In mijn nieuwbouwwoning ga ik zelf bekabeling voor elektriciteit doen.
Hierop wens ik domotica te installeren. Later wens ik alle verlichting te kunnen dimmen, minstens in 5 slaapkamers, badkamer, nachthal, trap, woonkamer, keuken, eetruimte, bureau, hobbyruimte...
Ik ga traditioneel bekabelen, naar lampen 3G1.5 en naar stopcontacten 3G2.5.
Verder zal ik ook netwerkkabel (UTP CAT 5E, of CAT7) en COAX voorzien op de daar voorziene plaatsen.
Stuurkabel (SVV 8x0.8) ga ik in ster aanleggen naar drukknoppen, parlofoon, en sensors.
Mijn vraag:
Hoe kan ik de lampen dimmen
Ik vind verschillende protocollen: DAL/DMX/0-10/1-10v, ook draadloos, z-wave, zigbee?
Moet ik stuurkabel aanleggen naar de lampen, of gebeurd dit via een din-rail module.
Dit lijkt toch zeer duur? dimmers van 500 euro hebben maar 4 uitgangen?
En welke type lamp moet ik dan gaan gebruiken? (230v, 24v,12v)
Traditioneel 230v: Ikea TradFri GU10 7euro, e27 10euro
12/24volt DC: e27 5euro
Hoe stuur ik ledstrips? ook stuurdraad+230v?
Geschakelde WCD, ook stuurdraad, of aparte kring en relais in zekeringenkast?
Hierop wens ik domotica te installeren. Later wens ik alle verlichting te kunnen dimmen, minstens in 5 slaapkamers, badkamer, nachthal, trap, woonkamer, keuken, eetruimte, bureau, hobbyruimte...
Ik ga traditioneel bekabelen, naar lampen 3G1.5 en naar stopcontacten 3G2.5.
Verder zal ik ook netwerkkabel (UTP CAT 5E, of CAT7) en COAX voorzien op de daar voorziene plaatsen.
Stuurkabel (SVV 8x0.8) ga ik in ster aanleggen naar drukknoppen, parlofoon, en sensors.
Mijn vraag:
Hoe kan ik de lampen dimmen
Ik vind verschillende protocollen: DAL/DMX/0-10/1-10v, ook draadloos, z-wave, zigbee?
Moet ik stuurkabel aanleggen naar de lampen, of gebeurd dit via een din-rail module.
Dit lijkt toch zeer duur? dimmers van 500 euro hebben maar 4 uitgangen?
En welke type lamp moet ik dan gaan gebruiken? (230v, 24v,12v)
Traditioneel 230v: Ikea TradFri GU10 7euro, e27 10euro
12/24volt DC: e27 5euro
Hoe stuur ik ledstrips? ook stuurdraad+230v?
Geschakelde WCD, ook stuurdraad, of aparte kring en relais in zekeringenkast?
[ Voor 54% gewijzigd door g4wx3 op 02-05-2019 16:17 ]