Echt "te laat" voor uitbouw nieuwbouwwoning?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mysci85
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22-07-2024
Graag wil ik even jullie advies inwinnen:

Wij hebben een nieuwbouwwoning gekocht en hierbij gekozen voor een uitbouw van 1.20m, bewust geen 2.40m omdat we bang waren dat de tuin te klein zou worden.

Nu blijkt onze kavel groter is ingemeten dan origineel aangegeven en tijdens een kijkdag bij een vergelijkbaar project lijkt 2.40m nu toch prima haalbaar.

Op 15 april hebben wij bij de kopersbegeleider van aannemer (Heijmans) geïnformeerd of we alsnog naar 2.40m konden, haar reactie was "nee jullie zijn te laat".
Na wat ervaringen hier te hebben gelezen vragen we ons nu wel echt af of we werkelijk te laat zijn of dat de kopersbegeleider gewoon geen zin had in gedoe...
Tot wanneer zou dit eventueel nog te wijzigingen zijn normaliter in het bouwproces?

Start bouw is ergens in juni, ook in juni naar de notaris voor de grond etc.

Ben benieuwd!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 18:21
Gewoon door drammen. Het is natuurlijk lastiger. Tekeningen, Berekeningen aanpassen en ja. Weinig ruimte met tijd.

Alleen jij moet straks wonen... zij niet.

Gewoon om de dag bellen en anders doorvragen naar projectleider. Worden ze het op gegeven moment wel zat en gaan ze misschien wel toegeven.

Maar ja het is korte termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:02
Zolang het nog niet staat is het nog niet te laat. Ze moeten er alleen zin in hebben en het kan meer kosten ivm meerwerk of uitlopen omdat het meer tijd kost.

Even van uitgaande dat 2.40m destijds gewoon een optie was.

[ Voor 16% gewijzigd door .Maarten op 02-05-2019 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Inderdaad gewoon doorzeuren, maar je hebt wel kans dat je extra kosten gaat maken omdat er nu weer banalers aangepast moet worden qua tekeningen en berekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mysci85
Nog een paar pogingen wagen kan dus misschien wel iets opleveren zo te lezen... :P

Overigens zijn de meerwerktekeningen nog niet definitief, we hebben die nog niet goedgekeurd.
Alleen de KAO opties waaronder de uitbouw valt volgens hen wel...

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Dat zijn ruwbouw opties, die zijn in de regel al lang en breed besteld als volgende maand de bouw start. De in de regel prefab fundering is dan al definitief voor productie. Dan moet er ook 'ff' een extra vloerplaat zijn. Met levertijden van gerust 6 maanden kan dat wel een probleempje zijn.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-09 12:49
Señor Sjon schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 21:19:
Dat zijn ruwbouw opties, die zijn in de regel al lang en breed besteld als volgende maand de bouw start. De in de regel prefab fundering is dan al definitief voor productie. Dan moer er ook 'ff' een extra vloerplaat zijn. Met levertijden van gerust 6 maanden kan dat wel een probleempje zijn.
Exact, maar waar een wil is is een weg.
TS zal alleen zijn portemonnee moeten trekken.

E.e.a. afhankelijk van de heipalen. Ik neem aan dat de uitbouw van 2,4 ook elders wordt geplaatst waardoor dit niet allemaal doorgerekend moet worden.
Maar de fundering kan natuurlijk wel aangestort worden tijdens de uitvoering, dan kom je uit bij de betonnen scheidingswanden welke ook al lang in de fabriek ingeplant zijn (als ze niet al klaar staan) :X .
Kan mij goed voorstellen dat Heijmans hier niet op zit te wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ergens heb jij je handtekening gezet op de ruwbouw termijn. Dus zij kunnen je daar altijd aan houden.
Aan de theoretische andere kant, als er nog geen fundering ligt kan het natuurlijk wel.

Ik hoop dat het je lukt, aan 1.2meter extra woonkamer heb je meer dan 1.2meter meer tuin kan ik uit ervaring spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 08:04:
Ergens heb jij je handtekening gezet op de ruwbouw termijn. Dus zij kunnen je daar altijd aan houden.
Aan de theoretische andere kant, als er nog geen fundering ligt kan het natuurlijk wel.

Ik hoop dat het je lukt, aan 1.2meter extra woonkamer heb je meer dan 1.2meter meer tuin kan ik uit ervaring spreken.
Dat laatste is natuurlijk een persoonlijke voorkeur. Wij hebben juist bewust een (bestaand) huis gekocht zonder uitbouw, omdat we absoluut geen behoefte hebben aan een heel grote woonkamer en meer waarde hechten aan een wat groter stukje buitenlucht. De buren hebben een 2,5 meter uitbouw en een veranda tegen de schuur. Ze hebben nu nog ongeveer 6 meter tuin zonder dak. Mij lijkt het niks, maar blijkbaar vinden de buren het geweldig. (En ze zijn nogal hype-gevoelig volgens mij, want ze moesten ineens een veranda net nadat die dingen ineens overal als paddenstoelen uit de grond schoten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
sbruynis schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 07:50:
[...]

Exact, maar waar een wil is is een weg.
TS zal alleen zijn portemonnee moeten trekken.

E.e.a. afhankelijk van de heipalen. Ik neem aan dat de uitbouw van 2,4 ook elders wordt geplaatst waardoor dit niet allemaal doorgerekend moet worden.
Maar de fundering kan natuurlijk wel aangestort worden tijdens de uitvoering, dan kom je uit bij de betonnen scheidingswanden welke ook al lang in de fabriek ingeplant zijn (als ze niet al klaar staan) :X .
Kan mij goed voorstellen dat Heijmans hier niet op zit te wachten
Nog even afgezien van het volgende: We hebben momenteel een te kort aan prefab in Nederland. Beton in het algemeen is al wat lastiger, maar prefab wordt natuurlijk overal al toegepast, dat is geen kwestie van even aanstorten. In het prefab worden leidingen e.d. direct verwerkt. Grote kans dat er uitbouwelementen van 1,20 en 2,40 zijn en dat er nu dus 2 stuks van 1,20 verschrot zijn.
Start bouw volgende maand, dan ligt het meeste prefab waarschijnlijk al lang en breed in de productie, als het niet al ergens uit ligt te harden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Uiteindelijk is het altijd een kwestie van tijd en geld, zie Señor Sjon in "Echt "te laat" voor uitbouw nieuwbouwwoning?" Het enige 'willen' is hoeveel je bereid bent extra te gaan betalen. De 'nee' van de verkoper zou ik interpreteren als dat ze verwachten dat geen klant de meerkosten zou willen betalen (en dan is het zonde om 'gratis tijd' te besteden aan een nieuw voorstel). En dat die verwachting hier waarschijnlijk terecht is.

Maar doorvragen kan altijd.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-09 13:12
In dit soort uitbouwen zijn leidingen e.d. overwegend geen issue. Wat voor bouwsysteem wordt er gehanteerd? Ook ik adviseer je om zeker even te volharden richting aannemer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14:53
Pizza_Boom schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 08:44:
[...]
Nog even afgezien van het volgende: We hebben momenteel een te kort aan prefab in Nederland. Beton in het algemeen is al wat lastiger, maar prefab wordt natuurlijk overal al toegepast, dat is geen kwestie van even aanstorten. In het prefab worden leidingen e.d. direct verwerkt. Grote kans dat er uitbouwelementen van 1,20 en 2,40 zijn en dat er nu dus 2 stuks van 1,20 verschrot zijn.
Start bouw volgende maand, dan ligt het meeste prefab waarschijnlijk al lang en breed in de productie, als het niet al ergens uit ligt te harden.
Nog naast het feit dat de levertijden en planningen voor (prefab) paalfunderingen helemaal een ramp is.
Het bedrijf waar ik voor werk zit al volgepland tot en met november en dan maken wij alleen de grote zware funderingen en dan vaak alleen nog op het moment dat anderen geen capaciteit hebben.
Ruim 20+ weken levertijd op welke vorm van prefab dan ook is geen uitzondering. Nog even wat bijbestellen (voor de TS en wellicht die 3 andere die dat dan ook toch nog willen) is dan niet zo makkelijk meer.

Er zit een hele bouwketen aan vast met boete clausules als werk uitloopt etc.
Deze "kleine"aanpassing kan al snel enkele weken vertraging opleveren (nieuw palen plan, niewe bestelling, niewue wapeningsberekening, etc. etc.) helemaal als er dan ook nog anderen zijn dit het door willen drukken.

Mocht alles al wel gestandaardiseerd zijn dan zal het iets sneller kunnen, maar blijf je met de levertijden zitten.

Doorvragen zou ik sowieso doen, maar hou rekening met een harde nee juist vanwege dit soort zaken.

[ Voor 20% gewijzigd door Morelleth op 03-05-2019 08:58 ]

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:14
Verwijderd schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 08:04:
Die handtekening lijkt echter wel gezet na verstrekken van foutieve informatie:
Mysci85 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 20:55:
Nu blijkt onze kavel groter is ingemeten dan origineel aangegeven
Ik zou dat zeker als argument opvoeren als dit inderdaad door hen foutief is aangegeven.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paul schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 09:06:
[...]

[...]
Ik zou dat zeker als argument opvoeren als dit inderdaad door hen foutief is aangegeven.
De aannemer heeft doorgaans niks met de kavel te maken in de projecten die ik ken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Paul schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 09:06:
[...]

[...]
Dat soort dingen worden meestal wel afgedekt door te noemen dat dit bij benadering is en dat de definitieve maatvoering later in het werk pas voor definitief bepaald wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-08 11:46
Pizza_Boom schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 09:11:
[...]
Dat soort dingen worden meestal wel afgedekt door te noemen dat dit bij benadering is en dat de definitieve maatvoering later in het werk pas voor definitief bepaald wordt.
Klopt, kavel grootte heeft standaard al een aantal bepalingen in het contract staan dat het af kan/mag wijken van het origineel aangegeven formaat.

Bij een afwijking van meer dan 5% staan er volgens mij ook vaak bepalingen in voor compensatie. Meer dan 5% extra omvang en de klant kan nog een rekening krijgen, meer dan 5% minder omvang en de klant kan geld ontvangen.

Mijn advies zou zijn; bel de bouwer nog eens op en geef duidelijk aan dat je nog steeds interesse hebt als er extra kosten bij komen. Als ze dan alsnog zeggen dat er niets meer mogelijk is, dan is het jammer maar wellicht dat ze dan toch voor je willen kijken of er iets te regelen is.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Verwijderd schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 09:10:
De aannemer heeft doorgaans niks met de kavel te maken in de projecten die ik ken.
Dat hoeft toch ook niet? Die handtekening is meestal ook niet bij de aannemer gezet maar bij het project. Het project stuurt vervolgens de aannemers, architecten, engineers, etc. aan.

Dat je voor dagelijkse zaken niet helemaal via de ontwikkelaar gaat maar direct met de aannemer praat verandert daar niks aan, alle partijen hebben zich aan de opdracht te houden en een (flink) grotere tuin is niet de opdracht. Als één partij daar een 'oepsie' mee maakt moet je niet raar staan te kijken als dat gevolgen heeft voor de andere partijen :)
Pizza_Boom schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 09:11:
[...]
Het hangt een beetje af van hoe groot het verschil is, maar het klinkt een beetje alsof het een meter scheelt; dat vind ik nogal een afwijking op een 'benadering'. Je kunt mijns inziens niet echt beslissingen nemen op zaken als die nog zo veel af kunnen wijken...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paul schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 09:23:
[...]
Dat hoeft toch ook niet? Die handtekening is meestal ook niet bij de aannemer gezet maar bij het project. Het project stuurt vervolgens de aannemers, architecten, engineers, etc. aan.

Dat je voor dagelijkse zaken niet helemaal via de ontwikkelaar gaat maar direct met de aannemer praat verandert daar niks aan, alle partijen hebben zich aan de opdracht te houden en een (flink) grotere tuin is niet de opdracht. Als één partij daar een 'oepsie' mee maakt moet je niet raar staan te kijken als dat gevolgen heeft voor de andere partijen :)
[...]
Het hangt een beetje af van hoe groot het verschil is, maar het klinkt een beetje alsof het een meter scheelt; dat vind ik nogal een afwijking op een 'benadering'. Je kunt mijns inziens niet echt beslissingen nemen op zaken als die nog zo veel af kunnen wijken...
Zijn gewoon 2 totaal verschillende partijen, als je de ontwikkelaar aanspreekt zegt die altijd dat alles indicatief is tot aan meting kadaster (en terecht) en de aannemer heeft niks te maken met de ontwikkelaar en de redenatie achter keuzes waar voor getekend is. Die moet een huis bouwen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• th4k1ck3r
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-06 14:08
Aannemers willen in projectbouw vooral veel van hetzelfde en niet teveel gedoe, aangezien de marges bij projectbouw kleiner zijn dan bij enkele bouw.
Gewoon blijven doordrammen. Aan de telefoon blijven totdat jouw wens erdoor is. Zo nodig vraag je een gesprek aan en ga je langs om dit erdoor te krijgen.

Ik wil je wel alvast waarschuwen; zorg ervoor dat je alles documenteert qua communicatie, opties die je hebt aangegeven, telefonische overeenkomsten per mail laten bevestigen.
Tijdens de bouw regelmatig langs gaan om te kijken, alles wat je opvalt gelijk aangeven bij de aannemer/voorman.
Bij oplevering alles, maar dan ook alles opschrijven wat je opvalt. Zorg ervoor dat alles op het opleverdocument komt te staan, hoe knullig het ook lijkt. Als de aannemer zegt dat hij het op dat moment zal oplossen dus dat het niet erop hoeft komen te staan; niet in trappen. Gewoon erop zetten.
Na oplevering voor iedere scheet opbellen naar de aannemer. Ergens niet goed geverfd? Opbellen. Heb je het vermoeden dat iets niet klopt? Opbellen. Etc.

Dit voorkomt je heel veel narigheid. Ik spreek uit recente ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:17

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

XyritZz schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 09:19:
[...]

Klopt, kavel grootte heeft standaard al een aantal bepalingen in het contract staan dat het af kan/mag wijken van het origineel aangegeven formaat.

Bij een afwijking van meer dan 5% staan er volgens mij ook vaak bepalingen in voor compensatie. Meer dan 5% extra omvang en de klant kan nog een rekening krijgen, meer dan 5% minder omvang en de klant kan geld ontvangen.
Ongetwijfeld heb je gelijk maar ik zou toch raar staan te kijken als mijn kavel uiteindelijk 4.9% kleiner is dan waarvoor betaald is.

Op een kavelgrootte van 150 vierkante meter scheelt dat dus ~8 vierkante meter. Je zal maar custom marmer hebben besteld voor in de achtertuin van €200 de vierkante meter zonder teruggave-mogelijkheid.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
Verwijderd schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 09:27:
Zijn gewoon 2 totaal verschillende partijen, als je de ontwikkelaar aanspreekt zegt die altijd dat alles indicatief is tot aan meting kadaster (en terecht) en de aannemer heeft niks te maken met de ontwikkelaar en de redenatie achter keuzes waar voor getekend is. Die moet een huis bouwen.
I beg to differ. De aannemer bouwt echt niet zomaar iets, die krijgt daartoe opdracht, tekeningen, etc. van de ontwikkelaar. De ontwikkelaar kiest de aannemer, dat kun je (bij projectbouw) niet zelf.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:49
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-08 11:46
MAX3400 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 09:35:
[...]

Ongetwijfeld heb je gelijk maar ik zou toch raar staan te kijken als mijn kavel uiteindelijk 4.9% kleiner is dan waarvoor betaald is.

Op een kavelgrootte van 150 vierkante meter scheelt dat dus ~8 vierkante meter. Je zal maar custom marmer hebben besteld voor in de achtertuin van €200 de vierkante meter zonder teruggave-mogelijkheid.
De compensatie is vanaf 5%; dus bij een afwijking van 5,1% wordt er 0,1% gecompenseerd... daar zou je dus ook niks mee opschieten ;).

Ik heb hier zelf in gunstige zin mee te maken gehad, kavel werd een procent of 8 a 9 groter opgeleverd in vergelijking met ondertekende koopcontract. Toch werd ik er een beetje zenuwachtig van, want het had financieel best een flinke rekening kunnen worden waar ik niet op zat te wachten. Gelukkig hebben ze twee jaar de tijd om de rekening te sturen en heb ik die nooit ontvangen.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Als ik bij Heijmans zou werken had ik op dit moment ook 'nee' gezegd.
Je wilt niet weten wat dit voor extra werk dit oplevert in voorbereiding, inclusief kans op fouten, frustratie, kosten, verspilde materialen, et cetera. Daarnaast is waarschijnlijk ook geen tijd gereserveerd om deze voorbereidingen te doen. De werkvoorbereider is wellicht al met z'n volgende klus bezig. Klant is koning tot de deadline, daarna niet meer.

Natuurlijk is er altijd nog een weg, en anders nog wel een omweg. Maar dit is gewoon een stukje policy. Wat dat betreft is de traditionele (particuliere) bouw veel te zachtaardig want daar kan vaak nog wel een hoop gewijzigd worden inclusief enorme foutmarges.

Mijn advies: niet doordrammen, je hebt je tijd gehad.

[ Voor 3% gewijzigd door Cheesy op 03-05-2019 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paul schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 09:35:
[...]
I beg to differ. De aannemer bouwt echt niet zomaar iets, die krijgt daartoe opdracht, tekeningen, etc. van de ontwikkelaar. De ontwikkelaar kiest de aannemer, dat kun je (bij projectbouw) niet zelf.
En wat heeft dat te maken met het feit dat het 2 verschillende partijen zijn? Als je opdracht krijgt dan voer je die opdracht uit, dat vereenzelvigt je niet opeens met de opdrachtgever. Je betaalt de aannemer ook geen cent voor de kavel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mysci85
Een hoop reacties, waarvoor dank!

Ons kavel is 3% groter, ruim 10m2 dus een verlengde uitbouw had dan toch makkelijker gekund.

Inderdaad projectbouw, buren van onze 2onder1 kap bouwen wel 2.40m uit.
Betonmuren worden in het werk gestort, verder breedplaatvloeren en houtskeletbouw voor achtergevel (aardbevingsbestendige bouw)

We gaan toch maar even bellen met de aannemer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heemels
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20-12-2024
Mysci85 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 10:25:
Een hoop reacties, waarvoor dank!

Ons kavel is 3% groter, ruim 10m2 dus een verlengde uitbouw had dan toch makkelijker gekund.

Inderdaad projectbouw, buren van onze 2onder1 kap bouwen wel 2.40m uit.
Betonmuren worden in het werk gestort, verder breedplaatvloeren en houtskeletbouw voor achtergevel (aardbevingsbestendige bouw)

We gaan toch maar even bellen met de aannemer...
Gewoon door drammen, het is jouw woning jij moet er wonen. En aangezien de buren wel een uitbouw van 2,4meter hebben lijkt mij dit geen probleem en alleen makkelijker voor de uitvoerder. Het zal echter wel meer kosten dan de oorspronkelijke uitbouw van 2,4meter.

Probeer gewoon iemand anders te pakken te krijgen bij de aannemer. Dit is immers ook extra inkomsten voor de firma.

Heb een nieuwbouw huis sinds 2016 en heb ook gemerkt dat ze je heel erg makkelijk af proberen te wimpelen. Gewoon druk blijven uitoefenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Eens met @Señor Sjon.
Ik vrees dat je rijkelijk laat bent om deze wijziging door te geven. Als ze volgende maand gaan starten, kunnen ze dit niet snel erbij regelen.

Voor die 1,20m extra uitbouw, zal wellicht het palenplan voor de heipalen aangepast én uitgebreid moeten worden. Aangepast, omdat dit al bij de onderaannemer ligt (wijzigingen kosten nou eenmaal geld) en uitgebreid omdat jij wellicht 1 of 2 palen extra nodig hebt. Ik weet niet of het enigszins bekend is, maar er is een gigantisch tekort geweest (en is er nog steeds!) aan heipalen de afgelopen jaren.
Er is daarom ook een duidelijke deadline waarin de ruwbouw opties vastgelegd moeten worden. Deze is overschreden en dus hoeft de aannemer (Heijmans) niet met jou aangepaste wensen / eisen mee te gaan. Immers heb jij al je krabbel gezet voor een uitbouw van 1,20 meter.
Het zou imho anders zijn, als ze de optie van 2,40m niet hadden aangeboden en dit later wel mogelijk was.

Daarnaast zal er ook een tweetal extra breedplaatvloeren benodigd zijn, extra bakstenen (om de 1,20 meter uitbouw ook van stenen te voorzien) en zal wellicht het kabelplan aangepast moeten worden. Aangezien je 1,20m meer woonruimte krijgt, zal bijv. het lichtpunt ook verschoven worden, net als stopcontacten, etc.
Zaken die allang en breed zijn ingekocht!

Maar je kan blijven bellen en drammen, maar vergeet ook niet dat jij ze straks nog nodig zult hebben om zaken "opgelost" te krijgen als er dingen niet goed zijn gegaan. Hier kan je natuurlijk (in het uiterste geval) 5% van de aanneemsom inhouden, maar tegenwoordig is dat ook niet heel zinvol meer. De prijzen stijgen maar door, dus soms nemen ze die 5% verlies gewoon omdat het niet opweegt om de tijd en energie er in te steken om het op te lossen, terwijl er al een ander, nieuw en duurder project staat te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Verwijderd schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 10:24:
En wat heeft dat te maken met het feit dat het 2 verschillende partijen zijn?
Laat ik het omdraaien, waarom vind jij het zo belangrijk dat het twee partijen zijn?

Voor de toekomstige bewoner is er maar één partij, de ontwikkelaar.
Paul schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 09:23:
Dat je voor dagelijkse zaken niet helemaal via de ontwikkelaar gaat maar direct met de aannemer praat verandert daar niks aan

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:36
OP 15 april heb je nee gekregen en dan ga je op 2 mei afvragen of iemand hier weet of het alsnog kan?
Je had op 16 mei de halve wereld moeten afbellen of iemand het voor elkaar kon krijgen, je was te laat en nu ben je helemaal te laat. Bouw grondstoffen en materialen kennen een lange levertijd.

Wanneer was de deadline om aan te geven wat je wilde hebben, was dat 14 april of begin januari, dat scheelt namelijk nogal in de planning

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 15:00
Dit is inderdaad rijkelijk te laat, zeker als er prefab-onderdelen meegemoeid zijn, en het heiwerk aanpassen zal ook niet zomaar gedaan zijn (rekenwerk, tekenwerk, palenplan, heier inlichten, installatie, enz.). Misschien/waarschijnlijk zijn het ook prefab-palen waar enorme levertijd aan vast zit.

Verder zou ik gewoon eens even nadenken bij de uitbouw. De tuin is groter geworden, maar blijkbaar was je ook al tevreden met 1,20 m? Wat is dan het nut van die extra 1,20 m?

Hoevaak mensen wel niet ongekend blij zijn met een grote uitbouw maar het enige wat ze er vervolgens mee doen is lekker laten galmen. Het is handig voor een lang kerstdiner met 20 man aan één rechte tafel, maar de andere 364 dagen blijft de ruimte eigenlijk onbenut. Uiteindelijk gaat toch dezelfde hoekbank, dezelfde koffietafel en hetzelfde tv-meubel erin en is het vooral een meter extra lopen naar de koelkast.

[ Voor 3% gewijzigd door Divak op 03-05-2019 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMXX
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15-07 10:24
Watertuin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mysci85

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
@Mysci85 Wellicht ook de rest van de vragen beantwoorden ipv alleen de laatste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paul schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:26:
[...]
Laat ik het omdraaien, waarom vind jij het zo belangrijk dat het twee partijen zijn?

Voor de toekomstige bewoner is er maar één partij, de ontwikkelaar.
[...]
Hoe kom je erbij dat ik het belangrijk vindt? Het is de feitelijke juridische situatie. Je koopt grond van de ene partij en gaat een overeenkomst tot het bouwen van een woning aan met de andere. Die laatste heeft niks te maken met jouw problemen over de grootte van de kavel. Dat jij dat als argument wil gebruiken en wel bij die partij wil leggen houdt daarom heen stand. En daar heb je nog geen zinnig antwoord op gegeven. TS kan op een meewerkende aannemer hopen, maar die is hem niks verschuldigd door die afwijking in grootte. Dat laatste betoog jij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mysci85
Boodschap is duidelijk, kleine kans dat het nog lukt, navragen kan altijd en anders hebben we gelukkig wel de 1.20m en extra ruimte in de tuin

Dank voor alle reacties 👍🏼

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Lang topic kort: je hebt getekend, en recht op aanpassing van gemaakte afspraken heb je niet, maar nee heb je en ja kun je mogelijk krijgen. Aan jou te bekijken waarmee je meer vliegen vangt: stroop of azijn.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Mocht het lukken, hou er rekening mee dat de oude prijs dan niet meer geldt uit de brochure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:03

Saven

Administrator

Na alles gelezen te hebben: je kan altijd nog aanbouwen na oplevering via een andere aannemer. Dat is prima te doen, hebben vrienden van mij ook gedaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Saven op 03-05-2019 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Verwijderd schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 12:23:
Hoe kom je erbij dat ik het belangrijk vindt?
Omdat je er steeds over begint...
Het is de feitelijke juridische situatie. Je koopt grond van de ene partij en gaat een overeenkomst tot het bouwen van een woning aan met de andere.
Wait what? Het gaat hiet over projectbouw... Het is (afaik) gebruikelijk dat je één koop-aannemingsovereenkomst tekent, en dan heb je maar met één partij te maken: de partij die de andere handtekening op het contract heeft gezet.

Ik lees nu dat het schijnbaar tegenwoordig steeds vaker voor komt dat je twee losse contracten ondertekent, maar ik zie er het voordeel niet van in; zie bijvoorbeeld dit topic... Als de ene partij niet oplevert wat ze beloofd hebben zit je wel aan de andere partij vast.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
1) die keuze van een gescheiden koop- en aannemingsovereenkomst ligt niet bij de koper.
2) dit topic gaat over de uitbouw, niet over de meer/mindermeters van het kavel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Señor Sjon schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 13:36:
2) dit topic gaat over de uitbouw, niet over de meer/mindermeters van het kavel.
Ben ik niet met je eens, dat is de direct aanleiding voor het willen van een grotere uitbouw en dus van invloed op de vraag wat TS kan doen (en of het dat waard is). Als men nalatig is geweest / foutief heeft voorgelicht dan zal er meer verantwoordelijkheid op de schouders van de ontwikkelaar of aannemer liggen dan wanneer het allemaal binnen allerlei marges valt.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Niet in de zin of iemand een uitbouw van 1.200 of 2.400 wilt. De afwijking is 10m2 (3%). Dat is op een perceel van 5.4 meter nog geen 2 meter dieper ALS alles aan de achterkant erbij komt. Bij een kavel van 300 m2 is het bij een breedte van 10 meter nog geen meter. Nauwelijks iets wat van invloed hierop hoort te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
"nog geen 2 meter dieper" 2 meter is nogal... En ook bij 'maar' 1 meter snap ik best dat iemand liever een meter extra woonruimte heeft dan een meter extra grasmaaien.

Hoe groot een tuin is en hoeveel er overblijft, is een van de hoofdbeweegredenen bij het bepalen of je een uitbouw wil. Ik vind het dan ook raar dat je dit moet kiezen voordat je de definitieve afmetingen weet en snap prima dat TS het nog aan wil passen.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paul schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 13:32:
[...]
Omdat je er steeds over begint...
[...]
Wait what? Het gaat hiet over projectbouw... Het is (afaik) gebruikelijk dat je één koop-aannemingsovereenkomst tekent, en dan heb je maar met één partij te maken: de partij die de andere handtekening op het contract heeft gezet.

Ik lees nu dat het schijnbaar tegenwoordig steeds vaker voor komt dat je twee losse contracten ondertekent, maar ik zie er het voordeel niet van in; zie bijvoorbeeld dit topic... Als de ene partij niet oplevert wat ze beloofd hebben zit je wel aan de andere partij vast.
Al teken je bij projectbouw 1 contract dan is het juridisch nog zo opgezet dat de grond vd gemeente of projectontwikkelaar komt. Wat heeft een aannemer nou te maken met de grootte van je kavel en alle verplichtingen die aan het kavel vasthangen?

Verder heeft @Señor Sjon het wel correct verwoordt. Jij ziet de tuin als een van de hoofdredenen om te beslissen hoe groot je uitbouw wordt......ik zou zeggen dat de gewenste grootte van een uitbouw toch meer te maken heeft met hoe je het huis wilt indelen en wat je budget is.

Los van die discussie kun je er al helemaal geen aansprakelijkheid aan ontlenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en soms is niet eens duurder dan via de aannemer . om het achter af te doen

mijn garage achter af kosten niet meer dan bij de bouw inc de poort geen ijzeren poort zo als bij de bouw was hij zelf onder aan de streep een paar 100 euro goedkoper

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2019 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Paul schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 14:11:
"nog geen 2 meter dieper" 2 meter is nogal... En ook bij 'maar' 1 meter snap ik best dat iemand liever een meter extra woonruimte heeft dan een meter extra grasmaaien.

Hoe groot een tuin is en hoeveel er overblijft, is een van de hoofdbeweegredenen bij het bepalen of je een uitbouw wil. Ik vind het dan ook raar dat je dit moet kiezen voordat je de definitieve afmetingen weet en snap prima dat TS het nog aan wil passen.
Kan ook 1 meter aan de voorkant zijn natuurlijk. @Mysci85 heeft een tweekapper gekocht, die hebben als ze een garage hebben in de regel een perceel van 9-10+ meter breed. Dan is 10m2 een meter extra diepte aan de voor- en/of achterzijde.

De TS heeft zich pas gerealiseerd wat de aanbouw inhield bij een kijkdag. Kan gebeuren, van tekening lezen en kunnen interpreteren wat het wordt is ook een vak apart en dat beheersen niet veel kopers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
Verwijderd schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 14:15:
[...]

Al teken je bij projectbouw 1 contract dan is het juridisch nog zo opgezet dat de grond vd gemeente of projectontwikkelaar komt. Wat heeft een aannemer nou te maken met de grootte van je kavel en alle verplichtingen die aan het kavel vasthangen?
Aangezien de grond niet van de aannemer is lijkt het me logisch dat je die niet van de aannemer koopt nee, maar wat heeft de vorige eigenaar te maken met een ontwikkelaar / aannemer die je zegt dat het kavel maten X heeft terwijl het Y blijkt te zijn? De ontwikkelaar / aannemer geeft verkeerde maten door, en op basis van die maten is een beslissing genomen. Als blijkt dat die maten niet kloppen kan het prima zijn dat die beslissing anders wordt. En dus ga je bij die ontwikkelaar / aannemer kijken of je verhaal kunt halen.

Prima als je die twee los van elkaar wil zien, maar het wordt er niet doorzichtiger op, en de ontwikkelaar lacht zich een breuk want die loopt een stuk minder risico / draagt niet meer de gevolgen.
Verder heeft @Señor Sjon het wel correct verwoordt. Jij ziet de tuin als een van de hoofdredenen om te beslissen hoe groot je uitbouw wordt......ik zou zeggen dat de gewenste grootte van een uitbouw toch meer te maken heeft met hoe je het huis wilt indelen en wat je budget is.
Die punten spelen absoluut ook mee, en voor ieder zal die balans anders liggen, maar doen alsof de tuin (of het gebrek daaraan) helemaal niet meespeelt gaat er bij mij niet in.
Los van die discussie kun je er al helemaal geen aansprakelijkheid aan ontlenen.
Dat is een grapje mag ik hopen? Je kunt niet mensen A verkopen en dan B leveren.

Je kunt wel mensen A verkopen en goed duidelijk maken dat A nog niet helemaal vast omlijnt is en dat het nog binnen bepaalde grenzen kan veranderen, en het is goed mogelijk dat dit hier gebeurd is, maar daar zitten allemaal richtlijnen en bepalingen aan vast, want je mag geen A verkopen en B leveren.

Ik kan me goed indenken dat een 80cm diepere tuin prima binnen die marge valt, en dan valt er inderdaad geen aansprakelijkheid aan te ontlenen, maar het zou ook kunnen zijn dat het wel degelijk buiten de marge valt, en dan heeft de ontwikkelaar/aannemer gewoon zitten prutsen en mogen ze op de blaren zitten.

Beide prima, en volgens mij neigt het in dit geval naar "binnen de marge", maar klakkeloos alle aansprakelijkheid voor verkeerde maten uitsluiten ga ik niet in mee :)
Señor Sjon schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 14:23:
De TS heeft zich pas gerealiseerd wat de aanbouw inhield bij een kijkdag. Kan gebeuren, van tekening lezen en kunnen interpreteren wat het wordt is ook een vak apart en dat beheersen niet veel kopers.
Absoluut. En als de tuin niet groter was geworden dan op de tekening stond dan had ik ook niks gezegd. Ondertussen vermoed ik dat TS inderdaad geen aanspraak kan maken omdat het verschil te klein is maar toen ik daar over begon waren er nog geen maten genoemd :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je kan kavels op drie manieren vormen via het Kadaster. En papier is soms gewilliger dan de werkelijkheid, zeker met slootkanten e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:03
3 weken voor start bouw moeten de berekeningen en tekeningen bij de gemeente liggen, waarna er een mooi stempel op komt. Die tekeningen moeten vervolgens op de bouw aanwezig zijn als ze gaan beginnen.
Effectief is er dus slechts 1 week om jouw wijziging te verwerken. Dat is echt te kort.

Stomweg drammen, ja dat is een optie, maar wellicht niet zo effectief.
Ik zou vragen of ze 2 extra palen willen slaan, conform uitbouw van de buren. Dat kost je 2000 euro extra. Als de huizen op prefab palen staan, dan zullen dit stalen buispalen moeten worden., want prefab is niet meer te krijgen op zo'n korte termijn.

En dan vervolgens de tijd tussen heien palen en storten fundering alsnog gebruiken om de uitbouw toe te passen.
Wat je vraagt gaat wel echt geld kosten. En dat is niet omdat de aannemer je een poot wil uitdraaien, maar gewoon omdat deze verstoring heel kostbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dacht je dat je die heistelling voor stalen buispalen nog kreeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:03
Je hebt gelijk Sjon, dat is ook een uitdaging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobB_W
Voor deze uitbouw zijn echt geen extra palen nodig, een uitbreiding van 1,2 of 2,4 heeft geen invloed op het aantal palen. Zo spannend is het allemaal niet. Ik werk in de bouwsector en weet prima hoe kopersbegeleiders en werkvoorbereiders te werk gaan, mogelijkheden zijn er zat, maar ze hanteren vaak het “computer says no” principe. Natuurlijk had het fijn geweest als je het eerder had doorgegeven, mea culpa. In crisistijd had je als koper alle mogeijkheden en tijd van de wereld. Nu is de crisis voorbij en veel aannemers vervallen in oude streken. Inflexibel en royale marges rekenen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Als je weet hoe de bouw werkt, dan weet je ook dat het een PITA is om zo'n wijziging een paar weken voor start bouw nog te doen. Dat geeft heel veel geregel met een hoop single points of failure. Het blijft projectbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Jammer dat je er zo tegenaan kijkt Rob_W
Wat mij betreft heet de auto-branche dit veel beter voor mekaar. Kijk bijvoorbeeld naar het proces van Scania Zwolle.
Wat Senor zegt, als je in de bouw werkt zou je moeten weten dat dit enorm veel tijd, geld, etc kost.
Dat iets nog mogelijk is, wil niet zeggen dat je dit ook moet willen.

Die deadlines staat er echt niet voor de grap.

[ Voor 47% gewijzigd door Cheesy op 03-05-2019 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
De autobranche heeft ook heel andere oplages dan een bouwproject die situatiespecifiek is. Het wordt vaak vergeleken, maar er zijn toch telkens andere factoren in het spel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Iedere vergelijking gaat ergens mank, neem aan dat je m'n punt begrijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:42
@RobB_W een aanbouw (afhankelijk van de grond) heeft wel degelijk baat om op palen te komen staan net als de overige fundering.
Er zijn zat voorbeelden waarbij de uitbouw is gaan zakken tov de woning zelf en dat wil je echt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Cheesy schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 16:33:
Iedere vergelijking gaat ergens mank, neem aan dat je m'n punt begrijpt.
Je eerste versie van het bericht leek op die van mij te slaan. ;)

@GeeMoney Qua aantal palen maakt het niet uit, wel de plek ervan.

[ Voor 12% gewijzigd door Señor Sjon op 03-05-2019 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:24
@Mysci85 en de rest..
Voor @Mysci85 is het nu waarschijnlijk wel duidelijk dat het vermoedelijk NEE blijft.

Voor de rest.. kijk uit met teveel doordrammen, soms kan het inderdaad positief uitpakken maar het kan ook negatief uitpakken.
Hier in de regio is vorig jaar een contact verbod aan iemand opgelegd die ook zo door liep te drammen, zowel telefonisch als per mail etc.
Het contact mocht uiteindelijk nog éénzijdig gelegd worden oftewel vanaf de aannemer/projectleider/bouwer mocht er nog contact opgenomen worden en daar kon/mocht de betreffende persoon nog op reageren.
Ja dit was uiteindelijk opgespeeld t/m de rechtbank omdat de persoon(en) in kwestie ook meenden dat het wel kon d.m.v. doordrammen en in zijn/hun mening in het gelijk stonden.. NOT uiteindelijk

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Señor Sjon Zijn er in dit topic al ergens bouwtekeningen en/of sondering rapporten geplaatst? Die 120Cm éxtra aan "uitbouw" is achteraf zelfs waarschijnlijk goedkoper om zélf te (laten) zetten

Funderingen worden meestal gewoon als "standaard" opgeleverd en bij een "keuze" (projectbouw) is de grootste maat als geheel "de standaard"

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Heijmans werkt met onderaannemers voor woningbouw. Ze coördineren vaak alleen, doen ze ook bij ons huis, TS is gewoon te laat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
wimmel_1 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 19:23:
@Señor Sjon Zijn er in dit topic al ergens bouwtekeningen en/of sondering rapporten geplaatst? Die 120Cm éxtra aan "uitbouw" is achteraf zelfs waarschijnlijk goedkoper om zélf te (laten) zetten

Funderingen worden meestal gewoon als "standaard" opgeleverd en bij een "keuze" (projectbouw) is de grootste maat als geheel "de standaard"
Nee, maar ken hun bouwsysteem wel. Achteraf krijg je vervelende dingen als geveldragers, niet doorlopende vloerverwarming, mogelijke sprong in de kamer, the lot. Daar zijn hier al topics over volgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
wimmel_1 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 19:23:

Alleen achteraf staat de hele muur op je eigen grond in plaats van voor de helft op die van de buren. Dan krijg je dus zo'n verspringing in je muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-09 15:00
Ja precies wat @Señor Sjon zegt. Er wordt vaak gezegd dat aannemers onwelwillende monsters zijn maar mensen denken vaak veel te makkelijk en weten niet welke gevolgen er aan bepaalde “last minute” wijzigingen zitten. Helaas voor iedereen die koopt bij projectbouw is dat nu eenmaal hoe het werkt . Begane grondvloeren hebben as we speak een levertijd van 20 weken en breedplaatvloeren moet je zelfs voor dit jaar al besteld hebben. Er is geen overcapaciteit in de fabrieken en al helemaal niet op de werkvoorbereiding.

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

kabeltjekabel schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 20:18:
[...]

Alleen achteraf staat de hele muur op je eigen grond in plaats van voor de helft op die van de buren. Dan krijg je dus zo'n verspringing in je muur.
Als de buren wél de volledige (240 Cm.) uitbouw hebben dan lijkt me dat sterk. Er kan niet zomaar érgens een halve steen (verschil tussen "spouw" en "steens") ontstaan. Is dat verschil er wél dan staat de (binnen) muur van de buren té kort op de erfgrens

Ik heb hier afgelopen jaar overigens ook de kadastrale grenzen weer "recht" getrokken op m'n eigen kosten tijdens 't zetten van een nieuwe garage. M'n buren hebben nú maar liefst een halve vierkante meter aan grond éxtra over een lengte van ± 10 meter.

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 03-05-2019 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
wimmel_1 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 20:24:
[...]

Als de buren wél de volledige (240 Cm.) uitbouw hebben dan lijkt me dat sterk. Er kan niet zomaar érgens een halve steen (verschil tussen "spouw" en "steens") ontstaan. Is dat verschil er wél dan staat de (binnen) muur van de buren té kort op de erfgrens

Ik heb hier afgelopen jaar overigens ook de kadastrale grenzen weer "recht" getrokken tijdens 't zetten van een nieuwe garage. M'n buren hebben nú maar liefst een halve vierkante meter aan grond éxtra over een lengte van ± 10 meter.
Het heeft met de spouw te maken.
Als jij een tussenwoning hebt en je beide buren een uitbouw en je gaat achteraf zelf een uitbouw zetten dan krijg je aan beide kanten een verspringing in je wanden van een centimeter of 10.
De andere optie is dat jij de bakstenen muren van je beide buren mag afbreken om vervolgens je eigen uitbouw ertussen te proppen maar die kans acht ik klein. En je zit ook met je dak etc. vaak kom je er dus gewoon echt "tussen" te zitten.

Het zal achteraf allemaal prima kunnen en wellicht ook goedkoper maar het is zelden mooier en het geeft een berg extra werk of consessies. (vloerverwarming die niet doorloopt, spouw die inderdaad iets naar binnen komt. Dak aanheling en afwatering minder fraai en grotere kans op gebreken. Fundering die niet doorloopt of niet op palen en kans op verzakkingen.
Als iedereen om je heen klaar is zit jij nog in de zooi een aanbouw op te metselen etc.
Dan zou als enige voordeel de prijs zijn...

[ Voor 30% gewijzigd door GeeMoney op 03-05-2019 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

GeeMoney schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 20:30:
[...]

Het heeft met de spouw te maken.
Als jij een tussenwoning hebt en je beide buren een uitbouw en je gaat achteraf zelf een uitbouw zetten dan krijg je aan beide kanten een verspringing in je wanden van een centimeter of 10.
De andere optie is dat jij de bakstenen muren van je beide buren mag afbreken om vervolgens je eigen uitbouw ertussen te proppen maar die kans acht ik klein. En je zit ook met je dak etc. vaak kom je er dus gewoon echt "tussen" te zitten.
Je Sais... :P

Maar: TS laat al een uitbouw van 120Cm. zetten in plaats van de 240 Cm welke ook mogelijk was. Die "Spouwmuur" van de buren staat daarmee al keurig op de juiste plaats over de éérste 120 Cm .... En zal daarmee waarschijnlijk ook niet gaan verspringen in het tweede deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Als beide buren al 2,4 uitbouw hebben... ja, dan kun je die muur natuurlijk gewoon gebruiken en verspringt er niks. Als je buren geen of 1,2 uitbouw hebben ga je het toch lastig krijgen met die laatste 1,2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobB_W
GeeMoney schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 16:46:
@RobB_W een aanbouw (afhankelijk van de grond) heeft wel degelijk baat om op palen te komen staan net als de overige fundering.
Er zijn zat voorbeelden waarbij de uitbouw is gaan zakken tov de woning zelf en dat wil je echt niet.
Ik bedoel de uitbreiding ten opzichte van de reeds bestelde uitbreiding van 1,2 m. Uiteraard zijn palen nodig.
Señor Sjon schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 16:05:
Als je weet hoe de bouw werkt, dan weet je ook dat het een PITA is om zo'n wijziging een paar weken voor start bouw nog te doen. Dat geeft heel veel geregel met een hoop single points of failure. Het blijft projectbouw.
Klopt. Juist daarom "probeert" de bouw op dit vlak te verbeteren door o.a. LEAN processen. Uiteraard snap ik dat bepaalde opties een PITA kunnen zijn. Echter een aanbouw van deze omvang. Kom op, dat huis moet er straks 50 tot 100 jaar staan. Wel zo fijn als het gelijk goed kan.
Cheesy schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 16:06:

Jammer dat je er zo tegenaan kijkt Rob_W
Wat mij betreft heet de auto-branche dit veel beter voor mekaar. Kijk bijvoorbeeld naar het proces van Scania Zwolle.
Wat Senor zegt, als je in de bouw werkt zou je moeten weten dat dit enorm veel tijd, geld, etc kost.
Dat iets nog mogelijk is, wil niet zeggen dat je dit ook moet willen.

Die deadlines staat er echt niet voor de grap.
Die vergelijking wordt inderdaad vaak gemaakt. Echter deze branche werkt in zijn geheel anders natuurlijk. Tegenwoordig proberen we in de bouw met LEAN en BIM heus stappen te maken, maar we zijn er nog lang niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:24
wimmel_1 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 20:34:
[...]

Je Sais... :P

Maar: TS laat al een uitbouw van 120Cm. zetten in plaats van de 240 Cm welke ook mogelijk was. Die "Spouwmuur" van de buren staat daarmee al keurig op de juiste plaats over de éérste 120 Cm .... En zal daarmee waarschijnlijk ook niet gaan verspringen in het tweede deel.
Dan is alleen voor de laatste ~1200 de buitenmu(u)r(en) v/d buren op "jouw" grond, want de spouw blijft in deze netjes op de scheiding lopen.

Het is met dergelijke bouw altijd dat de spouw op de scheiding zit, en dus ook met de aanbouw als je die direct laat plaatsen vanuit de nieuwbouw.
Vaak is het nadeel inderdaad bij later plaatsen v/d uitbouw dat ook de buitenmuren op je eigen grond moeten blijven en daarmee krijg je inderdaad de welbekende (beroerde) verspringing in de muren tussen oorspronkelijk en aanbouw

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Annuk Waar 't me initieel even meer over ging: Het "even uit de lijn verplaatsen van een Betonboor / Hei-stelling" kost de aannemer véél meer dan dat een (paar) kuub aan extra beton eventueel gaat kosten.

:9

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 03-05-2019 23:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
RobB_W schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 20:47:
Die vergelijking wordt inderdaad vaak gemaakt. Echter deze branche werkt in zijn geheel anders natuurlijk. Tegenwoordig proberen we in de bouw met LEAN en BIM heus stappen te maken, maar we zijn er nog lang niet..
Lean is in de bouw vooralsnog een grote wassen neus en BIM... Tsja. Velen denken dat je er met alleen een 3D modelletje bent. En zelfs dat gaat fout. Verschillende 0 punten. Incomplete modellen. As build maar toch weer definitieve tekeningen in de voorbereidingsfase wijzigen. Natuurlijk zonder anderen in te lichten/te vragen. Lean is ook een mooie: Volgens onze planning moet je 50x komen. "Kan ik dan ook 50 mandagen in plaats van 5 mandagen indienen?" Euhm, error... 8)7 8)7 Lean bouwen gaat voor veel niches ook niet werken. Een goede werkvoorbereider, een die begrijpt wat ie doet en zijn zooi op orde heeft, die is goud waard. Alleen wordt dat veelal niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobB_W
Eens. Ik zeg ook niet dat we er zijn, maar dat we proberen stappen te maken. Goede vakmensen, ook op kantoor, zijn essentieel om een project succesvol te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:02
RobB_W schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 20:47:
[...]
Klopt. Juist daarom "probeert" de bouw op dit vlak te verbeteren door o.a. LEAN processen. Uiteraard snap ik dat bepaalde opties een PITA kunnen zijn. Echter een aanbouw van deze omvang. Kom op, dat huis moet er straks 50 tot 100 jaar staan. Wel zo fijn als het gelijk goed kan.
[...]
Er komt al een aanbouw, alleen is deze half zo lang als die van de buren. Daar is niets fouts aan, er zijn blijkbaar ook mensen die geen aanbouw hebben. En dat huis staat er ook zolang.

Ik zou mijn "verlies" nemen. Zo gigantisch veel levert het ook niet op en hebben ze een mooie ruimere tuin dan verwacht.

Kunnen wel allemaal boos worden op de bouw maar zoals al vaak gezegd is het niet een schuurtje wat je een 1 meter naar rechts wilt laten plaatsen maar komt er veel meer bij kijken.

Tip: Wees vriendelijk tegen de mensen op de bouw, dan krijg je straks veel meer gedaan dan met je kladblok rondlopen en alle gebreken noteren. Heb zelf tijdens mijn studie ook op de bouw gewerkt en de mensen die op vrijdag met een broodje kroket langskwamen werden beter behandeld dan de zeurneuzen die bij de eerste paal al met opmerkingen kwamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle
  • Laatst online: 22:07

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

jongetje schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 08:27:
[...]
Tip: Wees vriendelijk tegen de mensen op de bouw, dan krijg je straks veel meer gedaan dan met je kladblok rondlopen en alle gebreken noteren. Heb zelf tijdens mijn studie ook op de bouw gewerkt en de mensen die op vrijdag met een broodje kroket langskwamen werden beter behandeld dan de zeurneuzen die bij de eerste paal al met opmerkingen kwamen.
Dit.
Exact dit.
Tijdens de bouw van onze woning (1994) iedere vrijdagmiddag even langs met een hapje en een drankje, van gevulde koeken tot haring, bier en cola - waarbij alle aanwezige heren na enkele weken 'toevallig' in ons huis aan het werk waren en gezamenlijk & gebroederlijk aan mij verhalen over claimende en klagende (toekomstige) buren kwijt konden.
Heeft mij een half jaar later bij een niet goed verlijmde afvoer veel medewerking opgeleverd.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@DeBolle dure grap voor een afvoer :+ .
En je hebt zeuren en zeuren, proberen een uitbouw te regelen die je woongenot voor de komende 30 jaar gaat opleveren vindt ik wat anders dan iemand die zeurt dat zijn stopcontact 5cm teveel naar links zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Gaat dit nog steeds over de post van TS?
Pagina: 1