AMD bestaat vijftig jaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Warpozio
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-10 10:38
https://tweakers.net/revi...oon-tot-corekampioen.html
@Xtuv
Er worden in het artikel Gulden prijzen genoemd.
Is dat nodig?
Die oude munt wordt al bijna 20 jaar niet gebruikt.
Bovendien is dat hier in Belgie nietszeggend.
Hoeveel is 269 Gulden? Hoeveel Frank was dat? Hoeveel Euro?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

1 Euro is omgerekend 2.2 Gulden ten tijde van de omzetting; afhankelijk van waar je woont / werkt, kan je dan zelf de inflatie en relatieve koopkracht toen & nu uitrekenen.

Tegelijkertijd; 20BEF was ongeveer 1 gulden. Dus een processor die 250 gulden kostte, zou ongeveer 5000BEF zijn geweest.

@Xtuv allicht een inflatiecorrectie toepassen en alle bedragen in Euro's erbij zetten?

[ Voor 13% gewijzigd door MAX3400 op 02-05-2019 19:30 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:00
+/- 2,20 gulden per euro. Reken ze

Vind persoonlijk dat je een probleem hebt met een artikel wat er in mijn ogen niet is. Je betaalde toen nog niet met euro's. Koers euro / frank / gulden is zo te vinden voor diegene die het willen weten...

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:20
Ik denk dat het verschil tussen 269 en 429 voor dit artikel duidelijk genoeg is, ongeacht de munteenheid :)

Het is voor de Belgische lezers wellicht wat abstracter dan voor Hollanders. Als dit een nieuwsbericht zou zijn, of als de prijs enigszins relevant was, dan ben ik het er mee eens dat een verdere verduidelijking of omrekening op zijn plaats zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Xtuv toch vind ik het enigszins relevant. Een topmodel K7 in 2003 kostte toen ongeveer 1000 dollar en in die tijd was dat bij benadering 1700 gulden / direct omgerekend naar 780 Euro. Inflatie-technisch zit je dan tegen de 1050 Euro "vandaag" voor die CPU als het nu het topmodel zou zijn.

Is dat interessant? Misschien; een Threadripper kost je ongeveer 600 tot 900 Euro (afhankelijk van hoe specifiek je iets wil). Betekent dus dat ondanks alle technologische ontwikkelingen, investeringen, etc. je zou kunnen redeneren dat high-end CPU's best een 15% goedkoper zijn geworden in 15 jaar :)

Ongetwijfeld zijn er voorbeelden / whizzkids die het anders weten / berekenen / uitzoeken maar tegelijkertijd zijn "klachten" over dure CPU's dan wel voorbarig in sommige topics / comments :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Warpozio Hfl 220371 = €100000,- bij wissel van de munteenheid. in de tijd waarover wordt gesproken, was de gulden het betaalmiddel in Nederland.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:22
Hackus schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 19:50:
@Warpozio Hfl 220371 = €100000,- bij wissel van de munteenheid. in de tijd waarover wordt gesproken, was de gulden het betaalmiddel in Nederland.
Volgens mij bedoel je dit (semi?)grappig, maar ik vind het heel begrijpelijk van Warpozio dat hij aanstipt dat niet alle lezers Nederlands zijn en dus geen idee hebben hoeveel 269 Gulden nou eigenlijk was.

En er zal ook een groot deel van de Nederlandse lezers zijn waarvoor de Gulden weinig tot niks zegt, dus dat er niet even een Eurobedrag tussen haakjes achter gezet wordt snap ik niet helemaal. Dat kost minder moeite dan überhaupt hier uitleggen waarom niet, en mensen zijn erbij gebaat.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Hahn schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 19:54:
[...]

En er zal ook een groot deel van de Nederlandse lezers zijn waarvoor de Gulden weinig tot niks zegt
Sorry maar dan kom je uit een ei; de Nederlandse Gulden is 184 jaar het officiele betaalmiddel geweest in Nederland. We hebben "pas" 17 jaar op de kop af Euro's. Dus tenzij je lezers bedoeld onder de 9 jaar oud, dan heeft elke Nederlandse ingezeten lezer ook een basale kennis van de Nederlandse geschiedenis en zou de Gulden niet onbekend moeten zijn.

/edit: en lezers onder de 9 jaar oud kennen de waarde van 1000 Euro ook niet voor een dikke i7 CPU dus daar is dan ook geen woord aan vuil gemaakt of misverstand ;)

[ Voor 12% gewijzigd door MAX3400 op 02-05-2019 19:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:22
MAX3400 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 19:57:
[...]

Sorry maar dan kom je uit een ei; de Nederlandse Gulden is 184 jaar het officiele betaalmiddel geweest in Nederland. We hebben "pas" 17 jaar op de kop af Euro's. Dus tenzij je lezers bedoeld onder de 9 jaar oud, dan heeft elke Nederlandse ingezeten lezer ook een basale kennis van de Nederlandse geschiedenis en zou de Gulden niet onbekend moeten zijn.

/edit: en lezers onder de 9 jaar oud kennen de waarde van 1000 Euro ook niet voor een dikke i7 CPU dus daar is dan ook geen woord aan vuil gemaakt of misverstand ;)
9 jaar :? Die snap ik niet. Vanaf 2002 werd de Euro de nieuwe munteenheid, dus vanaf dat moment zijn alle kinderen gaan wennen aan de Euro.

Als je in 2002 onder de 5 was, dan acht ik de kans zeer groot dat de Gulden je ook nog niet zoveel zei, want daar was je nog niet mee bezig. Dus ik daag je uit om 10 mensen onder de 20 jaar te vragen hoeveel 10 euro in guldens was. Als er meer dan 3 het direct weten, dan neem ik mijn woorden terug.

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-10 09:21
Belg hier :)B
Aangezien Tweakers ook reclame maakt in België is het mss interessant om de prijzen in BEF er ook bij te zetten?
Of neem gewoon de euro, dan kunnen we zelf nostalgisch gaan omrekenen naar onze favoriete oude valuta :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warpozio
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-10 10:38
Hahn schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 20:05:
[...]

9 jaar :? Die snap ik niet. Vanaf 2002 werd de Euro de nieuwe munteenheid, dus vanaf dat moment zijn alle kinderen gaan wennen aan de Euro.

Als je in 2002 onder de 5 was, dan acht ik de kans zeer groot dat de Gulden je ook nog niet zoveel zei, want daar was je nog niet mee bezig. Dus ik daag je uit om 10 mensen onder de 20 jaar te vragen hoeveel 10 euro in guldens was. Als er meer dan 3 het direct weten, dan neem ik mijn woorden terug.
Ik durf zelf zeggen dat de meeste Nederlanders jonger dan 30 problemen hebben met omrekenen Gulden-Euro. Laat staan een Belg...

@MAX3400 <funny>De sessertie is hier ook honderden jaren een officiele munt geweest, maar dat is het verleden. Net zoals de gulden en de Frank.</funny>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-10-2023

HMC

Pluviophile

Wat is de afkorting van de oude Belgische munteenheid toch mooi @MAX3400. :D 20 BEF voor een gulden. Waar vind je dat nog?

Eat the bugs, live in a pod

Pagina: 1