is de geluidskwaliteit van Korg Triton bagger?

Pagina: 1
Acties:
  • 401 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

Topicstarter
zo hier had ik even zin in :) mega flamebait creeren :Y)

ik had van de week wat tijd over en ben bij livemusic geweest in Arnhem. Heb daar een half uurtje geragged op de Korg Karma.
KARMA is geweldig concept, ter intro:
- http://www.korg.com/gear/info.asp?A_PROD_NO=KARMA
- http://www.ifrance.com/Techno-iD/karma__electribe_m.htm
- http://www.karma-lab.com/

Waar ik echter niet zo over te spreken ben is de kwaliteit van de losse patches. Aangezien Karma exact dezelfde patches heeft als de Triton en Triton als een legende door het leven gaat, vraag ik me af of ik wel de juiste patches beluisterd heb.
Ik heb specifiek over piano sounds en strings. Als vergelijksmateriaal gebruik ik standaard preset patches van XP-30/JV-1010.

Als iemand me nu kan overtuigen dat met het nodige tweaken de piano en string patches van de Korg netzogoed kunnen klinken als van een Roland synthesizer, dan koop ik die Karma! Anders tja ... moet ik toch voor Roland gaan, dan maar geen Karma :(

nog een ander vraagje/opmerking: KARMA is geen technologie van Korg, Korg heeft het in licentie genomen. Is er misschien iemand die weet wanneer we meer KARMA mogen verwachten in de vorm van andere hardware dan wel stoere software produkten?

• Veneus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-07 00:41
Hey,

ik ben niet zo HEEL ERG op de hoogte met de geluiden van de Korgs, wat ik wel weet, is dat Korg imho de laatste tijd een beetje de "verkeerde" kant op gaat.
Zeker met die nieuwe Electribe M.
De Electribe A kan mijn waardering nog wel krijgen maar daar houd het ook wel op.
Wat ik van de Tritons en Trinitys weet, is dat het juist geweldige machines zijn om zelf een realistisch geluid op te maken.
Waar je met de JV-1010 nog best wel beperkt bent met instellingen, kan je bij de Korgs echt ALLES aanpassen.

Het ligt er verder een beetje aan waar je naar zoekt.
Ik ben zelf meer fan van analoog /virtueel-analoog, zoals de oudere rolands (juno), oude korgs (monopoly) en de Novation, Waldorf en Access apparaatjes.

Ik ben in mijn knopjes http://www.notoyota.nl

Verwijderd

Als iemand me nu kan overtuigen dat met het nodige tweaken de piano en string patches van de Korg netzogoed kunnen klinken als van een Roland synthesizer
dat vind ik nou juist weer een zwak punt van Roland(nou ja, mijn keyboard dan ;) ), strings en slow strings klinken wel aardig maar de synthesizer-strings klinken imho echt bagger. Geef mij maar de piano en string-patches van een Yamaha synth.

Verder zijn de patches van de Roland uitstekend, de saw/sine/square springen er echt uit en zijn met wat pitch-settings en andere trucjes uitstekend te tweaken. Kernkraft400 klinkt stukken beter via m'n synth dan het origineel! :9

Maar ja, ik denk dat ik binnenkort ook maar eens een Triton ga testen, dan ga ik denk ik voor de Rack versie ;)

Verwijderd

Hiya,

Triton klinkt best wel OK. Maar meer als subtiele toevoeging als strings, voices etc. Er zit niet zo erg veel dynamiek in (of je moet het er geforceerd uit halen)
De arps zijn altijd wel OK maar vallen in het niets bij die van de Karma (de geluiden van de Karma zijn leuk maar zonder die extra's zou het iets te mager zijn naar m'n smaak)

Roland heeft een nieuwe synth uit die hetzelfde als de XV series zou moeten klinken en dus errug interessant. En je kunt er 3 uitbreidingen bij kopen dus da's wel interessant. Hij heet Fantom overigens.
Maar het blijft een rompler dus moet je daar meer leren leven als je dat kunt.

Yamaha heeft nu ook een goede synth uit de Motif. Die klinkt wel redelijk vet en dynamisch. Is misschien niet altijd even subtiel maar met wat plugin boards zoals de AN1x versie klinktie errug lekker.

(Zelf heb ik een EX5 van Yamaha en die klinkt het beste van allemaal :) )

• Rhy

Rhy

Topicstarter
EX5 werd me inderdaad ook aangeraden (door een kennis). Maar zat in de winkel ermee te spelen ... en pffff dat wordt veel proggen om daar wat leuks uit te halen. Ik ben meer een presetmannetje :D

XV serie vind ik weinig toegevoegde waarde bieden op de JV serie. Als ik maar goede piano en string sounds heb ben ik al blij. Ik heb een JV1010 gehad maar verkocht omdat ik dacht alles wel 'effe' met samples te gaan doen. En dat valt toch best wel tegen, helemaal omdat ik dus geen editmannetje ben.

En tja de Triton ... ik heb wat reviews gelezen en het is bekend dat de piano's en strings van de Triton bagger zijn :) Ligt het toch niet aan mij.

KARMA ... tja leuke technologie maar alleen bruikbaar voor snaarinstrumenten heb ik het idee (including the piano). Bij gebruikt met synths krijg ik het idee dat ik op een arranger speel :o ... solly :) Niet dat per definitie negatief moet zijn, maar vind het muzikaal dan nogal een zooitje. Teveel in 1 keer.

Voor sequencing gebruik ik een PC sequencer, Karma kost zo'n 5000 gulden (komt mede door ingebouwde sequencer) en dat vind ik dus wel erg veel geld voor mogelijkheden die niet gebruik. Maar ik ga binnenkort nog wel een keer voor een second opinion.

Dus ik denk voorlopig dat ik gewoon maar een JV1010 weer terugkoop met phatboy ofzo (om toch wat meer controle te hebben over de sounds en ook nog softsynths te kunnen aansturen).
Synth en leadsoundjes ga ik denk uit softsynths (zijn er genoeg van vandaag de dag) halen of sampletjes.

• Rhy

Rhy

Topicstarter
Hmmm die Fantom he ... is dat een soort van nieuwe XP-50 ofzo?

specs zien er opzich wel gaaf uit, enig idee wat die kost?

en dat 76 toetsen klavier ... (semi-)gewogen toetsen?

• GREENSKiN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07-12 00:00
De Fantom is een wannabe XV88 ofzo. Doe 't dan goed en koop die.

De Triton, tsja, de standaard piano die erin zit is gewoon *kut*. Als je een piano eruit wilt halen, is de piano expansie gewoon essentieel (en die klinkt erg goed, vind ik).
Strijkers: De Roland serie klinkt voller, maar minder realistisch. Iets heel belangrijks wat je moet weten, op veel basissamples van de Roland synths zitten al modulaties (vibrato.. effecten.. galm) die je er dus never-nooit meer vanaf krijgt. Erg leuk als je met de presets speelt, maar als je met je eigen nummer bezig bent, ai.
De Triton zelf: Kwaliteitsgeluiden, de basis-samples zijn helder en kaal, gewoon echt goed. Bruikbaar. Combineer die met de top synthese en perfecte effecten van de Triton, en je hebt alles wat je nodig hebt.

De Yamaha Motif: Leuke synth, maar helaas een echte Triton wannabe en een slap aftreksel van de EX5. Zonde, want de EX5 is qua features een van de beste synths ooit (Kurzweil buiten beschouwing latend ;)). Maar, ik zou je niet aanraden een EX5 te kopen, want het is een en al geklooi met dat ding. Vol met bugs. Echt zonde, want er komen heel wat mooie geluiden uit dat ding, en qua synthese istie gewoon top.

Karma: Leuk ding. Karma technology is leuk ;) Helaas: Toetsenbord is niet fijn (evenals die Fantom), geen touchscreen zoals op de Triton (geweldig!!!), en samplen of samples afspelen kan ook niet.
Karma technologie komt trouwens binnenkort in software (macintosh).

Bottom-line: Ja, een Karma/Triton is beter dan een XP30/JV1010 qua synthese. Maarja, vind je de sounds van de Rolands toffer, dan moet je die halen. Bedenk wel dat sample-geintje wat ik je vertelde. Kan een groot obstakel zijn.

• Rhy

Rhy

Topicstarter
op de korte termijn (komende 2 jaar) lijkt een Roland synthesizer geen problemen voor mij te kunnen vormen: Presentventje he :o ;)
De enige effecten die ik regelmatig gebruik zijn flanger, delay en reverb

Ik zat gisteren opeens toch weer de specs te bladeren van Roland XV series. Ik snapte namelijk niet waarom Roland 60% van de geluiden uit de JV2080 overgenomen had.
En TADA! Om backwards compatible te blijven! Een heleboel muziekwinkels beweren namelijk het tegenovergestelde! Maar hebben vervolgens geen andere plausible verklaring |:(
Maar dit is dus best wel gaaf, nu alleen nog Session expansionboard erin en ben weer backwards compatible met me oude jv1010 en heb zo'n 450 nieuwe sounds, effecten en 24bit ad/da converters. Nu alleen nog een XV3080 in in tweede hands circuit zien te vinden, gaat anders toch een hoop centjes kosten ... :(

Karma voor de mac? :( PC duurt zeker weer 1-2 jaar extra ofnie? Nouja koop ik maar eens een mac :)

update: het toetsenbord van de Korg Karma is perfect hoor! Typical Roland zeg maar (ookal schijnt Korg iets van Fatar gebruikt te hebben)
Die van Motif en heel veel andere Yamaha synthesizers voelen cheapy aan, totaal geen weerstand. Om die reden heb ik mijn CS2x ooit eens verkocht (omdat ik dacht het toetsenbord stuk was, maar zelfs na reparatie was er niks veranderd). Het vreemde is dat er beweert wordt dat de AN1x en CS2x hetzelfde klavier gebruiken. Terwijl de AN1x duidelijk een roland-feel hebt.
Anyway ... het blijft allemaal persoonlijk. Gelukkig voelt niet ieder klavier hetzelfde aan :9

ohja en wat phantom betreft ... een wannabe XV88, MAAR met XV5080 engine!
specs zijn nogal vaag: Roland Japan (Worldwide) - Fantom
en update nr3: :D Bij Thomann (Duitsland) kost die hetzelfde als de XV88 ... dus misschien toch interessant?

• GREENSKiN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07-12 00:00
Nouja, die toetsenbord-feel van de Karma is nogal subjectief denk ik. Ik heb hier dus een Triton en Z1 staan, die hetzelfde toetsenbord hebben, en die vind ik dus erg fijn. De EX5 heeft dezelfde. Korg gebruikt ook de toetsenborden van Yamaha. Korg en Yamaha zijn van dezelfde Japaner met teveel geld.
De Motif heeft het nieuwe toetsenbord van Yamaha, ongeveer hetzelfde als die van de EX5, maar met iets minder weerstand en ook wat minder beweging. Best fijn vond ik.
De toetsenborden van de CS1x en CS2x zijn inderdaad dikke prut (heb hier ook een CS1x), maar die van de AN1x is wel weer wat beter. Het is dus zeker niet dezelfde (hier staat ook een AN1x).
Grappig dat je Roland goeie toetsenborden vind hebben... ik hou er niet van. Kwestie van smaak, denk ik. De XV88 heeft wel een goed toetsenbord, vind ik.

De Karma heeft trouwens hetzelfde toetsenbord als de CS6x, bijvoorbeeld. Ongeveer AN1x, achtig, maar iets minder 'elastisch'. En dat zie ik als positief ;)

Maargoed, waar 't om gaat, de sounds. Met de XV3080 ben je inderdaad redelijk compatible met je JV1010tje. Zie ik als geen slechte koop. Tweedehands zal je 'm niet zo snel vinden. Overweeg toch die Triton eens. Let op, kijk niet alleen naar hoe leuk het spelen is met de presets... let erop hoe alles in combinatie klinkt.

Fantom: Het lijkt een XV5080, maar let op! 64 noten polyfoon, en niet 128! Geen sample-playback mogelijkheden. In feite is het een XV3080, met COSM. XV88 is dan in mijn ogen veel interessanter. Mooi en goed gewogen toetsenbord. De interfaces zijn trouwens op beide synths (en de 3080) nogal knullig. Op de XV5080 is dat gelukkig beter.
Pagina: 1