[linux 2.4.6/2.4.7] Target AMD -> Panic

Pagina: 1
Acties:

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:49
Ik heb sinds gisteren een nieuwe server gekocht voor thuis. Dit is een Duron 750 op een MSI K7T Turbo met 256MB DaneElec PC133.
Op mn vorige server draaide ik zonder enkel probleem (althans, geen software gerelateerde problemen ;)) kernel 2.4.0-test1 tot 2.4.6 en alle tussenliggende versies.
Wanneer ik nu (na een complete reïnstall van debian r2.2 met 'Bunk' in sources.list) kernel 2.4.6 en 2.4.7 compile met als target CPU AMD Thunderbird/Duron dan gaat ie bij het starten van init gigantisch de mist in.. Null pointers en nog veel meer van dat soort enge dingen.. de ene keer komt ie verder dan de andere keer maar compleet booten doet ie niet.
Kernel 2.2.18-pre21 en 2.2.19 draaien allebei prima. Momenteel heb ik 2.4.7 wel draaien, maar met als target CPU i386 en dat lijkt me nou niet echt de bedoeling..
Iemand misschien bekend met dit 'fenomeen'? en zo ja, misschien ook een echte oplossing? (dus niet compilen voor een andere/'lagere' cpu)

Verwijderd

NULL pointers... Klinkt mij in de oren als geheugenfouten, wat voor geheugen en hoeveel chipjes zitten in die bak?

Nieuwere kernels (vanaf 2.4.5 of 2.4.6 ofzo) hebben iets vaags met duron/athlon cache size calculation die niet goed werkt op bepaalde versies van de Duron...

Het zou kunnen dat jij een van de ongelukkige bezitters van zo'n vage duron bent... Zie (bijvoorbeeld) http://archive.osdlab.org/linux-kernel/Jun-2001/0275.html, daar staat een patch die de te lage cache calculation op de duron verhieldp maar die dus (als ik het me goed herinner) te hoge cache size berekende voor andere durons, kijk eens of die code in jouw kernel source voorkomt en zo ja, verwijder die paar regels en probeer het dan nog eens.

Cache is in feite ook geheugen en kan dus ook voor NULL pointers zorgen als het fout gaat aldaar.

• Jelmer
nou aan het geheugen zal het wel niet liggen of aan de cache detection (heb ff gechecked, maar die regels staan er niet in)want anders zou 2.4.7 op gecomiled voor een i386 denk ik ook niet echt doen..

Ik zal nog eens ff proberen in mn bios de L1 en L2 cache uit te zetten en eens kijken wat ie dan doet..

Verwijderd

Op donderdag 26 juli 2001 16:30 schreef Jelmer Barhorst het volgende:
want anders zou 2.4.7 op gecomiled voor een i386 denk ik ook niet echt doen
Die patch verhoogt de detected cache size als de CPU flag een AMD proc aangeeft. Als jij jouw CPU als 386 compilet is die flag AMD er niet....
Ik gok op de cache :)

Probeer anders gewoon tijdelijk de 2.2.19 of probeer de nieuwste -ac kernel.

• Jelmer
nou die patch helpt helaas niets.. maakt het eigenlijk erger, want als nu init gestart wordt hangt ie direct...
Laatste alan cox patch voor 2.4.7 zorgt er voor dat ie niet meer compileert..

Wat ik trouwens ook vaag vind is dat op mn athlon onder vmware 2.4.7 met -march=athlon gemaakt wordt en op mn server -march=i686 :? terwijl ik op beide als CPU K7 heb gekozen..
nou ja, ik ga nog wel ff wat proberen en anders maak ik m gewoon K6 ipv K7.
tnx iig

• Jelmer
Heb nog ff wat gezocht in die usenet group waar jij ook naar verwees en kwam dit tegen:
http://archive.osdlab.org/linux-kernel/Jun-2001/1712.html
De beruchte Via 686B southbridge bug... In iedergeval weet ik nu dus waar alles vandaan komt en is het wachten op een oplossing...
(draai nu optimized voor k6 en die doet het prima)

Verwijderd

Niet optimaal maar het werkt in elk geval, ik hoop voor je dat de bug in 2.4.8 opgelost is.

• imdos
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

maar die 686b southbrigde bug kan je toch oplossen met een nieuwe bios versie :?

In ieder geval van Abit en MSI zijn er al nieuwe bios versies hiervoor uitgekomen.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• Jelmer
zie die link die ik gaf:
Furthermore, upgrading to BIOS 2.7 (instead of 2.5), including a so-called
"SB Live fix", made the system permanently unstable.
heb ik niet echt zin in...

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 26 juli 2001 14:30 schreef beelzebubu het volgende:
Cache is in feite ook geheugen en kan dus ook voor NULL pointers zorgen als het fout gaat aldaar.
Nope, kan niet, want cache is niet addresseerbaar vanuit software.

Verwijderd

Op donderdag 26 juli 2001 23:50 schreef deadinspace het volgende:
Nope, kan niet, want cache is niet addresseerbaar vanuit software.
:?

De processor weet vanuit zichzelf niet hoeveel cache hij heeft, toch? Dus dat moet een kernel (of iets wat daarop lijkt) hem vertellen. De kernel addresseert niet direct het cache-geheugen maar als jij de processor vertelt dat ie 2 gig aan cache heeft dan gaat ie alsnog cache addresseren wat er niet is....
Of zit ik nou te zwammen? :?
Pagina: 1