Led strips (buiten) blijven sluiting maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-09 07:21

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Topicstarter
Toen mijn vlonder vervangen werd leek het mij wel een leuk idee om onder
de traptreden led (RGBWW) strips op te hangen, dus beetje rondgekeken en vanwege
de prijs gekozen voor “Chinese” IP65 led strips (4 stuks van 5 meter).

Apparatuur:
- Fibaro RGBW controller.
- 300W GLP voeding 24V/IP67
- 24V RGBW led strips uit China.
- Alu led profielen
- Geen stekkers, alle draden zijn gesoldeerd en geïsoleerd met een krimpkous.

Het probleem is nu dat de led strips regelmatig kortsluiting lijken te maken, bij poging 1
gingen alle kleuren tegelijk branden m.u.v. van blauw. Kortsluiting dus, met de multimeter
was ook duidelijk een kortsluiting te meten tussen de kanalen. Ik heb dit kunnen terugleiden
naar 1 ledstrip, dus ledstrip eruit nieuwe erin.
Toen begon het volgende probleem, alle kleuren werkten m.u.v. van blauw..
deze maakte kortsluiting met de GND.

Heeft iemand een idee waarom deze led strips steeds kortsluiting lijken te maken?
Er stond wel een opmerking bij de profielen, namelijk:
LET OP: Dit led strip profiel is niet geschikt voor alle waterdichte LED STRIPS en alle 220V led strips.
Zouden ze kortsluiting kunnen maken met de (aluminium) profielen of zijn de led strips gewoon van
slechte kwaliteit? Iemand ervaring of een idee hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 11:59

SA007

Moderator Tweaking
IP65 is volgens mij die strip met een laagje siliconen erover geplakt.

Die kunnen behoorlijk slecht tegen 'nat' zijn voor langere tijden, weet niet hoe je ze gemonteerd hebt zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
nergens toch beschadigingen in de isolatie van de strips o.i.d die kortsluiting kunnen maken naar je profielen ?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21:25
Merkwaardig...

Je hebt de bedrading 100% gecontroleerd? Ook al eens 1 trede getest om uit te kunnen sluiten waar het in zit? Hoeveel leds/m en m heb je aangesloten?

Eigenlijk zou dit prima moeten kunnen, heb zelf overigens hetzelfde (alleen dan op 12V) voor een viertal tredes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-09 20:07

dijkmane

biertje ?

SA007 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 22:33:

Die kunnen behoorlijk slecht tegen 'nat' zijn voor langere tijden, weet niet hoe je ze gemonteerd hebt zitten?
klopt,

ik dacht dat t een goed idee was om dit soort strips te gebruiken als verlichting in een aquarium, dus zo'n 2-3cm boven het water.
binnen 3 weken waren alle 4 de strips dood, ze adverteren wel met waterdicht, maar ze kunnen er overduidelijk niet tegen.

de beste zijn die in een plexi buis zitten opgesloten en afgekit.

specs : wil je niet weten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mouse5312
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-09 13:12
Het probleem is dat IP65 spatwaterdicht is en niet compleet waterdicht. Dit is pas vanaf IP67 het geval.
Je kunt ook los een siliconen huls/slang kopen bij Aliexpress, ofzo.
Hier kun je de LED-strip in doen en dan afkitten met een transparante kit en dan is de strip compleet waterdicht.
Ik heb het zo al 5 jaar in de tuin liggen en het werkt nog steeds perfect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 19:17

World Citizen

FreeReef.nl

dijkmane schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 23:00:
[...]

klopt,

ik dacht dat t een goed idee was om dit soort strips te gebruiken als verlichting in een aquarium, dus zo'n 2-3cm boven het water.
binnen 3 weken waren alle 4 de strips dood, ze adverteren wel met waterdicht, maar ze kunnen er overduidelijk niet tegen.

de beste zijn die in een plexi buis zitten opgesloten en afgekit.
Heeft World al 2 jaar draaien, 2 losse ALI ledstrips (goedkoopste). Ze maakte eerst kortsluiting, maar na het plaatsen van een fan in de kap die op 3 volt net een beetje ronddraait is dat probleem weg. Als er maar een heeeeeel klein beetje lucht verplaatsing is, dan werkt het prima.

Heeft de TS niet veel aan, maar nu kan jij weer cheap ali strips boven je bak gebruiken :)

Voor de TS, Ik heb wel eens met een lijmpistool een hele strip ingesmeerd en in het water gedraaid. Maar ik wil je dat niet echt adviseren :)

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mouse5312
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-09 13:12
Een strip insmeren met lijm of kit, is inderdaad een heel slecht idee.
Ik heb eens een led strip in een aluminium gootje gekit en door het anders uitzetten en krimpen van het aluminium werd de hele led strip kapot getrokken. De strip was wel waterdicht, maar deed na een halve meter al niet veel meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
MasterL schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 15:46:
en vanwege de prijs gekozen voor “Chinese” IP65 led strips (4 stuks van 5 meter).
En, was het 't waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-09 07:21

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Topicstarter
SA007 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 22:33:

In een aluminium led profiel.
Ik heb ondertussen 4 nieuwe (5 meter) strips gekocht, dit keer niet van Aliexpress.
Kabels verlengd, gesoldeerd en geisoleerd met krimpkouzen.
Alle kabels parallel (4x ledstrip + voeding) aan elkaar gesoldeerd en wederom geisoleerd met krimpkouzen.

Dit werkte prima voor 2 weken, resultaat:
- 1 ledstrip werkt na ongeveer 2.5 meter niet meer.
- Het witte kanaal is schijnbaar kortgesloten met het groene kanaal aangezien
ik alleen spanning zet op het witte kanaal de groene leds ook oplichten.

Wat raden jullie aan? De ledprofielen zitten geschroeft/verlijmd aan de onderkant van de treden
dus zijn niet makkelijk te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyRuS
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-09 22:15
Op ali kan je ook buis verkrijgen waar je de ledstrip doorheen kan trekken, geen ervaringen mee, maar wil het in de toekomst gebruiken voor buiten. De uit einden goed afkitten zodat daar geen water in kan komen.

Ik zou zoveel mogelijk verbindingen solderen en connectors proberen te vermijden. Daarbij krimpkous met daarin smeltlijm gebruiken voor watervaste verbindingen.

https://nl.aliexpress.com/item/32612496264.html

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1VIInLFXXXXcBXXXXq6xXFXXXn/202797739/HTB1VIInLFXXXXcBXXXXq6xXFXXXn.jpg?size=191591&height=800&width=800&hash=3f1a560e75e651844e8d06f7828f6436

[ Voor 42% gewijzigd door XyRuS op 18-12-2019 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:09

BCC

Ik heb gewoon kerstverlichting ingeslagen nu in zo’n transparante buis. Kost geen fluit en werkt voorlopig ook perfect.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-09 22:53
XyRuS schreef op woensdag 18 december 2019 @ 10:34:
Ik zou zoveel mogelijk verbindingen solderen en connectors proberen te vermijden. Daarbij krimpkous met daarin smeltlijm gebruiken voor watervaste verbindingen.
Het kan ook zijn dat er al wel krimpkous met lijm gebruikt wordt, maar dat die slecht hecht aan het siliconen. Als er dan ook maar een heel klein beetje vocht tussen komt, dan kan er al sluiting ontstaan. Ik zou dan juist de krimpkous weglaten. Zolang het aluminium led profiel niet vol water komt te staan kan er niet zoveel gebeuren. Je kan dan misschien het profiel zelf nog wel ff dicht kitten.
Pagina: 1