Windows 10 1809 - "Grote & medium iconen" onzichtbaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mlazurro
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22-09 16:23
Mijn vraag
Sinds een paar dagen zijn mijn iconen in Windows 10 (1809, up to date) gewoon onzichtbaar. Dus geen standaard "berglandschap" icoon, maar gewoon, wit (de achtergrond van het venster).

Het gaat om grote & extra-grote iconen (ik gebruik Engelstalige Windows, dus de NL vertaling is misschien net iets anders). Als ik medium & klein kies in de opties, dan zie ik wel thumbnails. Als ik echter kies voor grote & extra grote, dan zie ik ofwel niéts (wit dus) ofwel een grove vergrote versie van de kleine iconen (dus grote pixels, low res).

Het gaat óók om mappen en folders. Dus weinig te maken met bijvoorbeeld een fotoviewer of bestandsassociatie.

Deze persoon heeft schijnbaar hetzelfde probleem: https://www.tenforums.com...ge-icons-all-missing.html

(zie screenshots)

Relevante software en hardware die ik gebruik
Legale Windows 10 pro die tot nu toe altijd zonder problemen liep. Wel enkele eigenaardigheden met de laatste updates vs Avira anti Virus (bekend probleem). Toen als reactie daarop de betreffende update verwijderd (op aanraden van microsoft zelf eigenlijk) en updates op pauze gezet. Dan kwam het probleem - ik denk dat ik het de eerste dagen als tijdelijke glitch zag. Vervolgens Avira verwijderd en Kaspersky erop gezet. Geen verschil. Iconen blijven onzichtbaar. Verder 16GB naar 24GB geüpgraded, maar dat was vorige maand. En alles loopt op een relatief niet zo modern systeem (intel i5-4670), maar nooit problemen gekend. midrange Nvidia kaart van enkele jaren geleden, ook up to date.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Gegoogled en ge-youtubed. Bijna iedereen raadt aan om de thumbnailcache te wissen, hetzij via disk cleanup of via een regel in command prompt/powershell. Beide al 3-4 keer gedaan: geen oplossing. Ook opstarten in veilige modus, geeft hetzelfde resultaat. Ook een nieuwe account aanmaken: zelfde resultaat. Kaspersky anti virus draait + Malwarebytes laten scannen.... niets gevonden.

Ook System File Checker tool laten scannen op corrupte bestanden. Ik kreeg vaag een zinnetje dat hij er had gevonden en dat het gerepareerd was. Maar zonder verschil qua iconen: probleem bleef.

Het lijkt dat een reïnstall de enige oplossing is. Maar dat wil ik graag vermijden omdat dit gewoon superveel werk vraagt. Omdat ik de oorzaak niet weet, wil ik ook vermijden dat het terugkomt.

Het is gewoon super irritant en onhandig. Het maakt voor mij als fotograaf de pc relatief onbruikbaar qua bestandsbeheer. Ik kan m'n eigen foto's niet bekijken/sorteren/herbenoemen in Explorer omdat ik ze niet kan zien zonder te openen...

Ik sta open voor alles qua tips en vragen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:34

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Voor de goede orde; deze acties heb je dus al uitgevoerd?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mlazurro
Outerspace schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 01:45:
Voor de goede orde; deze acties heb je dus al uitgevoerd?
Ik heb de batchtool gedownload en gedraaid. Geen effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mlazurro
Schopje? Tipje? Hulpje?

Kan toch niet zijn dat een complete reïnstall de enige optie is?
Zou een "herstel" iets uitmaken? Wat verlies je dan qua data of instellingen? Zelf nog nooit gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace

Outerspace

Ik was even aan het scrollen en kwam dit topic tegen het lijf Bureaublad indeling wordt elke keer reset na opstarten?. Heb je ook thema's ingesteld?

De uitingen zijn weliswaar anders, maar oorzaak misschien hetzelfde.

[ Voor 17% gewijzigd door Outerspace op 20-05-2019 19:31 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mlazurro
Outerspace schreef op maandag 20 mei 2019 @ 19:31:
Ik was even aan het scrollen en kwam dit topic tegen het lijf Bureaublad indeling wordt elke keer reset na opstarten?. Heb je ook thema's ingesteld?

De uitingen zijn weliswaar anders, maar oorzaak misschien hetzelfde.
Geen effect. Ik denk niet dat thumbnails op de hele pc iets te maken hebben met vaste desktop icons (Prullenbak, Deze computer, ....) die door thema's aangepast worden, maar toch bedankt voor de input.

Het lijkt erop dat er geen oplossing of hulp zal zijn.
Daarom mijn follow-up: hoe betrouwbaar/stabiel is een geresette Windows 10 waarbij je probeert zoveel mogelijk te behouden? Of een "Fresh Start"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace

Outerspace

https://support.microsoft.com/nl-nl/help/12415

Het refreshen kan geen kwaad. Misschien is het handig om een restorepoint te pakken, mocht je die gemaakt hebben. Die zijn voor zover ik weet gewoon betrouwbaar. Een refresh is ook met behoud van bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mlazurro
Enig idee of de net klaargezette mei update iets zou kunnen fixen? Of werken updates niet tot op het niveau van interface en icons?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mlazurro
Mei update 1903 geïnstalleerd (zonder refresh) en alles is weer zoals het hoort te zijn. Wat een opluchting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Ook al meegemaakt: van die kleine dingen waar je uuuuren naar kan gaan zoeken om ze op te proberen te lossen, maar de laatste tijd opteer ik gewoon voor een herinstall (met behoud enz..) of een upgrade (als er een is) en dan is het 'steentje-in-je-schoen' er meestal wel mee opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:05

TheVMaster

Moderator WOS
passer schreef op Wednesday 12 June 2019 @ 11:12:
Ook al meegemaakt: van die kleine dingen waar je uuuuren naar kan gaan zoeken om ze op te proberen te lossen, maar de laatste tijd opteer ik gewoon voor een herinstall (met behoud enz..) of een upgrade (als er een is) en dan is het 'steentje-in-je-schoen' er meestal wel mee opgelost.
Als je de laatste reactie had gelezen, dan had je gezien dat een upgrade naar de 1903 het probleem had opgelost. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mlazurro
JackSparrow schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 12:35:
[...]

Als je de laatste reactie had gelezen, dan had je gezien dat een upgrade naar de 1903 het probleem had opgelost. :+
Ik denk dat passer daarom net reageert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
  • Nu online
Mlazurro schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 12:36:
[...]

Ik denk dat passer daarom net reageert :)
klopt: JIJ begrijpt meMIazurro :9 - grijns

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:05

TheVMaster

Moderator WOS
passer schreef op Wednesday 12 June 2019 @ 13:49:
[...]

klopt: JIJ begrijpt meMIazurro :9 - grijns
:'( Hoe kan ik daar nu overheen kijken....nevermind dan maar! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
  • Nu online
nog eens grijns ;)
Pagina: 1