Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

VPS windows server als nas

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wil graag met een vriend een soort van nas instellen op een gehuurde vps van trans ip.
We hebben al freenas geprobeerd, maar ik mis toch gewoon een bureaublad omgeving met windows server features.

Mijn vraag is dus alsvolgt:

Bestaat er software (geen os) waarmee ik een soort nas kan configureren in windows server?
Ik wil dus graag gebruikers aanmaken waar ik via een website bestanden op kan zetten. Met ieder zijn eigen soort online schijf.
Dus gewoon letterlijk hoe het werkt bij een qnap nas of een synology nas, maar dan op een vps met windows server 2016 of 19.

De reden dat ik een vps kies boven een nas is omdat een vps veel betere hardware heeft en in een datacenter staat met veeeeeel beter internet. (met name de upload)

De processor ondersteund helaas geen virtualisatie, anders had ik wel een vm aangemaakt en daar freenas op gezet. Verder is de hardware makkelijk aan te passen naar der requirements van de software.

Alvast bedankt!

Groeten, Ruben

Alle reacties

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Mijn hersenen doen pijn! :X

Windows Server IS een fileserver (Network Attached Storage). Ik zou hem alleen niet direct aan het internet hangen. Dus firewall dicht en dan een VPN-server opzetten.

Overigens zou ik de kosten voor de Windows-licentie zonde van het geld vinden als je niet echt Windows nodig hebt. :P

[ Voor 3% gewijzigd door Room42 op 03-05-2019 10:38 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:17
Waarop draait de server?
Mits linux. Is iets als Nextcloud geen optie?
Indien het Windows draait kan je een docker image van Nextcloud gebruiken

Freenas is meer voor intern netwerk en niet iets wat je aan het internet hangt.

[ Voor 20% gewijzigd door osmosis op 03-05-2019 10:42 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

VPN-tunnel naar Windows opzetten, SMB laten tunnellen over die VPN, file-shares per user aanmaken?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik snap niet helemaal wat je doel precies is.

- Waarom heb je een NAS ergens ver weg (bij TransIP) staan? Wil je die niet juist in je LAN?
- Wat moet je met een desktopomgeving op een NAS?
De reden dat ik een vps kies boven een nas is omdat een vps veel betere hardware heeft en in een datacenter staat met veeeeeel beter internet. (met name de upload)

De processor ondersteund helaas geen virtualisatie, anders had ik wel een vm aangemaakt en daar freenas op gezet. Verder is de hardware makkelijk aan te passen naar der requirements van de software.
Ik denk niet dat je begrijpt wat een VPS is. Een VPS is een VM. De VPS heeft dus ook geen hardware.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Verwijderd

Topicstarter
Room42 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 10:37:
Mijn hersenen doen pijn! :X

Windows Server IS een fileserver (Network Attached Storage). Ik zou hem alleen niet direct aan het internet hangen. Dus firewall dicht en dan een VPN-server opzetten.

Overigens zou ik de kosten voor de Windows-licentie zonde van het geld vinden als je niet echt Windows nodig hebt. :P
Ik snap ook wel dat windows server een fileserver is/kan zijn. Het is alleen geen makkelijke oplossing voor als je met meerdere mensen vanaf een website er bestanden op wilt zetten. Het zou wel kunnen, maar het is dan nogal een gedoe om dat in te gaan stellen. Vandaar mijn vraag of er software bestaat was een de functies van een nas heeft.

Windows gebruik ik voor wat andere dingen wat buiten het NAS verhaal staat.

Verwijderd

Topicstarter
osmosis schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 10:41:
Waarop draait de server?
Mits linux. Is iets als Nextcloud geen optie?
Indien het Windows draait kan je een docker image van Nextcloud gebruiken

Freenas is meer voor intern netwerk en niet iets wat je aan het internet hangt.
De server draait nu gewoon op windows server 2019.
Ik ga Nextcloud wel eens proberen, voor filesharing lijkt me dit perfect. Tnx!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:58
Her is natuurlijk nogal loos om een dure Windows VPS te nemen en daar dan een VM op te draaien met FreeNAS (als dat al mogelijk is). Installeer gewoon FreeNAS op de VPS en zet een windows servertje thuis neer voor de dingen die je daarmee wilt doen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Topicstarter
Compizfox schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 10:45:
Ik snap niet helemaal wat je doel precies is.

- Waarom heb je een NAS ergens ver weg (bij TransIP) staan? Wil je die niet juist in je LAN?
- Wat moet je met een desktopomgeving op een NAS?

[...]

Ik denk niet dat je begrijpt wat een VPS is. Een VPS is een VM. De VPS heeft dus ook geen hardware.
Mijn doel is om zo simpel mogelijk NAS functies in windows server te laten draaien zonder ingewikkelde installaties. Het liefst dus met software, en geen os.

Ik heb zelf een qnap nas thuis, maar deze heeft te slechte hardware, en de 4tb die ik had zit vol. Op de vps kan ik vrij eenvoudig inloggen, en voor de dingen die ik er mee doe is het niet nodig om het in mijn eigen netwerk te hebben. Ik word ook voornamelijk gek van het geluid wat mijn nas maakt, dus daar wil ik ook vanaf. Tevens is de uploadsnelheid veel beter in een datacenter.

Ik wil gewoon een losse desktop omgeving in windows en dmv software de nas functies. De desktop omgeving is zodat ik altijd een pc heb die aanstaat. Het zijn dus gewoon 2 losse dingen die ik graag wil.

- desktop omgeving (windows) waar ik altijd bij kan.
- Nas functies met big data voor storage in een cloud/website omgeving.

ik weet prima wat een vps is. De processor die deze virtuele server heeft is een stuk beter dan de gene die in mijn huidige nas zit. Het is 1 grote Fysieke server die onderverdeeld word naar kleinere virtuele server, dus nog steeds hardware.

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 10:39
Verwijderd schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:14:
[...]

De server draait nu gewoon op windows server 2019.
Ik ga Nextcloud wel eens proberen, voor filesharing lijkt me dit perfect. Tnx!
Nextcloud Server does not support Microsoft Windows. We recommend using a virtual machine or docker image on Windows Server.

https://nextcloud.com/install/#instructions-server

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Waarom dan niet een VPN verbinding naar je server en een shared folder?
Of als het om filesharing gaat een simpele FTP server?
...wat?

Wat wil je nou precies bereiken met dit systeem? Je wil files delen via een website? Je wil meer data opslaan en verwerken dan je kwijt kan in een regulier database systeem?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:26:
[...]

Mijn doel is om zo simpel mogelijk NAS functies in windows server te laten draaien zonder ingewikkelde installaties.
Het simpelste en doeltreffendste zou een distro zijn die hier speciaal voor bedoeld is, dus bijvoorbeeld OpenMediaVault of FreeNAS of zo.
Het liefst dus met software, en geen os.
De software die jij zoekt draait over het algemeen niet onder Windows.
Ik heb zelf een qnap nas thuis, maar deze heeft te slechte hardware, en de 4tb die ik had zit vol. Op de vps kan ik vrij eenvoudig inloggen, en voor de dingen die ik er mee doe is het niet nodig om het in mijn eigen netwerk te hebben. Ik word ook voornamelijk gek van het geluid wat mijn nas maakt, dus daar wil ik ook vanaf. Tevens is de uploadsnelheid veel beter in een datacenter.
Je moet wel kijken naar de snelheid over het hele pad. De uploadsnelheid van je VPS mag wel hoog zijn, maar je internetverbinding thuis zal dan de limiterende factor zijn. Het snelste is gewoon een NAS in je eigen LAN. Dan heb je met een normaal GbE-netwerk 1 Gb/s.
Nu komt er ook ineens big data bij? :?

[ Voor 3% gewijzigd door Compizfox op 03-05-2019 13:46 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

[...]

...Het is 1 grote Fysieke server die onderverdeeld word naar kleinere virtuele server, dus nog steeds hardware.
Euh nee. Jouw OS ziet virtuele hardware. Dat is geen hardware. Vandaar jouw eerdere constatering dat je niet nogmaals kan virtualiseren want de VT/NX bits van de fysieke CPU worden niet altijd doorgegeven aan de vCPU waar je naar kijkt.

Wil je para-virtualisatie, zal je als "host OS" op de hardware aan de slag moeten met Xen (opensource) en dan ook de root-credentials hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door MAX3400 op 03-05-2019 13:49 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
[...]

ik weet prima wat een vps is. De processor die deze virtuele server heeft is een stuk beter dan de gene die in mijn huidige nas zit. Het is 1 grote Fysieke server die onderverdeeld word naar kleinere virtuele server, dus nog steeds hardware.
Virtuele hardware is toch echt wat anders dan fysieke hardware. Van fysieke hardware weet je dat je 100% aanspraak kunt maken op de beschikbare resources. Met virtuele hardware (in een VPS) weet je dat niet. Het kan zo zijn dat er nog 10 andere VM's net op hetzelfde moment de disk aan willen spreken, een groot aantal CPU cycles nodig heeft, flink wat RAM gebruiken. Op goedkope hosts kom je dan gewoon in de queue te staan en reageert je VPS dus net even trager.

Maar goed, dat is alleen om even aan te tonen dat het 'nog steeds hardware'-statement te kort door de bocht is. Ik kan me wel voorstellen dat de resources die beschikbaar zijn nog steeds veel hoger zijn dan een goedkope consumenten-NAS. :)
Compizfox schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 13:45:
[...]

Nu komt er ook ineens big data bij? :?
Ik denk dat ie 'big storage' van TransIP bedoelt. :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11 01:42
Omdat je eigenlijk alleen opslag ("Nas functies") lijkt te willen, kun je niet beter voor TransIP STACK gaan in plaats van een VPS oplossing? TransIP STACK (betaald) heeft een snelheid van 100 Mbit/s up en down, is via SFTP te benaderen of via WebDAV gewoon te zien als een netwerkschijf in bijvoorbeeld Windows 10. Per GB opslag (daar lijkt het je om te gaan) is het ook nog een stuk goedkoper dan een VPS.

[ Voor 14% gewijzigd door Cpt.Morgan op 03-05-2019 15:08 ]

Pagina: 1