Audio streamen, multi room en meerdere nummers tegelijk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogierT
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 05-01-2022
Beste Tweakers!

Ik werk in een verzorgingshuis en ben ongeveer de enige "technische" hier (lees jong, dus technisch) en hier willen we nu op bestaande (bedrade) versterkers muziek streamen.
Zelf dacht ik aan die google chromecast audio dingen, maar dacht gooi eerst even hier met de vraag of dit wel het gewenste resultaat geeft of dat jullie ervaren tweakers betere ideeën hebben?

Het wensenlijstje van het verzorgingshuis:
Het is een verzorgingshuis met 4 etages, waarvan 8 woongedeeltes (met in totaal 9 versterkers, dus 9 audio stream systemen zijn vereist).
Het liefst te bedienen via meerdere Samsung smartphones en via Spotify of dergelijke streaming diensten.
En het liefst muziek of wel tegelijk op meerdere versterkers of verschillende nummers per versterker.

Mijn budget: 500 euro

Dat de kwaliteit achteruit gaat en dergelijke maakt niet heel veel uit met de gehoorapparaatjes hier. Het moet gewoon simpel zijn voor de zusters. Zelfs een omaatje kan het, maar dan letterlijk.

Hulp zeer gewaardeerd! _/-\o_

Rogier

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:42
Je hebt dus maximaal zo'n 55 euro per streamer, en je collega's en de bewoners hebben waarschijnlijk niet veel ervaring met streaming audio. Binnen deze voorwaarden zijn de enige opties die ik zou overwegen inderdaad Chromecast audio (ze zijn nog leverbaar) of Bluetooth streaming adapters. Dingen als Raspberry Pi worden te complex naar mi h n mening.

[ Voor 4% gewijzigd door martyw op 03-05-2019 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

martyw schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 07:59:
Je hebt dus maximaal zo'n 55 euro per streamer, en je collega's en de bewoners hebben waarschijnlijk niet veel ervaring met streaming audio. Binnen deze voorwaarden zijn de enige opties die ik zou overwegen inderdaad Chromecast audio (ze zijn nog leverbaar) of Bluetooth streaming adapters. Dingen als Raspberry Pi worden te complex naar mi h n mening.
Al is het met chromecast niet mogelijk om meerdere streams op 1 apparaat af te spelen (zijn er überhaupt dingen die dat kunnen?) en het moet ook voor Oma Janssen te bedienen zijn...

55 euro per apparaat om met multi-room danwel multi-stream mogelijkheden, aan te sluiten op een bestaande versterker èn een oma-proof app die meerdere apparaten tegelijk kan aansturen? Kun je niet beter gewoon 9 radio's kopen, met bluetooth streaming functies ofzo?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogierT
Ja oma proof valt nog mee, hoewel dat tijdperk er wel aan zit te komen. Maar de zusters moeten er mee overweg kunnen. Vandaar Spotify, dat kennen ze allemaal of is simpel uit te leggen.

Alleen rest mij dan de vraag kan ik vanaf 1 Spotify account 1 nummer in de woonkamer af laten spelen en een ander nummer in de keuken bij wijze van spreken of 1 nummer op meerdere speakers tegelijk? (via Chromecast audio).

Of moet ik dan allemaal andere Spotify accounts aanmaken?

Het fijnste zal zijn als je met je smartphone gewoon over de afdelingen loopt en zegt: Tuurlijk Oma 1, Jantje Smit in de woonkamer en ja hoor Opa 1. in de keuken hier doen we (met dezelfde smartphone) Bach op en Oma 3, gewaagd maar vooruit, Slipknot doen we in de andere woonkamer.

Smeken om een hoger budget is ook nog een mogelijkheid, maar weet niet hoe hoog de kosten zullen oplopen als je het met Rasberry Pi doet? Als dat echt de oplossing is en het gebruiksvriendelijker is, wil ik wel even met het management de discussie aangaan.

[ Voor 14% gewijzigd door RogierT op 06-05-2019 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King4589
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-10 14:25
Ik kwam net de onderstaande link tegen in een andere threat hier (apollovenlo in "lowbudget airplay/chromecast naar speakersoplossing")
https://www.whirlwind.nl/...-spotify-via-raspberry-pi

Dit is dan wel met Raspberry Pi maar zag er wel interessant uit.

Misschien dat Volumio een optie is, dat kan via een web interface bediend worden. Onderaan de pagina krijg je de verschillende installaties te zien. Als je de twee combineert zou het moeten werken, maar het aan de praat krijgen is wel wat werk. Als het ooit niet meer werkt zal ook weer het eea opnieuw uitgezocht moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Spotify heeft een family abonnement voor maximaal vijf personen op 1 adres, negen verschillende muziekjes op 1 abonnement gaat niet lukken, ik weet niet of je twee van deze abonnementen op 1 adres kan afsluiten, met 1 normaal/Premium abonnement kun je dacht ik maar op 1 apparaat tegelijkertijd ingelogd zijn

[ Voor 13% gewijzigd door martyw op 07-05-2019 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Een stapeltje alexa echo dots een idee? Die zijn individueel aan te sturen maar ook in te delen in zoveel groepen als je wilt. Alexa doet tegenwoordig ook de gratis spotify, naast tunein etc. Kun je of standalone muziek laten spelen, of aansluiten op een versterker o. i. d.

Nadeel: kan alleen engels/duits enz geen nederlands, en misschien mensen die geen slimme speaker willen (?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:52
RogierT schreef op maandag 6 mei 2019 @ 17:10:
Ja oma proof valt nog mee, hoewel dat tijdperk er wel aan zit te komen. Maar de zusters moeten er mee overweg kunnen. Vandaar Spotify, dat kennen ze allemaal of is simpel uit te leggen.

Alleen rest mij dan de vraag kan ik vanaf 1 Spotify account 1 nummer in de woonkamer af laten spelen en een ander nummer in de keuken bij wijze van spreken of 1 nummer op meerdere speakers tegelijk? (via Chromecast audio).

Of moet ik dan allemaal andere Spotify accounts aanmaken?

Het fijnste zal zijn als je met je smartphone gewoon over de afdelingen loopt en zegt: Tuurlijk Oma 1, Jantje Smit in de woonkamer en ja hoor Opa 1. in de keuken hier doen we (met dezelfde smartphone) Bach op en Oma 3, gewaagd maar vooruit, Slipknot doen we in de andere woonkamer.

Smeken om een hoger budget is ook nog een mogelijkheid, maar weet niet hoe hoog de kosten zullen oplopen als je het met Rasberry Pi doet? Als dat echt de oplossing is en het gebruiksvriendelijker is, wil ik wel even met het management de discussie aangaan.
Het probleem met dit systeem is dat je spotify account op je mobiel draait en gebruik maakt van streaming.
Je data wordt dus van af je mobiel/tablet naar de Chromecast gestuurd (niet helemaal correct, maar voor het gemak komt het hier wel op neer). Je kunt dus niet van af 1 mobiel verschillende streams naar verschillende apparaten sturen. Om dat te kunnen heb je dus ook meerdere telefoons/tablets nodig voor iedere ruimte.

Je kunt als het goed is wel weer de Chrome casts groeperen zodat je op meerdere Chrome casts dezelfde stream kunt luisteren van af een apparaat.

Het enige systeem dat dit wel zou kunnen is Sonos, maar dat is meteen heel veel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogierT
martyw schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 19:38:
Spotify heeft een family abonnement voor maximaal vijf personen op 1 adres, negen verschillende muziekjes op 1 abonnement gaat niet lukken, ik weet niet of je twee van deze abonnementen op 1 adres kan afsluiten, met 1 normaal/Premium abonnement kun je dacht ik maar op 1 apparaat tegelijkertijd ingelogd zijn
Kan je wel makkelijk op 1 Spotify account van account switchen? dat je dus 5 accounts op 1 mobiel/tablet beheert?

Want dan zou je gewoon een playlist kunnen maken, 5x van account switchen en 5x op afspelen klikken, is omslachtig maar gezien budget waarschijnlijk het goedkoopst/makkelijkst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Voor zover ik weet kun je maar 1 account in je app hebben per apparaat ....

[ Voor 10% gewijzigd door martyw op 08-05-2019 18:51 ]

Pagina: 1