Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• melihc
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 03-11 20:18
PV-advies gevraagd
Ik heb bijna alle berichten op het forum geleesd om een ​​informatie te vinden over de efficiënte micro-omvormer over de omvormer met de Power Optimizer, maar kon dit echt niet vinden, dus dit bericht plaatsen.

Ik heb een flat dak op ZW met een afstand van 10 meter x 5,5 meter, zonder schaduw.

Ik ontving 6 offertes. Het lijkt bijna allemaal aanbieders werkt met SE met power optimizers.
2 onderstaande aanbiedingen is mijn favorieten.

1-
Merk/type: DMECG 300 Wp mono black met zwarte backsheet (all-black)
Omvormers APS micro-omvormers type QS1 en YC600, uiteraard met web-monitoring module
14 panelen Prijs exclusief BTW: E 5.850,00
Te verwachten opbrengst/besparing ligging zuid:
14 x 315 kWh per jaar is 4410 kWh (gegarandeerd) x 0,168 is E 740,00 per jaar bij het huidige energietarief

Totaal WP of systeem is 4200 en bedrijfsclaims Ik kan 4410 kWh / jaar (% 15 meer opbrengst) van het systeem krijgen vanwege de micro-omvormers.
Bijna alle bedrijven berekenen het jaarlijks verzamelde bedrag door het totale WP of systeem te vermenigvuldigen met% 95 voor mijn huis.
Dit bedrijf berekent het als: 4200 X% 95 X 1,15 = 4410 kw

Is het echt mogelijk om 1,15 meer rendement te krijgen met een micro-omvormer in vergelijking met de Power Optimizer?

2-

14 LG Solar 340 N1C-V5 Neon2 Total WP 4760
1 Solar Edge SE 4000
14-delige P370-optimizer
Allemaal in installatieprijs EX BTW E 6,573

Jaarlijkse opbrengst rond% 95 X 4760 = 4485 kWh

Micro-omvormer heeft meer garantie (20 jaar) dan SE-omvormer (12) jaar en daarom lijkt het de betere keuze, maar ik ben er niet zeker van of ze ECHT 1,15 meer rendement kunnen genereren dan de werkelijke capaciteit?

Kun je alsjeblieft je ervaringen delen?

Hier is de dak van mijn huis
https://photos.app.goo.gl/QaFqq6HNz3ZTSeHK7

Alle reacties

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Je schrijft dat je geen schaduw hebt, optimizer- en micro-omvormer offertes kun je dan allemaal safe in de afvalbak dumpen. Je bent duurder uit met die spullen in jouw situatie en je TVT schiet onnodig omhoog. Daar komt bij dat de betrouwbaarheid van de installatie minder wordt met dit soort componenten die niet makkelijk te vervangen zijn. Het is vooral leuk voor de verkopers, want hun marges zijn een stuk beter als ze jou spullen kunnen verkopen die je niet nodig hebt.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@melihc
micro (of optimizers in het algemeen, zoals tigo/solaredge etc etc) leveren geen meer kWh op per jaar als er geen schaduw is. ;)
(ook met schaduw is het vaak nog erg betrekkelijk hoeveel meer.
pas met speciale schaduw soorten is het soms wel aantrekkelijk om toch voor zo iets te gaan.)
over het algemeen marketing b.s. :P

een APS YC600, klinkt leuk.
maar in werkelijkheid levert die per paneel een 265W, daar kun je gerust een 300Wp paneel aan hangen.
(het aantal keer dat het 300Wp paneel ook echt 300W levert is niet zo heel veel)
maar speciaal optimaal is dat niet. ;)

kun je echt niet met een gewone string omvormer werken?
dat is zoveel goedkoper om te doen, en werk net zo goed.
daar ben je eigenlijk in 99% van de gevallen beter mee af. ;)
(en garantie is leuk voor verkopers, "veel beloven en weinig geven, doet verkopers vreugde in het leven." >:) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Ik word van beide offertes helemaal niet blij. Staar je niet blin op opbrengstgaranties, maar je geeft zelf al aan dat je geen schaduw hebt. 10 x 5,5 kun je aardig comfortabel 3 rijen van 9 panelen op kwijt, dus ik snap deze offertes volstrekt niet. Aangezien 27 panelen ietsje te bruut is allicht kunje 4x5 landscape overwegen, in 2x10 of 1x20 string configuratie en laat die optimisers lekker hangen. Gooi er 315 watt mono's op. Aansluiten op een mooie 3 fasen omvormer (fronius, omnik, steca , solax) . (en dan lekker 20 in 1 string, jummy!)
Je zult altijd wel boven de 5500 kWh zitten, soms zelfs bijna de 6000kWh aantikken. Een installatie als deze is ook voor zo rond de 5000 ex de btw inclusief installatie goed te doen. (En levert dus aanzienlijk meer op, kortere TVT)

aangaande de offertes zelf
1: panelen gaan niet meer produceren van microomvormers, ze hebben minder last van schaduw en halen het optimale uit een paneel. Een paneel gaat niet opeens 115% van zijn jaaropbrengst doen aan een microomvormer. Ik zou verkopers die dat soort onzin uitkramen niet vertrouwen

2: Solaredge waar dit niet noodzakelijk is vind ik zelf niet zo jofel en ik vind de offerte te duur. Verder niets op aan te merken.

succes gewenst in ieder geval.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A