Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-01-2024
Hey allemaal,

Ik ben erg benieuwd, kan niet een goed antwoord vinden online. Het is meer 'na ondertekenen van akte'. Maar wanneer is dat dan?

Casus:

Onze woning is verkocht
Vandaag verliepen de ontbindende voorwaarden
Overdracht sleutel is 30 september
Notaris is in juni

Wanneer wordt:
1) de hypotheek afbetaald door de notaris?
2) krijgen wij de overwaarde?

Dit i.v.m. het beschikken over het geld.
We hebben een nieuwbouw woning en het zou echt super fijn zijn om eerder te beschikken over het geld (logisch).

Bekijk mijn site: Remko.me

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
30 september. De kopers van jouw huis gaan toch niet betalen voordat ze de sleutel krijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk na 30 sept dus na de overdracht.
Nu staat er vermoedelijk alleen 10% op de 3de geld rekening van de notaris.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-07 12:59
Zodra de oplevering akkoord is, oftewel 30 sept.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remko.me
Duidelijk! Dankjewel allemaal!

Ik vond overal online "zodra akte is ondertekend" maar dat is onduidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:36
Wat ga je in juni bij de notaris doen dan? Normaal gesproken overhandig je na het ondertekenen van de akte van levering bij de notaris meteen de sleutels (en kort daarna wordt de hypotheek afgelost en ontvang je de overwaarde).

[ Voor 19% gewijzigd door anboni op 03-05-2019 18:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:20
Je snapt wel dat verkopers vandaag tot 23.59u gebruik kunnen maken van de voorwaarden en dus niet 'maar tot 17/18u'? Dus technisch is je huis op dit moment nog niet voor 100% zekerheid verkocht.

Wel dient de koper mogelijk een waarborgsom te betalen, dat ligt aan jullie voorlopige koopcontract.

Bij de aankoop van je woning sluit je een koopovereenkomst. Het is niet gebruikelijk dat de koopsom meteen wordt voldaan. Dit gebeurt pas bij het ondertekenen van de notariële akte tot levering (transportakte) bij de notaris.

https://www.hypotheker.nl...huis-kopen/transportakte/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remko.me
President schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 18:46:
Je snapt wel dat verkopers vandaag tot 23.59u gebruik kunnen maken van de voorwaarden en dus niet 'maar tot 17/18u'? Dus technisch is je huis op dit moment nog niet voor 100% zekerheid verkocht.

Wel dient de koper mogelijk een waarborgsom te betalen, dat ligt aan jullie voorlopige koopcontract.

Bij de aankoop van je woning sluit je een koopovereenkomst. Het is niet gebruikelijk dat de koopsom meteen wordt voldaan. Dit gebeurt pas bij het ondertekenen van de notariële akte tot levering (transportakte) bij de notaris.

Klopt, maar er is al zoveel gebeurd dat wij vrijwel zeker wisten (nog bij tekenen bij de makelaar) dat het al definitief was.

Klopt, er staat een bankgarantie.
anboni schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 18:40:
Wat ga je in juni bij de notaris doen dan? Normaal gesproken overhandig je na het ondertekenen van de akte van levering bij de notaris meteen de sleutels (en kort daarna wordt de hypotheek afgelost en ontvang je de overwaarde).
Dat weet ik niet, ga ik navragen. Nu ga ik twijfelen wat we in juni gaan doen.
Sleuteloverdracht staat op 30 september.

edit:
- koopakte is getekend bij makelaar
- in juni staat blijkbaar een ander gesprek zie ik nu in de app bij de makelaar. Omschrijving is; bespreken overname onroerende zaken
- september is de laatste afspraak (dat zal dan de transportakte zijn).

---

Dank allemaal, het is wat duidelijker.

[ Voor 8% gewijzigd door Remko.me op 03-05-2019 18:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:20
Is juni geen afspraak in verband met je nieuwe huis?

Want het koopcontract wordt in principe gewoon bij de makelaar getekend en alleen op de dag van de sleutel overdracht ga je voor het tekenen van de aktes (hypotheek en transport) naar de notaris

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remko.me
President schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 18:56:
Is juni geen afspraak in verband met je nieuwe huis?

Want het koopcontract wordt in principe gewoon bij de makelaar getekend en alleen op de dag van de sleutel overdracht ga je voor het tekenen van de aktes (hypotheek en transport) naar de notaris
Sorry voor de verwarring, ik zie dat dit over onroerende zaken gaat.
Bij koopakte lieten de bewoners al doorschemeren dat ze graag dingen van inboedel wilde overnemen, ik vermoed dat dit hierover gaat..

Ik had ergens een hoop om te beschikken over een bedrag om alvast de tuin te bekostigen.. :)

Nu zullen we moeten wachten tm 30 september.... de Rabobank gaat van onze huidige hypotheek niet alvast het opbouw deel uitkeren, dit laten we aflossen in de hypotheek zodat de notaris minder hoeft af te lossen. Ik denk dat dat sneller is dan van de Rabobank uitgekeerd te krijgen. :+

[ Voor 25% gewijzigd door Remko.me op 03-05-2019 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:36
Je zou bij de rabobank kunnen informeren wat de mogelijkheden zijn voor een overbruggingskrediet. Als de verkoop definitief is, kunnen ze daar misschien wel in meedenken. Alleen geen idee hoe snel zoiets geregeld kan zijn. (en als de hypotheek destijds niet hoger is ingeschreven, zul je waarschijnlijk een keer extra naar de notaris moeten, dat maakt het meteen een stuk minder interessant - een goede hypotheekadviseur zal die inschrijving wel hoger hebben gezet, maar dat zijn ze niet allemaal)

[ Voor 38% gewijzigd door anboni op 03-05-2019 19:07 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-07 13:42
En je hebt het geld pas ongeveer 3 werkdagen na notarieel transport. Niet dat je grote uitgaven plant op 1 oktober, want dan heb je het geld nog niet.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Señor Sjon schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 19:12:
En je hebt het geld pas ongeveer 3 werkdagen na notarieel transport. Niet dat je grote uitgaven plant op 1 oktober, want dan heb je het geld nog niet.
Zou dat niet sneller gaan? Als je niet te laat op de dag transporteert krijgt de notaris de volgende dag bevestiging van het kadaster dat het is gelukt en als hij die dag overmaakt dan heb je het meteen, dus de dag na levering?

Of denk ik dan weer te rooskleurig? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-07 13:42
Je denkt te rooskleurig. :P Bij een spoedoverboeking duurt het 48 uur ipv 2 dagen. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cooper87
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03:50
Moet de notaris het niet wettelijk een aantal dagen vast houden voor het geval iemand een claim maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:48

Tys

Señor Sjon schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 19:12:
Ik heb nog geen huis gekocht/verkocht waarbij de notaris géén €2,75 aan 'kosten spoedoverboeking' in rekening bracht, de laatste keer stond het geld dezelfde werkdag nog op onze rekening. Is dat niet standaard?

My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
Ik denk ook dat het heel snel binnen is, eerlijk gezegd.
Overbrugging is geen optie, hebben we al op onze nieuwe woning. En de hypotheek bij de nieuwe bank is niet bij de Rabobank, Rabobank heeft ook geen 'zin' om mee te denken.

We moeten gewoon maar even wachten op de overdracht. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-07 22:19

BTU_Natas

Superior dutchie

Ervaring hier, binnen 48 uur op de rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:19

Barrycade

Through the...

@Remko.me waarom heb je dan niet je overbruggingshypotheek wat hoger genomen zodat je ruimte in je bouwdepot had om ook je tuin mee te nemen?

Lijkt me uit je posts dat je het proces niet helemaal helder hebt. Dus adviseer je om eens je papieren eens goed door te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
Barrycade schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 21:00:
@Remko.me waarom heb je dan niet je overbruggingshypotheek wat hoger genomen zodat je ruimte in je bouwdepot had om ook je tuin mee te nemen?

Lijkt me uit je posts dat je het proces niet helemaal helder hebt. Dus adviseer je om eens je papieren eens goed door te nemen.
Dit was onze max. maar nu (10 maanden later) is ons huis voor meer verkocht. Het is een luxe-probleem zeg maar.
Het proces van verkopen is nieuw voor ons, hypotheken niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:58
cooper87 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 19:24:
Moet de notaris het niet wettelijk een aantal dagen vast houden voor het geval iemand een claim maakt?
Ja. Pas twee werkdagen na het passeren van de koopakte krijg je het geld.

Zoals senor Sjon ook al zei.

Dat heeft niet eens met de banken te maken, maar met wanneer de overmaking wordt uitgevoerd. En dat duurt twee dagen, verplicht.

Voor het overmaken controleren ze namelijk of de inschrijving bij het kadaster inderdaad is verwerkt, dus dat er niet op de laatste seconde toch een beslaglegging bleek te zijn die de transactie net doorkruisde, of dat hetzelfde huis tegelijk nog eens is verkocht bij een andere notaris, en ongein in dergelijke categorieën. En ja, een notaris hoort dat vlak voor de transactie te checken, maar je hoeft geen professioneel IT'er of geniale crimineel te zijn om de race conditions die anders in deze processen zouden zitten te spotten. Dus vandaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:55

Sport_Life

Solvitur ambulando

Remko.me schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 18:58:
[...]

Sorry voor de verwarring, ik zie dat dit over onroerende zaken gaat.
Bij koopakte lieten de bewoners al doorschemeren dat ze graag dingen van inboedel wilde overnemen, ik vermoed dat dit hierover gaat..

Ik had ergens een hoop om te beschikken over een bedrag om alvast de tuin te bekostigen.. :)

Nu zullen we moeten wachten tm 30 september.... de Rabobank gaat van onze huidige hypotheek niet alvast het opbouw deel uitkeren, dit laten we aflossen in de hypotheek zodat de notaris minder hoeft af te lossen. Ik denk dat dat sneller is dan van de Rabobank uitgekeerd te krijgen. :+
Nee, je moet wachten tot 3 of 4 oktober :).

Wat @Wilke zegt.

Je kan ook de tuin over de winter heentillen en in het volgende voorjaar doen, beetje zonde als je in oktober net een week vorst hebt ;). Bestrating zou je wel alvast kunnen doen in september.
En je bent vast niet de enige die de tuin niet meteen aanpakt :+

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 03-05-2019 21:48 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-07 13:40
Houd rekening met woensdag 2 oktober.

Overdracht is op maandag 30-9. Daags daarop controleert de notaris of de beslagen netjes zijn opgeheven. Dan wordt de betaling van het batig saldo uitgevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Even over de Notartis, NIKS tekenen met betrekking op overdacht voor 30 September. En wat betreft overnemen van zaken, daarvoor hoef je niet naar de Notaris, dat kan je gewoon via je makelaar regelen.

https://www.heetebrij.net...ris-de-verkoper-de-koper/

En misschien eens doorlezen over de rol, en de extra werkzaamheden die een Notaris kan doen.
https://www.eigenhuis.nl/...-de-overdracht/de-notaris
https://www.notaristariev..._notaris&sub4=rol_notaris

[ Voor 10% gewijzigd door Wim-Bart op 04-05-2019 00:00 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
Wim-Bart schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 00:00:
Even over de Notartis, NIKS tekenen met betrekking op overdacht voor 30 September. En wat betreft overnemen van zaken, daarvoor hoef je niet naar de Notaris, dat kan je gewoon via je makelaar regelen.

https://www.heetebrij.net...ris-de-verkoper-de-koper/

En misschien eens doorlezen over de rol, en de extra werkzaamheden die een Notaris kan doen.
https://www.eigenhuis.nl/...-de-overdracht/de-notaris
https://www.notaristariev..._notaris&sub4=rol_notaris
Dank voor deze waardevolle aanvulling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Misschien een aanvulling. Wanneer je eenmaal een goede notaris hebt, denk dan gelijk na over eventuele testamenten om bij overlijden niet voor verrassingen te komen staan.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
President schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 18:46:

Het verlopen van de ontbindende voorwaarden betekend alsnog niet dat de kopers het huis gaan kopen. Alleen dat ze er niet zonder kosten vanaf kunnen (die je nog maar moet zien te krijgen als het echt mis loopt).

100% zekerheid is er pas bij de notaris op 30 september.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wim-Bart schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 21:05:
Misschien een aanvulling. Wanneer je eenmaal een goede notaris hebt, denk dan gelijk na over eventuele testamenten om bij overlijden niet voor verrassingen te komen staan.
Of ga geregistreerd partnerschap aan, kost niets en je hebt alles geregeld d:)b (wel goed inlezen!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Sport_Life schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 21:10:
[...]

Of ga geregistreerd partnerschap aan, kost niets en je hebt alles geregeld d:)b (wel goed inlezen!)
Dat helpt ook natuurlijk maar toch zijn er zaken te bedenken die je toch anders zou zien dan zo is vastgelegd, er zijn veel emotionele zaken die je bijvoorbeeld liever bij je familie ziet dan bij je weduwe/weduwnaar. Heb onlangs zeer dichtbij meegemaakt dat dit best wel heftig kan zijn wanneer dit soort extra dingen niet is vastgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wim-Bart schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 21:18:
[...]

Dat helpt ook natuurlijk maar toch zijn er zaken te bedenken die je toch anders zou zien dan zo is vastgelegd, er zijn veel emotionele zaken die je bijvoorbeeld liever bij je familie ziet dan bij je weduwe/weduwnaar. Heb onlangs zeer dichtbij meegemaakt dat dit best wel heftig kan zijn wanneer dit soort extra dingen niet is vastgelegd.
Dat klopt, vandaar mijn opmerking om jezelf goed in te lezen :). Ik wilde destijds mijn vermogen/overwaarde bij mijn (nu) vrouw neerleggen, zodat ze niet door mijn zusje gedwongen zou kunnen worden ons huis te verkopen. Iedere situatie is weer anders.

Mijn post is ook bedoeld als aanvulling op die van jou, niet als alternatief.

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 04-05-2019 21:32 ]

Pagina: 1