Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• MatsuMatsu85
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:01
Goeieavond Heren,

Ik zit met de handen in het haar. Heb mijn installatie laten optimaliseren, maar draait nu nog slechter als voorheen 1000W minder tussen 13:00 en 18:00. De situatie is als volgt: Dit is na twee panelen verplaatst plus 5 solar edge P370i optimizers. Ik had gevraagd om Tigos maar daar hadden ze weinig ervaring mee.

Dit is de situatie na:

https://afbeelding.im/dsMioMNS

Dit is de situatie voor:

https://afbeelding.im/Q315SkAR

Hier had ik dus schaduw op de twee panelen rechts in de hoek. Misschien had ik het beter een jaartje kunnen aankijken. Ben jong en ongeduldig.

Komt het nu door de verplaatsing van de panelen of door de solar edge optimizers. Als ik in de data sheet kijk dan staat er letterlijk minimaal 4 optimizers per string bij een non SE omvormer. Nu zijn er op string 1 drie optimizers geplaatst en op string 2 twee optimizers geplaatst. Zijn twee strings van 7 heb ik mij laten vertellen.

Volgens mijn installateur zou de verplaatsing geen probleem moeten zijn ze liggen nu eerder in de zon en de hellingshoek is hetzelfde gebleven.

Als laatste ik heb een Solax omvormer van 4600W en Benq Sunbravo panelen van 320WP.

Graag advies of alles terugdraaien?

Bvd,

Greetz MatsuMatsu

[ Voor 3% gewijzigd door MatsuMatsu85 op 02-05-2019 22:10 ]

• Apeldoorn
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07-01-2024
MatsuMatsu85 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 21:52:
Goeieavond Heren,

Ik zit met de handen in het haar. Heb mijn installatie laten optimaliseren, maar draait nu nog slechter als voorheen 1000W minder tussen 13:00 en 18:00. De situatie is als volgt: Dit is na twee panelen verplaatst plus 5 solar edge P370i optimizers. Ik had gevraagd om Tigos maar daar hadden ze weinig ervaring mee.

Dit is de situatie na:

Dit is de situatie voor:

Hier had ik dus schaduw op de twee panelen rechts in de hoek. Misschien had ik het beter een jaartje kunnen aankijken. Ben jong en ongeduldig.

Komt het nu door de verplaatsing van de panelen of door de solar edge optimizers. Als ik in de data sheet kijk dan staat er letterlijk minimaal 4 optimizers per string bij een non SE omvormer. Nu zijn er op string 1 drie optimizers geplaatst en op string 2 twee optimizers geplaatst. Zijn twee strings van 7 heb ik mij laten vertellen.

Volgens mijn installateur zou de verplaatsing geen probleem moeten zijn ze liggen nu eerder in de zon en de hellingshoek is hetzelfde gebleven.

Als laatste ik heb een Solax omvormer van 4600W en Benq Sunbravo panelen van 320WP.

Bvd,

Greetz MatsuMatsu
Ik denk dat je sinds verandering nog geen volledig dag zon erop hebt gehad om een eerlijk oordeel te geven. Zou het even 2 weken aankijken...

3025 wp, z-zw, plat dak, 15 graden hellingshoek

• MatsuMatsu85
@Apeldoorn Bedankt voor je reactie. Nee daar heb je een punt, maar als ie tussen de wolken door kwam dan lag de piek op 3200W i.p.v. 4200W dat vind ik een te groot negatief verschil... Als andere nog tips of ideeën hebben alles is welkom.

[ Voor 12% gewijzigd door MatsuMatsu85 op 02-05-2019 22:55 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Goeieavond Heren,

Dit is de situatie na:

Dit is de situatie voor:

Bvd,

Greetz MatsuMatsu
Jeetje wat ligt dat krom, mega hoogteverschil, is dat een bedrijf die panelen legt? Maar goed, dat daargelaten, kunnen SE optimizers op een gewone omvormer?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:49
Nee. Hebben ze überhaupt wel ervaring PV installaties? 8)7

[ Voor 87% gewijzigd door hesselbeertje op 02-05-2019 23:15 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-11 22:36
Als ik in de data sheet kijk dan staat er letterlijk minimaal 4 optimizers per string bij een non SE omvormer. Nu zijn er op string 1 drie optimizers geplaatst en op string 2 twee optimizers geplaatst. Zijn twee strings van 7 heb ik mij laten vertellen.
Heb je een link naar de datasheet waarnaar je verwijst?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Rol-Co schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 22:58:
[...]

Jeetje wat ligt dat krom, mega hoogteverschil, is dat een bedrijf die panelen legt? Maar goed, dat daargelaten, kunnen SE optimizers op een gewone omvormer?
hesselbeertje schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 23:14:
Nee. Hebben ze überhaupt wel ervaring PV installaties? 8)7
nou... ja en nee.

er zijn optimizers die op een non SE omvormer kunnen, als de p370i gebruikt (en aangepast met speciale sleutel) is dan kan het.

https://www.solaredge.com...r-optimizer-datasheet.pdf

Overigens klopt idd de verdeling in de strings niet voor de optimizers. En ik had idd voor een tigo gekozen.

Nog een gedachte: 2x7 lijkt me een beetje mager voor de solax.

[ Voor 11% gewijzigd door teacher op 02-05-2019 23:37 ]

Wise enough to play the fool

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

teacher schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 23:24:
[...]

[...]

nou... ja en nee.

er zijn optimizers die op een non SE omvormer kunnen, als de p370i gebruikt (en aangepast met speciale sleutel) is dan kan het.

https://www.solaredge.com...r-optimizer-datasheet.pdf
Maar minimaal 4 staat er ook.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Laat ze meteen gelijk leggen, wat de uitkomst ook zal zijn.
Ik vraag me af, wat die schaduw doet, met die verlaging ertussen. (doorkruist rijen met cellen en diodes)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• MatsuMatsu85
Heren, super bedankt voor de reacties. Wordt enorm gewaardeerd. Het gaat inderdaad om de p370i optimizer die dus wel op een non SE omvormer zou moeten kunnen. Ik heb weinig ervaring met spanning en stroom, maar in de datasheet van SE staat minimaal 4 per string. Doordat daar niet aan voldaan wordt is nu de opbrengst te laag?

En hoe kijken jullie tegen de verplaatsing van de twee onderste panelen aan dat zou toch geen effect mogen hebben, omdat de hellingshoek en oriëntatie hetzelfde is?

De Solax draaide verder op zich prima op 2x 7 panelen. Zat met koud weer regelmatig tegen de 4200W aan. Dus dat lijkt me niet het probleem.

Nog een laatste vraag. De twee panelen die verplaatst zijn naar boven. Daar zie ik de grote schoorsteen pijp in. Zover ik dat kan zien is dat reflectie en geen schaduw toch? De zon schijnt en van voren recht op.

Ik besef me nu dat misschien niet de juiste plek is. Zou een beheerder dit wellicht kunnen verplaatsen naar een eigen topic?

Alvast bedankt.

Grtz MatsuMatsu

[ Voor 13% gewijzigd door MatsuMatsu85 op 03-05-2019 08:34 ]

• MatsuMatsu85
@Rol-Co @AUijtdehaag @Rouske @hesselbeertje @teacher Ben net gebeld door de installateur ze hebben contact gehad met SolarEdge. Het blijkt dus dat de P370i optimizer niet meer ondersteund wordt en in mijn situatie helemaal niet goed werkend te krijgen is, omdat ik geen SE omvormer heb.

Dus ze gaven aan dat het hun fout was, omdat ik in eerste instantie al aangegeven had dat ik voor de Tigo optimizer wilde gaan. Deze worden nu besteld en binnenkort kosteloos vervangen 😊

Nog een vraag m.b.t. de verplaatsing van die twee panelen ze liggen nu niet meer in de schaduw. Dit zou qua ligging geen effect mogen hebben, omdat de oriëntatie en hellingshoek hetzelfde is gebleven.

En het is volgens mij reflectie wat je ziet op die twee panelen van die zilveren kachel pijp en geen schaduw toch?

Alvast bedankt voor de reacties.

Grtz MatsuMatsu

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Ik denk eerder dat ze safeDC niet hebben uitgezet (dat kan alleen met een solaredge key), waardoor de optimizer maximaal 1 volt uitstuurt. Dan mis je de opbrengst van de desbetreffende panelen, en dat zou zomaar meer dan 1000wp kunnen schelen.

vwb de string van 2x7 op de solax: met 7 x voc van je panelen kom je een beetje laag uit in de MPP tracker.

en je had al een eigen topic ;)

[ Voor 23% gewijzigd door teacher op 03-05-2019 12:24 ]

• MatsuMatsu85
@teacher dank voor je reactie. Ze worden nu vervangen door vijf Tigo optimizers. Dus ff geduld nog. Dan zou het al een heel stuk beter moeten gaan.

Vwb de string verdeling kan ik bijna niet anders heb maar 14 panelen.

Hoe denk jij erover is reflectie toch van die kachel pijp op die 2 verplaatste panelen. Op die andere panelen reflecteerd het ook een beetje van die kleine pijpjes links. Die hadden daar geen last van iig.

Ik zal de resultaten met jullie delen als ze de Tigo's geplaatst hebben.

• MatsuMatsu85
@Rol-Co @AUijtdehaag @JoKo @teacher Heren experts ff een vraagje nog. Mijn systeem draait met de Tigo's gelukkig al een heel stuk beter 😊 Wat me opvalt aan vandaag met sluierbewolking dat het tot 12:00 nog wat moeizaam gaat met de productie. Daarna knalt het 1000W omhoog, omdat dan de schaduw van de hoge kachel pijp compleet weg is. String 1 doet 562W en string 2 1256W. Gister met stapelwolken ging de productie een stuk harder. Komt dat, omdat er vandaag een hardere schaduw op de panelen is door de constante zon?

En die kachel pijp van 2 meter is die nog in te korten en wie van jullie heeft daar ervaring mee?

Reacties hebben geen haast ik ben gewoon benieuwd.

Alvast bedankt.

Grtz MatsuMatsu85

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Kan je nogmaals wat foto's posten, en grafiekjes of pvoutput?

• MatsuMatsu85
@teacher Bedankt voor je reactie. Hoe kan ik foto's uploaden, zodat het via Tweakers ingevoegd wordt? Ik kan namelijk nog geen foto's uploaden in mijn foto album. Zal zo nog een foto posten en een grafiekje via externe site.

Het is gelukt zo te zien 😊 Vanaf 17:30 heb ik een tweede rare knik. Dit is helaas een cv pijpje van de buren dus daar kan ik helaas niks aan doen. Gelukkig hersteld ie zich daarna wel weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uGJX1Cnipwa3iT9EXenG7cUg/full.jpg

Hier de foto van de enorme kachelpijp:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EkxDkbkObcfnthq9hr5K3C9U/thumb.jpg

Vandaag zit ik nu op 27,1 Kwh met eigenlijk de hele dag sluierbewolking. Dus op zich niet slecht 😊

Om af te sluiten, het verplaatsen van de twee panelen naar rechts boven plus de Tigo optimizers heeft wel ze effect. Eerst had ik pas vanaf 13:30-14:00 of twee maanden geleden nog later pas volle opwek. Nu dus vanaf 12:00 uur.

[ Voor 72% gewijzigd door MatsuMatsu85 op 23-05-2019 20:30 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
https://mupload.nl/
en dan de code met img tags hier plakken

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-05-2019 20:22 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• MatsuMatsu85
Hier nog een grafiek van gister toen er echt stapelwolken waren i.p.v. sluierbewolking:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2OkxpAJ38ssEZ7JLQZITH0zK/full.jpg

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Vergelijkbare pijp bij mij op NO
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0BafAgfLrslQ76m05OQjSTCv/full.png

Als de schoorsteen haverwege het dak komt te zitten dan zal er geregeld rook naar binnen geblazen worden.

Boven de nok van het dak uit en anders niet voor uw eigen veiligheid.

Ook moet het dakvlak vrij zijn van andere hoge opstakels, zodat er geen enkele mogelijkheid bestaat dat er op de kap van de de schoorsteenpijp tegendruk komt te staan met het gevolg dat de rook naar binnen wordt geduwd vanwege belemmeringen achter de schoorsteenpijp.

Van internet geplukt.

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

• MatsuMatsu85
@JoKo Bedankt voor je reactie. Wordt gewaardeerd. Al zou die een meter korter zijn bij mij, dan kom ik nog makkelijk boven de nok uit hij staat al zowat op de nok.

Maar dat ik gister tussen 10:30-12:00 meer opwek had kan dus komen door de stapelwolken/reflectie, i.p.v. vandaag minder met sluierbewolking? Blijkbaar gedragen de optimizers zich dan ook anders?
Pagina: 1