Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:05
Vandaag geprobeerd om mijn credit card gegevens te verwijderen van Google Play. Dit bleek via de site niet mogelijk, hier kreeg ik een generieke foutmelding te zien met de vraag om contact op te nemen met support. Zo geregeld zou je denken. Niets is echter minder waar; ik krijg doodleuk te horen dat mijn credit card gegevens niet verwijderd kunnen worden omdat je verplicht een betaalmethode op je Google account moet hebben.

Mijn vraag is nu: is het echt zo dat een website je dit mag verplichten? Ik heb helemaal geen vaste abonnementen lopen bij Google. Ik vind het eigenlijk maar gevaarlijk dat dit niet kan. Als je op allerlei sites je credit card gegevens laat rondslingeren komt er vroeg of laat een keer een hacker bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-06 13:21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

SF -> PFSL

Gezien dit meer een financiële vraag is, geef ik het topic een zetje die kant op.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06 21:17
Nog eens terug bellen, want een betaalmethode is helemaal niet verplicht.
Bij het aanmaken van een account kan je die gewoon skippen. Ikzelf heb dan ook geen betaalmethode gekoppeld aan mijn account.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-05 12:46
Volg onderstaande:

Ga naar https://myaccount.google.com
Login met je gegevens als dat nog niet gedaan is
Klik op Betaling en abonnementen.
Klik op Betaalmethoden verwijderen.
Verwijder hier de creditcard of wat u dan ook maar verwijderd wil hebben

En klaar :)

[ Voor 15% gewijzigd door Knee-Buckler op 03-05-2019 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
@Knee-Buckler en @Wannial volgens mij begrijpen jullie het probleem niet helemaal. De knop voor het verwijderen van de informatie geeft de volgende melding:
Kan Mastercard •••• XXXX niet verwijderen
Neem contact op met Google Support voor hulp bij het verwijderen.
Een link naar hoe ik een betaalmethode kan verwijderen heeft geen meerwaarde. Dat heb ik al geprobeerd.

Google verzoekt mij dus contact op te nemen met support, dit heb ik gedaan. Het antwoord dat ik daarop kreeg is:
Beste XXX,

Bedankt voor uw antwoord.

U kunt het verwijderen pas nadat u een nieuwe betaalmethode heeft toegevoegd.

Met vriendelijke groet,
XXX
Het ondersteuningsteam van Google
Ik wil alleen geen betaalmethode meer hebben bij Google. Haar antwoord impliceert dat je ten alle tijden een betaalmethode moet hebben. Ik wil mijn account trouwens niet sluiten, ik wil alleen terug naar de situatie dat ik geen betaalmethode meer op mijn account heb. Bij andere sites zoals PayPal.com is dit geen probleem.

Wat zijn juridisch gezien mijn rechten hier? En hoe kan ik Google zo ver krijgen mijn gegevens te verwijderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
frickY schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 07:56:
Nog eens terug bellen, want een betaalmethode is helemaal niet verplicht.
Bij het aanmaken van een account kan je die gewoon skippen. Ikzelf heb dan ook geen betaalmethode gekoppeld aan mijn account.
Ik heb mijn account ook aangemaakt zonder betaalmethode. Die heb ik later toegevoegd. Nu jaren later is het een probleem om die koppeling ongedaan te maken. Uiteraard wil ik niet mijn account sluiten omdat dit mailadres al jaren in gebruik is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Nieuwe creditcard aanvragen bij je bank is meestal de snelste oplossing, dan vervalt je oude vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:46
Fake creditcardnummer invullen? https://www.getcreditcardnumbers.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comgenie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-06 15:54

Comgenie

Soms heb je dat

Google Play verifieert een credit card met een tijdelijke reservering zover ik weet. Dus dit werkt niet.

Wat wel werkt is een virtual/disposable card toevoegen van een bank die dat support. Daarmee krijg je een creditcard nummer die maar kort werkt.

Waarschijnlijk werkt het ook om PayPal toe te voegen, en die autorisatie via PayPal zelf weer in te trekken.

No animals were harmed in the making of this comment.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Japiooo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:24
Net even gekeken, bij mij stond ook mij CC bij de betaalmethodes. Laatste actie is medio 2016 geweest.
Kon de kaart probleemloos verwijderen.
Misschien dat er toch stiekem nog ergens een abonnementje is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
Japiooo schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 10:15:
Net even gekeken, bij mij stond ook mij CC bij de betaalmethodes. Laatste actie is medio 2016 geweest.
Kon de kaart probleemloos verwijderen.
Misschien dat er toch stiekem nog ergens een abonnementje is?
Dat was initieel wel het probleem, ik had nog een abonnement lopen bij Google Cloud. Dat kon ik echter wel zien via een bepaalde pagina. Die account is inmiddels een tijdje verwijderd.

Ik denk dat ik mijn credit card inderdaad ga laten vervangen. Van Google hoef je kennelijk geen medewerking te verwachten :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
Comgenie schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 10:10:
[...]

Google Play verifieert een credit card met een tijdelijke reservering zover ik weet. Dus dit werkt niet.

Wat wel werkt is een virtual/disposable card toevoegen van een bank die dat support. Daarmee krijg je een creditcard nummer die maar kort werkt.

Waarschijnlijk werkt het ook om PayPal toe te voegen, en die autorisatie via PayPal zelf weer in te trekken.
Dit zijn mooie creatieve oplossingen. Maar ik denk wel dat we hier afwijken van waar het hier omgaat. Is het niet bizar dat Google het verplicht om minimaal één actieve betaalmethode te behouden? Wat geeft ze dit recht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-05 20:34
Ik heb ook een CC in mijn google account staan. Ik kan deze, net als de TS, niet verwijderen.
De kaart is niet verlopen, maar al wel opgezegd.

Google kan deze kaart sowieso niet chargen. Toch kan ik hem niet verwijderen zonder een nieuwe kaart toe te voegen. Raar.

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 455473

q-enf0rcer.1 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 10:35:
[...]

Dit zijn mooie creatieve oplossingen. Maar ik denk wel dat we hier afwijken van waar het hier omgaat. Is het niet bizar dat Google het verplicht om minimaal één actieve betaalmethode te behouden? Wat geeft ze dit recht?
Ik denk dat ze hier spelen in een heel grijs gebied, maar dat als hier ooit jurisprudentie over komt dat het duidelijk zal zijn dat dit niet mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
q-enf0rcer.1 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 10:35:
[...]

Ik denk dat als ze dit gewoon in hun voorwaarden zetten je er niks aan kan doen.

Het recht krijgen ze doordat het hun product is en dus heel veel mogen eisen van hun klanten. Bevalt het niet, mag je gerust naar een ander overstappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• insante
  • Laatst online: 17:07
Ik raad je aan om een melding te doen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
https://autoriteitpersoon...-gebruik-persoonsgegevens

Volgens AVG (GDPR) mag je ten alle tijden, o.a. een verwijderverzoek indienen (een bedrijf kan het afwijzen, maar moet hier een reden voor hebben). Wat Google hier doet is jou verplichten om onnodig persoonlijke data (PCI data zelfs) te delen, tenzij expliciet in de voorwaarden staat dat het verplicht is.

[ Voor 15% gewijzigd door insante op 03-05-2019 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
@insante dat klinkt als een interessante route om te volgen. Vallen betaalmiddelen zoals een creditcard overigens wel onder persoonsgegevens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:50
JIJ maakt gebruik van hun "gratis" diensten.
JIJ bent akkoord gegaan met hun voorwarden
JIJ heb die betaal methode toegevoegt en dus toestemming gegeven aan google om die gegevens te gebruiken.

Zie je het probleem hier?

Google staat volledig in hun recht, jij hebt niks te zeggen, je gebruikt immers hun "gratis" diensten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:58
Joeri.Bijlsma schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 13:44:
[...]

Google staat volledig in hun recht, jij hebt niks te zeggen, je gebruikt immers hun "gratis" diensten.
Of ze in hun recht staan is nog de vraag.
Ik kan me goed voorstellen dat dit niet toegestaan is in Nederland/Europa.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:45
[...]

JIJ heb die betaal methode toegevoegt en dus toestemming gegeven aan google om die gegevens te gebruiken.

JIJ snapt de AVG regels niet :X

Ik ben benieuwd waarom google acht dat deze persoonsgegevens noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van hun diensten. Ik vermoed dat TS prima zonder zijn CC gegevens gebruik kan maken van de google diensten, getuige het feit dat je een account kan aanmaken zonder betaalopties te selecteren.

Daarmee zie ik niet in waarom de TS niet mag verzoeken om deze persoonsgegeven te verwijderen :?

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:50
s0ulmaster schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 14:03:
[...]

JIJ snapt de AVG regels niet :X
Als ik het niet snap, leg maar uit waarom niet.
Anders zie ik het nut niet in om mij te quoten.

[ Voor 43% gewijzigd door Joeri.Bijlsma op 03-05-2019 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:45
Joeri.Bijlsma schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 14:35:
[...]

Als ik het niet snap, leg maar uit waarom niet.
Anders zie ik het nut niet in om mij te quoten.
Heb je uberhaupt mijn post gelezen? Mij hele post is gewijd aan het feit dat ik mij afvraag of de TS niet het recht heeft om zijn gegevens te laten verwijderen als deze niet noodzakelijk zijn om de dienst te laten functioneren???

Jij stelt dat google alles kan maken omdat het hun (gratis) dienst is en je je maar aan hun regels dient te conformeren.

Daarmee stel ik dat jij de regels van de AVG niet begrijpt ( of dat ik volledig de plank mis sla :+ )

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
q-enf0rcer.1 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 10:33:
[...]

Dat was initieel wel het probleem, ik had nog een abonnement lopen bij Google Cloud. Dat kon ik echter wel zien via een bepaalde pagina. Die account is inmiddels een tijdje verwijderd.
En is de laatste betaling daarvan inmiddels ook al verwerkt? Of moet dat nog gebeuren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
HuHu schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 14:53:
[...]

En is de laatste betaling daarvan inmiddels ook al verwerkt? Of moet dat nog gebeuren?
Dat is inderdaad al verwerkt. Toen dat nog niet het geval was stond de verwijder knop ook nog niet bij de credit card waar het om gaat. Die knop staat er nu dus wel maar levert een foutmelding op na het klikken. Zie hierboven de exacte foutmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-06 23:04
Wellicht dat het na een tijdje wel werkt. Misschien een chargeback bescherming.

Dan nog, AVG geeft aan dat jij altijd je gegevens mag inzien, wijzigen of verwijderen. Ongeacht wat in de voorwaarden van een bedrijf staat. Ieder bedrijf dient hier aan te voldoen.

[ Voor 53% gewijzigd door Akemi op 03-05-2019 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

[...]

Als er iets in de voorwaarden staat wat wettelijk niet mag, maakt het helemaal niks uit of je akkoord bent gegaan.

Zou helemaal mooi worden. We zetten in de voorwaarden dat we jou mogen vermoorden. Dus dan mag dat zomaar?
Wordt lekker makkelijk om onder de wet uit te komen.

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-06 13:57

liberque

Vrijzinnig!

Dit is gewoon een gevalletje van:

1. Heeft de klant geen creditcardnummer opgegeven dan is er geen default betaalmethode en wordt tijdens een transactie gevraagd hoe je wilt betalen. (de reden dat je niet verplicht bent om een creditcard op te geven bij het aanmaken van een account)

2. Indien klant wel een creditcardnummer opgegeven heeft dan wordt deze geflagged als default betaalmethode. Je kan deze creditcard alleen verwijderen als je een andere default betaal methode kiest. Google zijn systeem is zo ingericht dat zodra de flag 'default payment' op '1' of 'yes' staat dat je deze niet kan verwijderen.

Lekker handig dan als je je creditcard wilt verwijderen en een tekortkoming in hun systeem wat volledig op de Amerikaanse markt lijkt gericht.

Hoe kom je er vanaf zonder je account te wissen? Simpel: een andere default betaalmethode toevoegen en dan de creditcard verwijderen. Als je een postpaid abo heb met je mobiel is dat zeer eenvoudig te doen. Zet je Wifi op je GSM uit en ga op een 3g/4g verbinding naar de Google Payment pagina. Voeg daar betalen via je mobiele provider toe en zet deze als default method. Verwijder nu je creditcard, ga naar de app van je mobiele provider of bel ze even op en vertel ze dat je dit uit wilt zetten. Et voila: je creditcard is gewist uit het systeem en je nieuwe default payment methode werkt niet meer.

Een andere methode behalve tig mailtjes sturen of uren aan de telefoon hangen kan ik zo snel niet bedenken - behalve je creditcard laten vervangen.

Hele AVG geneuzel: jullie hebben allemaal gelijk - het is een tekortkoming in het systeem van Google maar de eerste lijns helpdesk van hen gaat daar niks aan kunnen veranderen. Ergo: een klacht inschieten kan soelaas bieden. Succes

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Akemi schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 16:16:
Wellicht dat het na een tijdje wel werkt. Misschien een chargeback bescherming.

Dan nog, AVG geeft aan dat jij altijd je gegevens mag inzien, wijzigen of verwijderen. Ongeacht wat in de voorwaarden van een bedrijf staat. Ieder bedrijf dient hier aan te voldoen.
De AVG en andere wetgeving geeft ook aan wanneer je rechten niet of verminderd gelden. Sowieso is het altijd een belangenafweging. Laat dat altijd dus maar weg.

Desalniettemin kan de AVG hier een behulpzame route bieden, Google is een van de partijen waar de AVG mede voor opgezet is. Als de klant het product is dienen de regels scherp nageleefd te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
liberque schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 18:28:
Dit is gewoon een gevalletje van:

1. Heeft de klant geen creditcardnummer opgegeven dan is er geen default betaalmethode en wordt tijdens een transactie gevraagd hoe je wilt betalen. (de reden dat je niet verplicht bent om een creditcard op te geven bij het aanmaken van een account)

2. Indien klant wel een creditcardnummer opgegeven heeft dan wordt deze geflagged als default betaalmethode. Je kan deze creditcard alleen verwijderen als je een andere default betaal methode kiest. Google zijn systeem is zo ingericht dat zodra de flag 'default payment' op '1' of 'yes' staat dat je deze niet kan verwijderen.
Je redenering klinkt logisch, maar dan vraag ik me wel af waarom ik zojuist zonder probleem mijn CC kon verwijderen, zonder dat er een alternatieve betalingsmethode was. Binnen 2 klikken gebeurd.

Vraag me af hoe 'het systeem' bepaalt wanneer dat wel en niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-06 13:57

liberque

Vrijzinnig!

finsdefis schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 16:55:
[...]

Je redenering klinkt logisch, maar dan vraag ik me wel af waarom ik zojuist zonder probleem mijn CC kon verwijderen, zonder dat er een alternatieve betalingsmethode was. Binnen 2 klikken gebeurd.

Vraag me af hoe 'het systeem' bepaalt wanneer dat wel en niet kan.
Wellicht hebben ze het al een tijdje geleden aangepast. Dat het voor alle accounts die aangemaakt voor <insert date> niet gaat en na die datum wel. Dunno... het blijft allemaal giswerk :)

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:27

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Heb zojuist getest maar kon zonder problemen mijn cc als (enige) betaalmethode verwijderen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Anoniem: 224360 schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 16:30:

Desalniettemin kan de AVG hier een behulpzame route bieden, Google is een van de partijen waar de AVG mede voor opgezet is. Als de klant het product is dienen de regels scherp nageleefd te worden.
Wellicht is de CC tegen die tijd toch al wel verlopen, de AP heeft het namelijk nogal druk. Laatst nog een artikel bij de NOS over het filmen van toiletgangers:
Volgens de privacy-expert kunnen gefilmde bezoekers verschillende dingen doen. "Het makkelijkste is om de eigenaar aan te spreken, en als dat niets uithaalt media-aandacht genereren. Het is veel ingewikkelder om naar de Autoriteit Persoonsgegevens te gaan, want die hebben heel veel zaken. Dan gaat het lang duren. De politie treedt bij uitwassen ook op. Maar het beste is om niet meer naar die kroeg te gaan."

https://nos.nl/artikel/22...lmen-op-mannentoilet.html
🦆 of zoals ze bij google zeggen:
Afbeeldingslocatie: https://emojipedia-us.s3.dualstack.us-west-1.amazonaws.com/thumbs/160/google/146/duck_1f986.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd1 schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 19:35:
[...]

Wellicht is de CC tegen die tijd toch al wel verlopen, de AP heeft het namelijk nogal druk. Laatst nog een artikel bij de NOS over het filmen van toiletgangers:

[...]

🦆 of zoals ze bij google zeggen:
[Afbeelding]
Of de CC verkopen is maakt geen fluit uit voor een klacht. En dat de ap druk is en je niet a la minute gaat helpen en op de hoogte stellen is geen reden om niet te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Anoniem: 224360 schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 19:48:
[...]

Of de CC verkopen is maakt geen fluit uit voor een klacht. En dat de ap druk is en je niet a la minute gaat helpen en op de hoogte stellen is geen reden om niet te melden.
Het ging me er meer om dat het voor de OP niet echt een oplossing is. Ik neem aan dat het de OP gaat om eventueel misbruik van de gegevens, dat is niet meer het geval nadat de kaart verlopen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd1 schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 19:51:
[...]

Het ging me er meer om dat het voor de OP niet echt een oplossing is. Ik neem aan dat het de OP gaat om eventueel misbruik van de gegevens, dat is niet meer het geval nadat de kaart verlopen is.
Klopt, oplossing voor ts ligt ook niet in de AVG perse. Dan moet je bij google een verzoek doen op basis van de AVG en klagen dat de termijn van één maand niet gehaald wordt bij de ap (of google helpt je wel netjes binnen de maand).

Ik zou andere genoemde oplossingen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-06 14:44

SeatRider

Hips don't lie

Akemi schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 16:16:
Mwah. Sowieso is de AVG een Nederlandse interpretatie, je bedoelt dan de GDPR. En die geldt primair voor bedrijven in de EU. Wat je wel ziet is dat Amerikaanse bedrijven soms wat moeite doen om net te doen alsof ze zich hier ook aan houden, middels een waterdichte zelfverklaring, genaamd Privacy Shield.

Dus ja, in dit geval moet Google je inderdaad inzagerechten geven. Het recht om je gegevens aan te passen of te verwijderen kunnen ze je (met redenen omkleed) weigeren, bijvoorbeeld als de CC nog nodig is omdat er nog een dienst loopt, oid.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insante
  • Laatst online: 17:07
q-enf0rcer.1 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 13:13:
@insante dat klinkt als een interessante route om te volgen. Vallen betaalmiddelen zoals een creditcard overigens wel onder persoonsgegevens?
Heel late reactie, excuses, ben aan het reizen voor werk.
Betaalmiddelen zoals een credit card vallen onder Payment Card Information (PCI) en de wetgeving en regels daarvoor zijn heel streng, en vallen ook onder persoongegevens als het goed is.
Pagina: 1