar?
Of is het echt heel vreemd om een laptop van 2.5K Euro "blind" te bestellen zonder enige kennis van, pak 'm beet, GPU's over de afgelopen 3 jaar, alle artikelen over HDMI van het afgelopen half jaar (iets met VFR en andere zaken) of even de handleiding van de laptop te downloaden en deze te lezen?
Pas op. Ik weet niet of dit bij de RTX20x0 series ook nog zo is, maar in het verleden kwam het voor dat er, mede dankzij Optimus (waarbij er tussen IGP en GPU geswitched kan worden), veel aansluitingen niet op de GPU zaten, maar op de IGP (heb een Quadro laptop waarbij DP via de IGP gaat, en HDMI via de quadro...). Ervaring leert dat OEM's hier niet altijd consequent en transparant in zijn.
Omdat niet elke IGP vanzelfsprekend ook op HDMI2.0 zit, kan het voorkomen (laptopje met 7th gen Intel is me dat mee overkomen) dat er ondanks een 10x0 serie GPU die HDMI2.0 kent, er toch een beperking was naar HDMI1.4.
De laptop zelf nalopen IPV de GPU is dan ook aan te raden.
Ben het 100% met je eens echter dat een use case (TV HDR gamen) en dan toch blind een laptop bestellen (PC geen optie? evt. met een cheapass laptop voor onderweg gemixed? €1500 PC + €1000 laptop is twee vette apparaten die beter zijn dan één €2500 laptop), een beetje... gek is. Let daarbij op dat dit een vrij forse laptop is die ze tóch vrij dun hebben willen maken. Thermal Throttle risico is natuurlijk aanwezig...
Om toch even verder-inhoudelijk te gaan: HDCP zit op zowel IGP's als GPU's, dus dat komt wel goed. Ik weet alleen niet wat je wilt afspelen wat HDCP gebruikt. De use case (netflix?) is van wel meer dingen afhankelijk.
Ook HDR valt onder die noemer. Naast dat het afhankelijk is van "hoe je GPU bekabeld is", is het natuurlijk ook van de TV afhankelijk. En zelfs de software
[
Voor 3% gewijzigd door
Umbrah op 07-05-2019 16:55
]