Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Chris12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:29
Hallo,

Ik ben van plan screens aan de buitenzijde van de ramen te plaatsen.
En zit te kijken naar elektrisch aangedreven screens met Faher motor.

Om nu dit alles gemakkelijk (en goedkoop) draadloos te maken en tzt op te kunnen nemen in Domoticz had ik het volgende bedacht:

KAKU module ASUN-650 aansluiten op de screens, en voorzien van 220V.
Vervolgens de ASUN-650 pairen met zowel een schakelaar als afstandbediening.

Ik heb als afstandsbediening dan: ATMT-502 (16 kanalen, want 8 screens en nog wat ander KAKU verlichtingsspul).
En als wandschakelaar: AWST-8800.

Klopt het dat wanneer ik de wandschakelaar indruk dat dan het scherm dicht gaat (uitgaande dat die omhoog/open stond), en als ik de schakelaar nog een keer indruk dat dan het dichtgaan van het scherm stopt? Of gaat het scherm nu eerst helemaal dicht, en een tweede keer drukken op de wandschakelaar zal het scherm weer helemaal openen?
Of moet ik de wandschakelaar ingedrukt houden tot het scherm naar beneden/boven is?

Of zijn er betere oplossingen? Ja Somfy motor en Somfly draadloze bediening, maar dan wordt het screen 2x zo duur. Dus die optie valt af.

Mijn PVOutput

• Chris12
Niemand een andere wellicht wat meer bedrijfszekere optie? Daar KAKU geen status/confirmatie afgeeft van ontvangen opdracht.

In de documentatie van de KAKU devices heb ik inmiddels wel een antwoord over de werking vand e wand schakelaar gevonden. Dat zal het scherm met 1 klik openen/sluiten, en wanneer je dan nog een keer klikt zal het openen/sluiten stoppen.

Mijn PVOutput

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-11 14:22
Ik gebruik hiervoor een Fibaro z-wave shutter 3 schakelaar van
Deze heeft status melding, echter is dit een heel anders systeem als Kaku.

Deze werk met diverse schakelaars en ook zo als jij wilt.
Bij mij werkt hij met een pulsdrukker.
1x dukken gaat die omhoog, is die boven, 1x op de zelfde knop gaat die naar beneden.

In de meterkast heb ik een rabery Pi met Domoticz er op. (domotica software).
Hiermee zou je een RFXcom ook de kaku kunnen aansturen.

Verdiep je hier is in ik denk dat dit wel iets voor jouw kan zijn.
Als je meer met domotica wil gaan doen zou ik zowie zo overstappen naar Z-wave.

• Chris12
Ok, ik heb op mn Synology DS415+ ook Domoticz draaien en daaraan vast een RFXcom module, hiermee heb ik al wat KAKU schakelingen/scenes draaien.

Maar ik zal me eens verdiepen in de optie die jij aangeeft. Ik weet dat Z-wave niet lekker samen gaat met (sommige?) Somfy motoren dacht ik, geldt dit ook voor Faher motoren?

Mijn PVOutput

• maikelbeerkens
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-11 15:24
ik heb toevallig 1 rolluik op klikaanklikuit aangesloten met de ASUN650 in combinatie met AWST-8800.
Op de AWST-8800 schakelaar zit gewoon een aan en uit schakelaar wat je bij een normale lampschakelaar ook hebt. Bij mij voor het rolluik als volgt werkt aanknop = rolluik ophoog, uitknop = rolluik oplaag. druk je 2x op dezelfde knop blijft hij in positie staan.

• Chris12
Ok, en wel eens een situatie gehad dat het niet werkte? De WAF is natuurlijk van groot belang bij dit soort oplossingen... ofwel het moet wel altijd werken ;-)

Mijn PVOutput

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-11 11:49
Als bedrijfszekerheid (WAF!) inderdaad een voorwaarde is dan zou ik je echt aanraden om verder te kijken dan KAKU. Ik ben zelf een aantal jaar geleden begonnen met domotica middels openHAB en hoewel ik gebruik maak van andere KAKU schakelaars (verlichting) is het protocol hetzelfde. Ik ga overstappen op z-wave omdat ik problemen blijf ondervinden met een bepaalde lamp die soms wel en soms niet reageert. Erg irritant en het doet behoorlijk afbreuk aan het gebruiksgemak van zo'n systeem. Met name het ontbreken van feedback binnen het protocol vind ik echt een enorm minpunt. Indien mogelijk (geen idee in hoeverre dit compatible is met je bestaande motor) zou ik aanraden om het ineens goed te doen en z-wave te gebruiken. Uiteindelijk scheelt dit nu enkele tientjes en voorkomt dat je later zoals mij alles weer moet vervangen.

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
En ik stap juist weer af van z-wave ;) Het spul is relatief duur, vaak slecht ondersteunt (Fibaro) en ook z-wave werkt lang niet vlekkeloos ;). Ik heb nodes gehad die spontaan dood gaan, of lampen die niet schakelen. Of wel schakelen maar hun status niet goed teruggeven.

Ik ga eens knutselen met Zigbee. Goedkoper en ik heb het idee dat er veel betere ondersteuning is vanuit de verschillende communities.

iRacing Profiel

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Ik heb screens met 866mhz Somfy motoren en die stuur ik vanuit Domoticz aan met een Rfxcom

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• Chris12
Ik vind de meerprijs van draadloos aangestuurde screens best wel fors (in mijn geval zo'n 140 per screen, screen zelf zit op 230 per stuk. En ik heb er 8 nodig).
Vandaar dat ik niet voor de somfy oplossing ga.

Ik zal me ook eens verdiepen in Zigbee

Mijn PVOutput

Pagina: 1