Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Domotica nieuwbouw bekabeling, stuurkabel, lampen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• g4wx3
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-10 08:33
In mijn nieuwbouwwoning ga ik zelf bekabeling voor elektriciteit doen.
Hierop wens ik domotica te installeren. Later wens ik alle verlichting te kunnen dimmen, minstens in 5 slaapkamers, badkamer, nachthal, trap, woonkamer, keuken, eetruimte, bureau, hobbyruimte...

Ik ga traditioneel bekabelen, naar lampen 3G1.5 en naar stopcontacten 3G2.5.
Verder zal ik ook netwerkkabel (UTP CAT 5E, of CAT7) en COAX voorzien op de daar voorziene plaatsen.
Stuurkabel (SVV 8x0.8) ga ik in ster aanleggen naar drukknoppen, parlofoon, en sensors.

Mijn vraag:
Hoe kan ik de lampen dimmen
Ik vind verschillende protocollen: DAL/DMX/0-10/1-10v, ook draadloos, z-wave, zigbee?
Moet ik stuurkabel aanleggen naar de lampen, of gebeurd dit via een din-rail module.
Dit lijkt toch zeer duur? dimmers van 500 euro hebben maar 4 uitgangen?

En welke type lamp moet ik dan gaan gebruiken? (230v, 24v,12v)
Traditioneel 230v: Ikea TradFri GU10 7euro, e27 10euro
12/24volt DC: e27 5euro

Hoe stuur ik ledstrips? ook stuurdraad+230v?
Geschakelde WCD, ook stuurdraad, of aparte kring en relais in zekeringenkast?

[ Voor 54% gewijzigd door g4wx3 op 02-05-2019 16:17 ]

http://www.softfocus.be/

Alle reacties

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Een bus stuurkabel leggen naar de plek waar de actor/taster komt te zitten, dat kan in je groepenkast zijn, maar ook achter een stopcontact bijvoorbeeld. Het is maar net hoe jij het wil hebben ;)

Bij KNX is een 2 aderige buskabel voldoende (met 2 reserve aders);
https://www.eibabo.nl/div...J1-Hy3jZK9_RoCtOQQAvD_BwE

En KNX is een serie netwerk en geen ster netwerk, van actor naar actor naar schakelaar enz.

Dus beslis eerst welk protocol/systeem jij gaat toepassen, daarna de wijze van aanleg ;)

Oh ja en wireless Wifi o.i.d. alleen een voeding 230V de rest gaat door de lucht :+

[ Voor 5% gewijzigd door keur0000 op 02-05-2019 15:54 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• g4wx3
Dus bij iedere lampengroep die ik wil kunnen dimmen, moet ik stuurkabel plaatsen,en dure dimmers (Finder 15.91.8.230.0000) inbouwen!? Dus moet ik overal stuurkabel naartoe brengen?

Vroeger kon je gewoon dimmen op 230v met simpele daaiknoppen voor een appel en een ei?
Dat het iets duurder word met LED, ok, maar zo veel meer, en zo ingewikkeld?
Ik ben aan het overwegen, alles te voorzien met halogeen lampen!
(Stroom overschot heb ik toch met zonnepanelen)

[ Voor 22% gewijzigd door g4wx3 op 02-05-2019 16:24 . Reden: lamp = lampengroep, kring ]

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
Je kunt gerust een groep lampen op 1 dimmer plaatsen zolang je maar onder het max totaal vermogen blijft wat de dimmer aan kan.
10 led spots op 1 dimmer gaat prima maar, ze zijn daarna natuurlijk niet afzonderlijk te sturen.

Ga je bijvoorbeeld voor Tradfri van Ikea dan kun je wel elk lampje apart sturen via het draadloze Zigbee protocol.
Elk voordeel heb z'n nadeel ;)

Alles is terug te redeneren naar 4

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Voor 31 euro heb je ook een Hue lamp. pricewatch: Philips Hue White and Ambiance E27
Die is draadloos.

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-11 18:46
Kijk anders eens naar onesmart dan hoeft nergens een stuurkabel heen en zit alles achter de schakelaar of lamp.

• g4wx3
Op heel internet kon ik het niet vinden, maar een stadje verder van mijn woonplaats heb ik gevonden waar ik naar op zoek was!
Een 8-kanaal dimmer voor alle 12-24v lampen, tot een vermogen van 5A.
Kan aangestuurd worden met modbus, of 0-10volt. En dat voor slechts 120 euro!!!

https://nbtec.be/nl/product/dim8d/

Er zijn nog andere referenties naar dit project:
https://www.tindie.com/pr...dbus/#product-description
https://github.com/NickB1/8CH-LED-Dimmer

Wie gaat er nu nog 4 kanaal dimmers zetten van 500 euro?
Waarom zou je niet alle verlichting zetten op 12-24volt?

[ Voor 6% gewijzigd door g4wx3 op 03-05-2019 14:02 ]

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-11 08:14
Waarom maak je het jezelf zo moeilijk? Via Zigbee/ Hue is alles draadloos (behalve 230V) en gelijkt compatible met de meeste systemen.

Ik heb mijn gehele huis geautomatiseerd en geen enkele stuurkabel gebruikt. Heeft mij bij renovaties ook veel geld en tijd gescheeld. Daarnaast ben ik redelijk onafhankelijk van leveranciers (daarmee bedoel ik; alles gemixed door elkaar gebruikt (Nest, Somfy, Philips HUE, Tado, Logitech etc.) Voor de verlichting (bijna) alles op Hue/Zigbee. Voor WAF lampen (led peertjes in gloeimodel) een CASA Zigbee 3.0 dimmer tussengezet (€ 40) en in Hue gekoppeld.

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Ik zou alles heel traditioneel aanleggen en dan Hue of Tradri (draadloos) voor de lampen. Zonneschermen e.d. gaan ook al zeker 10 jaar draadloos. Ik zou wel veel en flexibele aansluitpunten maken (denk aan (netwerk)camera's, wifi ap, elektra voor deurslot, etc) maar zeker geen relaisbanken en KNX toestanden.

Verder:

1. Gewoon een schakelaar bij de deur blijkt in de praktijk uiterst effectief en tegenwoordig kan je zelfs lampen in drie dimstanden schakelen met een conventionele schakelaar.
2. Dimmers en ledlampen blijft altijd lastig als ze niet samen zijn ontwikkeld.

Ik heb een stuk of 10 Hue lampen en 3 lampen buiten op klikaanklikuit met simpele (draadloze) schemersensor. Het meeste plezier heb ik van die simpele 'non-connected' schemersensor. Hue (zelfs met Google voice control) blijft erg 'geeky', het is leuk speelgoed maar eigenlijk gebruik ik nog maar 3 lampen automatisch (simpele dag/nacht routine). Dimmen doe ik zelden tot nooit en de rest gebruik ik gewoon via de standaard schakelaar.

De grote tegenvallers van domotica vind ik:
- verlichtingseisen wisselen met weer en werkzaamheden, dat krijg je nooit volautomatisch
- stemsturing is zeer irritant, 4 keer gaat het goed maar de tijdswinst daarbij is nul als je de 5e keer jezelf 3 keer moet herhalen (door achtergrondgeluid bijvoorbeeld)
- er is altijd wel een keer een uitzondering die irriteert, je wil een keer uitslapen of je loopt in je ondergoed voor het raam en plotseling springt het licht aan ;) of juist uit.
- de energiewinst is tegenwoordig ook minimaal, gewoon een paar ledlampen op schemersensor is prima voor de basisverlichting, allerlei toestanden met automatische gang- of toiletverlichting zullen jezel én huisgenoten tot waanzin drijven.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:31

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

g4wx3 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 15:45:

Ik ga traditioneel bekabelen, naar lampen 3G1.5 en naar stopcontacten 3G2.5.
Verder zal ik ook netwerkkabel (UTP CAT 5E, of CAT7) en COAX voorzien op de daar voorziene plaatsen.
Stuurkabel (SVV 8x0.8) ga ik in ster aanleggen naar drukknoppen, parlofoon, en sensors.
Wat versta je onder traditioneel bekabelen?

Als je een centraaldozensysteem bouwt (in de vorm van een sneeuwvlok) veroordeel je jezelf meteen tot draadloze oplossingen. Centrale voeding en besturing van de verlichting biedt je meer mogelijkheid, vooral als je van plan bent om inbouwledverlichting te gebruiken. Dat spul werkt doorgaans op een constante spanning van 24V of constancte stroomsterkte van 350 of 700mA, waar je specifieke led-drivers voor nodig hebt. Door de buizen naar de verlichting in stervorm vanuit één of meerdere verdeelkasten te trekken heb je de mogelijkheid om daar de drivers en voedingen te plaatsen zodat die geen ruimte innemen bij de lamp. Signaalkabel naar de lichtpunten trekken is niet nodig, wel kabel die geschikt is om het lichtpunt te kunnen voeden. Bij rgb wil je iets met vier of acht aders afhankelijk van de driver met een aderdikte die afgestemd is op de te verwachten stroomsterkte en spanning.
Pagina: 1