Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak85
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-01 22:11
Goedemiddag,

Ik weet niet of hier ik op het goede adres ben maar niet geschoten is altijd mis.

Momenteel schrijf ik mijn scriptie bij een vastgoed managementorganisatie en probeer ik achter de mogelijkheden te komen omtrent het maken van promotie video's door middel van drone's.

Ik begrijp dat er heel wat komt kijken voordat je als organisatie drone's mag inzetten voor commerciële doeleinden. Zo moet er volgens mij onder andere een ROC-Light vergunning behaald worden en moet de drone geregistreerd & verzekerd zijn. Maar voor dat ik mij stort in de kosten van de drone, eventuele opleiding van personeel, vergunningen en verzekeringen, ben ik benieuwd of het überhaupt toegestaan is om drone video's te maken van vastgoed in bijvoorbeeld een woonwijk?

Overal lees ik dat je minimaal 50 meter afstand moet houden van wegen en bebouwing. Maar toch zie ik meerdere makelaars al drone video's maken. Zijn zij dan illegaal bezig, of mis ik iets?

Zijn er mogelijkheden (en enigszins betaalbaar) om (zelf) promotie video's te maken door middel van drones van huizen, appartementen en ander vastgoed?

(mocht deze vraag niet op Tweakers horen dan bied ik bij deze mijn excuses aan, ook als het te vaag is wat ik wil weten, alle hulp is welkom)

[ Voor 1% gewijzigd door Daan_ op 03-05-2019 14:34 . Reden: groeten doen we standaard ;-) ]

Beste antwoord (via sjaak85 op 03-05-2019 15:40)

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
Op zich is dit vrij goed via Google te vinden: Ja, makelaars / huizeneigenaren moeten zich aan de regels houden. Wat erop neerkomt dat je in principe niet in een woonwijk kunt vliegen, ongeacht de vergunning.

Er zijn voor sommige toepassingen ontheffingen te krijgen, maar ik verwacht niet dat structureel vliegen in woonwijken voor filmpjes van huizen hierbij hoort.

https://www.vastgoedactue...spectief-op-gebruik-drone

Er is mij ook geen ontheffing voor dit soort gebruik bekend.

Edit: er is voor volledige ROC vergunning houders wel een nieuw scenario opgesteld waarin meer mogelijk is in stedelijk gebied. Ik verwijs je hiervoor naar de volgende site:
https://www.dronewatch.nl...-zijn-de-onmogelijkheden/

Dit is maart 2019 ingegaan.

[ Voor 24% gewijzigd door NiGeLaToR op 03-05-2019 15:45 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
Op zich is dit vrij goed via Google te vinden: Ja, makelaars / huizeneigenaren moeten zich aan de regels houden. Wat erop neerkomt dat je in principe niet in een woonwijk kunt vliegen, ongeacht de vergunning.

Er zijn voor sommige toepassingen ontheffingen te krijgen, maar ik verwacht niet dat structureel vliegen in woonwijken voor filmpjes van huizen hierbij hoort.

https://www.vastgoedactue...spectief-op-gebruik-drone

Er is mij ook geen ontheffing voor dit soort gebruik bekend.

Edit: er is voor volledige ROC vergunning houders wel een nieuw scenario opgesteld waarin meer mogelijk is in stedelijk gebied. Ik verwijs je hiervoor naar de volgende site:
https://www.dronewatch.nl...-zijn-de-onmogelijkheden/

Dit is maart 2019 ingegaan.

[ Voor 24% gewijzigd door NiGeLaToR op 03-05-2019 15:45 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:39
Misschien is dit een manier om wat regels te ontlopen:
https://vimeo.com/17280852

ballonnen, helium en een gopro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mortum
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 22:15

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

Onlangs zelf mijn ROC-L behaald, wat je heb gevonden is inderdaad correct.

Makelaars dienen zich inderdaad aan de regels te houden.

Ik denk dat de goedkoopste oplossing is een persoon opzoeken die zijn papieren op orde heeft, zelf je ROC-L halen kost naast de aanschafprijs van de drone nog eens bijna €1400 en de nodige administratie en tijd (om de cursus te volgen)

Meer 𝕄𝔼𝕌𝕂, Meer beter! Foto-, Laser- en Livestreamnerd Strava Hevy Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:36

sapphire

Die-hard pruts0r

De mensen die ik ken die video's/foto's maken van vastgoed binnen de bebouwde kom doen dat gewoon omdat het kan.
Ze weten dat het niet mag maar de pakkans is nihil en de vraag is er dus ......

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak85
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-01 22:11
Bedankt voor jullie reacties, uiteraard is het niet mogelijk voor mij de organisatie te adviseren om de wet te overtreden. Mogelijk kunnen er video's gemaakt worden van omliggende parken en natuurgebieden en natuurlijk vrijstaande woningen in het buitengebied.
Pagina: 1