Klein moederbord vs nog kleiner moederbord

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaStLati96
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Hoi allemaal,

Ik wil binnenkort gaan beginnen met het bouwen van een nieuwe machine. Voor deze pc wil ik echter iets anders gaan doen dan normaal, ik wil hem in een custom case gaan bouwen. Deze case zal naar alle waarschijnlijkheid een stukje kleiner worden dan mijn huidige case, waardoor ik naar een ander soort componenten moet gaan kijken.

Bij het uitzoeken van onderdelen ben ik uitgekomen op een AMD Ryzen 7 2700X processor met socket AM4. Omdat ik wat kleinere componenten moet gaan gebruiken ben ik opzoek geweest naar moederborden in de categorie micro-ATX en Mini-ITX.

Mijn ervaring met moederborden is echter wat negatief (vrij snel de harde les geleerd dat je niet een paar tientjes moet bezuinigen hierop...). Hierom ben ik altijd vrij voorzichtig met de aanschaf hiervan. Ik wil niet hebben dat ik dalijk problemen krijg met mijn moederbord, terwijl de rest gewoon perfect werkt.

Ik heb een aantal moederborden met elkaar vergeleken en zag eigenlijk dat de prijzen van de Mini-ITX stukken hoger ligt dan de prijzen van µATX borden, terwijl deze meer mogelijkheden lijken te hebben. Als voorbeeld: Asus TUF B450M-Pro Gaming vs ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac. De prijs zit ongeveer gelijk maar naar mijn idee zijn er meer mogelijkheden met het ASUS bord.

Zie ik iets compleet over het hoofd, of is kleiner in dit geval gewoon duurder?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Simon Spits

Beste antwoord (via FaStLati96 op 05-05-2019 21:33)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:01
Prijs is veelal afhankelijk van de features van het bord.
Voordelen Asus:
- betere stroomvoorziening
- meer pci-e sloten
- 2x M2
- 6x sata

Voordelen Asrock:
- betere netwerkcontroller
- onboard wifi
- bluetooth
- spdif

Het is maar net wat je belangrijk vindt bij een moederbord.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:28
Kleiner is inderdaad vaak wat duurder (of vooral minder opties omdat er minder ruimte is) maar heeft vaak wel wifi mogelijkheden (omdat ze vaak voor de wat mobielere systemen gebruik worden denk ik).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Prijs is veelal afhankelijk van de features van het bord.
Voordelen Asus:
- betere stroomvoorziening
- meer pci-e sloten
- 2x M2
- 6x sata

Voordelen Asrock:
- betere netwerkcontroller
- onboard wifi
- bluetooth
- spdif

Het is maar net wat je belangrijk vindt bij een moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaStLati96
  • Niet online
Dank voor jullie snelle reactie! Dit maakt het een stuk duidelijker, ik denk dat ik voor een µATX. Iemand ook toevallig nog een aanbeveling? Kosten mogen nog vrij hoog op lopen, RGB leds niet nodig.

[ Voor 17% gewijzigd door FaStLati96 op 04-05-2019 01:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-09 20:37

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
FaStLati96 schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 01:11:
Iemand ook toevallig nog een aanbeveling? Kosten mogen nog vrij hoog op lopen, RGB leds niet nodig.
Het door jezelf gevonden Asus bord heeft voor een mATX AM4 hele goede specs. TUF bordjes hadden voorheen allemaal een zwakke stroomvoorziening. Dit bord rekent daarmee af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaStLati96
  • Niet online
Bedankt voor jullie reacties! Hier kan ik goed mee vooruit. Gaat weer een mooie machine worden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

En zo'n ITX plank is in zijn algemeenheid lastiger om te fabriceren en derhalve normaliter hoger geprijsd / feature-armer. 10 tot 12 laags PCB is dan normaal.

En er past gewoon minder op een ITX moederbord. Sommigen hebben zelfs verticaal gepositioneerde daughterboards moeten gebruiken als stroomvoorziening voor de processor. Ook niet goed voor de ruimtehuishouding.

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:31
PCB (VRM) Breakdown van de ASUS TUF B450M-Pro Gaming door Buildzoid

Kijk voor jezelf. Als ik het zo zie ben ik het niet eens met de comments (@Uszka) over de stroomvoorziening van het ASUS bordje.

Don't let perfect be the enemy of good.

Pagina: 1