Radiator afdoppen/verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autopilot
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-07-2023
Hallo,

Ik wil graag een radiator in de woonkamer tijdelijk verwijderen en afdoppen. Hiervoor zoek ik de simpelste manier. De blok zou ik ook prima kunnen laten staan als het daardoor makkelijker is.

Is het een kwestie van de bovenste 2 bouten losdraaien en afdoppen of ligt het iets ingewikkelder?
Er komen 2 flexibele leidingen uit de grond.
Ik heb ook een cv-verdeler.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6EHG3G6.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Autopilot op 02-05-2019 16:14 ]

Tesla Model 3 SR+ Metallic Blue, Black, Aero

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-05 21:43

Exigence

dnkroz

Schroeven die je ziet dichtdraaien, radiator leeg laten lopen, en vervolgens de moeren bovenin de foto losdraaien. Klaar is @said006 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autopilot
Exigence schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 16:15:
Schroeven die je ziet dichtdraaien, radiator leeg laten lopen, en vervolgens de moeren bovenin de foto losdraaien. Klaar is @said006 :)
Zo simpel, bedankt!

Moet ik de leiding die dan boven bloot komt te liggen niet afdoppen oid?
Heeft de voorkeur niet het afsluiten van de leiding bij de cv verdeler of maakt dat niets uit?

[ Voor 12% gewijzigd door Autopilot op 02-05-2019 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:33
Die twee kleine schroefjes aandraaien, dan staat ie dicht. Vervolgens de grote moeren die aan de kant van de radiator zitten losdraaien. Mogelijk eerst de radiator aan de andere kant leeg laten lopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
Als het tijdelijk is, wel het aantal slagen tellen dat ie open stond, anders moet je hem opnieuw inregelen. :) Ervan uitgaande dat ie ingeregeld was, wat een kans is van 1 op 100 bij oude installaties. :+

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autopilot
Het is een relatief nieuwe installatie, een nieuwbouw woning uit 2005.

Is het dan niet verstandiger om hem alleen bij de cv verdeler dicht te draaien (als dat mogelijk is)?

Ik wil niet straks het risico lopen om opnieuw in te moeten regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-05 21:19

M2M

medicijnman

said006 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 16:45:
Het is een relatief nieuwe installatie, een nieuwbouw woning uit 2005.

Is het dan niet verstandiger om hem alleen bij de cv verdeler dicht te draaien (als dat mogelijk is)?

Ik wil niet straks het risico lopen om opnieuw in te moeten regelen.
Een video maken van het er dichtschroeven?

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:08
Da's alleen van toepassing als je dezelfde radiator weer terug gaat plaatsen. Indine je voor een andere gaat of deze toch permanent verwijderd zul je de rest toch weer moeten inregelen (voor het beste resultaat iig. Het hoeft natuurlijk niet maar bij elkje wijziging ontregel je de boel in een zekere mate)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Señor Sjon schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 16:38:
Als het tijdelijk is, wel het aantal slagen tellen dat ie open stond, anders moet je hem opnieuw inregelen. :) Ervan uitgaande dat ie ingeregeld was, wat een kans is van 1 op 100 bij oude installaties. :+
Ik betwijfel of je die schroefjes meer dan een halve slag jan draaien. Ik heb volgens mij dezelfde en verder dan een halve slag kom ik niet. Daarbij kan ik je uit ervaring ook vertellen dat als je het schroefje ook maar een tikje open zet als de radiator eraf is, je hele plafond en muur zeiknat zijn. Los daarvan was het bij mij ook niet bij elke radiator mogelijk om het shroefje echt 100% dicht te krijgen. Heeel langzaam komt er toch wat water doorheen. Voor paar uurtjes gaat dat goed, maar na nachtje of meer dan een dag loopt het water alsnog over de grond. Ons huis is pas 10 jaar oud, dus ik heb geen vertrouwen meer in die dingen ;)

Oh en die dingen afdoppen lukt niet zo eenvoudig. Je draait er in ieder geval niet gewoon een dopje op (en of dopjes voor erin, dus met uitwendig schroefdraad, hiervoor bestaan weet ik niet).

Edit:
Ter aanvulling, wat al gezegd is, schroefjes dichtdraaien, water aftappen (andere kant van verwarming waarschijnlijk, vergeet ook ontluchtingsventiel niet open te zetten anders krijg je de radiator niet goed leeg), moeren aan radiatorzijde losmaken, beugels die radiator op zijn plek houden losmaken, radiator eraf pakken (let oo: gaat nog water uitlopen, dus houd een doek en/of bak bij de hand).

[ Voor 14% gewijzigd door cryptapix op 02-05-2019 20:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-05 21:36
Die 2 schroefjes zijn niet voor inregelen, zijn alleen afsluiters die je 1/4 slag kan draaien. Dan zou het dicht moeten zitten.

Radiator leegtappen via aftappunt en moeren losdraaien. Daarna even wat keukenpapier of plastic er overheen zodat er geen rotzooi in kan vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:14

vhal

ಠ_ಠ

Señor Sjon schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 16:38:
Voeg “nieuwe installaties” er ook maar bij, tegenwoordig is de norm met nieuwbouw “ophangen, CV op volle bak 90graden zetten en klaar”. Met andere woorden: Inregelen, wasda?

Tenzij je wilt dat één radiator loeiheet wordt en de rest steenkoud :+

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-05 20:23
Dit moet hem zijn. Of niet?
Comap 2-pijps H-onderblok recht 100% afsluitbaar 3/4 binnendraad x M22.

Maar als je dat niet vertrouwd kun je volgens mij ook een M22 eindkoppeling op de pijp maken.
Mits het daadwerkelijk m22 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autopilot
Iedereen, dank voor jullie hulp,
Gelukkig was er van ontregelen geen sprake omdat je de schroef alleen kwartslag hoeft te draaien om hem dicht te zetten. En dan nog een kwartslag om weer open te maken enz.

Ben nog wel benieuwd naar hoe ik de bovenkant die nu bloot ligt fatsoenlijk af te doppen omdat ik toch bang ben dat het na verloop van tijd wat kan gaan lekken.

Ideeën hoe ik dit kan doen?

@jeroen3 dat is hem inderdaad
Hoe doe ik dat?

[ Voor 5% gewijzigd door Autopilot op 03-05-2019 02:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Afsluitdop 3/4" met buitendraad

Wel teflontape gebruiken. Of makkelijker; van dat draad; Loctite 55

Lijkt schreeuwend duur; is het niet. En werkt veel makkelijker.

[ Voor 70% gewijzigd door kabeltjekabel op 03-05-2019 02:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

said006 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 02:10:
Iedereen, dank voor jullie hulp,
Gelukkig was er van ontregelen geen sprake omdat je de schroef alleen kwartslag hoeft te draaien om hem dicht te zetten. En dan nog een kwartslag om weer open te maken enz.

Ben nog wel benieuwd naar hoe ik de bovenkant die nu bloot ligt fatsoenlijk af te doppen omdat ik toch bang ben dat het na verloop van tijd wat kan gaan lekken.

Ideeën hoe ik dit kan doen?

@jeroen3 dat is hem inderdaad
Hoe doe ik dat?
Als je de afsluiters dicht hebt gezet en deze lekken niet gaan ze ook niet lekken.
Je kan er een plug 3/4'' indraaien om zeker te zijn, als het goed is zit er een rubber ring in, verpakken is niet nodig.
Als je er geen plug indraait plastic zakje erover dat er geen vuil in kan komen.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:03

Tazzios

..

Ik ben ook bezig met radiatoren te verwijderen ik kom er alleen niet uit welke doppen ik hiervoor nodig heb.
Met gemeten maten en een matentabel van de verschillende buizen kwam ik er nog niet uit.
Weet iemand welke doppen ik hiervoor nodig heb?
Het betreft stadsverwarming uit 1990.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H_5xdDO9evYOW_LSiymFLEPTMJA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WF6vIdtsH0BK1ubSoeezQpjL.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wT3m5AtYJ1Wg9elRSf6H2WOPQoE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GCWJkhuRuLtTqF2MIEFenPeA.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_mKNteCSVd2A3IUq-QqCMcDWrD0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xtgemxBPM8bZsxFLBWncEouG.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-05 21:19

M2M

medicijnman

De 2CM variant kun je hiermee afdoppen;

https://www.gamma.nl/asso...dop-messing-3-4/p/B589481

De 2,5cm variant vereist een draaddop van 1 inch. Die zijn niet bij een standaard bouwmarkt te krijgen denk ik. Middels een o-ring kun je de draaddop dicht krijgen, die dicht normaliter niet af op de draad, maar op het stuk waar je je rolmaat nu op gelegd hebt.

edit: 1":
https://www.leidingshop.n...met-rand-1-x-binnendraad/

[ Voor 10% gewijzigd door M2M op 31-10-2020 20:24 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:03

Tazzios

..

@M2M
Bedankt voor je antwoord, ik dacht wacht even tot ik de dopjes binnen heb voor ik reageer.

De zijkant heb ik afgedopt met 3/4 en rubbertje.
De 1" was helaas veel te groot.

Voor de bovenkant verwacht ik nu 5/8 nodig te hebben. Nu ik wat dopjes heb snap ik deze matentabel een stuk beter. https://www.qplus.nl/omrekentabel-draadmaten
5/8 lijkt alleen zeer zeldzaam. :/

[ Voor 5% gewijzigd door Tazzios op 05-11-2020 11:00 ]

Pagina: 1