Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwbouwwoning - warmtepomp - zonnepanelen - vloerverwarmin

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• icarus007
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23-11 13:53
Hi,
We hebben recent een nieuwbouwoning aangeschaft, een 2-onder 1-kap.
De woning wordt energie neutraal gebouwd, met grondwaterpomp, zonnepanelen, vloerverwarming, balansventilatie met WTW, en douchewarmte terugwin systeem.

Ik heb heel veel gelezen op het forum en op verschillende topics gedetailleerde informatie gelezen over warmtepompen, zonnepanelen etc, maar ik heb geen technische achtergrond en het was too much detail.

Ik wilde graag wat informatie over het volgende:

1. Warmtepomp:
We krijgen een warmteboiler van 150L/61 wat 260/38 moet opleveren, er is tevens een doucewarmte terugwin systeem. Is dit voldoende capaciteit voor normaal gebruik voor een gezin met 2 jongens tussen 7 en 11? Volwassenen douchen dagelijks rond de 10 minuten. We hebben de optie om voor EUR 3.000 een extra warmteboiler aan te vinken op de optielijst, ik vond dit redelijk duur, maar als we het nu niet doen kan het later niet meer ivm capaciteit warmtebron.

2. Zonnepanelen:
We krijgen 14 zonnepanelen op dak op het zuidoosten, serie geschakeld, van 290Kw per PV.
We hebben de optie om voor EUR 600 per stuk extra zonnepanelen toe te voegen.
Een ander optie is om voor in totaal EU 1.000 de 14 zonnepanelen, parallel te laten schakelen.
Ik heb geen idee of 14 panelen van 290Kw voldoende is en wat beter is, serie of parallel. Voor nu voorzie ik geen schaduwvormende objecten voor de zonnepanelen. Ik heb gelezen dat serie en parallel beide voor en nadelen hebben, dus ik vind het erg moeilijk om een keuze te maken.

3. Vloerverwarming
We krijgen vloerverwarming op alle verdiepingen. Op de begane grond willen we graag een houten vloer, PVC, geleid beter heb ik gelezen, maar hout vinden we een stuk mooier. Ik heb gelezen dat hout sterk wordt afgeraden ivm geleiding, maar heb geen idee hoeveel dit scheelt tov PVC. Zijn er ervaringsdeskundigen die een houten vloer hebben liggen op vloerverwarming? Is de warmte geleiding veeeeel minder dan bij PVC?

Ik weet het, veel vragen in een topic, maar na veel lezen op internet en hier op het forum, ben ik niet veel wijzer geworden.

Alvast dank voor de adviezen

Beste antwoord (via icarus007 op 07-05-2019 23:31)

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-11 19:33
Wij hebben toevallig laatst een gat laten boren door een betonnen verdiepingsvloer, was met een uurtje gedaan. Geeft wel wat rommel en vieze spetters, dus voor het schilderen doen is aan te raden. Maar qua prijs valt het wel mee (160mm diameter, iets van 120-150 euro inclusief de voorrijkosten) op zo'n project. En als je geluk hebt gaat de standleiding "gewoon" als 110mm buis door het plafond en hoeft dat niet eens (staat ergens in de bouwtekeningen wel beschreven). Het is in ieder geval zeker niet ondoenlijk of extreem duur als dat later nog moet gebeuren, 15K klinkt als een niet al te beste deal voor iets wat niet helemaal zo is als je in gedachten hebt (en al helemaal vreemd dat ie geen WC wil plaatsen, zou hij de afvoer van de ketel willen gebruiken?). Neem dan liever later een goede aannemer in de hand die wél luistert naar jouw wensen. Kijk wel of je bijvoorbeeld een paar loze leidingen van de meterkast naar zolder kunt meenemen voor extra groepen of bijvoorbeeld LAN. Dat zijn typisch dingen die later echt vervelend zijn.

Alle reacties

• RichardKim06
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-11 20:34
Voor 1 en 2 heb ik geen antwoord.

3: warmtegeleidingscoëfficiënten:
- Hout: 0.13 - 0.18 W/m.k
- PVC: 0.19 W/m.K

De warmtegeleiding is praktisch gelijk, het gaat m dus in de dikte zitten. PVC is vaak maar 2 mm dik t.o.v. hout wat vaak 20 mm of meer dik is. Je zult begrijpen dat PVC dus gunstiger is i.c.m. vloerverwarming.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-11 10:57
Welkom op GoT. :) Wat had je zelf al uitgezocht? Want vrijwel al deze onderwerpen worden reeds uitgebreid besproken in de diverse topics hier en in Duurzame Energie & Domotica.

1) Als je een douchekop hebt van 9l/min kan je dus 260/9=29 minuten douchen. Eigenlijk meer door de doucheWTW en vermenging van water in de boiler en het feit dat ie ook ondertussen alweer een halfuur opwarmt.

2) zie DED

3 zie antwoord hierboven.

[ Voor 38% gewijzigd door Señor Sjon op 02-05-2019 14:58 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-11 20:55

Wom

icarus007 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 14:46:

3. Vloerverwarming
We krijgen vloerverwarming op alle verdiepingen. Op de begane grond willen we graag een houten vloer, PVC, geleid beter heb ik gelezen, maar hout vinden we een stuk mooier. Ik heb gelezen dat hout sterk wordt afgeraden ivm geleiding, maar heb geen idee hoeveel dit scheelt tov PVC. Zijn er ervaringsdeskundigen die een houten vloer hebben liggen op vloerverwarming? Is de warmte geleiding veeeeel minder dan bij PVC?
Houten vloer met vloerwarming hier. Geen spijt van na 4,5 jaar, ook met een houten vloer wordt het 21 graden in huis ;) PVC is efficienter, maar wij vonden hout vele malen mooier. Zaak waar wij de vloer gekocht hebben had dit ook al vaker gedaan zonder klachten.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

• icarus007
@Señor Sjon Dat is denk ik ook meteen het probleem voor leken als ik, als ik nu weer kijk naar de DOD ziek ik door de bomen het bos niet meer. Dat is veel technische details, geloof me ik heb hier veel zitten lezen middels zoek functies, maar voor iemand met 0.0 technisch achtergrond is het niet te doen. De 9l/M heb ik eerdre voorbij zien komen idd, hangt ook een beetje af van gedrag. Kinds zullen groeien en langer onder douche willen staan, 30-40 minuten (mischien iets meer door douchewateterugwin) is dan denk ik krapjes, daar is volgens mij warm ater gebruik in de keuken niet bij inbegrepen. Ik vond EUR 3.000 voor een extra boiler best veel geld, maar wat is het alternatief als ik later besluit meer capaciteit te willen, volgens mij alleen een electrische boiler.

Zonnepanelen heb ik ook veel over gelezen, serie levert meer energie op vanwege minder weerstand, maar als er een defect is of in schaduw staat heb je niets, met parallel heb je dat nadeel niet, maar parallel levert minder energie, dus ja, wat is wijsheid, ik vind het lastig.

@Wom , thx, ik ga ook liever voor houtvloer, wil graag visgraat, dus wordt waarschijnlijk houten vloer, maar dan moet ik denk ik extra panelen erbij nemen omdat het minder efficient is :)

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-11 10:57
9l/min is de specificatie van een zuinige regendouche. Als het 6 is, kan je alweer veel langer douchen. :) En als je doucht, gebruik je geen warm water in de keuken. Voor 3.000 euro zou ik het in ieder geval nooit doen. Een wp-boiler van 270 liter kost een fractie daarvan.

De PV-panelen gaat over de verdeling in strings, wel een beetje apart dat het jouw keuze wordt gemaakt, terwijl de installateur dit gewoon moet afstemmen op wat de omvormer graag wil hebben.

Verder tikje naar DED

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Steyn_E
Señor Sjon schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 15:39:
En als je doucht, gebruik je geen warm water in de keuken.
Niet eens. Als je alleen bent wel, maar als gezin zou ik daar niet zomaar vanuit gaan. Echter zou een keukenboiler (Quooker is volgens mij het zuinigst) voordeliger zijn. Je zou ook kunnen betogen dat de extra boilerinhoud nuttiger is, extra buffer om je warmtepomp zo zuinig mogelijk te laten draaien (en extra meters boring eten verder geen brood). Op de totale prijs van een woning zou het pijnlijk zijn als je nét iets tekort komt :|

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
icarus007 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 14:46:
1. Warmtepomp:
We krijgen een warmteboiler van 150L/61 wat 260/38 moet opleveren, er is tevens een doucewarmte terugwin systeem. Is dit voldoende capaciteit voor normaal gebruik voor een gezin met 2 jongens tussen 7 en 11? Volwassenen douchen dagelijks rond de 10 minuten. We hebben de optie om voor EUR 3.000 een extra warmteboiler aan te vinken op de optielijst, ik vond dit redelijk duur, maar als we het nu niet doen kan het later niet meer ivm capaciteit warmtebron.
Een extra warmteboiler is veel geld, dat zou ik niet zomaar doen. Maar die bron zou ik liever overdimensioneren dan te krap maken.

Dus als er een mogelijkheid is (eventueel onderhands) om die bron 10-20% extra capaciteit te geven voor weinig, dan zou ik het doen.
Je hebt nu bijvoorbeeld een 16kW toestel hangen, maar wat als je over een tijd er toch een 20kW toestel wil neerhangen?
Een extra brongat is dan niet meer mogelijk.

Daarnaast wil je je bron niet te koud hebben omdat je rendement dan terugloopt.
(En de meerprijs om 10-20 meter extra te boren is ook verwaarloosbaar bij dergelijke bronnen)

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-11 09:23
Wat is het vermogen van de aangeboden warmtepomp? Merk en type graag. Prijs?

Als ze 600 per paneel vragen, zou ik 14x600=8400 terugvragen en ze er op laten leggen voor de helft van het geld. Vergeet dan niet de twee loze leidingen naar zolder te laten leggen, 1/2", grootste maat dus. Gratis geld verdienen zo. Dit mag van de wet, dus als de aannemer zegt van niet, liegt hij door zijn tanden.

Laat de douchewtw uitleggen voor 6L/min en neem een Grohe tempesta douchekop, deze is zes liter per minuut, en douchet zo fijn als een negen liter douchekop. Een douchewtw kan te groot zijn. Hiermee kan je makkelijk anderhalf uur douchen.

Houten vloer is prima zolang de hart op hart afstand van de vloerverwarming 10cm is, met maximaal 80-90 meter per groep. Dan is de maximale aanvoertemperatuur ongeveer 30 graden bij isolatie conform bouwbesluit.

P.S. is het mogelijk om de warmtepomp in eigen beheer te plaatsen? Vergeet geen mantelbuizen en stroom voor te bereiden! Evenzo aansluiting vvw en drinkwater.

• icarus007
@Steyn_E Die Quooker is een goede oplossing, thx, we hadden al een Quooker begroot, maar die gaan we nu upgraden naar een Combi voor warm water.

@TheGhostInc Ik zal de aannemenr vragen of er extra capaciteit geleverd kan worden door dieper te boren, anticiperend op een toekomstige extra behoefte. Als dat niet kan, dan wordt het denk ik gewoon een elektrische boiler, ik vind EUR 3K voor een boiler veel geld.

@Cpt.Chaos Denk niet dat de aannemer akkoord gaat met het laten vervallen van de PV, omdat ze ook een verplichting hebben om de woning (bijna) energieneutraal op te leveren, maar ik ga de vraag wel neerleggen bij ze.

Ik weet niet wat de h-o-h afstand is van de vloerverwarming, dit zal ik ook opvragen.

Het merk van de warmtepomp is Itho Daalderop, type WPU. COP voor vloerverwarming is 6 en voor tapwater is het 3. Meer technische informatie en prijs heb ik niet

• Cpt.Chaos
Je bent niet verplicht om zonnepanelen af te nemen. Binnen x maanden na oplevering moet de woning voldoen aan de norm. Hier is al een uitspraak over geweest, dus de aannemer heeft geen poot om op te staan.

Ik vind dat je erg weinig informatie hebt gekregen van de installaties. Je hebt wel al een warmteverliesberekening? Ik ga er vanuit dat je een 5,5kW warmtepomp krijgt, deze kost 6500 ex BTW. 8000 Inc BTW, dan nog 6000 voor de bron, 2500 installatie en regeling, dus zeg 17000 zou het moeten kosten. Wat vraagt de aannemer hiervoor? En is dit een frequentiegeregelde pomp of niet? Die zijn in 99% van de gevallen de betere optie.
Dieper boren kost weinig extra, de mannen zijn er toch al. Vraag om 10-15 meter dieper dan berekend. Dit is puur voor rendement, meer sww zal je er niet van krijgen.

Vraag gelijk de buis diameter van de vvw. Als de aannemer niet alle informatie die je vraagt doorgeeft, dan is het een oplichter. Maar dat zijn ze allemaal eigenlijk wel.

• icarus007
Aannemer kan/wil geen nadere technische informatie over de zonnepanelen en warmtebron kwijt.
De zonnepanelen kunnen ze niet laten vervallen, maar goed.

Een ander vraagje: Wij willen na oplevering de zolder doen; dakkappel, dakraam, opdelen in 3 kamers en een douchekamer met WC. Mijn vraag is, is het voor een eigen aannemer te doen om later een badkamer en WC te realiseren, omdat er geen leidingen en riool ligt op de zolder. Betekent dit dat er gehakt moet worden in de vloer, of kan het op de een of andere manier aangesloten worden op de WC/Douche van de eerste verdieping? Overigens komt er vloerverwarming op de zolder.

De aannemer vraagt EUR15K voor het enkel opdelen van de zolder en realiseren van de douche (zonder WC) (dus zonder dakkapel en dakraam).

Of is het ivm ontbrekende leidingen/riolering ondoenlijk om later een douche met WC te realiseren?
Ik heb geen idee hoe dit gedaan kan worden.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:19
Dat is zo niet te zeggen. Eerst moet je met technische tekeningen op de proppen komen.
Mogelijk zit er een schacht welke opengebroken kan worden. Hier moet dan wel riool 110mm minimaal standpijp in zitten. Grote kans dat een WC niet mogelijk is zonder breek/boorwerk. Douche hetzelfde verhaal, alleen dan minimaal 50mm. Dat zou nog op een ontluchtingspijp kunnen worden aangesloten.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Cpt.Chaos
icarus007 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 23:49:
Aannemer kan/wil geen nadere technische informatie over de zonnepanelen en warmtebron kwijt.
Dus je weet niet wat je koopt? Je koopt toch ook niet blind een auto? Ik zou de aannemer vriendelijk verzoeken toch over de brug te komen met informatie.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dit klinkt me in de oren als een aannemer die veels te veel geld vraagt voor matig spul. Ik zou toch staan op het verkrijgen van de informatie, het zou me niks verbazen als je voor hetzelfde geld je hele dak kan volleggen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• icarus007
Het is wel vreemd inderdaad, ik ga nog wel kijken hoe ik die informatie kan verkrijgen.

Ik heb geprobeerd ene foto te uploaden van mijn PC, maar dat lukt niet, ik kan alleen via een URL, maar weet niet hoe dat werkt.

Is dat hak/breekwerk veel werk en dus duur? Er zullen toch wel meer mensen zijn die later een badkamer/WC realiseren op een zolder. Op de zolder komen wel leidingen voor wasmachine en droger en voor de warmtpomp etc dus verwacht wel dat er een koker of iets dergelijks is, echter op de tekening kan ik het niet zien. Is er iemand die ervaring heeft met het realiseren van WC en Douche op de zolder?

Acties:
  • Beste antwoord

• Steyn_E
Wij hebben toevallig laatst een gat laten boren door een betonnen verdiepingsvloer, was met een uurtje gedaan. Geeft wel wat rommel en vieze spetters, dus voor het schilderen doen is aan te raden. Maar qua prijs valt het wel mee (160mm diameter, iets van 120-150 euro inclusief de voorrijkosten) op zo'n project. En als je geluk hebt gaat de standleiding "gewoon" als 110mm buis door het plafond en hoeft dat niet eens (staat ergens in de bouwtekeningen wel beschreven). Het is in ieder geval zeker niet ondoenlijk of extreem duur als dat later nog moet gebeuren, 15K klinkt als een niet al te beste deal voor iets wat niet helemaal zo is als je in gedachten hebt (en al helemaal vreemd dat ie geen WC wil plaatsen, zou hij de afvoer van de ketel willen gebruiken?). Neem dan liever later een goede aannemer in de hand die wél luistert naar jouw wensen. Kijk wel of je bijvoorbeeld een paar loze leidingen van de meterkast naar zolder kunt meenemen voor extra groepen of bijvoorbeeld LAN. Dat zijn typisch dingen die later echt vervelend zijn.

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Klinkt gek misschien maar ik heb hier op DED wel vaker gekke adviezen gelezen :+ :

"Laat die 14 paneeltjes maar plaatsen, als je er een (paar) jaar woont verkoop je ze aan de buren en neem zelf echte merk panelen met á 350 watt."

Wie weet zijn er dan omvormers waar je direct een 'thuis-accu' mee oplaad, dat kan wel eens belangrijk/ nuttig worden als Saldering echt de keel wordt dichtgeknepen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:29

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hier ook goede ervaring met houten vloer icm vv, laat 'm wel vast lijmen.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 07-05-2019 20:39 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• frisianstar

Een ander vraagje: Wij willen na oplevering de zolder doen; dakkappel, dakraam, opdelen in 3 kamers en een douchekamer met WC. Mijn vraag is, is het voor een eigen aannemer te doen om later een badkamer en WC te realiseren, omdat er geen leidingen en riool ligt op de zolder. Betekent dit dat er gehakt moet worden in de vloer, of kan het op de een of andere manier aangesloten worden op de WC/Douche van de eerste verdieping? Overigens komt er vloerverwarming op de zolder.

De aannemer vraagt EUR15K voor het enkel opdelen van de zolder en realiseren van de douche (zonder WC) (dus zonder dakkapel en dakraam).

Of is het ivm ontbrekende leidingen/riolering ondoenlijk om later een douche met WC te realiseren?
Ik heb geen idee hoe dit gedaan kan worden.
Je kan niet zomaar eventjes een wc op zolder aansluiten op de riolering beneden, daar zijn regels voor om te voorkomen dat de hele shit de wastafel uitkomt.
Wil je het precies weten kijk maar eens naar deze film: https://www.ew-installati...en/aanleg-binnenriolering

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• icarus007
Thx @Steyn_E , goed om te weten dat dit "gewoon" mogelijk is. Levert de vloerverwarming op de zolder geen probleem op bij het boren/breken van gat in de vloer?

@frisianstar Interessant en duidelijk filmpje, ik neem aan dat een gemiddelde aannemer hiervan op de hoogte is. Voor mij was het belangrijk om te weten of een WC en Douche na de bouw nog te realiseren is. Ik zit nu gelukkig niet vast aan de bouw aannemer, dit scheelt straks in de kosten en ik ben vrij hoe en waar ik de douche en wc wil hebben.

Overigens, vraagt de bouw aannemer EUR 12.000 voor een dakkappel van 3 meter breed. Is dat veel hoger dan later zelf laten doen? Mijn idee was om de hele zolder door een eigen aannemer te laten doen; Dakkappel, 2 dakramen, indelen zolder en Douche met WC realiseren. Verwacht dan een leuk totaal prijs voor zo'n groot project. Maar als de Dakkappel van 12.000 marktconform is, is het ook een idee om dit door de bouw aannemer te laten doen.

• Steyn_E
Vloerverwarming is inderdaad wel een beperkende factor. Zorg er in dat geval voor dat er boven de standpijp van de badkamer een gedeelte zonder vloerverwarming komt. Dat is dan ook de meest praktische plek om de extra badkamer te maken. In dit geval is het misschien het handigst om de plaats van alle leidingen van te voren te bepalen en meteen mee te leggen (m.n. riolering), water kan eventueel nog boven een verlaagd plafond net als elektra maar riolering moet naar beneden.
Dus ofwel de aansluitingen direct meenemen ofwel een leidingkoker (of kokers) plannen door de vloeren heen naar de kruipruimte, waarbij er dus geen leidingen in die hoek(en) mogen liggen. Voor wat betreft de dakkapel: Geen flauw benul wat die dingen tegenwoordig kosten. Misschien iemand die recentelijk iets dergelijks heeft laten plaatsen? Hoe dan ook even rondvragen (offertes) om te vergelijken, als de huidige aannemer een nette prijs offreert is dat natuurlijk altijd het overwegen waard (1 aanspreekpunt, minder verspilling etc.).
Goed dat je nog even wat vraagt over de vloerverwarming in ieder geval, had daar zelf ff overheen gelezen. Daar moet je in ieder geval mee vooruit plannen (zo zit er bij ons vlak onder de meterkast ook geen verwarming zodat we meer gaten naar de kruipruimte kunnen maken als dat nodig is).

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11 18:48
Hi, warmtepomp R&D engineer hier.

Persoonlijk zou ik voor het comfort voor een grotere boiler gaan. We hebben recent in een aantal woningen 180L/55 graden boilervaten neergezet, en met een gezin van 4 is dat goed te doen, mits er niemand lang douched (wanneer begint de pubertijd ookalweer?).

Met een groter boilervat kun je de temperatuur omlaag schroeven, wat de COP van de warmtepomp zeer ten goede komt. Mochten de jongens wat langer douchen en je merken dat het comfort in het nauw komt, dan kun je de temperatuur gewoon weer hoger zetten.

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Optimizers ipv parallel: https://www.solar-bouwmar...xpert/string-of-parallel/

En ik zou dat met die zonnepanelen wel uitonderhandelen, deze zijn veel te duur.
300 Wp panelen kosten nu max ca 200 euro p/s, komen de aanlegkosten/materiaal er nog bij... geen 400 euro per paneel....

We hebben 4j gelden met optimizers gedaan, kosten ca 6 tientjes per paneel, maar altijd de max opbrengst van een paneel.Nog 1 jaar en ze zijn "terugverdiend" en kunne we er hopelijk nog jaren duurzaam van genieten

• icarus007
@Steyn_E
Waarom moet er een extra leiding koker helemaal naar de kruipruimte? Kan ik geen afvoer aansluiten op de standleiding die op de badkamer/wx van de eerste verdieping uitkomt, dus vanuit zolder op de afvoer van de WC beneden? Want daar bestaat tenslotte al een leiding koker voor.

Verder kreeg ik een offerte van 1.160 voor het doortrekken van de leiding naar de zolder. Zonder leiding voor de WC, want dat was volgens aannemer niet mogelijk op de zolder. Ik heb geen idee waarom niet.

@Mr Alfabet een extra boiler is wel fijn uiteraard, maar daar vragen ze ruim EUR 3.000 voor, vind ik redelijk veel. Als ik later merk dat het niet voldoende is, komt er wel een electrische boiler in. Aannemer heeft aangegeven dat ze geen extra capaciteit kunnen boren voor eventueel toekomstige noodzaak.

• Steyn_E
De buis voor de WC moet 110mm zijn en voldoende afschot hebben. Die kun je dus niet in een dekvloer verwerken, maar moet liefst rechtstreeks naar beneden op de hoofdleiding. Je kunt 'm eventueel wel nog in de ruimte eronder aan het plafond hangen en naar de standleiding brengen, maar helemaal het huis door is lastiger. Het makkelijkst zou zijn het toilet vlak naast de standleiding vanaf de badkamer te hebben. Hoe dan ook moet er ergens (boven de badkamer dus) een gat van 120mm geboord worden, en daar mag dus geen vloerverwarming liggen. Mocht je het toilet nou heel ergens anders willen hebben dan kan dat in principe ook, maar dan moet er een extra standleiding komen. Meestal in een hoek van het huis of een hoek van de kamers daaronder. En dan moet je dus op alle onderliggende verdiepingen een gat maken door de vloer en kan daar geen vloerverwarming liggen. Maar die extra leidingkoker is dus alleen nodig als je de WC niet in de buurt van de bestaande standleiding maakt. Doe je dat wel, is het enige wat de aannemer hoeft voor te bereiden een buis 110 door de verdiepingsvloer. Daarop kun je de wc dan aansluiten (achter een hol wandje is een hoop mogelijk, maar blijf binnen de ca. 1,5/2m). Let ook op de overige afvoerleidingen (douche, wastafel)! Afvoer moet afschot dus ook die moeten door de (afwerk)vloer of naar de ruimte eronder en achter een vals plafond. Elektra en water kan door de muren maar gezien je vloerverwarming kun je niet meer in de vloer breken of boren voor een afvoer. Verder kan dan een aannemer naar jouw keuze de boel afmaken (water, elektra, tegelwerk, dakkapel etc.).
Dus ofwel riolering direct meenemen ofwel "boorvlakken" vrijhouden om in de badkamer eronder de leidingen achter een verlaagd plafond te verwerken. Voor de riolering zijn dat de enige opties.

• icarus007
Dank, als ik het goed begrijp zijn dit de opties:

1. Bouwaannemer neemt riolering direct mee (wat vooralsnog dus niet mogelijk is volgens bouwaannemer)
2. WC afvoerbuis van 110mm aansluiten op hoofdleiding (bedoel je de riolering in de grond of de standleiding die de bouwaannemer extra moet doortrekken naar de zolder, zoals onder punt 1?)
3. WC afvoer, via gat boven badkamer, naar de standleiding brengen van de badkamer op de eerste verdieping

De WC en douche op de zolder komt overigens exact boven de badkamer van de eerste verdieping, dus hierdoor is het dus niet nodig een extra standleiding aan te brengen, toch?

Als blijkt dat WC op zolder lastig of onmogelijk gaat worden en ik afzie van de WC en alleen een douche en wastafel wil realiseren:
Heb ik in dat geval extra leidingen nodig voor aanvoer en afvoer van water of kan ik gebruik maken van de aanwezige leidingwerk voor de wasmachine aansluiting op de zolder?
De bouwaannemer rekent namelijk EUR 1.160 voor het doortrekken van afgedopte leidingen, in mijn ogen redelijk veel of valt dat wel mee?

• frisianstar
Wavin heeft een Handboek voor Binnenriolering als PDF-download beschikbaar: "brochure Wavin As/ Binnen riolering afvalwater".
Daarin staat heel duidelijk hoe je volgens de Nederlandse regelgeving een binnen-riolering moet aanleggen, inclusief eenvoudige formules en diagrammen voor diameter berekening bijvoorbeeld.
Het handboek is redelijk nieuw; uit 2017

https://www.wavin.com/nl-nl/Downloads?systems=S029

[ Voor 3% gewijzigd door frisianstar op 12-05-2019 13:34 ]

Pagina: 1