Macbook Pro 13-inch eind 2011 overheat (70 graden in idle)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xallistus
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:08
Mijn vraag:

Ik heb een Macbook Pro 13-inch late 2011 gekocht via Marktplaats. Er was bekend dat het apparaat willekeurig vastloopt en met een enkele piep uitvalt. In de eerste instantie dacht ik dat er iets mis wat met het geheugen, wat veel voorkomt bij deze generatie.
- Ik heb de bankjes getest in mijn andere mac en die werken beide prima.

Ik ben toen verder gaan zoeken en zag dat de CPU gebruik 90% was met een temperatuur van 70 tot soms 95 graden in idle.
- Hele mac uit elkaar gehaald. Stof weggehaald en nieuwe koelpasta erop.
Helaas niet het gewenste resultaat --> ongeveer 10 graden koeler in idle, maar dus nog steeds veel te hoog (schommelt tussen de 70 en 80 graden)

Hierna heb ik de HDD vervangen door een SSD met dezelfde versie High Sierra. Temperatuur lag opeens normaal tussen de 40 en 55 graden. Helaas loste dit niet het probleem op van de willekeurige crashes.

Soms kan er een halfuur tussen de crashes zitten. Soms crasht 'ie net nadat hij is opgestart als je een internetpagina wil openen. Tijdens updates crasht ie tot nu toe elke keer.

Ook de SMC gereset --> geen effect.

Heeft iemand een idee hoe dit is op te lossen? Ik heb zelf geen idee meer. LET OP: het gaat hier om een 13-inch late 2011. Zou dus geen problemen moeten hebben met het GPU debacle van de 15-inch 2011 modellen.

Specificaties:
Macbook Pro 13-inch late 2011
2,4 Ghz i5
2GB DDR3 1333mhz + 2GB DDR3 1600mhz
Intel HD-Video 3000 384MB

EDIT:
Inmiddels heb ik een CPU stresstest uitgevoerd waarbij ik de crash kon "opwekken". De mac crashte met drie piepjes. Ik neig toch dat het probleem bij de ram ligt.

[ Voor 5% gewijzigd door Xallistus op 03-05-2019 18:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Xallistus schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 16:34:
...
Ik ben toen verder gaan zoeken en zag dat de CPU gebruik 90% was met een temperatuur van 70 tot soms 95 graden in idle.
...
CPU-gebruik van 90% is natuurlijk niet idle, wat leidt tot de vraag: wat is je laptop in vredesnaam aan het doen om 90% CPU op te vreten zonder dat je er zelf iets mee doet?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:02
Sata-kabel al vervangen? Of heeft de 13" daar geen last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rominick
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-09 15:34
Volgens mij is rond de 40 graden normaal, omdat de fan van de mac pas aanslaat als hij warmer is. Er is een app die ervoor zorgd dat je een fancurve kan instellen en daardoor de Mac cooler blijft( maar wel luider).

Macs fan control heet de app en hier de site https://www.crystalidea.com/nl/macs-fan-control. Je kan een fan instellen op minimaal 30 en dan maximaal 80 (maximaal moet je even mee spele) voor een mooie fancurve voor je Mac. De 17" die ik heb staat op 40-80 en dat is een mooie Curve zonder gek te worden, maar goed genoeg om hem koel te houden.

En voor de crashes, download coconutbattery om naar de staat van de accu te kijken. Meestal als de accu ouder en versleten raakt, wil de Mac wel eens uitgaan (crashen).

Hoop dat je hier wat aan hebt.

[ Voor 12% gewijzigd door rominick op 03-05-2019 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xallistus
Wintervacht schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 16:46:
[...]

CPU-gebruik van 90% is natuurlijk niet idle, wat leidt tot de vraag: wat is je laptop in vredesnaam aan het doen om 90% CPU op te vreten zonder dat je er zelf iets mee doet?
Correct. In de activiteitenweergave staan geen rare dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xallistus
vj_slof schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 16:51:
Sata-kabel al vervangen? Of heeft de 13" daar geen last van?
Bedankt voor je suggestie. Die heb ik nog niet vervangen. Ik heb 'm echter wel al laten booten via een externe bootdrive. Crashes bleven aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xallistus
rominick schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 17:29:
Volgens mij is rond de 40 graden normaal, omdat de fan van de mac pas aanslaat als hij warmer is. Er is een app die ervoor zorgd dat je een fancurve kan instellen en daardoor de Mac cooler blijft( maar wel luider).

Macs fan control heet de app en hier de site https://www.crystalidea.com/nl/macs-fan-control. Je kan een fan instellen op minimaal 30 en dan maximaal 80 (maximaal moet je even mee spele) voor een mooie fancurve voor je Mac. De 17" die ik heb staat op 40-80 en dat is een mooie Curve zonder gek te worden, maar goed genoeg om hem koel te houden.

En voor de crashes, download coconutbattery om naar de staat van de accu te kijken. Meestal als de accu ouder en versleten raakt, wil de Mac wel eens uitgaan (crashen).

Hoop dat je hier wat aan hebt.
Bedankt voor de tip. Ik kende de tool gelukkig al en had de curve veranderd. Helaas werkt dit alleen als de mac ingelogd is. Tijdens updates gebruikt de mac zijn eigen ingestelde fancurve waardoor hij volgens mij te heet wordt en crasht. Met het installeren van de updates draaien de fans op max en crasht alsnog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rominick
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-09 15:34
Xallistus schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 18:31:
[...]

Bedankt voor de tip. Ik kende de tool gelukkig al en had de curve veranderd. Helaas werkt dit alleen als de mac ingelogd is. Tijdens updates gebruikt de mac zijn eigen ingestelde fancurve waardoor hij volgens mij te heet wordt en crasht. Met het installeren van de updates draaien de fans op max en crasht alsnog.
Hoeveel cicli heeft de accu gehad? Dat crashen klinkt als een accu die op is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
Xallistus schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 18:29:
[...]

Bedankt voor je suggestie. Die heb ik nog niet vervangen. Ik heb 'm echter wel al laten booten via een externe bootdrive. Crashes bleven aanwezig.
zo’n rotte kabel veroorzaakt kortsluiting met het chassis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xallistus
rominick schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 18:42:
[...]

Hoeveel cicli heeft de accu gehad? Dat crashen klinkt als een accu die op is?
667. Ik zal eens kijken of die ook crasht met de oplader erin en de accu niet aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xallistus
vj_slof schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 18:44:
[...]

zo’n rotte kabel veroorzaakt kortsluiting met het chassis.
Ik ga de kabel ff loshalen en de drive op een andere kabel aansluiten. brb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xallistus
Xallistus schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 18:49:
[...]

Ik ga de kabel ff loshalen en de drive op een andere kabel aansluiten. brb
Helaas komen mijn twee andere kabeltjes niet overeen voor een 2011 model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jegelie
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14-09 14:44

jegelie

Sensory++

Ben bang dat dit het bekende GPU probleem is. Het uitvallen klinkt in ieder geval bekend. Groot kans dat dit exemplaar ge-reballed is en daarna verkocht omdat dat maar een lapmiddel is dat geen garanties biedt. Het probleem zit hem daarbij IN de gpu van AMD. Overheaten gebeurt heel snel, afhankelijk van welke pin IN de chip slecht contact maakt, heel onvoorspelbaar rare effecten. En dan random crashes. Die komen dan steeds vaker voor tot de mac niet meer opstart...

Laat je niet foppen door fixes zoals moederbord in de oven duwen of heatgun en thermal paste; dit zijn NET ALS reballen van de gpu TIJDELIJKE fixes. Het probleem zit echt in de AMD gpu en is niet op te lossen, ook niet door een nieuw moederbord (waar dan weer een ander foute gpu opzit).

Bronnen: https://www.onemorething....u-early-2011-macbook-pro/
https://nl.ifixit.com/Story/20939/MBP_2011_GPU_Nightmare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsunami
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
@jegelie de 13" MacBook Pro heeft geen AMD GPU.

@Xallistus al een hardware test gedaan? https://support.apple.com/en-us/HT201257

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
de gpu’s van de 15” hebben die vaak maar de 13” toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xallistus
jegelie schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 19:03:
Ben bang dat dit het bekende GPU probleem is. Het uitvallen klinkt in ieder geval bekend. Groot kans dat dit exemplaar ge-reballed is en daarna verkocht omdat dat maar een lapmiddel is dat geen garanties biedt. Het probleem zit hem daarbij IN de gpu van AMD. Overheaten gebeurt heel snel, afhankelijk van welke pin IN de chip slecht contact maakt, heel onvoorspelbaar rare effecten. En dan random crashes. Die komen dan steeds vaker voor tot de mac niet meer opstart...

Laat je niet foppen door fixes zoals moederbord in de oven duwen of heatgun en thermal paste; dit zijn NET ALS reballen van de gpu TIJDELIJKE fixes. Het probleem zit echt in de AMD gpu en is niet op te lossen, ook niet door een nieuw moederbord (waar dan weer een ander foute gpu opzit).

Bronnen: https://www.onemorething....u-early-2011-macbook-pro/
https://nl.ifixit.com/Story/20939/MBP_2011_GPU_Nightmare
Bedankt voor uw reactie. Dit betreft echter een 13-inch model. Geen AMD gpu aanwezig in de 13-inch variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xallistus
Tsunami schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 19:10:
@jegelie de 13" MacBook Pro heeft geen AMD GPU.

@Xallistus al een hardware test gedaan? https://support.apple.com/en-us/HT201257
Ja, uitkomst: 'geen problemen gevonden'. Dat was echter wel de korte test. De uitgebreide test had ik geen tijd
(en zin) voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:21

3DDude

I void warranty's

Wat zegt console?

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Met enige regelmaat is het niet de RAM, maar de RAM-slots die defect zijn. Check even of het ook fout gaat met een goede stick in 1 van de 2 slots (allebei proberen). Enige oplossing is overigens dan 4GB in 1 slot doen en accepteren. Reparatie is niet realistisch...
Pagina: 1